Skrevet av Emne: Valg av tilskudd i henhold til å kutte ned fettprosenten!  (Lest 3558 ganger)

Utlogget Cocho

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 211

  • Jeg er faktisk en veldig grei kar
Hei!

Jeg har trent i noen år nå og har helt fram til nå bare vært opptatt av å pakke på meg muskler og bli sterkere. Og nå er jeg 22 år, 180cm høy og 93kg. Jeg har litt overlagsfett som har lagt seg på magen og midjen. Overkroppen (skuldre, bryst, nakke) og beina er markerte nok etter min mening, så jeg vil egentlig bare kutte ned på fettprosenten slik at magen og midjen blir litt mer markerte.

Tilskuddene jeg har tatt regelmessig fram til nå er;
Mutant Mass (slutta med det for 1år siden når jeg ville opp til 90kg uten for masse fett)
Kreatin Monohydrat (av og på i perioder)
ZMA (hver kveld)
Multivitaminer (hver morgen)
Tran (hver morgen)
Whey 80 protein (etter trening og når jeg trenger en ekstra boost)
Amped (pre workout booster med NO, kreatin og andre saker som piffer opp treningsøkten. Har bare tatt dette i 2-3 mnd nå)

Men nå lurer jeg på om jeg bør bytte litt på tilskuddene?

Kreatinen har jeg fått orden på med tanke på lagring av vann i kroppen. Hadde litt problemer med det for 1-2 år siden, men så fort jeg fikk forståelse for hvorfor kroppen lagrer vann, så ble det lettere å ungå det. Så jeg tenker å fortsette med kreatin siden det gir meg god trøkk.

ZMA ser jeg ingen vits med å kutte ut. Jeg kan ikke fysisk bevise hva de gjør for meg, men jeg har en mening om at jeg klarer å trene oftere når jeg tar dem. Om det bare er psykisk eller om det faktisk stemmer vet jeg ikke, men så lenge jeg vinner av det så spiller det liten rolle hva det gjør for meg.

Multivitaminer og tran er det ingen spørsmål om. De er begge viktige og passer perfekt inn i mine rutiner når det kommer til mat.

Amped funka best i starten, men nå har effekten ebbet litt ut. Og jeg regner med det er normalt etter som kroppen blir vant med de konsentrerte dosene av energi og andre booster slike kosttilskudd inneholder. Jeg vil nok fortsette med pre workout tilskudd, men tenker å bytte til Jack3d siden det er så mange som skryter av det.

Whey 80 er det tilskuddet jeg har tatt over lengst tid. Helt tilbake til den tiden jeg startet på videregående. Og jeg har ikke noe negativt å si om det. Eneste som er anderledes nå fra da, er at jeg har gått gjennom flere typer whey 80 for å finne en som først og fremst er bra, smaker godt, koster lite, blander seg fint ut og at den ikke ødelegger magen min. Men jeg vurderer fortsatt å bytte ut dette tilskuddet med Whey 100. Grunnen til at jeg vil det er at mengden protein pr g pulver er større hos 100 kontra 80. Det er også mindre kcal og karbo i 100, så jeg vil legge på meg mindre av 100 enn 80. Det eneste jeg stusser litt påer er at jeg har lest at whey 80 er bedre tilpasset oss mennesker, samt at det er mer testet. Så folk mener at whey 100 bare er bortkastet siden kroppen vår ikke vil benytte seg av alle proteinene. Men jeg syns dette høres helt sykt ut. Eller er jeg helt på bærtur nå?

For å samle alt så vil jeg altså bytte ut Amped med Jack3d, men dette har ikke stort med kostholdet å gjøre når det kommer til at jeg ikke vil legge på meg mer fett. Så vil jeg også bytte ut Whey 80 med Whey 100.

Målet mitt er altså å gå ned i vekt uten å miste muskelmasse eller styrke. Så ved å bytte litt på kosttilskuddene mine samtidig som jeg regulerer inntaket av mat også, så burde jeg være godt på vei?

Hvis noen har noe å tilføre når det kommer til mitt bytte av proteiner, eller hele opplegget for den sags skyld, så hadde jeg satt pris på det Smiley

På forhånd takk!

-Cocho

Det er litt sånn "No pain, no gain" ^^

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Et kaloriunderskudd over lengre tid er det som vil redusere fettprosenten din. Om du velger å bruke Amped eller Jack3d ved siden vil være irrelevant. Om du velger å bytte Whey 80 med Whey 100 vil også ha svæært lite å si for det endelige resultatet. Smiley Fokuser mer på kosthold og mindre på kosttilskudd.

Utlogget Cocho

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 211

  • Jeg er faktisk en veldig grei kar
Okei!

Men hvordan er det med forskjellen på Whey 80 og Whey 100?
80 er fra konsentrat, mens 100 er isolat etter som jeg har forstått.
Det er litt sånn "No pain, no gain" ^^

Utlogget mirin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Hvis du spiser mer kalorier enn du konsumerer går du opp i vekt, hvis du spiser mindre, går du ned i vekt. Er egentlig ganske greit, og spis karbohydrater, mange som vil gå ned i vekt er livredd dette, men det behøver du ikke å være. Og det har ingenting å si om du spiser det sendt på kvelden eller ikke, bare pass på at du får det i deg. (det regulerer IKKE insulin nivået osv slik mange sier).

Du behøver ikke og gå av og på Kreatin, kroppen tar det like greit opp uansett hvor lenge du har gått på det. 3-5g daglig, ta det med hva du vil, melken om morgenen, rent med vann, eller i en shake, hva enn du vil. Heller ikke noen behov for oppladningsafase med kreatin hvis du har hatt det eller tenkt til å gjøre det.
 
Pre-workout tilskudd burde du gå av og på, når du merker du mister effekt, men dette er forskjellig fra person til person. Bruker selv Jack3d for øyeblikket, men legger til min egen dose Beta-alanin som jeg kjøpte på Gymgrossisten når de hadde 2 for 1 tilbud.

Vær nøye med å få i deg nok proteiner daglig for å beholde muskelmasse, samt å ikke gå for mye i kaloriunderskudd. Regn god tid til å være på diet. Det er faktisk mulig å bygge muskler, samt redusere fett, men det er ikke lett og tar tid.

Og fjerne fett rundt magen uten å ta fra andre steder på kroppen naturlig, er umulig. Mageøvelser hjelper heller ikke for å fjerne fettet.

edit: Fat burners har heller ikke noe/særlig effekt.

Vet ikke hvor erfaren du er, men kan godt hende du visste mye av det jeg nettopp skrev, men kan aldri vite!

Utlogget Cocho

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 211

  • Jeg er faktisk en veldig grei kar
Hehe!

Når det kommer til kalorier inn eller ut, så vet jeg hvordan det funker! Wink
Det med karbo er jeg litt forvirret over. For jeg har aldri brydd meg om det før. Min holdning til slikt fram til nå har vært at jeg ville ha i meg nok kalorier (om ikke litt mer enn nok), samt masse proteiner og vitaminer osv. Men nå som jeg har bestemt meg for å ta av fett så har jeg fått med meg at folk sier at man ikke bør få i seg karbo bortsett fra før og etter trening, samt om kvelden. Men du sier da at jeg ikke trenger å bry meg om det?

Kreatinen har jeg bare vært av og på fordi jeg ikke har orka å kjøpe ny boks når jeg har gått tom etc. Ingen annen grunn sånn egentlig.

Pre-workout tilskudd har jeg bare brukt i 3 mnd nå. Så når den jeg har går tom, så kjøper jeg meg nok Jack3d, men kommer nok til å vente en stund før jeg begynner å ta det slik at kroppen min venner seg av med slike stoffer.

Jeg prøver så godt jeg kan å få i meg nok proteiner, men selv da sier folk at jeg bør få i meg mer. Men det er jo proteiner i absolutt alt jeg spiser om dagen. Så den eneste måten jeg kan få i meg mer proteiner på er om jeg begynner å spise tunfisk en gang om dagen igjen eller tar enda en shake.

Jeg er fult klar over at det ikke er mulig å bare fjerne fettet på magen, men det er den eneste plassen jeg kjenner jeg trenger å fjerne fett. Så jeg trenger ikke bry meg om andre plasser på kroppen så lenge magefettet forsvinner Wink da har jeg liksom færre ting å bekymre meg over.

Angående fat burner, så har jeg ingen tro på det.
Det er litt sånn "No pain, no gain" ^^

Utlogget mirin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Bare pass på å få i deg nok carbs, that's pretty much it. Jeg tar store deler av mine tidlig på dagen, for det gir deg også energi.

Du burde begynne å telle proteiner, det er ikke vanskelig når du først har startet. Regelen jeg følger er 1g protein per 1lbs kroppsvekt. I mitt tilfelle blir det 88kg (194lbs), men kommer ofte opp mot 200-220 daglig. Overskudded av proteiner blir bare brukt som energi, ikke lagret som fett.

Du burde også kjøpe kreatin i større doser når det først er billig. F.eks. var det tilbud på Gymgrossisten for 2kg kreatin monohydrat for kr 249,-. Holder en god stund det! Bra du kjøper monohydrat, og ikke noe annet tull Smiley

Hvis du veier 93kg, burde du ligge på rundt 205g proteiner daglig, og samme mengde med karbohydrater mener jeg, SELV på diet. Telle kalorier er også veldig greit hvis du vil være sikker på vektnedgangen.

Lykke til med cuttingen!

Utlogget Ulrik91

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 842
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 842

  • Where there’s a will, there’s a way.
....Om du skal ned i fettprosent bør du absolutt IKKE spise karbo tidlig på dagen. Det er heller ikke ekstremt viktig med karbo dersom fokuset er å minke fettprosent... hvor har du fått det fra Mirin?

I følge nyere forskning (ref. Børge fagerligs biorytme) bør du kutte karb og øke fett tidlig på dagen og switche til motsatt på ettermiddagen/kvelden.
Jeg vil anbefale deg å ta en titt på http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/ og sette opp en konkret diett/plan. Det er bare tull å tro at en liten kosttilskudd-endring skal ha stort å si på fettprosenten om du har noen kilo du ønsker å bli kvitt (eller noen prosenter). Ingen snareveier til sommerformen gitt.
Født i 1991, 190cm høy og veier 90kg(+-5). 115kg benk.

Største prestasjon til nå:
- 11. plass Drammens påskemaraton: 3.36

Trener mot å bli den beste jeg kan bli i alt.

Loggen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114104.msg1805251;topicseen#new

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Det er jo ikke akkurat sånn at man plutselig ikke kommer i form om man starter dagen med en bolle havregryn selv om noen introduserer et nytt kostholdskonsept som fraråder dette.

Utlogget Ulrik91

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 842
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 842

  • Where there’s a will, there’s a way.
Neida. men er ikke målet å finne det mest effektive og optimale? Når forskning viser at det mest effektive og optimale for anabolismen og metabolismen er å spise karbo om kveld og fett om morran er det vel fornuftig å tro på det?
Det blir seff et spørsmål om kildentil forkningen... og Børge har et ganske godt omdømme på seg i dette miljøet som de fleste vet.
Jeg syns abre det er dumt å gi tips om at karbo er det viktigste man skal tenke på når målet er å gå ned i fettprosent når det er totalt feil, thats all Wink
Født i 1991, 190cm høy og veier 90kg(+-5). 115kg benk.

Største prestasjon til nå:
- 11. plass Drammens påskemaraton: 3.36

Trener mot å bli den beste jeg kan bli i alt.

Loggen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114104.msg1805251;topicseen#new

Utlogget Cocho

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 211

  • Jeg er faktisk en veldig grei kar
Okei!

Da har jeg en nøtt for dere kosthold-geeks!
Dere sier at det er opptimalt å få i seg fett tidlig på dagen og karbo sent på dagen.
Dere sier også at det er lurt å få i seg karbo før og etter trening.
Hva skal da en fyr som meg gjøre? Jeg trener nemlig om morgenen hver treningsdag.
Skal jeg kutte ut karbo siden det er om morgenen, eller skal jeg spise karbo siden det er treningstid?
Jeg går ikke på trening uten å ha fått i meg en god dose karbo. Å trene uten å ha karba opp litt er som å trene uten å ha spist noe sysn jeg. Null guts og null trøkk.

Så... kan dere svaret på dette "problemet"?

-Cocho
Det er litt sånn "No pain, no gain" ^^

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Cocho, jeg tror det har en tendens til å bli at man overtenker litt, selv om det selvsagt kommer an på målet man har. Dersom du ikke har tenkt til å stille i konkurranser og slikt og hovedmålet er komme litt ned i fettprosent så er det viktigste at du ligger i underskudd og ellers kjører et opplegg som funker for deg. Ikke noe poeng i sette opp en nøysom plan som man ikke kan leve med i lengden.

Dersom du trener om morgenen og føler du må ha karbo for å få en god økt så kjør på Smiley Det er nå hvertfall min mening Wink
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Nyere forskning viser at det kan være optimalt å spise mesteparten av fett tidlig på dagen og mesteparten av karbohydrater sent/etter trening. (les: http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/)

Det kan også være lurt å få i seg litt karbohydrater både før og etter trening. Litt karbohydrater i form av fruktose, som et eple eller en banan holder å få i seg før trening for de fleste. Du skriver at det er uaktuelt å trene uten å ha spist "en god dose karbs". Hvorfor det? Mange trener på tom mage, og mange, inkludert meg selv trener enten med å kun ha drukket en proteinshake eller spist en banan. For meg fungerer det nøyaktig like bra som om jeg hadde spist 200g karb før trening. Prøv selv og se om det fungerer, for alt du vet holder en banan lenge.

Om du trener tidlig hver morgen ville jeg spist en banan eller tatt en shake før trening. Spist litt karbohydrater etter trening, men fokusert på mesteparten av karbohydratene senere på dagen/kvelden.

Men for guds skyld, om du faktisk er litt seriøs om dette her, så vær så snill å les artikkelen jeg linket til over, da den forklarer alt jeg har skrevet mye bedre. Smiley

Uansett så syns jeg du henger deg for mye opp i karbohydrater. Som folk over meg har skrevet vil ikke tidspunktet på dagen du inntar karbohydrater være det som gir deg de største resultatene. Du trenger et kaloriunderskudd hver dag over lengre tid for å gå ned i fettprosent. Den enkleste måten å gjøre dette på er å fokusere på rene matvarer, spise mye magert kjøtt, og prøve å spise mindre fett og karbohydrater enn vanlig. Kutt ned på brød, ris, pasta, poteter. Spis mer kjøtt, grønnsaker osv. Om du vil optimalisere, anbefaler jeg deg å regne alt ut. Det finnes flere sider til dette, og det er svært enkelt (www.Myfitnesspal.com).

For å si det kort til slutt. Ikke gjør det for avansert om du ikke er spesielt interessert. Det vil mest sannsynlig bli for mye og du kommer ikke til å klare å holde dietten over lengre tid.



Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Slenger meg på det med fett tidlig og karbo senere på dagen. Har spist sånn noen uker selv og det funker bra. Personlig har jeg ikke gått ned mye med det enda, men har nesten akk starta og spiser fortsatt nok mat til å ikke ligge mye i kcal. underskudd.
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

vpx meltdown tror ejg ikke hjalp mye gitt.

Har Roxylean(gamle versjon med 1,3 dim) mulig den funker, ga energi så det sang iallefall...men kun brukt 6-7 piller.. måtte gi den opp   1.3 dimmen i den gir meg stim dick nesten hele dagen.. så den kan selges til noen som 1. ikke har bruk for noe annet en halvstiv kølle, eller jenter ;-P

cla.. tja.. litt effekt i max dosene..
l cartinine acely..ett eller annet skal visst være brukbart.

Uten tvil kosten som ga meg mest effekt. Og takk guden for pre workouts som gjør at man kan yte maks på gymmet uansett.,

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!