Skrevet av Emne: Hvordan øke i styrke?  (Lest 2424 ganger)

Utlogget -regå-

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Hvordan øke i styrke?
« : 21. mars 2012, 00:15 »
Jeg er en 18 år gammel gutt som vil øke muskelmasse, og samtidig se bra ut. Jeg er ca. 180 cm høy og akkurat nå ligger vekta rundt 80-81 kg. Jeg har et godt grunnlag, og har trent styrke i 3 måneder nå. Har spilt fotball hele livet så har aldri vært noe i veien med formen.

Problemet mitt er nå at jeg trener styrke 4 ganger i uka, samtidig som jeg trener fotball 3-4 ganger i uken. Noen av dagene er det fotball og styrke på samme dag. Da er problemet å få i seg nok mat. Jeg er redd å ikke øke i volum og muskelmasse fordi jeg ikke spiser nok. Jeg vil heller ikke så mye lenger opp i fettprosent. Så hvor mye bør kcal-inntaket være pr. dag for å klare å øke i muskelmasse, samtidig som jeg ikke legger på meg fett?

Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Hvordan øke i styrke?
« #1 : 22. mars 2012, 02:35 »
Umulig. Du legger på deg fett selvom du skal opp i vekt. Grunnen er enkelt, du gjør noe som heter kalorioverskudd, som betyr... overskuddet blir til fett.  Du kan derimot spise veldig sunt og variert, slik du ikke får for mye fett på en gang. Mange som bulker gjør desverre dette og går for fort opp i vekt som gjør at du får for mye unødvendig fett i bulken + er ikke akuratt sunt å øke for fort i vekten.

Start med havregryn til frokost, kutt 1 banan i flere biter og litt mandler tilsettes i gryta. Ca 100 gram havregryn duger. Ta noe tran også. Ta en protein shake eller bruk 30 gram pulver i selve havregråten. Jeg foretrekker heller shake ved siden av havren, da får jeg litt ekstra kalorier som er greit og vil ha mye proteiner når jeg har stått opp.

Måltid 2: ris, potet, med kjøtt, fisk, osv osv. Siden jeg leser du såppas ung, antar jeg du går på skolen. Så anbefaler deg å kjøpe FULLKORNS pitabrød, noe som er svært enkelt å drasse på med deg. Lag tunfisk salat eller kylling salat. Stapp inne i brødet og spis dette. 1 pitabrød har 30 karbs, får du i deg 2 på 1 lunch har du plutselig 60 karbs og vi sier ca 100 gram kylling + 2 pitabrød, ca 45-50 ish proteiner, som er bra.

Måltid 3 kan du gjøre det samme om du føler at du må spsie mer på skolen, ta kan du egentlig bare spise 1 pitabrød. Når du er ferdig med skolen kan du stikke hjem og ta noe mat der også, få i gang litt mer energi. Trener du, peller deg hjemmover og spiser masse karb(ris, pasta, potet osv) + noe kjøtt osv.

Måltid 4, kan du spise noe fra middagen om det er rester, eller du kan lage noe enkelt og greit: Grove skiver med brød 4-5 egg funker fett som omelett. Mye proteiner og bra med karbs, enkelt og greit.

Bare lagde noe enkelt og greit her, om du vil ha noe mer avansert, så skal jeg skrive.

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Hvordan øke i styrke?
« #2 : 22. mars 2012, 04:01 »
Som sagt, litt fett legger du på deg uansett...
legg deg på 4000+ kcal om dagen
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget Muskelsmurf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 316

Sv: Hvordan øke i styrke?
« #3 : 22. mars 2012, 08:49 »
Jo sterkere du blir - jo høyere hvileforbrenning har du.
Klarte du kan øke i styrke samt se bra ut. Dette her kommer helt ann på treningsgrunnlag selvfølgelig. MEN, blir muskelen sterkere, så blir muskelen større, og med samme fettprosent og antagligvis litt høyere etter en bulk, så vil du alikevel se bra ut. Trust me.
"I have fought the good fight. I have finished the race, I have kept the faith" - Rocky

Utlogget -regå-

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Hvordan øke i styrke?
« #4 : 24. mars 2012, 00:30 »
Ok! Takk for svar folkens! Smiley

Utlogget -regå-

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Hvordan øke i styrke?
« #5 : 27. mars 2012, 23:18 »
Jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal gjøre fremover.
Deffe eller fortsette å spise og trene mye? Er det vits å deffe til sommeren?
Er nå 81 kg og er 179 cm høy. Har litt ekstra magefett rundt nederste del av magen, men øverste del er det markerte og synlige muskler. Er også ellers fornøyd med kroppen. Greie armer, skuldre osv., men er litt ekstra fett rundt magen. Bygger man mye mer muskler med litt ekstra fett på kroppen?

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Hvordan øke i styrke?
« #6 : 27. mars 2012, 23:51 »
Les mine innlegg i denne tråden:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120501.msg1791572;topicseen#new

Som et ekstra råd vil jeg også nevne: Om du har veldig dårlig tid kan gainer være en løsning. Dette vil gjøre ting betraktelig lettere for deg. Men jeg anbefaler at du leser innleggene mine først. Gjør deg opp en egen mening om dette.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Hvordan øke i styrke?
« #7 : 27. mars 2012, 23:58 »
Jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal gjøre fremover.
Deffe eller fortsette å spise og trene mye? Er det vits å deffe til sommeren?
Er nå 81 kg og er 179 cm høy. Har litt ekstra magefett rundt nederste del av magen, men øverste del er det markerte og synlige muskler. Er også ellers fornøyd med kroppen. Greie armer, skuldre osv., men er litt ekstra fett rundt magen. Bygger man mye mer muskler med litt ekstra fett på kroppen?
Det høres ut som du bør bygge mer. Viss du veier 81 kg, er 179 cm høy, spiller fotball jevnlig og har trent styrke i 3 mnd, kan du umulig være noe som en gang minner om feit. Når du starter med vekttrening, som du ikke begynte med før for 3 mnd siden, er kroppen veldig god på å legge på seg muskler. Tar jeg rett når jeg også tipper at du er personen som ikke legger lett på deg?

I så fall vil jeg si at du ikke skal bekymre deg for magen. Jeg ser ikke poenget i å stresse med noen voldsom deff nå, viss du ikke har trent i lang tid allerede (eller faktisk ønsker å bare deffe og holde deg der for alltid). Du har liksom ikke så mye å vise frem enda, for å si det på en måte som ikke må tolkes feil (!!).

Vent heller med deff til du har trent litt lengre, om det ikke er sånn at du virkelig plages av magen din. Jeg har også litt mage, forresten. Det har de fleste. Det du beskriver høres ut som en typisk svært normal mann som gjerne ønsker at han hadde vært litt mer ripped. Hvem ønsker ikke det uansett, hehe? Smiley

Men du får vurdere selv. Jeg tror iallfall at du vil oppleve det som mest behagelig og effektivt å tenke bygging nå. Juster heller på maten dersom du føler at magen blir merkbart større og du ikke er komfortabel med utviklingen. Først da kan du tenke "Ok, hva nå?". Ikke ta den bekymringen på forhånd. Kanskje kommer du ikke til å merke en fettøkning en gang, og kun oppdage at du ser mye bedre ut når musklene får blitt litt større under det lille fettlaget som du kanskje har?

Kun noen tanker. Men kom til oss når du trenger hjelp til justeringer underveis. Da hjelper vi deg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!