Skrevet av Emne: HVor mye koffein er det i red bull? Hvordan fungerer koffein?  (Lest 13857 ganger)

Utlogget Timmernye

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • ;)
Hei

Jeg og noen venner var nettop på svinesund og handlet pils, godis og annen driiit Tongue
Selvfølgelig så måtte et par av oss ta turen til hvertfall en av trenings-butikkene;) Der så vi på priser osv, så la vi merke til koffeinpiller. Disse inneholdt 200mg koffein, er dette mye? På pakken til pillene står det: "Mega Pro International Stimulant, caffeine alert, 200mg Strenght".

Vi gikk straks og sjekket hvor mye koffein det var i en redbull, på redbull boksen stod det at redbullen inneholdt 0.035%mg koffein, og at hele redbullboksen inneholdt 250ml veske. På nettsidene til redbull står det at en boks inneholder 80mg koffein, er dette det samme som 0.035% av 250ml?

Til slutt så fant vi en butikk som også solgte redbull, men som var formet som en apoteksflaske og hadde kinesisk skrift eller noe på seg. Noen som vet hva dette er? Det hadde redbull logoen og alt, jeg kjøpte 10stk av denne kinesiske greia og det smakte redbull uten kullsyre.

Hvordan fungerer egentlig koffein? Kan det være skadelig på noen måte? Hvis man tar inn fks 500mg koffein på en gang, vil man da bli hyper osv? Står det på dopinglisten?

MVH
Tim

Utlogget IronMind

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 259

Redbullen har forksjellig koffeininnhold fra land til land. Redbullen i Nederland er f.eks mye sterkere i Nederland enn hva den er i Sverige.
Den lille flasken er Thailandsk Redbull, som er mye sterkere enn den vanlige. Smaker ikke noe godt synes jeg, men funker bra som en oppkvikker!
25 år - 188 cm - 88 kg
RAW: Mark: 210 Benk 142,5 KB: 180

Utlogget PsyhX

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Glassflaskene er redbullkonsentrat.

Koffein(trimethylxanthine) er et legemiddel, derfor er det ikke lov å selge redbull i Norge siden koffeinnivået er høyere en det som klassifiseres som et legemiddel.
Koffein bruker samme mekanismen(dopamin) som amfetamin, heroin og kokain og er derfor avhengighetsdannende men klart i en svakere grad. Koffein fører til produksjon av hormoner som frigjør adrenalin. Dette fører til høyere hjertefrekvens, utvidede pupiller, luftveiene åpnes, blodtrykket stiger, blodtrykket til magen blir svakere, leveren frigjør sukker til blodet,  musklene strammes og øker produksjonen av dopamin. Langtidseffekter av koffein kan være depresjoner samt at det kan ødelegge den dype søvnen siden halveringstiden er på opptil 6 timer.

Og ja 500 mg er ganske mye.

Utlogget EnUngPumper

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 402
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 402

Eneste som er godt med redbull er å bruke det som blandevann. Vodka & redbull er kjempe godt i små mengder. Den thailandske redbullen er genial, for den "dreper" vodka smaken. Den billigste formen for koffein er kaffe fra rimi.
"To be or not to be, - that is the question"

Utlogget Timmernye

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • ;)
Ok, mye bra info her nå! Men er det noen som kan svare på det spørsmålet jeg spurte om hvor mye 0.035% koffein er av 250ml? Det er det den svenske inneholdt.. Og noen som vet nøyaktig hvor mye den thailandske inneholder? Og kan man bli litt hyper osv ved å ta mye koffein, eventuelt hvor mye må man ta? Hva med at man kan drikke en del redbull og så drikke mye alkohol, da blir man mindre sliten og kan holde på en del lengre utover natta?

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596



Til slutt så fant vi en butikk som også solgte redbull, men som var formet som en apoteksflaske og hadde kinesisk skrift eller noe på seg. Noen som vet hva dette er? Det hadde redbull logoen og alt, jeg kjøpte 10stk av denne kinesiske greia og det smakte redbull uten kullsyre.


Hehe "medisinen" har jeg og vært innom. Det er konsentrert redbull som er litt sterkere en vanlig. Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget IronMind

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 259

Ok, mye bra info her nå! Men er det noen som kan svare på det spørsmålet jeg spurte om hvor mye 0.035% koffein er av 250ml?
Det er ca. 80 mg(tok jeg kjapt i hodet) =)
25 år - 188 cm - 88 kg
RAW: Mark: 210 Benk 142,5 KB: 180

Utlogget Timmernye

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • ;)
blir man hyper hvis man tar mye?

Utlogget IronMind

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 259

Ja, det vil jeg si!
25 år - 188 cm - 88 kg
RAW: Mark: 210 Benk 142,5 KB: 180

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Norge har ganske strenge lover. 200 mg koffein går fint. Det tilsvarer ca. 3-4 kopper kaffe. Men noe mer en det ville jeg ikke eksperimentert med. Jeg tok 8 piller a 50 mg. koffein på 2 timer i England da jeg var 18 - visste vel ikke helt hva jeg holdt på med kan man si. Ble vel ganske så hyper kan man si  buttrock Men jeg ANBEFALER ingen å gjøre det samme. Man lærer av sine feil, dersom man lever til å gjøre det...  Embarrassed

-Noc-

P.S - Den thailandske Redbull greia eksperimenterte jeg også med for lenge siden. Ypperlig blande vann. Men nå er jeg voksen  Smiley Holder meg til Screwdrivers og Baccardi and Coke dersom det blir noe drikking...
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!