Skrevet av Emne: Er frokost dagens viktigste måltid?  (Lest 8815 ganger)

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #15 : 31. mars 2012, 18:49 »
Er begrenset hvor mye næring kroppen kan ta opp i løpet av et måltid, så har absolutt noe å si hvor ofte du spiser. Holder ikke med et stort måltid visst du vil dekke næringsbehovet.

Det spørs jo på hva du er vandt med det, for meg som spiser etter trening et stort måltid. Så greier jeg helt fint å få i meg hele 3000-4500 kcalorier på et måltid. Jeg vet ikke om det er mye for noen, men for meg er det helt greit. Når man snakker om å spise 7000-8000 kcalorier, så tror jeg det er best å spise fler måltider... Men jeg er positiv til å greie det også på et stort måltid...  Smiley

Utlogget ColossusMaximus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 337
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 337

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #16 : 31. mars 2012, 18:50 »
Personlig er jeg sjelden sulten om morgenen og jeg ser ikke noe poeng i å tvinge i meg mat når jeg ikke har lyst. Jeg pleide å spise frokost før da jeg var overbevist om at hyppige måltider var viktig. Jeg har ikke merket noen negativ utvikling etter at jeg droppet morgenmat.

Utlogget Ready

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #17 : 31. mars 2012, 18:56 »
Det spørs jo på hva du er vandt med det, for meg som spiser etter trening et stort måltid. Så greier jeg helt fint å få i meg hele 3000-4500 kcalorier på et måltid. Jeg vet ikke om det er mye for noen, men for meg er det helt greit. Når man snakker om å spise 7000-8000 kcalorier, så tror jeg det er best å spise fler måltider... Men jeg er positiv til å greie det også på et stort måltid...  Smiley

Funker sikkert fint å gjøre det san, men er nok ikke optimalt for kroppen i forhold til trening og restutisjon.
Consider that a divorce

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #18 : 31. mars 2012, 19:02 »
Funker sikkert fint å gjøre det san, men er nok ikke optimalt for kroppen i forhold til trening og restutisjon.

Hvorfor sier du det? Tror du kroppen må ha mat i fler måltider for å klare å restituere seg og for trening best måte? Jeg tror kroppen tar inn maten og bestemmer selv som regel når det blir brukt. Jeg er ikke imot å spise fler måltider, men hvorfor skal ikke det å spise et stort måltid gå ann liksom... Kroppen er ikke en maskin vettu...

Utlogget Ready

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #19 : 31. mars 2012, 19:10 »
Hvorfor sier du det? Tror du kroppen må ha mat i fler måltider for å klare å restituere seg og for trening best måte? Jeg tror kroppen tar inn maten og bestemmer selv som regel når det blir brukt. Jeg er ikke imot å spise fler måltider, men hvorfor skal ikke det å spise et stort måltid gå ann liksom... Kroppen er ikke en maskin vettu...
Kroppen, verdens fineste maskineri. Det tror eg ja, jevn tilføring av næring, i stede for et stort måltid. har du jevn tilføring så vil energilagrene være fulle til en hver tid.
Consider that a divorce

Redstrek

  • Gjest
Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #20 : 31. mars 2012, 19:13 »
Før spiste jeg frokost med en gang jeg stod opp om morgen. Ble som regel 4-5 skiver til frokost. Nå har jeg benyttet periodisk faste som spisemønster, og går fint uten mat til kl 11. Er som regel sulten fra 10-> utover, men klarer meg fint. Sper på med litt BCAA. Jeg mener at det viktigste måltidet er etter trening, da kroppen har størst behov for næring etter endt økt. Husker Car-Erik skrev et innlegg om dette i bloggen sin, men finenr det dessverre ikke igjen.

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #21 : 31. mars 2012, 19:13 »
Er begrenset hvor mye næring kroppen kan ta opp i løpet av et måltid, så har absolutt noe å si hvor ofte du spiser. Holder ikke med et stort måltid visst du vil dekke næringsbehovet.

Kjipt for de som levde for 100 000 år siden da, som ikke hadde et kjøleskap å besøke hver tredje time. Rart at vi fortsatt lever dersom man ikke kan ta opp all næringen ved et stort måltid... Kilder please?

Funker uansett fint for meg med periodisk faste, og de som sier de ikke hadde klart seg uten frokost har vel ikke gjort dette over lengre tid. Var kun et problem for meg de 2 første ukene omtrent, etter det har jeg følt at jeg er mer effektiv og får mer gjort før enn etter jeg spiser dagens første måltid. Har lært mye om kosthold og mytene rundt dette etter at jeg begynte å lese innleggene på www.leangains.com og satte dette inn i egne rutiner.

Det siste halve året uten frokost og med store måltider på kveldstid med mye karbohydrater har jeg gått opp i vekt, men blitt tydelig mer markert. Dette er uten å ha talt kalorier, og uten å ha brukt nevneverdig mye tid på å verken planlegge eller tenke på måltider i forkant. Synes også det er fint å kunne "fråtse" litt om kveldene...
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Redstrek

  • Gjest
Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #22 : 31. mars 2012, 19:16 »
Streetball; Blir det en form for Biorytme du følger? Fett tidlig på dagen, og karbs senere? Har selv gjennomført 1 uke med periodisk faste nå, men har ikke fokusert så veldig mye på nøyaktig når jeg inntar karbs og fett, foruten mye karbs etter trening.

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #23 : 31. mars 2012, 19:20 »
Kroppen, verdens fineste maskineri. Det tror eg ja, jevn tilføring av næring, i stede for et stort måltid. har du jevn tilføring så vil energilagrene være fulle til en hver tid.

Ja menneske kroppen er en fin maskin, men den greier å ta imot store mengder mat på en gang. Mens den greier utrolig nok også å spise kjempe lite mat og likevel ha energi til det meste... Det er flere som faster og spiser kanskje et stort måltid, og har kjempe gode resultater fra det. Det finnes gode resultater med å spise fler måltider også, så hvorfor si at det ene ikke er optimalt for det samme...? Kanskje fordi du ikke gjør det, så derfor må det ikke funke. Du burde prøve det ut, det er noe du blir vandt med...

Utlogget Ready

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #24 : 31. mars 2012, 19:21 »
Kjipt for de som levde for 100 000 år siden da, som ikke hadde et kjøleskap å besøke hver tredje time. Rart at vi fortsatt lever dersom man ikke kan ta opp all næringen ved et stort måltid... Kilder please?

Funker uansett fint for meg med periodisk faste, og de som sier de ikke hadde klart seg uten frokost har vel ikke gjort dette over lengre tid. Var kun et problem for meg de 2 første ukene omtrent, etter det har jeg følt at jeg er mer effektiv og får mer gjort før enn etter jeg spiser dagens første måltid. Har lært mye om kosthold og mytene rundt dette etter at jeg begynte å lese innleggene på www.leangains.com og satte dette inn i egne rutiner.

Det siste halve året uten frokost og med store måltider på kveldstid med mye karbohydrater har jeg gått opp i vekt, men blitt tydelig mer markert. Dette er uten å ha talt kalorier, og uten å ha brukt nevneverdig mye tid på å verken planlegge eller tenke på måltider i forkant. Synes også det er fint å kunne "fråtse" litt om kveldene...

Har eg noen gang sagt at vi dør av å spise et måltid om dagen?? Eg tror ikke folk for 100.000 år siden var så sinnssykt oppdatert på hva som var riktig måte å spise på heller, og eg tror ikke de hadde noe spesielt mål med treningen sett bort i fra å overleve.
Eg snakker om hva som er optimalt i forhold til trening og restitusjon. Det funker nok helt fint for mange å spise et måltid uten å falle om og dø, men er det optimalt? Eg spiser heller ikke frokost alltid, men har minst tre måltider i løpet av dagen.
Consider that a divorce

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #25 : 31. mars 2012, 19:25 »
Streetball; Blir det en form for Biorytme du følger? Fett tidlig på dagen, og karbs senere? Har selv gjennomført 1 uke med periodisk faste nå, men har ikke fokusert så veldig mye på nøyaktig når jeg inntar karbs og fett, foruten mye karbs etter trening.

Blir generelt mer karbs og mindre fett på treningsdager, og motsatt på hviledager. Protein ligger generelt høyt, og er litt løsere på hva slags karbs jeg inntar etter trening(kan være sukkerarter osv). Før trening og på hviledager prøver jeg å holde alle karbohydrater stivelsebasert. Står mye om dette på Leangains.com, men som sagt tenker jeg ikke mer på dette enn nødvendig. Hjelper at det er en interesse da, så etter å ha lest endel rundt periodisk faste ol. blir dette mer en rutine enn en "diett"...
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #26 : 31. mars 2012, 19:29 »
Har eg noen gang sagt at vi dør av å spise et måltid om dagen?? Eg tror ikke folk for 100.000 år siden var så sinnssykt oppdatert på hva som var riktig måte å spise på heller, og eg tror ikke de hadde noe spesielt mål med treningen sett bort i fra å overleve.
Eg snakker om hva som er optimalt i forhold til trening og restitusjon. Det funker nok helt fint for mange å spise et måltid uten å falle om og dø, men er det optimalt? Eg spiser heller ikke frokost alltid, men har minst tre måltider i løpet av dagen.

Jeg spør etter en kilde på utsagnet ditt om at kroppen kun kan "ta opp" en begrenset mengde næring ved et enkelt måltid... Hørt disse mytene før, blant annet at 30 gram protein er maks for hva man kan dra nytte av i et måltid...
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Ready

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #27 : 31. mars 2012, 19:38 »
Jeg spør etter en kilde på utsagnet ditt om at kroppen kun kan "ta opp" en begrenset mengde næring ved et enkelt måltid... Hørt disse mytene før, blant annet at 30 gram protein er maks for hva man kan dra nytte av i et måltid...
Har ikke kilder. Bruker bare sunn fornuft. Du kan ikke fylle tanken på bilen over maks tank, då vil det bare renne over. Kroppen har et maks opptak den kan ta av et måltid, kan ikke fylle uendelig med næring.
Consider that a divorce

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #28 : 31. mars 2012, 19:48 »
Har ikke kilder. Bruker bare sunn fornuft. Du kan ikke fylle tanken på bilen over maks tank, då vil det bare renne over. Kroppen har et maks opptak den kan ta av et måltid, kan ikke fylle uendelig med næring.


Menneskekroppen fungerer fint lite som en bil. I forhold til din teori om mange mindre måltider og en sammenligning med en bil, bør man vel helst ha en jævla lang slange mellom bensinstasjonen og bilen da, som kontinuerlig fyller små mengder bensin på bilen, da denne tydeligvis ikke kan lagre noe i en bensintank. Kroppen bruker bare lengre tid på å fordøye et større måltid, på samme måte som en bil bruker lenger tid på å forbrenne en full tank ift halv tank. En bil derimot kan ikke lagre overflødig bensin som fett for en senere anledning, slik som en menneskekropp.

Vil derfor påstå at innlegget ditt innebærer lite av det du kaller "sunn fornuft" også. Kilder?
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #29 : 01. april 2012, 02:07 »
Artig med alle mulige påståelige utsagn i frokost-debatten. Værst er kanskje offisielle ernæringsråd som bastant omtaler frokosten som det viktigste. "Break fast". Bryt fasten liksom, som om dette var helt nødvendig. Her lærer man etter prinsippet "Spis frokost som en konge, lunsj som en prins og kvelds som en fattigmann".
Det de fleste frokost-tilhengere glemmer å ta for seg er at om man faktisk spiser kvelds som en fattigmann, ja så er det kanskje ikke så rart at sulten melder seg tidlig neste dag. Har man derimot for vane å spise seg fra sans og samling engang etter kl. 18 - ja så har man mye å gå på til langt utpå neste dag.
Folk som ikke tåler en dag uten frokost har etter min mening oftest et blodsukker-problem. Hvis kroppen ikke greier å moblisere fra egne lagre fordi frokosten uteblir, bør de sjekke seg. Faktisk er det mest naturlige at kroppens sanser skjerpes ved sult, ikke hodepine og konsentrasjonsmessig kollaps.

Videre glemmer frokost-tilhengere at det er forskjell på om man benytter karbohydrater eller fett som sin primære energikilde. Fett-spisere vil ofte greie seg mye bedre uten frokost da blodsukker-problematikk langt på veg er utelukket.

Dessuten er det slik at ikke alle dager er like. Treningsfri vs. trening fordrer ulike matvaner. Om man har gått gjennom en helg med treningsfri og samtidig proppet mat er det ikke rart om frokosten på mandag føles overflødig. Har man derimot trent ei hel uke - med den tyngste økta på fredag ettermiddag - føles kanskje frokosten på lørdagen mer essensiell.

Frokost-spørsmålet er nyansert, ingen entydige fasitsvar kan gis, men dagens offisielle dogmer må avlives.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!