Skrevet av Emne: Er frokost dagens viktigste måltid?  (Lest 8767 ganger)

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #30 : 02. april 2012, 10:53 »
Frokost – et avgjørende måltid?
Spiserutinene er forskjellige og noen foretrekker å innta det første måltidet rundt lunsjtider. Dersom detter fungerer bra med hensyn til energifølelse og konsentrasjon så kan man fortsette å følge det. Det som blir sårbart er om det totale inntaket/behovet av energi i løpet av dagen dekker dagsbehovet. Det er anbefalt å spise frokost fordi vi normalt sett forbrenner og fordøyer maten bedre tidlig på dagen. Det er anbefalt å innta et måltid 1-2 timer etter at man har stått opp. Etter min mening betyr ikke manglende matlyst at du ikke har behov for mat på morgenen eller tidlig på dagen. For noen faller dette naturlig, mens andre trenger en gradvis tilvenning. Dersom man aldri har spist rett etter at man har stått opp(innenfor 2 timer) så vet man jo heller ikke hva effekten(den positive) kan være av å endre spisemønster så derfor er det kanskje verdt å prøve! Det er ikke en en gigantisk husmannsfrokost som nødvendigvis skal til, men litt frukt og en proteinshake eller et glass melk er i hvert fall noe næring å starte dagen på – hvem vet, kanskje frokost blir et ”must” etter hvert!?
Den største utfordringen ligger kanskje i en annen målgruppe- nemlig de unge under vekst som ikke spiser frokost. Foreldre med barn viser seg å spise sjeldnere frokost enn de uten barn og det betyr kanskje at skolebenken blir et tyngre sted å arbeide enn om de hadde fått i seg litt næring før skoledagen startet? Totalt sett for denne målgruppen kan det bety et for lavt eller dårlig energiinntak. Ett studie viste at en proteinrik frokost gjorde hjernen mer mett og at den holder deg mett utover dagen. I dette studiet konkluderte de også med at en solid frokost og reduserte noe av behovet for å spise for mye. Studiets målgruppe var skoleungdom.
Selv er jeg avhengig av frokost – opplever at jeg lettere slurver og må ”ta igjen” energiinntaket seint på dagen – det fungerer dårlig for meg med hensyn til å unngå å opparbeide meg fettdepoter og det vil jeg bære minst mulig av.
http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel2400.asp
http://www.forskning.no/kortnytt/289040
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #31 : 02. april 2012, 11:02 »
Mener å ha lest en gang at skoleungdom som ikke spiser frokost har høyere konsentrasjon de første timene på skolen. De som spiser frokost blir sløve etc.

Dette stemmer overens med egen erfaring ihvertfall. Merker jeg blir sløvere og har vanskeligere å konsentrere meg etter et måltid, kontra å være sulten/ikke spise.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #32 : 02. april 2012, 19:45 »
Har vel vært på periodisk faste hele livet uten å være klar over det. Har aldri spist frokost siden barneskolen(untatt militæret) Spiser fra ca 1500 og utover kvelden.
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #33 : 02. april 2012, 20:05 »
Har ikke kilder. Bruker bare sunn fornuft. Du kan ikke fylle tanken på bilen over maks tank, då vil det bare renne over. Kroppen har et maks opptak den kan ta av et måltid, kan ikke fylle uendelig med næring.
Tror du bør lese deg litt opp på teamet, og ikke bare stole på din egen "sunn fornuft". Det blir også for dumt å bruke en bil som sammenligning.
Kroppen har ingen begrensning på hvor mye næring den kan ta opp i et enkelt måltid, og om du spiser 6 måltider eller 2 måltider til dagen vil resultatet bli det samme så lenge det totale næringsinntaket er likt.
Står litt om det her: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0

Forøvrig, hvis det du skriver stemmer, om at kroppen trenger jenvlig tilførsel av næring, hvordan kan du forklare at personer som spiser etter periodisk faste, hvor de kan gå opp til 16 timer uten tilførsel av næring, får såpass gode resultater?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #34 : 02. april 2012, 20:33 »
Det blir også for dumt å bruke en bil som sammenligning.

En bil er en kjempebra analogi, bare litt feil brukt akkurat her. Man fyller jo ikke tanken seks ganger om dagen med småfyllinger. Man fyller én gang og kjører til det er nesten tomt. Man kan gjøre begge deler, men det er ofte mest praktisk å fylle sjelden og mye. Noen sliter med å fylle opp nok om de bare skal fylle én gang(dårlig råd, dårlig matlyst), og andre klarer fint å fylle full tank uten å ta pause. Noen andre må ha så mye på tanken at de går inn på stasjonen å kjøper seg en ventepølse.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ready

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #35 : 02. april 2012, 21:06 »
Tror du bør lese deg litt opp på teamet, og ikke bare stole på din egen "sunn fornuft". Det blir også for dumt å bruke en bil som sammenligning.
Kroppen har ingen begrensning på hvor mye næring den kan ta opp i et enkelt måltid, og om du spiser 6 måltider eller 2 måltider til dagen vil resultatet bli det samme så lenge det totale næringsinntaket er likt.
Står litt om det her: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0

Forøvrig, hvis det du skriver stemmer, om at kroppen trenger jenvlig tilførsel av næring, hvordan kan du forklare at personer som spiser etter periodisk faste, hvor de kan gå opp til 16 timer uten tilførsel av næring, får såpass gode resultater?
Eg må tydeligvis lese meg opp på temaet ja. Så du kan i teorien spise sinnssykt mye en dag, og så slippe å tenke på mat den neste uken?
Consider that a divorce

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #36 : 02. april 2012, 21:51 »
Eg må tydeligvis lese meg opp på temaet ja. Så du kan i teorien spise sinnssykt mye en dag, og så slippe å tenke på mat den neste uken?

Om du klarer å få i deg nok så. Noe du ikke gjør.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #37 : 03. april 2012, 01:16 »
Eg må tydeligvis lese meg opp på temaet ja. Så du kan i teorien spise sinnssykt mye en dag, og så slippe å tenke på mat den neste uken?
I teorien tipper jeg du kan det ja, men å spise 20.000+ kalorier til dagen med sunn mat blir nok vanskelig for de fleste.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #38 : 03. april 2012, 01:31 »
Det er ikke bare å si "frokost sunt eller usunt". Det må sees i kontekst, hva spiser man, hvordan reagerer man på næring tidlig, er man i det hele tatt sulten?

For mange er frokost helt unødvendig, men 97% av Norge spiser ikke helsemessig "bra" eller noe i nærheten av optimalt. Ergo er det ikke bare å hoppe over frokost, da det kan ende med en baguett og sjokomelk kl 13. Jeg mener virkelig at kosthold, og da mener jeg med oppdatert informasjon, bør være obligatorisk på skolen - SPESIELT med de allerede tilstedeværende fedmeproblemene.

Det er ikke bare å anbefale korn og grønt, absolutt ikke. Det er så mye mer som skal til, og kontekst som skal overveies.

Hva som skal spises, hvordan det skal spises, når det skal spises, i hvilken form det skal spises.. alt må sees i lys av en helhetlig situasjon og ikke basert på enkelt aspekter eller på en "generell" gruppe. Alle er forskjellig, alle har forskjellige behov og konteksten MÅ skinne igjennom på alle sitt kosthold om en ønsker å oppnå en sunn fysikk. Da snakker jeg ikke at det er om å gjøre å være en topptrent Marit Bjørgen, men en naturlig, slank og sunn form.

NEI


JA

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #39 : 03. april 2012, 11:19 »
Det norske kostholdet er helt rævva! Man spiser brødskiver med ost, syltetøy eller salami til frokost, lunsj og kvelds. Ungdom er underernært fordi foreldrene ikke tilbyr dem noe ordentlig mat før middagen står på bordet kl 17.00. Det eneste man får på skolen er loff, frukt og melk...

Jeg har bodd i u-land med bedre kosthold på skolen enn det man har i Norge!
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Cecilielykke

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 16

Sv: Er frokost dagens viktigste måltid?
« #40 : 08. april 2012, 09:20 »
Det er det helhetlige inntaket daglig som er det viktigste og ikke når du spiser maten, men selv kunne jeg aldri klart meg uten frokost :-)
Alder: 18 år
Høyde: 170 cm
Vekt: 64.2 kg

Benk: 52.5kg
Knebøy: 100kg

Blogg: http://www.lykkesliv.blogg.no

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121222.new#new

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!