Skrevet av Emne: Øke muskelmasse  (Lest 2553 ganger)

Utlogget Splittr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Øke muskelmasse
« : 30. april 2012, 16:14 »
Jeg er en ganske tynn gutt på 16 år (185cm, ca70kg), vil gjerne øke vekten min i form av muskler. Har en ganske veltrent kropp, og vil ikke legge til mer fett, bare litt mer muskler. Hvordan går jeg frem, er kosttilskudd en god ide (hvilken type kosttilskudd?)? Eller bare trene og spise vanlig?

Hvilke øvelser er bra for meg?

Utlogget stokka

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Øke muskelmasse
« #1 : 30. april 2012, 16:25 »
Fokuser på mye ren kvalitetsmat. Når det kommer til trening kan du kombiner baseøvelser og isolasjonsøvelser Smiley

Hvis du vil bruke kosttilskudd kan det være greit med protein, kreatin og aminosyrer!
21 år
179 cm
93 kilo

Utlogget Splittr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Øke muskelmasse
« #2 : 30. april 2012, 16:37 »
Fokuser på mye ren kvalitetsmat. Når det kommer til trening kan du kombiner baseøvelser og isolasjonsøvelser Smiley

Hvis du vil bruke kosttilskudd kan det være greit med protein, kreatin og aminosyrer!

Takk for svar ! Smiley

Har du link eller spesefikke namn til produkter du tror kan passe for meg mtp. å øke musklemassen, uten å legge på mer fett? Jeg er HELT fersk, vet egentlig ikke hva baseøvelser og isolsajonsøvelser er heller.

Utlogget stokka

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Øke muskelmasse
« #3 : 30. april 2012, 17:22 »
Hei igjen

Beklager at jeg var uspesifikk med tanke på at du er ferk Smiley

Aminosyrer: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/amino-pro-essential-448-g-orange-_-citrus
Protein: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/whey-80
Kreatin: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/creatine-monohydrate-500-g

Det er viktig å poengtere at det finnes et enormt utvalg av kosttilskudd, så linkene over er bare et forslag

En baseøvelse er en øvelse som aktiverer hele / store deler av kroppen, som for eksempel markløft og knebøy ( det finnes flere )

En isolasjonsøvelse er en øvelse som er mer spesifikk rettet mot en muskel. Som for eks bicepscurl.

Siden du er fersk vil jeg anbefale at du tar kontakt med noen som har god peiling på baseøvelser slik at du får en introduksjon i teknikker. Dette er VELDIG viktig. Det er veldig kjedelig å pådra seg skader pga dårlig teknikk. Her er et eksempel på hvordan man IKKE skal ta markløft http://www.youtube.com/watch?v=J9TVFxPUZ6E#noexternalembed

En annen viktig ting: å bygge muskler tar tid ! Så ikke bli skuffet hvis det ikke skjer over natten Wink For å bygge muskler er det en fordel å ligge i kcaloverskudd. Dette medfører ofte i at man legger på seg fett, men kontrollerer du dette til et "perfekt" overskudd vil dette være minimalt Smiley

Har du flere spm får du bare fyre løs Cheesy
21 år
179 cm
93 kilo

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Øke muskelmasse
« #4 : 30. april 2012, 17:34 »
Du er 16 år. Da er du garantert fersk i treningsverden. Drit i kostilskudd. Første prioritet for deg er å få styr på kosten. Pløy gjennom trådene til de mest seriøse gutta her på forumet, evt lei bøker på biblioteket.

Det finnes ingen tilskudd som garantert gir muskler og ikke fett, som du spesifikt er ute etter.

1. Få styr på kostholdet
2. Baseøvelser - som allerede er nevnt
3. hvile
4. repeter


Utlogget Splittr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Øke muskelmasse
« #5 : 30. april 2012, 20:35 »
Så viss jeg kjøper litt kreatin, aminosyrer, protein og begynner med pullups, push-ups, sit-ups og litt løfting er jeg klar. Har ikke planer om å bli "stor" men heller "fit" med litt muskler.

Sorry viss jeg er heeeelt amatør Tongue

Utlogget stokka

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Øke muskelmasse
« #6 : 30. april 2012, 20:41 »
Det er sant det awf sier. Kosttilskudd er absolutt ikke noe must i starten, men nevnte det i allefall siden du lurte Smiley Så du er ikke medlem på noe treningsstudio ? Ikke noe å beklage for. Alle må starte et sted Cheesy Bra du spør i stede for å gjøre noe "feil" med treningen. Er nok av de folka
21 år
179 cm
93 kilo

Utlogget Splittr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Øke muskelmasse
« #7 : 30. april 2012, 20:53 »
Er ikke medlem av treningsstudio enda, nei. Har planer om å skaffe medlemskap nå snart, trener ganske mye volleyball, har ikke hatt så mye tid. Men jeg bare begynner å trene litt jeg da, så kommer jeg heller tilbake her etter en stund for å høre mer om kosttilskudd og sånn når jeg har komt litt inn i det Smiley

Utlogget stokka

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Øke muskelmasse
« #8 : 30. april 2012, 20:55 »
Lykke til Cheesy kos deg med trening
21 år
179 cm
93 kilo

Utlogget sugo yo 오

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: Øke muskelmasse
« #9 : 30. april 2012, 22:15 »
huffådufff ... hvis du begynner treningskarrieren din med å bla gjennom hvilke kosttilskudd du skal velge har du bare helt feil fokus (jeg vet du spurte pent, bare syns det er viktig å understreke)

Gå forsiktig frem og lær deg baseøvelsene, ha tålmodighet, lær deg å like å trene. spis enorme mengder med sunn mat + litt mer og kjenn hvordan du får mer energi i hverdagen. du trenger ikke noe kosttilskudd, lær deg å trene først så prioriter alt sånn dildall til slutt

ekspempel på ett greit sted å starte;

last ned å les Starting Strength (google it)

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ greit nybegynner program, lærer deg de viktigste øvelsene og progresjon

sjekk litt Mark Rippetoe videoer på youtube, bra teknikk læring


Utlogget Splittr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Øke muskelmasse
« #10 : 30. april 2012, 22:55 »
huffådufff ... hvis du begynner treningskarrieren din med å bla gjennom hvilke kosttilskudd du skal velge har du bare helt feil fokus (jeg vet du spurte pent, bare syns det er viktig å understreke)


Okay, beklager min uvitenhet. Men har skjønt nå at jeg ikke trenger kosttilskudd, bare et sunt kosthold.

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Øke muskelmasse
« #11 : 01. mai 2012, 12:46 »
Okay, beklager min uvitenhet. Men har skjønt nå at jeg ikke trenger kosttilskudd, bare et sunt kosthold.

Hvis du mener dette vil jeg påstå at du er mer moden og oppegående enn de aller fleste 16 åringene der ute.

Klarer du og tilegne deg kunnskap rundt kosthold og etablere gode rutiner rundt dette i så ung alder så har du et fantastisk utgangspunkt og potensiale.

Jeg tipper mange her inne, innkludert meg selv, hadde forstått dette tidligere.

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Øke muskelmasse
« #12 : 01. mai 2012, 12:55 »
Sitat
begynner med pullups, push-ups, sit-ups og litt løfting er jeg klar.

x)
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget ChrisMW

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

  • Getting Ripped!
Sv: Øke muskelmasse
« #13 : 01. mai 2012, 13:07 »
Spis sunt og tren riktig, nå som du bare er 16år og dette blir din start på styrketrening så vil du merke veldig bra fremgang i starten om du bare  klarer å holde deg til å spise bra, trene riktig og få nok hvile.

Som sagt kos deg med treninga Smiley
19år
1,84
71kg

BP: 105 kg x2
KB: 125 kg x2
ML:  125 kg x2

Utlogget Adrian.k

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 159
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 159

Sv: Øke muskelmasse
« #14 : 01. mai 2012, 13:17 »
Om du finner ut hvilket program du skal kjøre, så bruk 2 uker på å gå igjennom øvelsene, iallefall om du har mange baseøvelser, så du blir vandt til øvelsene og teknikkene.

Les også mye om trening, jeg anbefaler deg også å kjøpe treningsforum bladet du finner på narvesen.

Sjekk også ut iform.no og fitnessbloggen.no

Husk at du må ha mye kunnskap for å trene riktig, og spise riktig for å oppnå fremgang.

Selv startet jeg som 14 åring, og se hvor jeg er nå Smiley
21 år
95 kg
177 høy


Benk 120
Knebøy: 165
Markløft: 180 kg
Militærpress: 60 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!