Skrevet av Emne: Treningsprogram for karate  (Lest 1322 ganger)

Utlogget Daniel-san

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Treningsprogram for karate
« : 09. april 2012, 18:48 »
Hei!

Jeg har trent karate i snart to år nå, og ønsker å  planlegge styrke- og kondisjonstreningen bedre slik at det blir mer målrettet på kampsport. Er det noen som har tips om treningsprogram som egner seg bra til dette?

Slik det er nå trener jeg karate 3 ganger i uken, og prøver å få til kondisjon og styrketrening et par ganger i uken.

Målet mitt er å bli rask og bevegelig i armer og ben, forbedret balanse og gå ned i vekt.

Hilsen Daniel Smiley

Utlogget Shadow

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 418
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 418

Sv: Treningsprogram for karate
« #1 : 09. april 2012, 18:58 »
Det er jo tre ting på en gang og det går jo ikke.  Grin

Hvor gammel er du?
Har du erfaring med styrketrening fra tidligere?
Hvordan er kostholdet ditt?

Utlogget Daniel-san

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Treningsprogram for karate
« #2 : 09. april 2012, 19:16 »
Jeg er 22 år gammel.
Før jeg begynte med karate trente jeg styrke jevnt i et par år, men det ble dårlig tid til begge deler siden jeg studerte. Nå som jeg er ferdig utdannet har jeg tid og energi til å satse litt hardere Smiley

Når det kommer til kosthold kunne jeg vært flinkere (det blir en grandis i ny og ned etter lange dager). Men i hovedsak går det i kylling, pasta, ris, kjøttdeig, svinekjøtt, egg, grovt brød, ost osv. Tongue

Utlogget Shadow

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 418
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 418

Sv: Treningsprogram for karate
« #3 : 09. april 2012, 20:00 »
Driver med Taekwondo og trener selv styrke nå for å bli mer fitt til gradering til sommeren.

Kjører på med DC trening, også kalt DoggCrapp. Skal ikke anbefale deg dette da jeg selv ikke har kjørt det lenge nok til å vite om det påvirker hurtigheten min. Derimot øker styrken ganske greit.

I forhold til din styrketrening ville jeg valgt mest mulig øvelser med fristang og frivekter, fordi du da har mer trøkk på støttemuskulatur og på den måten kan bedre balansen. F.eks. på benkpress kjører du eksplosive bevegelser opp, og tregere ned. Dette kan gjøres på nesten alle øvelser med unntak av noen ryggøvelser. (Roing, mark, strake mark ol.)

Bevegelighet får du kun med streching. Gjør enten dette på egenhånd eller gå på yoga. Har noe som heter extrem streching i mitt program, men det er mer for å forsøke å slite muskelfibrene slik at de skal kunne vokse mer. Tror også det hjelper meg i forhold til å bevare bevegeligheten jeg har i armer og ben. Spagaten går jeg ikke i uansett.  Wink

Selv har jeg innefotball, basket og innebandy i en 2 timers økt en gang i uken. Dette er for kondisjonen, og har merket god fremgang siden jeg startet med dette. Har veldig troa på variasjon, men som suplerer det jeg driver med. Tror ikke jeg blir noe dårligere på spark og slag ved denne typen trening. Det vedlikeholdes og forbedres på Taekwondo-treningen.

Spesifikt for balanse vet jeg ikke annet enn å trene balanse. På et ben med forskjellige driller. Sparke, hoppe, på pute osv...

Når det gjelder diett er dette vanskelig i starten og lettere etter hvert som man holder på. (Her snakker vi 1 uke erfaring  Grin)
Bruker et program hvor jeg legger inn det jeg spiser og holder meg innenfor det antall kcal som er anbefalt for mine mål. Så anbefalingen til deg er å registrere alt du spiser og tell kalorier. Ha fokus på å få i deg nok protein, da det er dette som vil hjelpe deg i muskelbyggingen når du trener styrke.

Dette ble mye på en gang, og kanskje ikke direkte svar på det du lurer på, men kan sikkert kaste litt ball frem og tilbake her. Føler jeg er i litt samme situasjon som deg.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!