Skrevet av Emne: Anders Behring Breivik & Rettsaken  (Lest 24838 ganger)

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #15 : 19. april 2012, 13:03 »
Han har jo misforstått totalt hva som er blitt sagt, det er jo tvert imot, det finnes nesten ikke demokrati i norge, det er jo nettopp mangel på demokrati som har vært en av faktorene for det som har blitt gjort, hvordan kan det gå an å unngå å få med seg det.??

http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Er vel heller mangel på velgere med samme meninger som breivik. Jeg har for øvrig lite forståelse for folk som klager over innvandring og skylder på "politikerne". Politikerne får skylda for alt, selv om de i utgangspunktet representerer meningene i folket. Dersom noen mener de er smartere og bedre styrere enn de som styrer nå, får de starte sitt eget parti å se hvordan det går...

Bare fordi man har et mer direkte demokrati, med direkte borgerdeltakelse på flere beslutninger, betyr nødvendigvis bedre beslutninger. Folk er sjelden så opplyste som de liker å tro, og det er enn grunn til at stortinget har komiteer og høringer for å belyse situasjoner før man tar en avgjørelse, for å unngå at denne blir forhastet og lite gjennomtenkt.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Odd A Mekvik

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #16 : 19. april 2012, 13:24 »
Bedre beslutninger for hvem.?? Når mesteparten av et folk sier at slik vil vi ha det, så må vel det være det retteste for folket.? Hva får deg til og tro at politikere er så mye mer opplyste enn den gjennomsnittlige nordmann.? At vi får være med å velge et parti hvert 4.år er ikke det samme som et ekte demokrati.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #17 : 19. april 2012, 14:56 »
og har en neger i avataren?

Rasist.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #18 : 19. april 2012, 15:49 »
Er vel heller mangel på velgere med samme meninger som breivik.

Det tror jeg ikke. Ihvertfall ikke når det gjelder "innvandringspolitikken" hans.

Man skal uansett være forsiktig med å konkludere at Norge er demokratisk utifra at vi topper en liste. Det kan like godt være at Norge er best av de dårligste. Hvordan man definerer demokrati er også viktig. Er det "folkestyre" eller "flertallstyre" man måler?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #19 : 19. april 2012, 16:46 »
Bedre beslutninger for hvem.?? Når mesteparten av et folk sier at slik vil vi ha det, så må vel det være det retteste for folket.? Hva får deg til og tro at politikere er så mye mer opplyste enn den gjennomsnittlige nordmann.? At vi får være med å velge et parti hvert 4.år er ikke det samme som et ekte demokrati.


De færreste nordmenn har tid og interesse til å sette seg tilstrekkelig inn i alle politiske saker. Platons kritikk av det klassiske, direkte deltakerdemokratiet i antikkens Athen gikk hovedsaklig på at forhastede, irrasjonelle avgjørelser basert på at en eller flere gode talere hadde "overbevist" borgerne skjedde alt for hyppig. Samtidig tok denne deltakelsen store deler av tiden til borgerne, og selv om vi i dagens samfunn kunne gjort dette mer effektivt, har nordmenn fortsatt ikke tid eller interesse nok.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #20 : 19. april 2012, 16:50 »
Det tror jeg ikke. Ihvertfall ikke når det gjelder "innvandringspolitikken" hans.

Man skal uansett være forsiktig med å konkludere at Norge er demokratisk utifra at vi topper en liste. Det kan like godt være at Norge er best av de dårligste. Hvordan man definerer demokrati er også viktig. Er det "folkestyre" eller "flertallstyre" man måler?

Såvidt jeg har skjønt gir indeksen en indikasjon på hvilke land politikerne faktisk representerer meningene til befolkningen, hvor mange som deltar ved valg, hvor gode muligheter befolkningen har til å opplyse seg selv for å ta reflekterte selvstendige avgjørelser osv i forhold til å velge representanter osv. Vil tro det også er tatt med i betraktningen hvor gode kontrollinstanser en stat har ift medier osv.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Odd A Mekvik

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #21 : 19. april 2012, 18:24 »
Såvidt jeg har skjønt gir indeksen en indikasjon på hvilke land politikerne faktisk representerer meningene til befolkningen, hvor mange som deltar ved valg, hvor gode muligheter befolkningen har til å opplyse seg selv for å ta reflekterte selvstendige avgjørelser osv i forhold til å velge representanter osv. Vil tro det også er tatt med i betraktningen hvor gode kontrollinstanser en stat har ift medier osv.
Det kan godt hende, men dette er da et demokrati inad på stortinget og i regjeringen, ikke et inkluderende demokrati for folket slik de gjerne vil at alle skal tro det er. Alle avgjørelser kan ikke gjøres av folket, men viktige ting som f.eks om vi skal bruke flere milliarder på en opera i Oslo i stedet for f.eks nye veier eller jernbane, eller hvor mye innvandring vi vil ha bør være opp til folket å bestemme.     Ser jeg brukte feil sitat, beklager.:-)

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #22 : 19. april 2012, 22:12 »
Det kan godt hende, men dette er da et demokrati inad på stortinget og i regjeringen, ikke et inkluderende demokrati for folket slik de gjerne vil at alle skal tro det er. Alle avgjørelser kan ikke gjøres av folket, men viktige ting som f.eks om vi skal bruke flere milliarder på en opera i Oslo i stedet for f.eks nye veier eller jernbane, eller hvor mye innvandring vi vil ha bør være opp til folket å bestemme.     Ser jeg brukte feil sitat, beklager.:-)

Vel, det er opp til folket å bestemme, gjennom å velge de representantene de mener fører den beste politikken. Er flertallet av borgerne misfornøyd med den politikken som føres, vil et annet politisk styre bli valgt neste gang. Videre kan ikke "politikerne" bygge en opera dersom folket virkelig er imot dette. Mediene er en effektiv og kritisk kontrollinstans, og dersom det norske folk stort sett er imot utbygging i Bjørvika og evner å formidle dette, vil ikke utbyggingen finne sted... Kanskje andre steder, men ikke i Norge.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #23 : 20. april 2012, 04:10 »

De færreste nordmenn har tid og interesse til å sette seg tilstrekkelig inn i alle politiske saker. Platons kritikk av det klassiske, direkte deltakerdemokratiet i antikkens Athen gikk hovedsaklig på at forhastede, irrasjonelle avgjørelser basert på at en eller flere gode talere hadde "overbevist" borgerne skjedde alt for hyppig. Samtidig tok denne deltakelsen store deler av tiden til borgerne, og selv om vi i dagens samfunn kunne gjort dette mer effektivt, har nordmenn fortsatt ikke tid eller interesse nok.

Platons kritikk gjelder for representative demokratier også. Istedenfor gode talere i salen, har man gode talere i valgkampen. Istedenfor irrasjonelle forhastede avgjørelser gjort av flertallet i det direkte demokratiet, har man irrasjonelle forhastede avgjørelser gjort i egeninteresse av parlamentet eller enda verre, i departementene. Politikere er mennesker de også, og langt ifra feilfrie. Man har rett og slett flyttet det demokratiske(flertallets styre) lenger opp i hierarkiet. Det er de samme talerne som overtaler enda, og det er de samme velgerne som utøver rasjonell ignoranse enda.

Så lenge vi faktisk skal ha flertallstyre så syns jeg direkte demokrati(hvor man stemmer på enkeltsaker) hadde vært et bedre alternativ. Det ville ihvertfall gjort det vanskeligere for politikerne å gjennomført mye av det tullet de gjør i dag, da de må ha direkte godkjennelse av hver enkelt sak fra folket. Nå trenger de kun å bli valgt én gang, og siden de fleste velgere(og ikke-velgere) er rasjonelle ignorante vesener, har politikerne fritt spillerom i fire år til å støtte opp om særgrupper som LO, NHO, Statoil, etc. Grupper som er rasjonelt opplyste og med i lobbyvirksomheten for egen vinning.

Om ikke annet ville det blitt mer gjennomsiktig. Men hadde jeg fått bestemme skulle ingen bestemme.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #24 : 20. april 2012, 04:15 »
Er flertallet av borgerne misfornøyd med den politikken som føres, vil et annet politisk styre bli valgt neste gang.

Tungvint å vente fire år hver gang man skal fikse et problem. Bruk den funksjonen på andre ting i samfunnet så skjønner man fort hvorfor politikk er og forblir et rot.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #25 : 20. april 2012, 04:20 »
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8085337

Sitat
Jarle Vines, som driver den norske utgaven av Wikipedia mener det er mangel på folk som ikke deler Breiviks verdensbilde.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #26 : 20. april 2012, 09:43 »
Platons kritikk gjelder for representative demokratier også. Istedenfor gode talere i salen, har man gode talere i valgkampen. Istedenfor irrasjonelle forhastede avgjørelser gjort av flertallet i det direkte demokratiet, har man irrasjonelle forhastede avgjørelser gjort i egeninteresse av parlamentet eller enda verre, i departementene. Politikere er mennesker de også, og langt ifra feilfrie. Man har rett og slett flyttet det demokratiske(flertallets styre) lenger opp i hierarkiet. Det er de samme talerne som overtaler enda, og det er de samme velgerne som utøver rasjonell ignoranse enda.

Så lenge vi faktisk skal ha flertallstyre så syns jeg direkte demokrati(hvor man stemmer på enkeltsaker) hadde vært et bedre alternativ. Det ville ihvertfall gjort det vanskeligere for politikerne å gjennomført mye av det tullet de gjør i dag, da de må ha direkte godkjennelse av hver enkelt sak fra folket. Nå trenger de kun å bli valgt én gang, og siden de fleste velgere(og ikke-velgere) er rasjonelle ignorante vesener, har politikerne fritt spillerom i fire år til å støtte opp om særgrupper som LO, NHO, Statoil, etc. Grupper som er rasjonelt opplyste og med i lobbyvirksomheten for egen vinning.

Om ikke annet ville det blitt mer gjennomsiktig. Men hadde jeg fått bestemme skulle ingen bestemme.

Nå er det viktig å huske at det er flere politiske arenaer enn stortinget/regjeringen. Legitimiteten til det norske demokratiet hviler på støtten i folket, og politikerne har vanligvis dette idealet også. Det meste av arbeidet i Stortinget foregår i komiteer osv, hvor man jobber for å unngå irrasjonelle, forhastede avgjørelser. Det er ikke masse voksne folk som står å skriver til hverandre i stortingssalen.

Med dine liberalistiske(?) tendenser vil jeg vel tro at du egentlig vil ha en ganske minimal stat, slik at du kan bruke tiden på å "pursue your happiness"?
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #27 : 20. april 2012, 14:48 »
Nå er det viktig å huske at det er flere politiske arenaer enn stortinget/regjeringen.

Ja, men er disse demokratiske?

Legitimiteten til det norske demokratiet hviler på støtten i folket, og politikerne har vanligvis dette idealet også. Det meste av arbeidet i Stortinget foregår i komiteer osv, hvor man jobber for å unngå irrasjonelle, forhastede avgjørelser. Det er ikke masse voksne folk som står å skriver til hverandre i stortingssalen.

Allikevel har man altså de samme irrasjonelle meningene som befolkningen har, narkotikapolitikken er et eksempel.

Med dine liberalistiske(?) tendenser vil jeg vel tro at du egentlig vil ha en ganske minimal stat, slik at du kan bruke tiden på å "pursue your happiness"?

Jeg vil ha en stat basert på negative rettigheter ja. Når staten og folket begynner å tro at målet helliger midlet, så ender man opp med flere og flere lover og funksjoner staten tar på seg. Deriblant "frihetskriger". Problemet med dette er at målet ikke kan bli nådd om man gjør kompromisser. Derfor er positive rettigheter gjennomført ved tvang noe som alltid vil feile.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #28 : 20. april 2012, 15:09 »
Dessverre begynner jeg å helle mer og mer i retning av Ryü. Legg ned staten, behold rettsvesen og politi. Ja, Ryû, det er sant. Jeg tror ikke det kommer til å skje i all den tid jeg lever, men man kan jo håpe på mer og mer privatisering. Staten kommer nok til å bite seg fast så lenge de klarer, og med såpass mange unge som blir "hjernevasket" tidlig, vil det nok ta lang tid før mannen i gata er overbevist om at staten ikke er så funksjonell som de kanskje tror idag.

Men over til saken: Hvorfor kan man lese hva Breivik sier, men ikke få høre han? Jeg personlig kunne godt tenke meg å se han, selv om jeg mener han er rablende gal(men tilregnelig). De som ikke ønsker å se han kan vel bare slå av tv`en. Så får foreldre som ikke ønsker at ungene deres ikke skal se, gjøre nødvendige tiltak

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Anders Behring Breivik & Rettsaken
« #29 : 20. april 2012, 15:44 »
Jeg vil ha en stat basert på negative rettigheter ja. Når staten og folket begynner å tro at målet helliger midlet, så ender man opp med flere og flere lover og funksjoner staten tar på seg. Deriblant "frihetskriger". Problemet med dette er at målet ikke kan bli nådd om man gjør kompromisser. Derfor er positive rettigheter gjennomført ved tvang noe som alltid vil feile.

Poenget mitt er vel at du også argumenterer for deltakerdemokrati, som er mer et marxistisk/kommunistisk ideal.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!