Skrevet av Emne: High reps unødvendig for nybegynnere?  (Lest 1547 ganger)

Utlogget raziel014

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

High reps unødvendig for nybegynnere?
« : 16. mars 2012, 17:56 »
Som tittelen sier, jeg er ikke helt nybegynner, men ikke veldig viderekommen. Og lurer på om det ikke er noen vits for meg å trene 3 sett med 12, 10 og 8 reps? Bør jeg trene 5x5 i et års tid først? Merket først stor fremgang i styrke med 12, 10 og 8 reps, men denne uka har jeg ikke fått til å øke vekta noe særlig. Og har vært uvanlig trøtt i tillegg. Spiser minimum 3500 ckals om dagen og får i meg nok protein. Men likevel føles det ut som at jeg stagnerer. Var en på treningsstudioet som sa at jeg burde trene 5x5 istedet først. Få litt mer styrke og deretter trene volum.

Skal sies at jeg har vært syltynn hele mitt liv. Dog er jeg mer normal nå, men likevel tynn. Derfor jeg ville fokusere på volum. Bør jeg vente med det?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: High reps unødvendig for nybegynnere?
« #1 : 16. mars 2012, 18:08 »
Det kan lønne seg å variere litt. Du kan fint trene høyrep om du liker det, men tren et par uker lett fremover. Dvs. at du trener som vanlig men med 80-90 % av vanlige treningsvekter(80 kg istedenfor 100 kg). Du kan også kutte ned på volum på andre måter, f.eks. ved å kutte ut halvparten av settene du vanligvis trener(10 totale sett istedenfor 20) eller kutte antall reps du pleier å trene i to(5 reps istedenfor 10). Dette kalles en deload og er greit å ta når man stagnerer, eller at man har en fast deloaduke hver 3-6 uke.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: High reps unødvendig for nybegynnere?
« #2 : 16. mars 2012, 21:21 »
Hvis melkesyra tar deg istedenfor mangel på styrke når du kjører et visst repsantall så begynner det å bli utholdenhetstrening. Jeg har inntrykket av at jeg er der allerede på 10-11 reps men noen av de jeg trener sammen med må høyere i antall. Så jeg holder meg som regel under 10.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Sv: High reps unødvendig for nybegynnere?
« #3 : 16. mars 2012, 21:27 »
Hvis du har grunnlag og teknikk vil jeg anbefale å prøve forskjellige programmer Smiley

5x5
RYP
5/3/1

Dette er gode eksempler. Jeg har prøvd alle og må si at alle 3 overrasker meg veldig positivt!
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: High reps unødvendig for nybegynnere?
« #4 : 16. mars 2012, 21:47 »
Begynn veldig lett med mange reps for å få inn teknikken først, så snur om løypen og kjører få reps for å få basisstyrken. Denne styrken trenger du for å komme deg videre, spesielt når man er nystarter. Ellers, utenom det med teknikk, så mener jeg at man tar en lengre omvei ved å begynne på et program som er egnet for bygg/mange reps.

My cup of tea!

Til syvende og sist, så er det som nevnt variasjon som gjelder Smiley
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget raziel014

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

Sv: High reps unødvendig for nybegynnere?
« #5 : 17. mars 2012, 14:37 »
Begynn veldig lett med mange reps for å få inn teknikken først, så snur om løypen og kjører få reps for å få basisstyrken. Denne styrken trenger du for å komme deg videre, spesielt når man er nystarter. Ellers, utenom det med teknikk, så mener jeg at man tar en lengre omvei ved å begynne på et program som er egnet for bygg/mange reps.

My cup of tea!

Til syvende og sist, så er det som nevnt variasjon som gjelder Smiley
Ah takk! Dette høres veldig logisk ut Smiley Skal begynne med 5x5 igjen en stund. Få inn mer styrke, og så kjøre high reps etterhvert Smiley Merka nemlig stor effekt av high reps på et par uker bare, mens nå har det stoppa litt opp igjen. Så jeg skal prøve å blande det litt Smiley

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: High reps unødvendig for nybegynnere?
« #6 : 17. mars 2012, 22:43 »
Og lurer på om det ikke er noen vits for meg å trene 3 sett med 12, 10 og 8 reps? Bør jeg trene 5x5 i et års tid først?

Prinsippet er jo det samme uansett: Øke i vekt per sett innenfor hver rep ratio. Ingenting magisk ved 5 x 5 (som finnes i flere varianter), men om man plukker et ok 5x5 opplegg og holder seg til det, så er det en fantastisk måte å lære seg progresjon på. Og det vil du nok både bygge med for the time being og ta med deg læring fra senere.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!