Skrevet av Emne: Spør naprapaten!  (Lest 103129 ganger)

Utlogget Mortn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 77

Sv: Spør naprapaten!
« #165 : 28. mai 2013, 22:01 »
Hei,

Jeg har operert begge knær for menisk-skader, laterale menisk i begge. Legene gikk da inn og fjernet deler av menisken. Jeg opererte først venstre kne, etter å ha ventet i et år på operasjon. Det tok omtrent 2 år før dette ble bra, og da røk høyre kne. Jeg er enda ikke helt bra i høyre kneet og jeg merker dette når jeg løper mye. Ellers er det bra. Ved mye løping får jeg vondt på utsiden av kneet, og jeg har tenkt tanken på løperkne. Det jeg har lagt merke til er at jeg sliter med bevegelsesbanen i høyrefoten. Jeg føler jeg lander skjevt med den foten når jeg løper, og merker blant annet at jeg ikke får til skikkelig fraspark ved vanlig svømming, ettersom foten ikke "går" i den vinkelen.

Jeg lurer på om plagene henger sammen med menisken eller om det er løperkne som er mest sannsynlig. Er 3 år siden operasjonen i høyre fot. Hva kan jeg eventuelt gjøre videre?

Utlogget yaeger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 207
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 207

Sv: Spør naprapaten!
« #166 : 09. juni 2013, 22:36 »
Hei, jeg har slitt med smerter i håndleddene(både venstre og høyre arm, dog høyre langt mindre og bare i perioder) Jeg har også hatt tennis og golfalbuer. Legen har gitt meg betennelsesdempende medisin, og jeg har brukt ibux krem(smertelindring)

Dette har jeg slitt med siden august ifjor. Jeg ble såvidt smertefri rundt juletider etter å ha begrenset bruk av data(jobb) og øvelser som legen og fysioterapaut sa trigget disse problemene) Jeg var også hos Aleris og hadde trykkpunktbehandling. Smertene kom tilbake i juletider og jeg har siden da hatt smerter. Iblant har smertene vært ganske så sterke.

Værst er områdene rett under tommelen(håndleddet) underarmen, overarmen(albuene har roet seg faktisk)..

Hva kan jeg gjøre? hva øvelser kan jeg IKKE gjøre? markløft, benk curls, nedtrekk?
gir opp snart og bare kapper av meg henda.

Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: Spør naprapaten!
« #167 : 11. juni 2013, 22:41 »
Hei!

Har fått to stk plagsomme vondter som hemmer meg i både styrketrening, kondisjonstrening og fotballen.

Arm: hatt plagene i ca 1 måned. Startet med at jeg tog en chinup og kjente noe som skurret i høyre albue. Var ikke ekstremt vondt, men jeg kjente at noe ikke var som det skulle. Men fortsette likevel å trene da jeg ikke trodde det var særlig alvorlig. I ettertid har jeg kjent det både i nedre del av biceps/overgangen til underarmen, og litt spent/varm følelse nedover underarmen og ut i hånden. Jeg kjenner det ved all trening av overkropp, men spesielt øvelser som belaster biceps mye + isolert triceps. Men merker det egentlig på alle overkroppsøvelser.

Lår/legg: Spilte fotball for litt over 2 mnd siden, hvor jeg plutselig kjente det i nedre del av hamstring ig leggen, spilte videre så var ikke en ''ekstrem skade'' der og da. Er en litt merkelig smerte som føles litt diffus, er ikke kun ETT punkt man trykker på så er det vondt, men føler som hele leggen/nedsiden av bakside lår er litt hemmet. Kjenner dette spesielt under fotball/kjapp løping/vendinger, oppover trapper og under øvelser som glute bridge, utfall og strake markløft, tåhev. Glute bridge/hip thrust er værst. Frontbøy og sumo mark går rimelig greit.

Setemuskulatur: Jeg kjenner det også i setemuskulaturen på samme side, men dette kom før 'strekken' og minner mer om en slags stølhet som kommer når jeg sitter lenge eller trener øvelser som belaster setepartiet som utfall/glute bridge osv. Smertene i setemuskulaturen er vertfall av muskulær art og kan vel være triggerpunkter? Det kom etter perioder med hyppig sitting og en del trening av underkropp. Og har vært der i flere måneder, var ikke akutt men kom snikende.

Har vært til både naprapat og massasjeterapuet med ART. Ang arm/albue mente de det var overbelastning, ikke betennelse, og ikke golf/tennisalbue.

Iforhold til lår/legg er det også vanskelig for dem å si noe klart, men også der en mulig overbelastning/liten strekk/liten muskelavrivning/muskelbrist. Er liksom vanskelig for meg å lokalisere AKKURAT hvor smertene sitter, noe som er litt frustrerende.
Vurderer å gå til osteopat og evt. lege.. er medisiner noe som kan hjelpe?


Er litt sånn vanskelig situasjon, da smertene ikke er ekstremt intense, men de hemmer meg fra å trene så hardt som jeg ønsker. Vanskelig å si om jeg burde kutte ut trening eller fortsette.

Tanker?

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #168 : 17. juli 2013, 13:33 »
Hei,

Jeg har operert begge knær for menisk-skader, laterale menisk i begge. Legene gikk da inn og fjernet deler av menisken. Jeg opererte først venstre kne, etter å ha ventet i et år på operasjon. Det tok omtrent 2 år før dette ble bra, og da røk høyre kne. Jeg er enda ikke helt bra i høyre kneet og jeg merker dette når jeg løper mye. Ellers er det bra. Ved mye løping får jeg vondt på utsiden av kneet, og jeg har tenkt tanken på løperkne. Det jeg har lagt merke til er at jeg sliter med bevegelsesbanen i høyrefoten. Jeg føler jeg lander skjevt med den foten når jeg løper, og merker blant annet at jeg ikke får til skikkelig fraspark ved vanlig svømming, ettersom foten ikke "går" i den vinkelen.

Jeg lurer på om plagene henger sammen med menisken eller om det er løperkne som er mest sannsynlig. Er 3 år siden operasjonen i høyre fot. Hva kan jeg eventuelt gjøre videre?
Løperkne er en smerte på utsiden av kneet som kommer av en overbelastning av traktus iliotibialis. Ettersom du trener begge bena lika mye burde en overbelastningsskade i teorien oppstå på begge knærne. Man leter derfor etter årsaken til denne skaden. Og det er her meniskskaden din kommer inn. Ettersom menisken skal stabilisere og dempe støt, vil kroppen kreve mer av musklene dine ettersom du har operert deler av den. Og mye av det du beskriver høres ut som et funksjonelt ustabilt bekken, kne og ankel.

Her må det en funksjonell analyse til, og en grundig undersøkelse. Sjansene er store for at flere skader følger, om stabiliteten ikke bedres.

Lykke til!

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #169 : 17. juli 2013, 13:46 »
Hei, jeg har slitt med smerter i håndleddene(både venstre og høyre arm, dog høyre langt mindre og bare i perioder) Jeg har også hatt tennis og golfalbuer. Legen har gitt meg betennelsesdempende medisin, og jeg har brukt ibux krem(smertelindring)

Dette har jeg slitt med siden august ifjor. Jeg ble såvidt smertefri rundt juletider etter å ha begrenset bruk av data(jobb) og øvelser som legen og fysioterapaut sa trigget disse problemene) Jeg var også hos Aleris og hadde trykkpunktbehandling. Smertene kom tilbake i juletider og jeg har siden da hatt smerter. Iblant har smertene vært ganske så sterke.

Værst er områdene rett under tommelen(håndleddet) underarmen, overarmen(albuene har roet seg faktisk)..

Hva kan jeg gjøre? hva øvelser kan jeg IKKE gjøre? markløft, benk curls, nedtrekk?
gir opp snart og bare kapper av meg henda.

Anbefaler deg å få deg en MR av handleddene.
Du har prøvd mye, og da må jeg også ta i betraktning at de du har vært hos har gjort jobben sin med undersøkelser osv.

Det som kan sies er at senskader blir bra av eksentrisk trening i 12 v. Og mye tyder på at det er det du har. Om de kaller det en overbelastning eller en tennisalbue, så går det mye på det samme.

Men som sagt, du må få en korrekt diagnose først.

Lykke til

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #170 : 17. juli 2013, 13:58 »
Hei!

Har fått to stk plagsomme vondter som hemmer meg i både styrketrening, kondisjonstrening og fotballen.

Arm: hatt plagene i ca 1 måned. Startet med at jeg tog en chinup og kjente noe som skurret i høyre albue. Var ikke ekstremt vondt, men jeg kjente at noe ikke var som det skulle. Men fortsette likevel å trene da jeg ikke trodde det var særlig alvorlig. I ettertid har jeg kjent det både i nedre del av biceps/overgangen til underarmen, og litt spent/varm følelse nedover underarmen og ut i hånden. Jeg kjenner det ved all trening av overkropp, men spesielt øvelser som belaster biceps mye + isolert triceps. Men merker det egentlig på alle overkroppsøvelser.

Lår/legg: Spilte fotball for litt over 2 mnd siden, hvor jeg plutselig kjente det i nedre del av hamstring ig leggen, spilte videre så var ikke en ''ekstrem skade'' der og da. Er en litt merkelig smerte som føles litt diffus, er ikke kun ETT punkt man trykker på så er det vondt, men føler som hele leggen/nedsiden av bakside lår er litt hemmet. Kjenner dette spesielt under fotball/kjapp løping/vendinger, oppover trapper og under øvelser som glute bridge, utfall og strake markløft, tåhev. Glute bridge/hip thrust er værst. Frontbøy og sumo mark går rimelig greit.

Setemuskulatur: Jeg kjenner det også i setemuskulaturen på samme side, men dette kom før 'strekken' og minner mer om en slags stølhet som kommer når jeg sitter lenge eller trener øvelser som belaster setepartiet som utfall/glute bridge osv. Smertene i setemuskulaturen er vertfall av muskulær art og kan vel være triggerpunkter? Det kom etter perioder med hyppig sitting og en del trening av underkropp. Og har vært der i flere måneder, var ikke akutt men kom snikende.

Har vært til både naprapat og massasjeterapuet med ART. Ang arm/albue mente de det var overbelastning, ikke betennelse, og ikke golf/tennisalbue.

Iforhold til lår/legg er det også vanskelig for dem å si noe klart, men også der en mulig overbelastning/liten strekk/liten muskelavrivning/muskelbrist. Er liksom vanskelig for meg å lokalisere AKKURAT hvor smertene sitter, noe som er litt frustrerende.
Vurderer å gå til osteopat og evt. lege.. er medisiner noe som kan hjelpe?


Er litt sånn vanskelig situasjon, da smertene ikke er ekstremt intense, men de hemmer meg fra å trene så hardt som jeg ønsker. Vanskelig å si om jeg burde kutte ut trening eller fortsette.

Tanker?

Hei,
skal prøve å svare deg så godt det går.
Arm: Høres ut som en overbelastning av ekstensormuskulaturen på underarmen(http://www.dnhk.no/naprapati/tennisalbue-lateral-epikondylitt-smerte-albue), men kan selvfølgelig også være en senskade på Biceps. Muskler i den regionen gir referert smerte til større områder, og man må derfor være veldig spesifikk på smertelokalisasjon for å vite hvor smerten kommer ifra. Som regel må man fysisk inn og teste for å vite det eksakt.

Lår/legg: Med stor sannsynlighet en semiruptur av hamstrings.
Ubehaget du har i setet har ofte med skaden i hamstrings å gjør. En svak setesmuskulatur vil gjør at hamstrings må kompensere. Noe som kan ved lenge nok overbelastning føre til en semiruptur.

Dette er diagnoser som ikke skal vær noen større sak å diagnostisere...
Så ikke mist håpet, men se deg rundt i miljøet ditt etter en terapeut som faktisk kan idrettsmedisin. Det er ikke det samme som å behandle vanlige muskel- og leddplager.



Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Spør naprapaten!
« #171 : 17. juli 2013, 21:28 »
Flott tråd dette. Vi burde lage en "Svar naprapaten!" tråd slik at vi kan betale litt tilbake  Cheesy
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Matand

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Spør naprapaten!
« #172 : 24. juli 2013, 22:59 »
Hei. Skal prøve å ikke gjøre dette altfor langt:)

Har trent vekter i hele mitt voksne liv, er nå 35, men har aldri vært flink med bentreningen. Ville bedre på dette for ca 4,5 år siden og startet opp med knebøy og markløft øvelser (sikkert med feil teknikk). Merket i knebøyen at det stakk til på venstre hoft når jeg var helt i bunnposisjonen, men pyttsann, kjørte på.. Et par mnd senere snek symptomene seg på. Startet med en ømmhetsfølelse nederst i mageregionen venstre side, som gradvis spredte seg til hele hoftepartiet + setemuskulatur. Kjentes nesten litt hovent ut, diffuse smerter. Dette tok 9!! Mnd å komme seg. Var hos naprapat og fysio uten at dette hjalp stort. (Fysion fant muligens en stram/øm psoas??)

Etter dette ble jeg litt skremt av hele beinopplegget, og holdt meg til maskiner. Men så i februari år kom lysten om gromme bein tilbake, startet opp med frontbøy. 2 mnd senere og flashback, alt av ømmhet/smerte i mage/hoft/sete tilbake. Er en salgs konstant irriterende smerte, forverres litt av å sitte. Har nå pågått jevnt siden april, og frykter at det blir en 9-10 mnd som sist.

Beklager lang post. Vært borti lignende før?? Noen tips? Har fått MR time i september.

Takk for alt av tilbakemeldin/råd:)

Utlogget Mitao

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Spør naprapaten!
« #173 : 05. august 2013, 02:03 »
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=128818.0
Håper du har mulighet til å hjelpe meg!

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #174 : 14. august 2013, 13:22 »
Hei. Skal prøve å ikke gjøre dette altfor langt:)

Har trent vekter i hele mitt voksne liv, er nå 35, men har aldri vært flink med bentreningen. Ville bedre på dette for ca 4,5 år siden og startet opp med knebøy og markløft øvelser (sikkert med feil teknikk). Merket i knebøyen at det stakk til på venstre hoft når jeg var helt i bunnposisjonen, men pyttsann, kjørte på.. Et par mnd senere snek symptomene seg på. Startet med en ømmhetsfølelse nederst i mageregionen venstre side, som gradvis spredte seg til hele hoftepartiet + setemuskulatur. Kjentes nesten litt hovent ut, diffuse smerter. Dette tok 9!! Mnd å komme seg. Var hos naprapat og fysio uten at dette hjalp stort. (Fysion fant muligens en stram/øm psoas??)

Etter dette ble jeg litt skremt av hele beinopplegget, og holdt meg til maskiner. Men så i februari år kom lysten om gromme bein tilbake, startet opp med frontbøy. 2 mnd senere og flashback, alt av ømmhet/smerte i mage/hoft/sete tilbake. Er en salgs konstant irriterende smerte, forverres litt av å sitte. Har nå pågått jevnt siden april, og frykter at det blir en 9-10 mnd som sist.

Beklager lang post. Vært borti lignende før?? Noen tips? Har fått MR time i september.

Takk for alt av tilbakemeldin/råd:)

Hei,

Høres ut som litt forskjellig.
Om de to terapeutene ikke fant noe feil, så kan det være en lyskebråkk.
Men mest sannsynlig så er du bare ikke stabil nok i bekkenet, og belastningen skader deg istedenfor å gjør det sterkere.

Du må innom noen som kan idrettsmedisin, og helst en som kan ta FMS- på deg.

Mvh

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #175 : 14. august 2013, 15:17 »
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=128818.0
Håper du har mulighet til å hjelpe meg!

Hei Mitao,

Det høres ut som du trenger behandling, råd og veiledning.
Beinhinnebetennelse, jumpersknee ( http://www.dnhk.no/naprapati/hopperkne-jumpers-knee ) og ryggsmerter kommer i de fleste fall av ustabile hofter, kne og ankler. Så om du bruker gode sko er det flott, men trenger på langt nær å være godt nok.
Det at du har for mye muskler på rygg enn mage har jeg aldri sett, så det tror jeg ikke på før jeg får sett det Smiley

Men at magen nok kan bli sterkere - dvs M. transversus abd, Mm. obliqus ext/int og M. rectus abdominus. Disse i SAMARBEID med rygg og setesmuskler!


Så finn en terapeut som kan dette i ditt nærområde, og ta det derifra Smiley

Mvh

Utlogget Matand

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Spør naprapaten!
« #176 : 14. august 2013, 16:09 »
Hei, og takk for svar. Lurte på hva FMS betyr? Og vil dette eventuelt gå over av seg selv igjen? Dersom stedet får hvile fra denne type belastninger?

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #177 : 15. august 2013, 08:49 »
Hei, og takk for svar. Lurte på hva FMS betyr? Og vil dette eventuelt gå over av seg selv igjen? Dersom stedet får hvile fra denne type belastninger?

Google opp funktional movement screening - så ser du.
En standarisert test av funksjonelle bevegelser som man bør klare, og som man videre kan finne styrker/svakheter med.

Smertene vil nok helt sikker gå over av seg selv med tiden, men sjansene er svært store for at de vil komme tilbake, spesielt om du begynner å trene igjen.

Utlogget Matand

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Spør naprapaten!
« #178 : 15. august 2013, 10:20 »
Google opp funktional movement screening - så ser du.
En standarisert test av funksjonelle bevegelser som man bør klare, og som man videre kan finne styrker/svakheter med.

Smertene vil nok helt sikker gå over av seg selv med tiden, men sjansene er svært store for at de vil komme tilbake, spesielt om du begynner å trene igjen.

Tusen takk igjen for svar. Godt å vite at smertene etterhvert vil gå over. Det gjorde de jo sist, så da er det jo logisk at også denne gang vil være det samme. Var ikke klar over at det kunne ta så lang tid, men har i ettertid (etter litt google søk) sett at skader i hofte/bekkenområdet gjerne er litt langdryge i tilhelingen.

Har etter ditt svar i går lett etter noen som kan ta FMS og funnet en i mitt område. Har også vært i kontakt med en ART utøver fra artklinikken.no, som mener at mye av de diffuse smertene kan komme av en nerveklem i psoas muskelen. Dette var vanlig, når den var skadet/stram. Han mente at dette ville kunne behandles slik at tilhelingen kunne bli raskere.

Er imidlertid skeptisk til å gjøre for mye med området, vil nødig gjøre noe som kan forværre skaden?

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #179 : 16. august 2013, 14:56 »
Tusen takk igjen for svar. Godt å vite at smertene etterhvert vil gå over. Det gjorde de jo sist, så da er det jo logisk at også denne gang vil være det samme. Var ikke klar over at det kunne ta så lang tid, men har i ettertid (etter litt google søk) sett at skader i hofte/bekkenområdet gjerne er litt langdryge i tilhelingen.

Har etter ditt svar i går lett etter noen som kan ta FMS og funnet en i mitt område. Har også vært i kontakt med en ART utøver fra artklinikken.no, som mener at mye av de diffuse smertene kan komme av en nerveklem i psoas muskelen. Dette var vanlig, når den var skadet/stram. Han mente at dette ville kunne behandles slik at tilhelingen kunne bli raskere.

Er imidlertid skeptisk til å gjøre for mye med området, vil nødig gjøre noe som kan forværre skaden?

Hei,

Ja det er sant at N. iliohypogastricus penetrerer psoas muskelen, i tillegg til tranversus abdominus. Men å si at smerter herifra er vanlig tviler jeg sterkt på!

Men du må bare følge magefølelsen din, men les deg gjerne opp i tillegg, og spør mye Smiley

lykke til!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!