Skrevet av Emne: High reps unødvendig for nybegynnere?  (Lest 1547 ganger)

Utlogget raziel014

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

High reps unødvendig for nybegynnere?
« : 16. mars 2012, 17:56 »
Som tittelen sier, jeg er ikke helt nybegynner, men ikke veldig viderekommen. Og lurer på om det ikke er noen vits for meg å trene 3 sett med 12, 10 og 8 reps? Bør jeg trene 5x5 i et års tid først? Merket først stor fremgang i styrke med 12, 10 og 8 reps, men denne uka har jeg ikke fått til å øke vekta noe særlig. Og har vært uvanlig trøtt i tillegg. Spiser minimum 3500 ckals om dagen og får i meg nok protein. Men likevel føles det ut som at jeg stagnerer. Var en på treningsstudioet som sa at jeg burde trene 5x5 istedet først. Få litt mer styrke og deretter trene volum.

Skal sies at jeg har vært syltynn hele mitt liv. Dog er jeg mer normal nå, men likevel tynn. Derfor jeg ville fokusere på volum. Bør jeg vente med det?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: High reps unødvendig for nybegynnere?
« #1 : 16. mars 2012, 18:08 »
Det kan lønne seg å variere litt. Du kan fint trene høyrep om du liker det, men tren et par uker lett fremover. Dvs. at du trener som vanlig men med 80-90 % av vanlige treningsvekter(80 kg istedenfor 100 kg). Du kan også kutte ned på volum på andre måter, f.eks. ved å kutte ut halvparten av settene du vanligvis trener(10 totale sett istedenfor 20) eller kutte antall reps du pleier å trene i to(5 reps istedenfor 10). Dette kalles en deload og er greit å ta når man stagnerer, eller at man har en fast deloaduke hver 3-6 uke.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget