Skrevet av Emne: Optimalisere kosthold - hva annet enn makrofordeling?  (Lest 1286 ganger)

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Det ser ut til å være bred enighet om at man kan øke proteininntaket sitt litt i forhold til det de fleste vestlige, offentlige kostholdsråd anbefaler. Videre har både fagfolk og treningsfolk tonet ned sine anbefalinger mot mettet fett i f.eks. egg og kjøtt.

Slik jeg har forstått det, så kan man med andre ord ta utgangspunkt i de offentlige kostholdsrådene i Norge (http://helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/kostholdsrad/Sider/default.aspx), øke proteinandelen til 20-25% og spise litt mer egg og kjøtt enn det de offisielle rådene sier. Man sitter da igjen med en makrofordeling på omtrent 50/25/25 (karb/protein/fett). Spiser man 3000 kcal om dagen, gir dette 187,5 gram proteiner om dagen, så godt som nøyaktig 2 gram proteiner pr. kilo kroppsvekt for meg, som veier 95 kg. Jeg har også fått med meg at de fleste anbefaler et høyt proteininntak ved vektreduksjon. Det er altså ikke på proteininntaket man bør kutte hvis man skal kutte ned til 2500 kcal om dagen. Endrer man makrofordeling til 45/30/25, så får man fortsatt i seg 187,5 gram proteiner daglig.

So far so good. Men er det virkelig ikke noe annet enn dette man kan gjøre for å spise optimalt?

Spørsmålet er da: Hva annet enn å ha riktig makrofordeling på maten man spiser, kan man gjøre for å optimalisere kostholdet sitt? Jeg tenker her optimalt mtp. å yte godt på trening, bevare muskelmasse ved vektnedgang, øke muskelmasse ved vektoppgang, og eventuelt gjøre ørlite granne av begge deler mens man holder vekten konstant.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!