Skrevet av Emne: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?  (Lest 3645 ganger)

Utlogget abdellaoue

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« : 08. april 2012, 01:29 »
Hva kan det komme av? Har ræva nedi når jeg skal løfte.
Hva er den beste måten å trene bryst på utenom benkpress i såfall?

Utlogget abdellaoue

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« #1 : 08. april 2012, 02:39 »
Ingen?Tongue

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« #2 : 08. april 2012, 03:38 »
Prøv å sett beina opp på benken
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« #3 : 08. april 2012, 05:11 »
du kan fint erstatte benkpress med: benkpress med manualer, push ups, dips og ligende øvelser

Utlogget sugo yo 오

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« #4 : 08. april 2012, 11:37 »
youtube.com/soyouthinkyoucanbench


Eller bare søk "So you think you can bench" på youtube om du syntes den linken er litt fishy. forresten benkpress er mer enn bare en brystøvelse. man kan ikke bare erstatte den uten videre

Utlogget sstian

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 189
  • Honnør: 130
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 189

Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« #5 : 08. april 2012, 12:32 »
forresten benkpress er mer enn bare en brystøvelse. man kan ikke bare erstatte den uten videre

Såklart kan du erstatte den, du vil aldri få en fin kasse med benkpress. Benkpress er for styrke i pressøvelser.
“Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.”

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« #6 : 08. april 2012, 12:59 »
Hvordan spenner du opp? Om du får en ekstrem svai, og kroppen legges feil så vil trykket på ryggvirvlene bli stort som kan føre til problemer etterhvert.

Foruten benk så er det hantelpress og dips, eventuelt kan du ta benkpress i vinkel.

Prøv å sett beina opp på benken

Da vil han komme i ugunstig vinkel for skuldrene, og løftearmen der. Smiley Sjansen for skulderproblem øker.

Såklart kan du erstatte den, du vil aldri få en fin kasse med benkpress. Benkpress er for styrke i pressøvelser.

Trololol


Benkpress kan fint bygge et kraftig solid bryst.

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« #7 : 08. april 2012, 22:27 »
Har du vondt når du legger deg ned på benken ( før du løfter) eller er det kun når du har utført benkpress?
Det enkle er ofte det beste

Utlogget abdellaoue

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« #8 : 08. april 2012, 23:09 »
får ikke vondt når jeg legger meg på benken, får først vondt når jeg skal løfte.

Trodde dips var triceps øvelse jeg? Er det triceps/skulder/bryst øvelse det kanskje?

Utlogget Mårten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« #9 : 09. april 2012, 00:07 »
får ikke vondt når jeg legger meg på benken, får først vondt når jeg skal løfte.

Trodde dips var triceps øvelse jeg? Er det triceps/skulder/bryst øvelse det kanskje?

Det kommer helt ann på hvordan teknikk du bruker. Er du helt rett/strak i kroppen går det for det meste på triceps, og litt skuldre/bryst. Men om du legger kroppen mere i en fremoverlent posisjon vil det også ta mer i bryst/skuldre partiet. Kjenner det selv veldig godt i brystet når jeg utfører dem litt fremoverlent:)
The pain you feel today, will be strength you feel tomorrow


Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121997.msg1812072;topicseen#new

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« #10 : 09. april 2012, 02:51 »

Da vil han komme i ugunstig vinkel for skuldrene, og løftearmen der. Smiley Sjansen for skulderproblem øker.


Det er sant, men vondt i ryggen er vondt i ryggen. Bedre å ta hensyn til skadene som er der nå, enn de som kanskje kan komme senere. Benk kan tilpasses ytterligere for å unngå skulderskader, uten at man trenger svai i ryggen. Største fallgruven i benk er at det ikke skjer en skikkelig retraksjon og protraksjon av scapula, rett og slett fordi scapula forblir i en låst posisjon, noe som fører til overekstensjon av rotator-cuffen ifht scapula. I noen tilfeller på personer med veldig lange armer og lite bryst kan det også bli et problem med overekstensjon av pectoralis i bunnposisjonen. Men som oftest er det skuldrene som gir etter først. Man jobber rett og slett ikke innenfor et normalt leddutslag. Plagene kan dog være på grunn av at ts spenner seg opp for mye, som du sier.
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« #11 : 09. april 2012, 20:15 »
Det er sant, men vondt i ryggen er vondt i ryggen. Bedre å ta hensyn til skadene som er der nå, enn de som kanskje kan komme senere. Benk kan tilpasses ytterligere for å unngå skulderskader, uten at man trenger svai i ryggen.

Jeg vil ikke si løs et problem nå, for å utsette deg for et annet senere. Et spenn kan man holde, uten å ha superspennet til de som løfter de tyngste vektene. Å sette beina på benken vil gi et mindre stabilt løft, og er ikke noe jeg anbefaler til noen andre enn de som følger det som ledd i et mengde eller oppkjøringsprogram.

Sitat
Største fallgruven i benk er at det ikke skjer en skikkelig retraksjon og protraksjon av scapula, rett og slett fordi scapula forblir i en låst posisjon, noe som fører til overekstensjon av rotator-cuffen ifht scapula.

Slik jeg har opplevd for en nybegynner så er ikke største problemet å presse skulderbladene sammen og ned, men det å holde en god svai og et stabilt forankringspunkt til bakken i tillegg til benkposisjon og hvordan stangen skal føres korrekt ned (som ofte da innebærer at man glemmer spennet i øvre rygg, og får en protraksjon når man skal presse stangen opp igjen). De fleste klarer fint å holde skulderbladene i posisjonen sin, med verbale signaler.

Protraksjon er likevel et stort problem og med mangel på svai så vil man få en ugunstig løftearm, og et stort press på skulderen og når man i tillegg ikke stabiliserer humerus til skulderleddet så får man mindre optimal løfting.

Sitat
I noen tilfeller på personer med veldig lange armer og lite bryst kan det også bli et problem med overekstensjon av pectoralis i bunnposisjonen. Men som oftest er det skuldrene som gir etter først.

Det er sant, men er vel ikke så relevant her. :-) Flott at du deler informasjon, iallefall. Og jeg vil si at skuldrene + protraksjon skjer ofte ganske jevnt, når man flarer albuene ut og spennet forsvinner helt. Det er første synden jeg ser.

Sitat
Man jobber rett og slett ikke innenfor et normalt leddutslag. Plagene kan dog være på grunn av at ts spenner seg opp for mye, som du sier.

Skulle nok helst hatt en film her, så kunne vi bedømt bedre antar jeg. Kan være ørten milliard ting.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« #12 : 09. april 2012, 20:22 »
Pass på å alltid stramme rumpa så hardt du kan i benkpress. Dette er viktig for å begrense belastningen på ryggraden i benkpress med spenn.

Tipper du også har for stive hofteleddsbøyere.. så å jobbe med fleksibiliteten der bør hjelpe på. Tøy ofte, og gjerne før benkpress.

Denne er fin:

http://www.youtube.com/watch?v=lgdeL7-xXGM#noexternalembed&feature=channel_page

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk?
« #13 : 09. april 2012, 22:36 »
Jeg vil ikke si løs et problem nå, for å utsette deg for et annet senere. Et spenn kan man holde, uten å ha superspennet til de som løfter de tyngste vektene. Å sette beina på benken vil gi et mindre stabilt løft, og er ikke noe jeg anbefaler til noen andre enn de som følger det som ledd i et mengde eller oppkjøringsprogram.

Slik jeg har opplevd for en nybegynner så er ikke største problemet å presse skulderbladene sammen og ned, men det å holde en god svai og et stabilt forankringspunkt til bakken i tillegg til benkposisjon og hvordan stangen skal føres korrekt ned (som ofte da innebærer at man glemmer spennet i øvre rygg, og får en protraksjon når man skal presse stangen opp igjen). De fleste klarer fint å holde skulderbladene i posisjonen sin, med verbale signaler.

Protraksjon er likevel et stort problem og med mangel på svai så vil man få en ugunstig løftearm, og et stort press på skulderen og når man i tillegg ikke stabiliserer humerus til skulderleddet så får man mindre optimal løfting.

Det er sant, men er vel ikke så relevant her. :-) Flott at du deler informasjon, iallefall. Og jeg vil si at skuldrene + protraksjon skjer ofte ganske jevnt, når man flarer albuene ut og spennet forsvinner helt. Det er første synden jeg ser.

Skulle nok helst hatt en film her, så kunne vi bedømt bedre antar jeg. Kan være ørten milliard ting.
Jeg vil ikke si løs et problem nå, for å utsette deg for et annet senere. Et spenn kan man holde, uten å ha superspennet til de som løfter de tyngste vektene. Å sette beina på benken vil gi et mindre stabilt løft, og er ikke noe jeg anbefaler til noen andre enn de som følger det som ledd i et mengde eller oppkjøringsprogram.

Slik jeg har opplevd for en nybegynner så er ikke største problemet å presse skulderbladene sammen og ned, men det å holde en god svai og et stabilt forankringspunkt til bakken i tillegg til benkposisjon og hvordan stangen skal føres korrekt ned (som ofte da innebærer at man glemmer spennet i øvre rygg, og får en protraksjon når man skal presse stangen opp igjen). De fleste klarer fint å holde skulderbladene i posisjonen sin, med verbale signaler.

Protraksjon er likevel et stort problem og med mangel på svai så vil man få en ugunstig løftearm, og et stort press på skulderen og når man i tillegg ikke stabiliserer humerus til skulderleddet så får man mindre optimal løfting.

Det er sant, men er vel ikke så relevant her. :-) Flott at du deler informasjon, iallefall. Og jeg vil si at skuldrene + protraksjon skjer ofte ganske jevnt, når man flarer albuene ut og spennet forsvinner helt. Det er første synden jeg ser.

Skulle nok helst hatt en film her, så kunne vi bedømt bedre antar jeg. Kan være ørten milliard ting.

Nå vet jeg ikke hva TS gjør og ikke gjør, men tviler på at han har superspenn og skikkelig powerlifting teknikk. Det er flere som får vondt i korsryggen av å bare ligge på benken helt vanlig. Man utsetter seg ikke for et annet problem så lenge man gjør det riktig.

Hadde jeg vært TS hadde jeg begynt med tøyeøvelser for psoas og trent core øvelser sammen med rumpeøvelser som glute bridge.
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!