Skrevet av Emne: Trening, mat og økonomi (bruker for mye penger på mat)  (Lest 1399 ganger)

Utlogget dodger86

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Jeg trenger tips til å kutte ned på matbudsjettet men samtidig få i meg det jeg trenger.
Jeg er student som også jobber grusomt mye ved siden av studiene (har 10-14k i måneden å leve for, men burde egentlig jobbe mindre). Allikevel går jeg lett i null på kontoen før neste lønning/stipend kommer. Etter at husleien, mobilregningen og kollektivtransport er betalt så er det matbudsjettet som spiser opp det meste. Det hender derfor at pengeforbruket på mat ofte går over 5000-6000,- ( egentligt burde jeg bruke maks 3000,- i måneden ). Hovedsakelig skyldes dette måltidsfrekvensen(6pr dag) og de måltidene jeg må kjøpe i butikken fordi jeg ikke har hatt tid til å lage dem på forhånd hjemme.
Jeg trener styrke 3-4 ganger i uken +akrobatikk og en jobb som krever at jeg går endel  (jeg vil tro kcal forbruket mitt ligger på ca min3500kcal per dag, men er ikke sikker). Jeg veier rundt 85kg og har vel en fettprosent på <15, . Styrkemessig ligger jeg på 7 reps flatbenk press med 50 kg manualene(7x 100kg med andre ord) . Jeg har har også en pers på 4 mucle up og klarer 48dips på ett av tre sett med totalt 118 (48,28,28)  Med min vekt og treningsmenge regner jeg derfor med at jeg burde få i meg oppmot 250g proteiner per dag ? Er det for mye eller for lite?

Jeg tenkte kanskje å gå ned til 3 store måltider om dagen +sjokolademelk etter trening (noe som vil bety ca 60-80g proteiner og >1000kcal per måltid :/ ) Tenker også jeg bør ligge på en ca 60/20/20 (karbo,fett og protein)
Høres dette  fornuftig ut?

Mat jeg hovedsakelig spiser: kyllingkjøttdeig , kyllingfile, svinekoteletter, cottage cheese fra tine(kan også bestilles i 2,5kg spann dersom en spør fint i butikken;), couscous, fullkornsbasta og ris. Jeg prøver også å få i meg frukt, nøtter og samtidig suplimere hovedmåltidene med paprika, krydder og løk. Fryste grønsaker hadde sikkert vært lurt å fått i seg mer av.

Jeg bruker ingen kosttilskudd og har også sluttet med proteinpulver . Jeg drikker heller 1liter sjokolademelk til 20kr rett etter trening (smaker mye bedre og er ikke merkbart dyrere enn en shake) Melk vs shake; har det sine ulemper/fordeler?

Dersom folk har tips variasjon i maten, proteinrike matvarer og generelt tips til kostholdet mitt, så setter jeg stor pris på det.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Når det kommer til pris per gram så er det ingenting billigere enn proteinpulver! Jeg har samme problem som deg, med at jeg bruker altfor mye penger på mat.

Når det kommer til karbo:
Havregryn (om du tåler korn)
First price pasta
First price jasminris
Oboy PULVER ikke sjokomelk
Speltlomper

Når det kommer til protein:
First price kyllingfilet
Proteinpulver (pro-80 fra tn.no koster 600 kr for 4kg)
Strimlet svinekjøtt fra rema1000
Cod fillets fra Rimi (400g)

Når det kommer til fett:
Meierismør
Kokosolje
MCT-Olje
Tran
Stor pose nøtter
Avocado

Sitat
Jeg veier rundt 85kg og har vel en fettprosent på <15, . Styrkemessig ligger jeg på 7 reps flatbenk press med 50 kg manualene(7x 100kg med andre ord) . Jeg har har også en pers på 4 mucle up og klarer 48dips på ett av tre sett med totalt 118 (48,28,28)  Med min vekt og treningsmenge regner jeg derfor med at jeg burde få i meg oppmot 250g proteiner per dag ? Er det for mye eller for lite?

Jeg synes 250g protein høres fint ut, men du kan fint kutte ned til 190-200g protein også. (Nærmere 2.2g pr kg).

Sitat
Jeg tenkte kanskje å gå ned til 3 store måltider om dagen +sjokolademelk etter trening (noe som vil bety ca 60-80g proteiner og >1000kcal per måltid :/ ) Tenker også jeg bør ligge på en ca 60/20/20 (karbo,fett og protein)
Høres dette  fornuftig ut?

Sjokolademelk går fint, men prismessig/resultatmessig vil nok BCAA + 1-2dl juice gi deg mer (Prøv å få i deg 2.5-4g leucine, det får du knapt nok fra en sjokomelk).
60-20-20 høres greit ut ettersom du er så aktiv. Blir vel mer 55-25-20 (K,P,F) om du skal ha 190g protein på 3000 kcal. Bedre å bare si 2.2-2.5g protein pr kg, 4-5g karb pr kg og 0.5-0.75g fett pr kg.

Sitat
Mat jeg hovedsakelig spiser: kyllingkjøttdeig , kyllingfile, svinekoteletter, cottage cheese (kommer pgså i 2,5kg spann om en spør fint på butikken;), couscous, fullkornsbasta og ris. Jeg prøver også å få i meg frukt, nøtter og samtidig suplimere hovedmåltidene med paprika, krydder og løk. Fryste grønsaker hadde sikkert vært lurt å fått i seg mer av.

Antar det er first price produkter. Fryste grønnsaker er bare en unødig utgift.

Sitat
Jeg bruker ingen kosttilskudd og har også sluttet med proteinpulver . Jeg drikker heller 1liter sjokolademelk til 20kr rett etter trening (smaker mye bedre og er ikke merkbart dyrere enn en shake) Melk vs shake; har det sine ulemper/fordeler?

Dersom folk har tips variasjon i maten, proteinrike matvarer og generelt tips til kostholdet mitt, så setter jeg stor pris på det.

Melk vs shake: 1 liter sjokomelk 20kr - 40g proteinpulver 6kr (pro-80)
I løpet av en måned med 4 økter i uken: 14*4*4=224 kr

Når det kommer til effekt på proteinsyntese og hindring av nedbrytning av muskulatur så vil 40g proteinpulver gi et insulinutslag stort nok til å hindre nedbrytning i tillegg til å gi høykvalitets protein som øker proteinsyntese. Skal du oppnå det samme med BCAA må du innta frukt eller 1-2dl juice. Ergo proteinpulver kan du spare nærmere 3000 kr på i året, ifh til sjokomelk. (Dog den summen er urealistisk da du må supplere med litt mer karbo senere på dagen, men igjen litt mindre protein, men innsparingen er iallefall fullstendig klar)

Proteinfluff er billig og enkelt
Havregryn
First price kyllingfilet
Generelt alt first price
Torsk fra rimi eller firstprice er min bestevenn
Poteter
First price pasta
Osv osv..


Utlogget dodger86

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Takk for veldig bra og utfyllende svar Smiley

Jeg har ikke vært borti BCAA før , men om jeg har forstått deg riktig så er BCAA en erstatning og ikke supliment for proteinshake(whey+karbo)? Jeg så det kom i pilleform og det var anbefalt 4 før og 4 etter trening. Bør det også intas et stor måltid ca 1-2timer etter treningen?


Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Takk for veldig bra og utfyllende svar Smiley

Jeg har ikke vært borti BCAA før , men om jeg har forstått deg riktig så er BCAA en erstatning og ikke supliment for proteinshake(whey+karbo)? Jeg så det kom i pilleform og det var anbefalt 4 før og 4 etter trening. Bør det også intas et stor måltid ca 1-2timer etter treningen?



Korrekt, erstatning. Det er i hovedsak leucine som er den mest potente anabole faktoren av aminosyrene. Kjøp heller denne her:
http://myrevolution.no/xpand-fx-400g

Enklere å få i seg, i tillegg kan du blande med 1-2 dl juice (trenger bare en liten mengde karb). Whey + karbo er unødvendig som nevnt, da whey i seg selv skiller ut nok insulin for en netto proteinbalanse.

Jeg kan nevne følgende scenario:

Kl 17.00 trening (Innta BCAA + 1 dl juice, eller ingenting om du har spist 1-2 timer før)
Kl 18.20 ferdig (Innta BCAA + 1-3 dl juice alt ettersom, evt en 40g proteinshake)
Kl 19.00-19.30 spis et godt måltid à la 250g kyllingfilet, 150-200g ris

Problem world?


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!