Skrevet av Emne: E-post - bindende avtale?  (Lest 4768 ganger)

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

E-post - bindende avtale?
« : 26. april 2012, 17:37 »
Hei! Jeg kjøpte en PC på finn her for noen dager siden. Avtalen var gjort, dvs jeg hadde akseptert prisen og selger sa det var greit. Alt var klart. Nå har jeg fått en mail som sier at selger trekker seg. Jeg vet at den avtalen vi har gjort pr mail er bindende (ifølge: http://www.dinside.no/4792/bindende-e-post ), men jeg finner ikke loven eller skrivet som kan bevise det. Har noen en link? Honnør utgies!
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: E-post - bindende avtale?
« #1 : 27. april 2012, 19:06 »
Reglene om tilbud og aksept i avtalerettslig forstand er mer et prinsipp som kan leses ut av loven, og som er opprinnelig gammel romerrett.
http://www.lovdata.no/all/hl-19180531-004.html#map0

Ser du eksempelvis § 3 (men også de andre paragrafer) kan man utlede at hele loven bygger på det rettslige prinsipp om "tilbud og aksept". Altså, kommer noen med et tilbud og man aksepterer dette er avtale inngått i dette tilfellet. Videre er "pacta sunt servanda - avtaler skal holdes" en grunnleggende regel i kontraktsretten. Så slik jeg ser det så har det kommet et tilbud, og det har kommet en aksept. Gyldig avtale er derfor inngått og du kan fastholde din aksept av tilbudet. (Mer komplisert blir det oftere med større faktum og mye korrespondanse).

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: E-post - bindende avtale?
« #2 : 04. mai 2012, 08:34 »
Hei! Jeg kjøpte en PC på finn her for noen dager siden. Avtalen var gjort, dvs jeg hadde akseptert prisen og selger sa det var greit. Alt var klart. Nå har jeg fått en mail som sier at selger trekker seg. Jeg vet at den avtalen vi har gjort pr mail er bindende (ifølge: http://www.dinside.no/4792/bindende-e-post ), men jeg finner ikke loven eller skrivet som kan bevise det. Har noen en link? Honnør utgies!

Det spirrevipp sier er riktig. Er imidlertid lovfestet i NL 5-1-2 art.1 og art. 2. Her gis også uttrykk for prinsippet om formfrihet ved kontraktsinngåelse.
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

elmundox

  • Gjest
Sv: E-post - bindende avtale?
« #3 : 04. mai 2012, 08:44 »
Det ville vært greit om du kunne postet hele email samtalen her (sensurerte email osv). Det er flere faktorer enn som så som spiller inn.

Utlogget ArneBaron

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: E-post - bindende avtale?
« #4 : 04. mai 2012, 08:47 »
Epost er like bindene som brev ja...

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: E-post - bindende avtale?
« #5 : 04. mai 2012, 10:46 »
Det ville vært greit om du kunne postet hele email samtalen her (sensurerte email osv). Det er flere faktorer enn som så som spiller inn.

Nå er det vel sånn at man i utgangspunktet ikke burde søke juridisk hjelp på et treningsforum, og enda mindre legge ut korrespondanse mellom en selv og en mulig medkontrahent på samme forum.

Selv om det er riktig at det er flere faktorer som spiller inn i spørsmålet om når binding har oppstått og hva partene har forpliktet seg til, så spurte trådstarter om rettslig grunnlag for at avtaler er bindene, ikke en konkret tolkning av avtalen han mener han har inngått.

Til trådstarter: Mitt råd er enkelt - Dersom du mener du har et kontraktsrettslig krav så ber du om en time med gratis konsultasjon hos en advokat. Mange selskaper tilbyr slikt.
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: E-post - bindende avtale?
« #6 : 08. mai 2012, 01:37 »
Takk for forslag! Setter pris på det!
Tok kontakt med litt div folk og fant ut at jeg hadde loven på min side. Det hadde dog vært mye styr å gå til sak mot selgeren. Enden på soga er god, for jeg fant en bedre PC til samme pris, så jeg kjøpte den istedenfor.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

elmundox

  • Gjest
Sv: E-post - bindende avtale?
« #7 : 08. mai 2012, 03:04 »
Takk for forslag! Setter pris på det!
Tok kontakt med litt div folk og fant ut at jeg hadde loven på min side. Det hadde dog vært mye styr å gå til sak mot selgeren. Enden på soga er god, for jeg fant en bedre PC til samme pris, så jeg kjøpte den istedenfor.

Du vet han kan bruke dette mot deg, ettersom en avtale var inngått?

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: E-post - bindende avtale?
« #8 : 08. mai 2012, 15:40 »
Du vet han kan bruke dette mot deg, ettersom en avtale var inngått?

Han kan si at jeg ikke har fullført avtalen ved ikke å betale, men den har jo han brutt ved å nekte meg salg uansett. Tror hele greia er over nå. Takk for hjelpa folkens!
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!