Skrevet av Emne: Hvor mange repetisjoner er best å ta?  (Lest 8652 ganger)

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #30 : 21. mars 2012, 12:44 »
Å trene etter hvilken muskelfibersammensetning man har er etter min mening bare tull.

http://en.wikipedia.org/wiki/Skeletal_striated_muscle#Muscle_fibers

Som man kan se her er det hovedsaklig type 2(b) som er aktuelt for de som trener vekter. type 1 er ikke aktuelt i det hele tatt.

Okei men for de med mer vett i hue, vet at å trene etter hvilke muskelfibre du er interessert i er veien å gå for å bli stor og bli sterk...
Trener du eksplosivt aktiverer du alle muskelfibre, der har du mer å hente. Trener du sakte kontrollert aktiverer du muskelfiber 2 og det er den trenings inntresserte vil gjerne ha. Du har sikkert hørt andre si rolig kontrollert når du løfter vekter, ikke vet jeg. Men spør du en personlig trener så sier de helst rolig kontrollert når du løfter, jeg gjør det noen ganger men jeg liker eksplosivt trening. Det er for trådstarter som må avgjøre om det er bra for han. Her trenger du ikke spørre en personlig trener, her kan de spørre oss på treningsforum. De som er personlig trener har lest en bok om trening, de tar ikke feil da vettu. Så tren hvordan du vil, men er du intressert i større muskler trener du sakte kontrollert for da aktiverer du muskelfiber 2, mens hvis du vil ha alle muskelfibre trener du eksplosivt. Trenger ikke si mer. :-)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #31 : 21. mars 2012, 16:58 »
Okei men for de med mer vett i hue, vet at å trene etter hvilke muskelfibre du er interessert i er veien å gå for å bli stor og bli sterk...

Ok...

er du intressert i større muskler trener du sakte kontrollert for da aktiverer du muskelfiber 2, mens hvis du vil ha alle muskelfibre trener du eksplosivt. Trenger ikke si mer. :-)

Det spørs hva du mener med sakte det. Det skal ikke være for sakte heller. Det beste er å løfte i et tempo man er komfortabel med, f.eks. Eksplosiv opp, kontrollert ned.

Det spørs hva du har mest av muskeltyper

Det var dette jeg reagerte på da det ser ut som du råder folk til å trene etter sin personlige fibersammensetning. Noen har større andel type 1 og noen har større andel type 2, men alle burde trene for å treffe type 2-fibrene allikevel.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget SMMO

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 37

Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #32 : 21. mars 2012, 17:04 »
Kaster meg med i samtalen, da jeg også lurer litt på dette.
Jeg tar mellom 8 og 12 reps, og trives med det,
men det jeg lurer på er oppvarming..
Så at noen nevnte dette, og lurer på hva som menes med dette?
Jeg tar samme vekten på alle repsa/settene mine,
men burde jeg ta et par reps med mindre vekt før jeg tar den vekten jeg pleier?
Det ble litt rotete forklart, men håper noen skjønner hva jeg mener..
SMMO

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #33 : 21. mars 2012, 17:19 »
De som er personlig trener har lest en bok om trening, de tar ikke feil da vettu.
Ironien her er slående. Tongue Da refererer jeg selvsagt ikke til sarkasmen i det du skriver men det faktum at du er ekstremt bombastisk etter å ha lest en artikkel eller noe.

Jeg tar samme vekten på alle repsa/settene mine,
men burde jeg ta et par reps med mindre vekt før jeg tar den vekten jeg pleier?
Spørs om du føler du trenger det. Men de fleste tar et eller to sett for å komme litt i gang med øvelsen. Jo tyngre du skal, jo nyttigere vil det være med litt oppvarming slik at du ikke får en så brå start.

Utlogget SMMO

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 37

Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #34 : 21. mars 2012, 17:21 »
Ironien her er slående. Tongue Da refererer jeg selvsagt ikke til sarkasmen i det du skriver men det faktum at du er ekstremt bombastisk etter å ha lest en artikkel eller noe.
Spørs om du føler du trenger det. Men de fleste tar et eller to sett for å komme litt i gang med øvelsen. Jo tyngre du skal, jo nyttigere vil det være med litt oppvarming slik at du ikke får en så brå start.
Ok, tusen takk skal du ha! Smiley
SMMO

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #35 : 21. mars 2012, 19:32 »
Ok...

Det spørs hva du mener med sakte det. Det skal ikke være for sakte heller. Det beste er å løfte i et tempo man er komfortabel med, f.eks. Eksplosiv opp, kontrollert ned.

Det var dette jeg reagerte på da det ser ut som du råder folk til å trene etter sin personlige fibersammensetning. Noen har større andel type 1 og noen har større andel type 2, men alle burde trene for å treffe type 2-fibrene allikevel.

Ja det er noen som har mer av muskelfiber 1 og noen har muskelfiber 2... Men aktiverer du begge er du i mål da eller er du bare vanskelig fordi jeg er så rett på og mener at du tjener mest ved å aktivere alle muskelfibre hehehehe.... nei jeg må jo bare aktivere muskelfiber 2 for jeg vil bli stor og større enn alle sammen som deg... Nei det er ikke den veien å gå hvis du vil trene bra. Størst er ikke alltid bra vettu. Hvis trådstarter vil bli stor så trener han sakte kontrollert, men vil han tjene mer på det så trener han alle muskelfibre. Du taper ikke noe på det. Jeg tror han vil bli positivt overrasket over å trene eksplosivt opp og ned. Men vil han bli stor med liten utholdenhet i musklene da trener han sakte opp og sakte ned eller som du sier fort opp og sakte ned... Da trener du nesten eksplosivt da, hvorfor ikke ta hele veien eksplosivt og tjene mer på det. Nei du må for all del trene som du gjør, jeg skal ikke få deg til noe... Du kjenner din kropp best... Og det gjør trådstarter også, så han velger selv hva han vil. Trener du eksplosivt får du aktivert alle muskelfibre, det er 1, 2A, 2B og 3 også hvis jeg ikke tar feil. Det er noe du kanskje ikke har lært hehe... Du visste ikke det hehehehehehehehehehehehehehehehehehehe Men det er ikke godt kjent enda.... Smiley Noen har det, men ikke alle...

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #36 : 21. mars 2012, 19:48 »
Ja det er noen som har mer av muskelfiber 1 og noen har muskelfiber 2... Men aktiverer du begge er du i mål da eller er du bare vanskelig fordi jeg er så rett på og mener at du tjener mest ved å aktivere alle muskelfibre hehehehe.... nei jeg må jo bare aktivere muskelfiber 2 for jeg vil bli stor og større enn alle sammen som deg... Nei det er ikke den veien å gå hvis du vil trene bra. Størst er ikke alltid bra vettu. Hvis trådstarter vil bli stor så trener han sakte kontrollert, men vil han tjene mer på det så trener han alle muskelfibre. Du taper ikke noe på det. Jeg tror han vil bli positivt overrasket over å trene eksplosivt opp og ned. Men vil han bli stor med liten utholdenhet i musklene da trener han sakte opp og sakte ned eller som du sier fort opp og sakte ned... Da trener du nesten eksplosivt da, hvorfor ikke ta hele veien eksplosivt og tjene mer på det. Nei du må for all del trene som du gjør, jeg skal ikke få deg til noe... Du kjenner din kropp best... Og det gjør trådstarter også, så han velger selv hva han vil. Trener du eksplosivt får du aktivert alle muskelfibre, det er 1, 2A, 2B og 3 også hvis jeg ikke tar feil. Det er noe du kanskje ikke har lært hehe... Du visste ikke det hehehehehehehehehehehehehehehehehehehe Men det er ikke godt kjent enda.... Smiley Noen har det, men ikke alle...

Aktiverer man type 1 om man løfter eksplosivt?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #37 : 21. mars 2012, 19:56 »
Ironien her er slående. Tongue Da refererer jeg selvsagt ikke til sarkasmen i det du skriver men det faktum at du er ekstremt bombastisk etter å ha lest en artikkel eller noe.

hehe... Hvilken artikkel har jeg lest lurer jeg på, må være min egen personlige treningsfilosofi hehe.... Nei jeg har lest litt kunnskap og forskning, men det har jo nesten alle som er aktive brukere inne her. Men de har også sin egen læring av hvordan sin kropp er bygd opp. Og den trenings læringen der er gull verdt, for ingenting er noe bedre enn det. Så bare gjør det som du lærer av deg selv og din kropp, men å aktivere alle muskelfibre er noe du vil tjene på. For vet du om hvor mye av hver slags muskeltyper du har... Smiley

Utlogget Styrketrenern

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 482

Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #38 : 21. mars 2012, 19:57 »
Type 1:
hastighet: langsom
utholdenhet: god
blodtilførsel: høy

type 2x:
hastighet: rask
utholdenhet: dårlig
blodtilførsel:  lav

for de som ikke ser sammenhengen så betyr det at ved mange reps (9-14) så burde en utføre løftene langsomt.
omvendt ved få reps.
Rett meg om jeg tar feil...
"my buddy benched 395 in high school, half the kids said genetics the other half said steroids,? no one said hard work and dedication..."


Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #39 : 21. mars 2012, 20:00 »
Aktiverer man type 1 om man løfter eksplosivt?

Ja der har du truffet mål, det gjør du vettu... Når du trener så vil du tjene på å aktivere dem også, de er ikke store men de har utholdenhet. Og det kan være bra vettu....

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #40 : 21. mars 2012, 20:04 »
Alle burde alltid ta 9 repetisjoner, uansett målsetning. 5 av disse burde være med hjelp av treningspartner. Maskiner er best, og hver muskelgruppe maks en gang i uka.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Albo

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #41 : 21. mars 2012, 20:51 »
Alle burde alltid ta 9 repetisjoner, uansett målsetning. 5 av disse burde være med hjelp av treningspartner. Maskiner er best, og hver muskelgruppe maks en gang i uka.
   
Hva er dette for noe tull? Har du noe kilder på dette ?

Utlogget Martin N0ttaD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #42 : 21. mars 2012, 21:10 »
Tror det var ment som ironi.. Or just stupid
Reach for the sky because if you should happen to miss you'll still be among the stars!

Utlogget Albo

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #43 : 21. mars 2012, 21:11 »
Tror det var ment som ironi.. Or just stupid
   Jeg håper for all del det var ironia ja Tongue Skal leve med den tanker Wink

Utlogget stokka

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Hvor mange repetisjoner er best å ta?
« #44 : 21. mars 2012, 21:13 »
Variasjon er det beste Smiley alle er forskjellig. Tenkte mye på det da jeg var yngre, men har funnet ut at det er viktig å finne hva som passer for deg Cheesy Personlig liker jeg veldig godt å kjøre tungt på baseøvelser 3-5 rep , 8-12 på isolasjonsøvelser kombinert med supersett med 15-20 rep. Dette funker bra for MEG
21 år
179 cm
93 kilo

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!