Skrevet av Emne: Natt protein???  (Lest 4904 ganger)

Utlogget erimer

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 210
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 210

Natt protein???
« : 18. mars 2012, 23:02 »
Hei hei, har hørt mye om at den natt/kasein protein er utrolig bra, asså å ta rett før du legger deg.
I dag tar jeg alltid en gainer/whey rett før jeg legger meg. Men selve Nattproteinen utgjør det mye? Hjelper det svært mye? Smiley

Takk!
19 år
191 cm
100 Kg

Markløft: 200 kg
Knebøy: 150 kg
Benkpress: 115 5 reps kg

"No pain,No gain"

Utlogget Kurdî

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 442
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 442

Sv: Natt protein???
« #1 : 18. mars 2012, 23:05 »
Tunfisk er vel det beste før leggetid, funker "fett" for meg iallefall(tilberedt selvsagt)...
Alder: 23(1992)
Vekt: 85 kg
Høyde: 174 cm

Mine RM
Benkpress:     140 kg
Markløft:        2*220 kg
Knebøy:         180 kg

“The greatest barrier to success is the fear of failure.”

Trenings- og bildelogg: Kurdî's vei til suksess!

Utlogget erimer

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 210
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 210

Sv: Natt protein???
« #2 : 19. mars 2012, 19:57 »
Tunfisk er vel det beste før leggetid, funker "fett" for meg iallefall(tilberedt selvsagt)...

mhm.
Er det også sånn proteiner som holder lenge på en måte? Smiley
19 år
191 cm
100 Kg

Markløft: 200 kg
Knebøy: 150 kg
Benkpress: 115 5 reps kg

"No pain,No gain"

Utlogget Kurdî

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 442
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 442

Sv: Natt protein???
« #3 : 19. mars 2012, 22:29 »
Vet ikke helt hva du mener med "holder lenge", men jeg personlig mener at hovedinntaket av proteiner bør komme fra naturlige kilder som fisk, egg og kjøtt, og kosttilskudd bør være en hjelpemiddel for å fullføre "dagskvoten".

Siden tunfisk er mager fisk, inneholder den veldig lite fett og mye proteiner(har ikke helt oversikten over hvilke aminosyrer det er snakk om, men en boks inneholder ca. 32 g proteiner), og til forskjell fra fersk eller frosset fisk, tar det bare noen få minutter å tilberede den. Altså like effektivt som en proteinshake og dermed egnet til kveldsmat.

Kanskje ikke det du var ute etter men...
Alder: 23(1992)
Vekt: 85 kg
Høyde: 174 cm

Mine RM
Benkpress:     140 kg
Markløft:        2*220 kg
Knebøy:         180 kg

“The greatest barrier to success is the fear of failure.”

Trenings- og bildelogg: Kurdî's vei til suksess!

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Natt protein???
« #4 : 19. mars 2012, 22:45 »
Hei hei, har hørt mye om at den natt/kasein protein er utrolig bra, asså å ta rett før du legger deg.
I dag tar jeg alltid en gainer/whey rett før jeg legger meg. Men selve Nattproteinen utgjør det mye? Hjelper det svært mye? Smiley

Takk!

Det er ikke viktig med kasein proteiner, der er det totale som du spiser som er viktig. Du får i deg minimum 1,2-1,8gr protein per kg kroppsvekt hver dag som er viktig. Mer hvis du vil. Kroppen bestemmer selv når det blir brukt og hva det blir brukt til, men det kan være ok å spise kasein proteiner. Det er ikke så viktig å spise det, bare få i deg proteiner etter trening eller iløpet av dagen. Så blir det bra.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Natt protein???
« #5 : 19. mars 2012, 22:50 »
Hei hei, har hørt mye om at den natt/kasein protein er utrolig bra, asså å ta rett før du legger deg.
I dag tar jeg alltid en gainer/whey rett før jeg legger meg. Men selve Nattproteinen utgjør det mye? Hjelper det svært mye? Smiley

Takk!

Melkeprotein består av to typer protein : whey og kasein. Whey tas opp raskt i kroppen og passer bra etter trening. Kasein tas opp langsommere. Melkeprotein består av 20% whey og 80% kasein. Tanken med "nattprotein", enten det er rent kasein eller i det forholdet du finner i melk, er nok at kroppen skal ta det opp etterhvert gjennom natta. Vet ikke hvor mye poeng det er i det eller ikke, men det er nok et poeng å få i seg protein som tas opp langsomt også, ikke bare whey. En del typer proteinpulver har en blanding men med mer whey enn det er i melkeprotein.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Kurdî

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 442
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 442

Sv: Natt protein???
« #6 : 19. mars 2012, 23:07 »
Melkeprotein består av to typer protein : whey og kasein. Whey tas opp raskt i kroppen og passer bra etter trening. Kasein tas opp langsommere. Melkeprotein består av 20% whey og 80% kasein. Tanken med "nattprotein", enten det er rent kasein eller i det forholdet du finner i melk, er nok at kroppen skal ta det opp etterhvert gjennom natta. Vet ikke hvor mye poeng det er i det eller ikke, men det er nok et poeng å få i seg protein som tas opp langsomt også, ikke bare whey. En del typer proteinpulver har en blanding men med mer whey enn det er i melkeprotein.

Kanskje bør vi tilføre dette(som er å finne på http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/100-casein-gold-standard, vet ikke om de har pyntet på litt her og der for å øke salget av produktet, men jeg syns det er en grei forklaring):

Casein Protein er altså et langsomt protein, og har fordelen at det er tidsfordrøyende, noe som er ønskelig på dagen og framfor alt når det er tid for å sove! Kaseinprotein er pH-følsomt og lager derfor en gele-form i magesekkens sure miljø. Dette gjør at det tar mye lengre tid å bryte ned til aminosyerer enn f.eks. myseprotein. Kasein er den proteindel som forekommer mest i vanlig melk.

At kasein har denne tidsfordrøyende effekt, gjør at det lages en antikatabol effekt i kroppen når aminosyrer tilføres musklene i en jevnere strøm, og over en lengre periode. Dette skaper bedre forutsetninger for restitusjon og muskelvekst!
Alder: 23(1992)
Vekt: 85 kg
Høyde: 174 cm

Mine RM
Benkpress:     140 kg
Markløft:        2*220 kg
Knebøy:         180 kg

“The greatest barrier to success is the fear of failure.”

Trenings- og bildelogg: Kurdî's vei til suksess!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Natt protein???
« #7 : 19. mars 2012, 23:21 »
En annen tanke er at kroppen tross alt faster gjennom natta og da kan den liksågodt få ha et overskudd av protein å forsyne seg av. Jeg pleier å ta en proteinshake eller måltidserstatter til kveldsmat på dager jeg ikke trener med vekter.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Tjommi1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Natt protein???
« #8 : 26. mars 2012, 19:17 »
Heisann, er ny på forumet. Jeg har kjøpt et proteinpulver som heter nutrisport 90+ protein. Jeg trener styrke 3-4 ganger i uken, og lurer på når jeg skal ta dette proteinpulveret. Og skal jeg ta det hver dag eller bare de dagene jeg trener? Og når på dagen skal jeg ta pulveret? Og må jeg ta det før jeg legger meg uansett om jeg trener tidligere på dagen eller ikke?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Natt protein???
« #9 : 26. mars 2012, 19:51 »
Førsteprioritet : innenfor en halv time etter trening.

Skal du ned i vekt så har du større behov for tilførsel av ekstra protein ellers.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Tjommi1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Natt protein???
« #10 : 26. mars 2012, 22:34 »
Førsteprioritet : innenfor en halv time etter trening.

Skal du ned i vekt så har du større behov for tilførsel av ekstra protein ellers.

Ok, takk for det! Men hva med treningsfrie dager?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Natt protein???
« #11 : 26. mars 2012, 22:40 »
Vet ikke hvor mye penger du har. Mange klarer seg med et proteinrikt kosthold ellers. Proteinpulver trenger derimot ikke å være veldig dyrt i forhold til kyllingfilet o.l.
Hvis du skal ned i vekt så trenger du fort en ekstra proteinshake per dag for å opprettholde nitrogenbalansen.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!