Skrevet av Emne: Sette opp treningsprogram  (Lest 1827 ganger)

Utlogget KevinL

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

Sette opp treningsprogram
« : 22. mars 2012, 22:39 »
Hei.
Ble lei av programmet jeg hadde så jeg prøvde å sette sammen noe selv, men er usikker på om muskelgruppene kan trenes i denne rekkefølgen.

Det jeg har kommet frem til hittil er noe slik som under, veldig fint om dere kunne gitt litt tilbakemelding på om det funker, hva som burde endres osv. Smiley

Mandag:
 - Bryst og triceps, mage
 - Lett rygg og bakside skulder?

Tirsdag
 - Lår og legger

Onsdag
 - Mage og kardio
 - Forside og bakside skulder?

Torsdag
 - Rygg og biceps
 - Lett bryst og triceps?

Fredag
  - Mage, lett bein og kardio?
  - Forside og bakside skulder?

Blir det overkill å ta tung bryst og triceps på mandag, og ta lett rygg og bakside skulder? Burde jeg ta bakside/forside/hele/ droppe skulder?
Blir det greit å dele skuldre opp i forside og bakside på egne dager og ta begge på en felles dag?


Har trent i halvannet år, og har hatt ganske god fremgang. Ser på meg selv som greit trent, passe sterk.

Setter veldig, veldig stor pris på svar Smiley
Sjekk ut treningsloggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121745.0

Maksløft                    Mål 2013
Benk: 100 kg            110 kg
Mark: 140 kg            160 kg
Bøy: 85 kg......          100 kg

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

Sv: Sette opp treningsprogram
« #1 : 22. mars 2012, 23:12 »
Jeg vil ikke anbefale deg å lage ditt eget treningsprogram når du er såpass fersk, vil heller anbefale ett ferdig treningsprogram som har vært testet godt og gir gode resultater. Jeg vil anbefale
5x5 powerbuilding:
http://www.iform.no/pub/art.php?id=3

og styrkeløfter programmene på
www.styrkeloft.no

men dersom du virkelig vil sette opp ditt eget program skal jeg ikke stoppe deg Smiley

Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Sette opp treningsprogram
« #2 : 22. mars 2012, 23:46 »
Om du er fersk, kjør 5x5 som karen skrev før meg. Du lager styrke som er smart på starten og du lærer å kjøre basis øvelsene. Dette vil gi bra styrke fremover og noe du kan bygge på!

Utlogget KevinL

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

Sv: Sette opp treningsprogram
« #3 : 23. mars 2012, 00:20 »
Ville ikke sagt at jeg var fersk akkurat, har fått mange tips på veien, og har kjørt opplegg før.
Kjører mark, benk og bøy selvsagt. (pirka noe jævlig på å få teknikken rett).

Har øvelsene klare, men vil bare vite om det er gunstig å kjøre slik dagene er satt opp nå.
Sjekk ut treningsloggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121745.0

Maksløft                    Mål 2013
Benk: 100 kg            110 kg
Mark: 140 kg            160 kg
Bøy: 85 kg......          100 kg

Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Sette opp treningsprogram
« #4 : 23. mars 2012, 13:44 »
Hvorfor ''lett rygg, bakside av skuldre'' på en triceps og bryst dag? Dette gjør du selvsagt på en skuldre dag. Men alt ser helt ok, men er litt rotetete. Tric/bryst>leg/bein>Rygg/bicep>skuldre/bein+legger. Ville vært ganske nice, men ikke kjør helt styrke på begge dager du kjører squat om du vil følge den setupen. Den der var min gamle. Men om du selvom ikke er så fersk, så burde du bygge opp styrken, da du har et sted å bygge opp muskler på!

Utlogget Martin N0ttaD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Sette opp treningsprogram
« #5 : 23. mars 2012, 22:16 »
Ville ikke kjørt det slik som du har satt det opp.. Ville konsentrert meg om muskelgruppene og ikke begynt å tulle med noen lette og tunge dager så lenge dette ikke er noe 5x5 program..

Jeg selv kjører:
Mandag: Skuldre
Tirsdag: Rygg
Onsdag: Bryst
Torsdag: Fremside lår
Fredag: Armer/Bakside

Så vil anbefale deg og ta

dag1:Bryst/Triceps/Mage
dag2:Lår/legger
dag3: Hvile/cardio/mage?
dag4:Skuldre
dag5:rygg/biceps

Kjører du tungt og hardt på alle dagene trenger du ikke å ha noen lette dager.
Reach for the sky because if you should happen to miss you'll still be among the stars!

Utlogget Si94

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Sette opp treningsprogram
« #6 : 23. mars 2012, 23:25 »
http://myrevolution.no/s/5x5-et-program-for-styrke-og-muskelmasse-med-auto-regulering/

Gjør det enkelt i starten, 5*5 tre ganger i uka bygger bunnsolid fysikk  Smiley

Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Sette opp treningsprogram
« #7 : 24. mars 2012, 02:07 »
Martin: Å kjøre squat 2 ganger i uka med max, er ikke smart. Jeg har trent siden september og ligger på en atg squat 135kg, hvordan tror du jeg havna der? Btw, du glemte nok at du tar venstre siden av beinet så høyre på en annen dag. Når du skriver du tar baksiden av låret på 1 dag og fremsiden på en annen dag ble jeg med en gang oppgitt. Men men men, så lenge det funker så..

Annet program da:
Bryst/Bic
Legger + hele beinet
Pause
Skuldre tric
Rygg/bicep (eller svakpunkt rett og slett)
Men sånn serriøst, om du ikke tar så tunge vekter, så burde du gjøre som han over meg sier, driv med 5x5. Ettervært driv med mer split og daaaaaaaa bygger du hardcore Smiley

Utlogget Martin N0ttaD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Sette opp treningsprogram
« #8 : 24. mars 2012, 12:21 »
JohnD: Squat 2 gang i uken? hva snakker du om? Å dele fremside og bakside lår er ikke noe å bli oppgitt over for det funker faktisk.. Men uansett du får tro hva du vil med det, men ikke døm før du har prøvd det selv!


Reach for the sky because if you should happen to miss you'll still be among the stars!

Utlogget KevinL

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

Sv: Sette opp treningsprogram
« #9 : 24. mars 2012, 18:22 »
Takk for mange svar!
Grunnen til at jeg vil ta en lett og en tung dag er fordi jeg har kjørt én gruppe én gang i uka ganske lenge nå, og jeg syntes at en lett og tung dag funker fint, for øyeblikket.

Feks på bryst tung dag så tar jeg pyramide i benk: 20kg, 30,40,50,70x2, 40, skråbenk tar jeg 27.5 kg hantel  8x3 osv da.
På lett dag holder jeg meg på lett vekt mange reps.

Er det fyfy å gjøre det sånn?

Har sett på 5x5, men tenkte jeg skulle ta det til sommeren når jeg er ferdig i London.
Sjekk ut treningsloggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121745.0

Maksløft                    Mål 2013
Benk: 100 kg            110 kg
Mark: 140 kg            160 kg
Bøy: 85 kg......          100 kg

Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Sette opp treningsprogram
« #10 : 24. mars 2012, 18:35 »
JohnD: Squat 2 gang i uken? hva snakker du om? Å dele fremside og bakside lår er ikke noe å bli oppgitt over for det funker faktisk.. Men uansett du får tro hva du vil med det, men ikke døm før du har prøvd det selv!
''Ville ikke kjørt det slik som du har satt det opp.. Ville konsentrert meg om muskelgruppene og ikke begynt å tulle med noen lette og tunge dager så lenge dette ikke er noe 5x5 program..''

Er det du skrev. Og jeg skrev IKKE kjør 2 tunge økter på knebøy i uka, om TS ville følge planen. Grunnen er jo fordi om du tar 2 tunge økter (spessielt basis øvelser) blir du for overtrent og tilslutt ikke orker så mye. Jeg var idiot og kjørte 2 ganger hardt i uka, og endte opp med å bli svakere. Du blir ikke sterkere om du øker for fort heller, du blir faktisk svakere. Og grunnen jeg sier det er idiotisk med kjøre baksiden og forsiden for hver sin dag er fordi bein har ikke så mange øvelser, feks min dag for bein er:
knebøy
Leg press
Leg curls
Leg extension
Calf.

Å splitte opp bein for den andre dagen er helt idiotisk syntes jeg. Er som å ta halve brystet på 1 dag og kjøre andre halvdel på den andre dagen. Når kroppen allerede har fått pump fra knebøy/beinpress så tar du leg curls + leg extension, så adder dette opp og du får enda mer pump, som gjør at du har bygget mer. Derimot kjører du knebøy på den ene dagen, så beinpress på den andre, så leg curl med knebøy og leg extension med bein press (aner ikke hvordan ditt program ser ut som), men så er det ikke akuratt smart. Bare prøver å gi bro tip her Smiley.
Feks poenget med å kjøre triceps/bryst på 1 dag er fordi 1: Bryst gjør at du allerede har aktivert triceps, om du kjører triceps (isolerende øvelser), så vil da tricepsen bli enda mer slitt ut, som igjen du bygger bedre. Derimot, kjøre bicep og bryst på 1 dag er heller ikke ille. Dette kommer helt ann på personen. Jeg liker variasjon så jeg stoppet med bryst + tri og kjører nå bi + bryst.

Og nei, selvsagt ser jeg poenget ditt, ikke døm før jeg har prøvd selv, men når du faktisk gjør en sånn split for å kjøre andre delen den andre dagen, sier seg selv er idiotisk. Hvorfor ikke pushe og slite musklen fult ut når du først gjør bein, som faktisk ikke har så mange øvelser, eller har jo litt, men det finnes øvelser som slår de andre lett. Jo mer du sliter ut musklen, jo mer tenker da musklen din at den må repareres, fordi den ska bygge opp ''skadene''. Jo mer ''skade'' du gjør, noe mer må den bygge opp for ''beskytte'' seg selv mot tunge økter.

Eksempel: En stein veier 1tonn, mens den andre veier 500kg bare. Hvem tror du knuser hvem? Selvsagt den som veier 1 tonn. Men om steinen derimot, greier å veie 1tonn (så vil den ikke knuses, fordi den har bygget seg selv opp til å beskytte seg, i dette tilfelle er det muskler vi snakker om). Kanskje litt dårlig forklart. Men poenget er, enkelt og greit: Jo mer du gjør for musklene, jo mer må bygges = mer muskler.

Derfor syntes jeg å kjøre den ene delen og den andre dagen etter idiotisk imo. Du skal helst kjøre hardt når du først kjøre den muskelen. Er som å gjøre triceps, biceps og bryst på 1 dag, men du gjør bare 1 bicep øvelse på den dagen... Makes no sense.


Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Sette opp treningsprogram
« #11 : 24. mars 2012, 18:43 »
Takk for mange svar!
Grunnen til at jeg vil ta en lett og en tung dag er fordi jeg har kjørt én gruppe én gang i uka ganske lenge nå, og jeg syntes at en lett og tung dag funker fint, for øyeblikket.

Feks på bryst tung dag så tar jeg pyramide i benk: 20kg, 30,40,50,70x2, 40, skråbenk tar jeg 27.5 kg hantel  8x3 osv da.
På lett dag holder jeg meg på lett vekt mange reps.

Er det fyfy å gjøre det sånn?

Har sett på 5x5, men tenkte jeg skulle ta det til sommeren når jeg er ferdig i London.

FYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY!
Nei ikke kjør 1 tung og 1 lett dag. Dette funker ikke om du faktisk skal kjøre 2 muskler på 1 dag, noe jeg anbefaler sterkt å gjøre. Å kjøre triceps, skuldre og bryst er ikke så jævla smart syntes jeg.
Derimot har du et svakt punkt, vi sier feks bein som var mitt svakt punkt før, så kjørte jeg den 1 dag ekstra. Mindre vekter den ene dagen, ca 20kg av og 10-12 reps, så den andre dagen 4-5 reps.

Men jeg syntes du burde gjøre 5x5, bli sterkere, mye bedre imo. Eller du kan, feks som du skrev tok 27 på dumbel. Så gjør uke 1: 8-10 reps, greier du det fint, øker du med 2 kg ca. Så prøver du å nå så mange reps du kanm kan du ikke, holder du deg til 5-6 reps. Neste uke, kjører du samme vekter og ser om du greier flere reps, prøv da 6-7 reps. Greier du det så går du neste uke og prøver 8-10 reps, greier du det ikke kjører du 6-7 reps igjen, så prøver du igjen neste uke. Dette har funket for meg og grunnen den er satt opp sånn er fordi, du kan ikke forvente å øke 2k hver uk, prøv heller kjør flere reps etter hver uke som går. Derimot tar du 5x5, så kan du øke med 2kg hver uke, ivatfall 1-2kg.  Da dette går mest på styrke.

Utlogget KevinL

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

Sv: Sette opp treningsprogram
« #12 : 24. mars 2012, 19:12 »
Ok Smiley

Gjorde om litt slik at det passer timeplanen bedre


Mandag:
 - Bryst og triceps, mage

Tirsdag
 - Rygg og biceps

Onsdag
 - Mage og kardio
 - Skulder

Torsdag
 - Lår og legger

Fredag
  - Svakheter
  - Mage og kardio

Blir det greit?
Sjekk ut treningsloggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121745.0

Maksløft                    Mål 2013
Benk: 100 kg            110 kg
Mark: 140 kg            160 kg
Bøy: 85 kg......          100 kg

Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Sette opp treningsprogram
« #13 : 24. mars 2012, 19:34 »
Ok Smiley

Gjorde om litt slik at det passer timeplanen bedre


Mandag:
 - Bryst og triceps, mage

Tirsdag
 - Rygg og biceps

Onsdag
 - Mage og kardio
 - Skulder

Torsdag
 - Lår og legger

Fredag
  - Svakheter
  - Mage og kardio

Blir det greit?

Ja det er bedre.
Men Husk, men 5 dager i uka, og med 4 dager også... krever mye spising, du raser ned i vekt om du ikke gjør, så husk dette.  Men på beindag ta heller mage om du skal kjøre det. Hvorfor kardio btw? Hvorfor vil du ha kardio? Og hvorfor så sykt mye mage?

Utlogget KevinL

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

Sv: Sette opp treningsprogram
« #14 : 24. mars 2012, 20:00 »
Smiley
Spiser nok for øyeblikket, vil ikke legge på meg så mye akkurat nå, og må ha en pause fra shaker.
Holder meg til mat med nok næring. Kardio er fordi jeg må få bedre på coopertesten i gym, pluss at jeg ikke har noe imot å ha en grei kondis. Mage er vel mest fordi sommeren nærmer seg, for å være 100% ærlig.. På vintersesongen kjører jeg bare mange 2ganger/uka men nå er det finpussing.


Tusen takk for alle svar, setter stor pris på det Smiley
Sjekk ut treningsloggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121745.0

Maksløft                    Mål 2013
Benk: 100 kg            110 kg
Mark: 140 kg            160 kg
Bøy: 85 kg......          100 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!