Skrevet av Emne: Spm ang. Fettprosent & mage  (Lest 5532 ganger)

Utlogget Liverpool F.C

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Spm ang. Fettprosent & mage
« : 29. april 2012, 13:44 »
Hei!

Treninga for å oppnå sommerkroppen er godt i gang og i den anledning så har jeg et spm som det hadde vært fint om jeg kunne fått svar på. Har uploadet to bilder av mage (litt dårlig kvalitet pga web-cam). 

For øyeblikket så består kroppen min av en fettprosent på 10%. Målet mitt er å oppnå en nedgang til rundt 8.5-9% (for å ha tydlige abs selv om jeg ikke strammer). Det jeg lurer på er hvor lang tid bør jeg bergne på å oppnå målet mitt? For øyelikket trener jeg cardio hver dag samt styrketrening 3-4 ganger i uken og i tillegg har et kaloriunderskudd på 1000-1500.

Kom gjerne med tips!

Bilder:

http://imageshack.us/photo/my-images/26/29112755.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/440/29112853.jpg/

Utlogget KevinL

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #1 : 30. april 2012, 00:22 »
Tror ikke det er så mye mer du kan gjøre, dersom du (som du sier) trener styrke og cardio.
Pass på at du får i deg nok proteiner selvom du går i et (veldig stort) kaloriunderskudd. for lite proteiner gjør at du mister muskelmasse.

Sjekk ut treningsloggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121745.0

Maksløft                    Mål 2013
Benk: 100 kg            110 kg
Mark: 140 kg            160 kg
Bøy: 85 kg......          100 kg

Utlogget ChrisMW

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

  • Getting Ripped!
Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #2 : 30. april 2012, 00:27 »
Vel 1000-1500 kcal høres alt for lite ut.. Vekt og høyde?
19år
1,84
71kg

BP: 105 kg x2
KB: 125 kg x2
ML:  125 kg x2

Utlogget ChrisMW

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

  • Getting Ripped!
Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #3 : 30. april 2012, 00:37 »
My mistake, leste den der feil..

Spise sunt er vel nøkkelen her, diett er nr 1 når du vil bli markert.

Har selv spist bare sunt som kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, nok med fiber osv nå i over en måned, spiser 6-7 ganger om dagen noe som gir deg godt med energi gjennom hele dagen og du holder fettforbrenningen gående. Så er det å holde seg unna søtsaker også som vil hjelpe deg veldig mye.
19år
1,84
71kg

BP: 105 kg x2
KB: 125 kg x2
ML:  125 kg x2

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #4 : 30. april 2012, 00:49 »
spiser 6-7 ganger om dagen noe som gir deg godt med energi gjennom hele dagen og du holder fettforbrenningen gående. Så er det å holde seg unna søtsaker også som vil hjelpe deg veldig mye.
Du behøver på ingen måte spise 6-7 måltider om dagen for "å holde forbrenningen oppe". Dette er en myte som har blitt avkreftet mangfoldige ganger. Om du spiser 1 måltid til dagen eller 10 har det ingenting å si så lenge det totale næringsinntaket er likt.

Til trådstarter. Fokuser på å få i deg nok proteiner hver dag, og kutt på karbohydrater og fett. Ligg i kaloriunderskudd og fettprosenten vil gå ned. Uansett, er for stort underskudd vil tære på muskelmassen. Om du har 1500 kalorier i underskudd hver dag behøver du ikke trene kardio i tillegg.

Utlogget ChrisMW

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

  • Getting Ripped!
Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #5 : 30. april 2012, 01:33 »
Det har fungert for meg, det handler om å lære seg å kjenne kroppen sin.

Det finnes ingen fasit for hvert enkelt individ, så om det er en myte som er avkreftet eller ikke.. spiller virkelig ingen rolle for meg..
19år
1,84
71kg

BP: 105 kg x2
KB: 125 kg x2
ML:  125 kg x2

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #6 : 30. april 2012, 01:46 »
Det har fungert for meg, det handler om å lære seg å kjenne kroppen sin.

Det finnes ingen fasit for hvert enkelt individ, så om det er en myte som er avkreftet eller ikke.. spiller virkelig ingen rolle for meg..
At det har fungert for deg betyr ikke at å spise færre måltider ikke hadde fungert. Mange trives med 5-7 måltider, men det betyr på ingen måte at det er nødvendig for å holde forbrenningen oppe. Spis så mange måltider du trives best med, men ikke påstå at det er nødvendig for å holde igang forbrenningen. Akkurat der finnes det nemlig en "fasit". Smiley

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #7 : 30. april 2012, 02:03 »
Hei!

Treninga for å oppnå sommerkroppen er godt i gang og i den anledning så har jeg et spm som det hadde vært fint om jeg kunne fått svar på. Har uploadet to bilder av mage (litt dårlig kvalitet pga web-cam). 

For øyeblikket så består kroppen min av en fettprosent på 10%. Målet mitt er å oppnå en nedgang til rundt 8.5-9% (for å ha tydlige abs selv om jeg ikke strammer). Det jeg lurer på er hvor lang tid bør jeg bergne på å oppnå målet mitt? For øyelikket trener jeg cardio hver dag samt styrketrening 3-4 ganger i uken og i tillegg har et kaloriunderskudd på 1000-1500.

Kom gjerne med tips!

Bilder:

http://imageshack.us/photo/my-images/26/29112755.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/440/29112853.jpg/

For det første så er det der ikke 10% (dog kan det være ekstremt dårlig lys / bilde.. men ville nok lagt til noen prosent), og for det andre så trener du for mye og spiser for lite.

Hvor ofte du spiser måltider spiller ingen rolle for forbrenningen, men om målet er maksimal fettforbrenningen ville jeg rettet meg mer mot periodisk faste eller bio-rytme.

1 måltid, 900 måltid.. ditt valg. Kaloriunderskuddet og treningsmengden synes jeg virker i overkant for optimale resultat etter min mening iallefall.

Utlogget Liverpool F.C

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #8 : 30. april 2012, 10:36 »
Du behøver på ingen måte spise 6-7 måltider om dagen for "å holde forbrenningen oppe". Dette er en myte som har blitt avkreftet mangfoldige ganger. Om du spiser 1 måltid til dagen eller 10 har det ingenting å si så lenge det totale næringsinntaket er likt.

Til trådstarter. Fokuser på å få i deg nok proteiner hver dag, og kutt på karbohydrater og fett. Ligg i kaloriunderskudd og fettprosenten vil gå ned. Uansett, er for stort underskudd vil tære på muskelmassen. Om du har 1500 kalorier i underskudd hver dag behøver du ikke trene kardio i tillegg.

Høres bra ut! Jeg tar kaloritilskudd, men som nevnt tidligere så spiser jeg lite og har et høyt kaloriunderskudd. Er det da lurt og kanskje ta et par ekstra scoops med proteiner siden jeg ikke får i meg så mye av det i vanlig mat?

Ang cardio..at jeg trener det i tillegg burde vel egentlig bare gjøre at jeg går raskere ned i vekt? Vet det ikke er nødvendig, men det haster litt siden sommeren er rett rundt hjørnet, hehe.

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #9 : 30. april 2012, 10:45 »
1000-1500 i underskudd !? Er ikke det altfor mye? Hvor mye kcal spiser du da per dag Tongue ? 1000-1500 !?
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget Liverpool F.C

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #10 : 30. april 2012, 10:54 »
For det første så er det der ikke 10% (dog kan det være ekstremt dårlig lys / bilde.. men ville nok lagt til noen prosent), og for det andre så trener du for mye og spiser for lite.

Hvor ofte du spiser måltider spiller ingen rolle for forbrenningen, men om målet er maksimal fettforbrenningen ville jeg rettet meg mer mot periodisk faste eller bio-rytme.

1 måltid, 900 måltid.. ditt valg. Kaloriunderskuddet og treningsmengden synes jeg virker i overkant for optimale resultat etter min mening iallefall.

Hva mener du "det der er ikke 10%"? Tar du utganspunkt til det du ser på bildet og kalkulerer at resten av kroppen min ikke er det? Testen tok jeg på et universitet i England, og beklageligvis så har fettet hos meg en tendens til å legge seg litt ekstra rundt magen. Skal være enig i at det var dårlig lys/bilde og for ordens skyld så skal jeg prøve å ta et bedre uten web-cam på et senere tidspunkt, men synes helt ærlig at en slik kommentar kunne du spart deg for. Er ikke meningen å være hårsår her, men jeg blir litt irritert siden jeg ikke på noen som helst måte ville ha vurdering på hvordan kroppen min ser ut. Prøv og vær litt mer objektiv neste gang, og svar heller på det folk virkelig spør om.

Utlogget Küngen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

  • slå mæ på taska å kaillj mæ Aud!
Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #11 : 30. april 2012, 13:32 »
Hva mener du "det der er ikke 10%"? Tar du utganspunkt til det du ser på bildet og kalkulerer at resten av kroppen min ikke er det? Testen tok jeg på et universitet i England, og beklageligvis så har fettet hos meg en tendens til å legge seg litt ekstra rundt magen. Skal være enig i at det var dårlig lys/bilde og for ordens skyld så skal jeg prøve å ta et bedre uten web-cam på et senere tidspunkt, men synes helt ærlig at en slik kommentar kunne du spart deg for. Er ikke meningen å være hårsår her, men jeg blir litt irritert siden jeg ikke på noen som helst måte ville ha vurdering på hvordan kroppen min ser ut. Prøv og vær litt mer objektiv neste gang, og svar heller på det folk virkelig spør om.


itj så sint!
20år

103kg
190cm

benkpress: 165 raw
markløft: 280 raw
knebøy: 195 raw
Hang-ups: 26 strikte

svak, sur og ferbainnja!

Utlogget Cloudiz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #12 : 30. april 2012, 13:40 »
Hvorfor legge ut bilde av kroppen sin når du egentlig bare har et spørsmål.
Og 1000-1500 kcal, med så lite masse som på  kroppen din hadde jeg lagt meg på 3000+ i 9 mnd før jeg hadde starta og gå på noe diett.

Skal du ned i fett spis mindre, bare ikke spis som en liten jente, hvis du spiser 1000-1500 kcal hver dag tviler jeg på du når proteinmålet i hele tatt, hvis ikke du bare spiser proteiner da.

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #13 : 30. april 2012, 17:16 »
Ang cardio..at jeg trener det i tillegg burde vel egentlig bare gjøre at jeg går raskere ned i vekt? Vet det ikke er nødvendig, men det haster litt siden sommeren er rett rundt hjørnet, hehe.
Selvfølgelig vil du gå raskere ned i vekt, problemet er bare at ekstra cardio kun vil gjøre at du mister masse muskler i tillegg og ender opp som en tynn flis. Det fungerer ikke slik at all vekt du går ned er fett, dessverre. Jo større underskudd jo mer muskler vil du miste. Skal du absolutt ha et så stort underskudd ville jeg lest meg opp på PSMF som er den beste ekstremdietten for å beholde muskler på et stort underskudd. (Les: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/)

Hva mener du "det der er ikke 10%"? Tar du utganspunkt til det du ser på bildet og kalkulerer at resten av kroppen min ikke er det? Testen tok jeg på et universitet i England, og beklageligvis så har fettet hos meg en tendens til å legge seg litt ekstra rundt magen.
Du ligger nok over 10%, sikkert rundt 12% ville jeg tippet.
Disse maskinene som målter fettprosent er veldig unøyaktige, uansett om du tok den på et universitet i England eller på det lokale treningssenteret. Smiley

Forøvrig, hvis du ikke vil ha kommentarer på kroppen din, anbefaler jeg deg å ikke legge ut bilde på et forum. Smiley

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Spm ang. Fettprosent & mage
« #14 : 30. april 2012, 19:03 »
Hva mener du "det der er ikke 10%"? Tar du utganspunkt til det du ser på bildet og kalkulerer at resten av kroppen min ikke er det? Testen tok jeg på et universitet i England, og beklageligvis så har fettet hos meg en tendens til å legge seg litt ekstra rundt magen. Skal være enig i at det var dårlig lys/bilde og for ordens skyld så skal jeg prøve å ta et bedre uten web-cam på et senere tidspunkt, men synes helt ærlig at en slik kommentar kunne du spart deg for. Er ikke meningen å være hårsår her, men jeg blir litt irritert siden jeg ikke på noen som helst måte ville ha vurdering på hvordan kroppen min ser ut. Prøv og vær litt mer objektiv neste gang, og svar heller på det folk virkelig spør om.


1. Du bør ikke tro du er 10%, om du faktisk ikke er 10%. Vektnedgang UNDER 10% er en helt annen lek en vektnedgang under 15%. Derfor poengterte jeg dette.

Om du har målt deg via Dual-energy X-ray absorptiometry på det universitetet så skal jeg beklage, men om du har målt deg via en fettklype (menneskelig feil) eller via elektrisitet (maskinfeil) så er du ikke 10%.

2. Studier kan konfirmere at et lavt underskudd er bedre enn et stort underskudd, da BÅDE med tanke på vedvaring av muskelmasse OG nedgang i fettmasse. Ergo vil et mindre underskudd være bedre enn et stort overskudd sett over tid.

3. Kardio er helt unødvendig om du ikke har et klart mål om å bli bedre til å løpe / spurte, enten idrettsrelatert eller i rekreasjons sammenheng. Eneste du oppnår med å tyne ut mer kardio, når du allerede er i underskudd er å tape mer muskelmasse og stresse kroppen ytterligere i tillegg til å påføre kroppen mer arbeid til restitusjon.

Det å gå ned i vekt er ikke noe komplisert. Når man kan vektnedgang og forstår hva man skal gjøre, så er det egentlig bare å riste på hodet. Det er så ukomplisert om man bare tenker langsiktig og holder ut.

a) Totalt i løpet av en uke må du ligge i underskudd
b) Hør på kroppen din, spis til du er mett. Noen dager vil du spise mer, andre dager vil du spise mindre.. i løpet av en uke bør du ligge i underskudd på kalorier.. ca 2000-4000 kalorier i minus er mer enn nok.
c) Tren tung styrke, det betyr ikke 12 reps på 40kg knebøy.. det betyr 5 repere og lavere på baseøvelsene (litt enkelt sagt) og tilpasset på støtteøvelsene.
d) Spis 2.5g + protein pr kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!