Skrevet av Emne: Markløft  (Lest 2433 ganger)

Utlogget Si94

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Markløft
« : 22. mars 2012, 17:30 »
Hei!

Har drevet med markløft en del de siste månedene og har støtt på en del problemstillinger som jeg ennå ikke har fått skikkelig svar på. Mulig noen av disse spørsmålene har vært oppe nå nylig, men jeg prøver likevel med et nytt emne.

Grep: Jeg begynte først med overhåndsgrep etter anbefalinger fra diverse markløft-guider rundt på nettet. Dette satte etterhvert begrensninger for mye jeg klarte å løfte, ettersom jeg ble mer fokusert på å holde stanga enn å holde korsryggen. Fant derfor ut at det var mitt "cue" til å bytte til overhåndsgrep med høyre hånd og underhåndsgrep med venstre hånd. Skal jeg bare fortsette med dette, eller burde jeg presse meg til å bruke overhåndsgrep? Hørte sågar på et treningssenter senest i går at man måtte bytte på hvilken hånd som hadde overhånd- og underhåndsgrep i et sikkerhetsgrep, fordi det ikke ble "symmetrisk belastning" på ryggen. Har svært vanskelig for å se at det er noe fysiologisk hold i dette, hva tror eller vet dere? Hvilke grep burde man ideelt sett bruke?

Når det gjelder hvordan hver repetisjon burde utføres har jeg også oppdaget at å bounce stanga med vektene i bakken før man begynner på en ny repetisjon er lettere en å ta hver repetisjon som en ny bevegelse. (Hvis dere skjønner hva jeg mener). Burde man starte en ny bevegelse for hver repetisjon, eller kan jeg ta repetisjonene sammenhengende med ett lite bounce mellom med like god effekt?

Til slutt, burde jeg holde minst mulig bøy i kneet i løfte eller kan jeg gå langt ned med rompa. Har fått en del tips om at å holde beina så strake som mulig vil generere mer kraft til hofte, hamstrings og rygg enn å gå dypt ned med rompa i en mer knebøy-lignende bevegelse. Hva mener dere om dette?

Takk på forhånd for gode svar  Smiley

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

Sv: Markløft
« #1 : 22. mars 2012, 17:35 »
http://www.iform.no/pub/art.php?id=1431

ikke tren med ''bounce'' du bare lurer deg selv til å ta mer vekter enn det du klarer å håndtere Smiley

Utlogget Vrimmel

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Markløft
« #2 : 22. mars 2012, 18:05 »
Bruk overhåndsgrep på de lettere settene du løfter og så gå over til mixed grip når det blir tungt. Da får du trent grepet bedre.

Det er ikke kritisk å variere hvilken side som er opp eller ned. Jeg synes jeg det er greit å variere fordi jeg ikke liker å overspesialisere kroppen slik at jeg bare kan gjøre en øvelse på en måte, men det min personlige treningsfilosofi.

Ikke sprett marken. Da slurver du med trening av bunnstyrken i løftet som ofte er den delen folk har størst behov for å trene. Det samme gjelder ved å ikke sprette i benkpress.

Vinkelen på knærne kommer an på anatomien din. Det er ikke noe fasitsvar for hvor dypt man skal sette seg. Noen løfter mye ved å sette seg dypt og andre ikke. Du kan f.eks se på forskjellen mellom Andy Bolton og Benedikt Magnusson som regnes som de to beste markløfterne i verden. Magnusson setter seg dypt, mens Bolton står høyt.

Utlogget Si94

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Markløft
« #3 : 22. mars 2012, 18:12 »
Takk! Da prøver vi på det  Wink

Utlogget kurtlarsn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Sv: Markløft
« #4 : 22. mars 2012, 18:31 »
vil anbefale deg å bruke overhåndsgrep til grepet svikter før du begynner med mixed grip. selv løfter jeg med overhåndsgrep(magnesium) først, deretter med reimer, det fordi jeg strekte biceps senen pga mixed grip. klarte ikke curle på flere mnd pga det:( enig i at du ikke bør"bounce". ikke bare lurer du deg selv, men det bråker no jævlig:) hehe!

Utlogget Si94

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Markløft
« #5 : 22. mars 2012, 18:58 »
Er det ikke best å unngå bruk av reimer? For å venne seg til å bruke klypa, og kunn den?
Når du snakker om biceps-problemer er det vel bare å stramme triceps og virkelig holde armene strake, da unngår jeg vel det problemet? Har vertfall ikke merket noen problemer på den fronten enda.

Utlogget kurtlarsn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Sv: Markløft
« #6 : 22. mars 2012, 19:33 »
selfølgelig bør man unngå reimer, men opp til den vekta da ikke grepet klarer mere så foretrekker jeg reimer fremfor mixed grip. problemet med mixed grip slik jeg se det er at ved høy belastning vil armen bli tvunget lenger bak enn det sener klarer. er vel en grunn til at flere strongmen har fått avrevet biceps o.lign pga det der. vet ikke hvor mye du løfter i markløft jeg, men senen min ble strekt etter flere løft med mixed grip ved 220-225kg. dette har jeg fra fysioterapauten-så hvis det ikke stemmer så har jeg isåfall blitt feilinformert.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Markløft
« #7 : 22. mars 2012, 19:44 »
Mye forskjellig info her både positivt og negativt.

Min mening rundt emnet om reimer og grep er iallefall:

Magnesium så fort som mulig, for å unngå problemer med trælene og svette håndflater
Overhånd til det ikke går lengre
Mixed grep til det ikke går lengre
Legg til styrkende øvelser for grepet (kroc rows, farm walk)

Bruk reimer KUN når alt går til helvete, og du trener når du er sliten i grepet. Generelt aldri bruk reimer om ikke du får problemer med ligamenter av andre grep og MÅ bruke reimer selvsagt.


Utlogget Si94

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Markløft
« #8 : 23. mars 2012, 23:21 »
Jeg har løftet 150 kg i markløft, så mulig nye problemstillinger dukker opp når belastningen blir så høy, selvfølgelig. Har egentlig ikke følt noe behov for reimer enda. Vil tro stanga jeg bruker på treningssentre er magnesium, har vertfall aldri hatt problemer med svette hender.
Det var noen som nevnte at jeg burde bytte på de to typene mixed grip for allsidigheten sin skyld. Hørtes absolutt ikke dumt ut, hva tror dere?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!