Skrevet av Emne: Overtale moren min  (Lest 3092 ganger)

Utlogget Broileren

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Overtale moren min
« : 23. mars 2012, 19:09 »
Har bare holdt på med hjemmetrening, men vil på studio. Har ikke så mange muligheter hjemme. Moren min, derimot, nekter meg å bli med, siden jeg enda vokser. Jeg er klar over risikoen, men jeg er også klar over at skader skjer når du gjør øvelsene feil. Lurer på om dere har noen gode argumenter for å overbevise henne.

Takk

Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Overtale moren min
« #1 : 23. mars 2012, 19:25 »
Vis henne div. artikler som er på nettet f.eks, som avkrefter myten om at det er farlig.

Denne f.eks : http://www.iform.no/pub/art.php?id=1763
Publisert for 10dager siden bare.

Hvor gammel er du?

Utlogget Küngen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

  • slå mæ på taska å kaillj mæ Aud!
Sv: Overtale moren min
« #2 : 23. mars 2012, 19:26 »
Risiko for hva?
20år

103kg
190cm

benkpress: 165 raw
markløft: 280 raw
knebøy: 195 raw
Hang-ups: 26 strikte

svak, sur og ferbainnja!

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Overtale moren min
« #3 : 23. mars 2012, 20:19 »
Ikke ork å ta den kampen. Bare tren armhevninger, pull-ups, legghev bakkesprint, sit-ups til du er gammel nok til å bestemme selv.

Utlogget Martin N0ttaD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Overtale moren min
« #4 : 23. mars 2012, 22:09 »
Hvis moren din mener at man kan slutte å vokse og lignende fordi man trener er dette en gammel gammel myte som er utgått på dato for en stund siden. Men though hvis moren din er veldig i mot det så gjør som for eksempel Andre sier og ikke begynn å ta opp kampen siden greia er det at moren din vil bare ditt eget beste og vil unngå at du skader deg og lignende.

Det er faktisk også ikke så lett å få skader som man skal ha det til heller. Hvis man er flink med å varme opp og tøye ut på dager ikke er på gymmet, under oppvarmingen eller før man drar dit. Skade frekvensen på styrketrening er mye mye lavere enn på fotball..

Det som du skal være litt forsiktig med er baseøvelser som knebøy og markløft. Disse kan gjøre at man kan få varige skader og lignende hvis man ikke gjør de riktig. Så jeg vil ikke anbefale og starte med disse helt i starten når du begynner uansett.

Hvorfor mener moren din at du er for ung eller hvorfor får du ikke lov? Har hun noe argument eller bare sier hun at du ikke får lov?

Reach for the sky because if you should happen to miss you'll still be among the stars!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Overtale moren min
« #5 : 25. mars 2012, 21:34 »
Det er nok noen som har lagd seg en fellesnevner mellom steroider og vekttrening en gang. Steroider kan virke veksthemmende på barn som ikke er utvokst. Det betyr ikke at vekttrening gjør det.

Derimot så kan det finnes tvilsomme miljøer (og holdninger) på treningssentre som foreldre ønsker at barna ikke skal rote seg borti. Det har fortsatt ingenting med vekttrening i seg selv å gjøre.

Ellers så er det minst like viktig for folk som ikke er utvokst å lære seg god teknikk. I østblokken så pleide de å trene opp barn i vektløfting fra tidlig alder men de startet alltid med veldig små vekter inntil de hadde lært seg teknikken ordentlig. Å bare kaste seg over en haug med vekter kan gå galt. Da er det enklere å trene en del øvelser som involverer egen kropp som motstand først, sånn som chins og dips og ettbens knebøy. Eventuelt med litt ekstra vekt etterhvert.

 
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Hardstyle92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 46
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 46

Sv: Overtale moren min
« #6 : 27. mars 2012, 20:43 »
Hvis det er farlig å trene fordi man kan "slutte å vokse" osv, hvorfor oppfordrer dem unger helt ned til 3 års alderen til å begynne med fotball eller f.eks med turn? Det er jo også trening.
Få hjelp av en trener til program, få inn teknikkene skikkelig og spis ordentlig! da skal det mye til for at noe kan gå gærent...
Gutt 19 år
Høyde: 179 cm
Vekt: 80,1 kg
Neste mål: Få frem six-packen x)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Overtale moren min
« #7 : 27. mars 2012, 21:27 »
Jeg ville spurt henne om hun kan forklare hva som skjer med kroppen når du utsetter den for styrketrening.

Hva skjer med kroppen når du trener knebøy på ukentlig basis?

Dette kan hun nok ikke svare på. Det burde, spør du meg, få det til å gå opp et lys for henne om at hun ikke har satt seg inn i hva hun prater om. Virkeligheten er at hun ikke har peiling på styrketrening, og baserer meninger altfor ukritisk på ting hun har "hørt". Noe som er veldig vanlig, men det betyr også at du kan imponere henne når du viser at du faktisk tenker mer gjennom ting enn hun. Wink

Still kritiske spørsmål. Går det ikke så går det ikke. Hun er en forelder. Det er typisk. Jeg har selv hatt slike foreldre. Men lykke til. Smiley

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Overtale moren min
« #8 : 27. mars 2012, 21:30 »
Et godt spørsmål kan være:

Hvorfor er det ikke farlig å spille fotball, men likevel farlig å trene med vekter?

Be om en logisk forklaring som tar for seg de ulike fysiologiske endringene i kroppen som disse to aktivitetene fører til, hvor konklusjonen dermed er at vekttrening er farlig for unge folk mens fotball er helt greit.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Overtale moren min
« #9 : 27. mars 2012, 21:38 »
Generelt er det vel greit for barn å drive med litt forskjellige ting. Det promoterer mestring, læring, allsidighet osv. Men når man kommer opp i tenårene burde det være lov å ha en bestemt idrett eller treningsform som hobby. Fotball og andre ballspill er allsidige og sosiale men det blir vel lett en del skader sammenlignet med å drive med vekttrening på en fornuftig måte.



Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Legend

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 98
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 98

Sv: Overtale moren min
« #10 : 27. mars 2012, 22:14 »
Hadde samme problemet. Løste seg enkelt å greit.

Sa at nesten alle på min alder sitter så å si hele dagen hjemme å spiller og later seg foran sofaen. (Flere av dem har faktisk fått rygg, albue, og nakkeproblemer)Er det ikke da bedre at jeg har en sunn hobby?

Funka for meg Wink
Benk: 100kg Markløft: 160kg. Knebøy: 130 kg

Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Overtale moren min
« #11 : 27. mars 2012, 22:25 »
Legend: Haha svæææært enig med deg. Finnes for mange late kids på 16 år som faktisk røyker, snuser, har fucka rygg og nakke osv. Fordi de sitter konstant i samme posisjon hver dag. Vil moren at sønnen skal være slik, eller vil hun at sønnen skal være sunn? Tbh om han starter nå og faktisk legger opp egne måltidsplaner, så er også sjansen at han blir sunnere over tid og ikke henger som de alle andre kidsa på hans alder.  Og om han faktisk bruker så mye tid og interesse for å lage egen mat, er jo bare en god start på å bli voksen! Kjenner flere unge har foreldre som ikke har så ''mye'' tid og lager crappy food fordi de rett slett ikke orket Ungen startet med trening på 16 år og er i dag 18 år, lagde middag for foreldrene sine, sunne og gode middager faktisk, som hjalp hverdagen dems også. Gjett om de ble stolte av han da! Smiley

Utlogget freddfish

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Overtale moren min
« #12 : 30. mars 2012, 16:20 »
Du er jo 18 år, da kan jo ikke hun bestemme over deg!

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Overtale moren min
« #13 : 30. mars 2012, 16:31 »
Du er jo 18 år, da kan jo ikke hun bestemme over deg!

han skriver i en annen post at han er 15...
Mandal Treningssenter.

Utlogget Playger

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 46
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 46

Sv: Overtale moren min
« #14 : 18. april 2012, 19:40 »
Hvis du er 15år, har de fleste treningsstudioer spesielle opplegg/unntak hvis man har et formål.

Det er da mye bedre å få trene på studio, hvor man har tilgang til hjelp og veiledning, enn å sitte hjemme og kanskje pådra seg slitasjeskader som gjør vondt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!