Skrevet av Emne: Trening, mat og økonomi (bruker for mye penger på mat)  (Lest 1399 ganger)

Utlogget dodger86

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Jeg trenger tips til å kutte ned på matbudsjettet men samtidig få i meg det jeg trenger.
Jeg er student som også jobber grusomt mye ved siden av studiene (har 10-14k i måneden å leve for, men burde egentlig jobbe mindre). Allikevel går jeg lett i null på kontoen før neste lønning/stipend kommer. Etter at husleien, mobilregningen og kollektivtransport er betalt så er det matbudsjettet som spiser opp det meste. Det hender derfor at pengeforbruket på mat ofte går over 5000-6000,- ( egentligt burde jeg bruke maks 3000,- i måneden ). Hovedsakelig skyldes dette måltidsfrekvensen(6pr dag) og de måltidene jeg må kjøpe i butikken fordi jeg ikke har hatt tid til å lage dem på forhånd hjemme.
Jeg trener styrke 3-4 ganger i uken +akrobatikk og en jobb som krever at jeg går endel  (jeg vil tro kcal forbruket mitt ligger på ca min3500kcal per dag, men er ikke sikker). Jeg veier rundt 85kg og har vel en fettprosent på <15, . Styrkemessig ligger jeg på 7 reps flatbenk press med 50 kg manualene(7x 100kg med andre ord) . Jeg har har også en pers på 4 mucle up og klarer 48dips på ett av tre sett med totalt 118 (48,28,28)  Med min vekt og treningsmenge regner jeg derfor med at jeg burde få i meg oppmot 250g proteiner per dag ? Er det for mye eller for lite?

Jeg tenkte kanskje å gå ned til 3 store måltider om dagen +sjokolademelk etter trening (noe som vil bety ca 60-80g proteiner og >1000kcal per måltid :/ ) Tenker også jeg bør ligge på en ca 60/20/20 (karbo,fett og protein)
Høres dette  fornuftig ut?