Skrevet av Emne: spm. angående slanking  (Lest 2977 ganger)

Utlogget Maartinnn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

spm. angående slanking
« : 01. mai 2012, 19:07 »
Hei,

Har et ganske kort og simpelt spørsmål angående slanking;
Hva er den mest effektive måten å slanke seg på når man løper på mølla? Jeg pleier å jogge i 10 min (oppvarming) for å så springe i 4 min med 2 min pause  - dette x3. dette varer ca. 30 min.
Men det jeg lurer på er om å jogge med en konstant og utholdbar hastighet i 30 min har bedre effekt?

Utlogget Shadow

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 418
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 418

Sv: spm. angående slanking
« #1 : 01. mai 2012, 19:22 »
Hei.

Så snart du begynner å sprinte trenger kroppen mer energi enn det fettlagerene klarer å tilføre. Da samme gjelder rask jogging.

Rask gange eller rolig jogging er optimalt for ren fettforbrenning. Har hørt at det optimale er om man holder seg under 70% av maxpuls.

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: spm. angående slanking
« #2 : 01. mai 2012, 19:38 »
Hei,

Har et ganske kort og simpelt spørsmål angående slanking;
Hva er den mest effektive måten å slanke seg på når man løper på mølla? Jeg pleier å jogge i 10 min (oppvarming) for å så springe i 4 min med 2 min pause  - dette x3. dette varer ca. 30 min.
Men det jeg lurer på er om å jogge med en konstant og utholdbar hastighet i 30 min har bedre effekt?

Jeg forstod ikke helt hva Shadow mente, men rask gange eller rolig jogg brenner mer fett der og da, men det har lite ettereffekt.

Hvis treningen din består av å løpe på mølle og målet ditt er å forbrenne vekk fett vil det lønne seg å fokusere på intensitet. Løping med hard intensistet brenner ikke så mye fett der og da, men belastningen er så stor for kroppen at forbrenningen vil være høyere i timene etter treningen, enn den vil med gåing/rolig jogg. Derfor vil det totale energiforbruket bli større ved en slik økt.

For eksempel 4 x 4 kan passe bra. Se denne artikkelen http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=543

Andre metoder kan være typiske 200 meter intervaller, bakkeintervaller, geriljakardio etc.

Jeg er usikker på nivået ditt. Så du skal vite metodene jeg listet opp er harde. Ikke mist motet hvis du ikke klarer å gjennomføre 100 %. Det gjør ikke noe om du løper på en litt lavere % og tar litt lengre pauser i starten, så lenge du har en progresjon.

Lykke til!

Utlogget Maartinnn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: spm. angående slanking
« #3 : 01. mai 2012, 20:53 »
Jeg forstod ikke helt hva Shadow mente, men rask gange eller rolig jogg brenner mer fett der og da, men det har lite ettereffekt.

Hvis treningen din består av å løpe på mølle og målet ditt er å forbrenne vekk fett vil det lønne seg å fokusere på intensitet. Løping med hard intensistet brenner ikke så mye fett der og da, men belastningen er så stor for kroppen at forbrenningen vil være høyere i timene etter treningen, enn den vil med gåing/rolig jogg. Derfor vil det totale energiforbruket bli større ved en slik økt.

For eksempel 4 x 4 kan passe bra. Se denne artikkelen http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=543

Andre metoder kan være typiske 200 meter intervaller, bakkeintervaller, geriljakardio etc.

Jeg er usikker på nivået ditt. Så du skal vite metodene jeg listet opp er harde. Ikke mist motet hvis du ikke klarer å gjennomføre 100 %. Det gjør ikke noe om du løper på en litt lavere % og tar litt lengre pauser i starten, så lenge du har en progresjon.

Lykke til!

Takk for godt svar!

Så det som ville vært den beste måten å slanke seg på er altså et 4x4 opplegg fordi det har bedre ettereffekt i forhold til konstant jogging i 30 min?

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

Sv: spm. angående slanking
« #4 : 01. mai 2012, 22:48 »
KOSTHOLD!!! er den mest effektive måten å slanke seg på. Så burde du også trene styrke & kondisjon, for å få best resultater

Utlogget Shadow

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 418
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 418

Sv: spm. angående slanking
« #5 : 01. mai 2012, 23:38 »
KOSTHOLD!!! er den mest effektive måten å slanke seg på. Så burde du også trene styrke & kondisjon, for å få best resultater

Støtter den. Mye enklere og bedre svar enn meg.

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: spm. angående slanking
« #6 : 02. mai 2012, 00:25 »
KOSTHOLD!!! er den mest effektive måten å slanke seg på. Så burde du også trene styrke & kondisjon, for å få best resultater

Enig. Får du orden på kosten i tillegg til treningen så er du på god vei.

Utlogget Maartinnn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: spm. angående slanking
« #7 : 02. mai 2012, 16:45 »
KOSTHOLD!!! er den mest effektive måten å slanke seg på. Så burde du også trene styrke & kondisjon, for å få best resultater
Støtter den. Mye enklere og bedre svar enn meg.
Enig. Får du orden på kosten i tillegg til treningen så er du på god vei.

var forsåvidt ikke kosthold jeg spurte om. Er klar over hvor viktig det er med et godt kosthold, men lurte spesifikk på her om 2 forskjellige slankemetoder på mølla.

Utlogget Wikop

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: spm. angående slanking
« #8 : 12. juni 2012, 21:04 »
Det vigtigste er at du ikke spiser for meget, i forhold til din forbrænding. Husk på at hvis du går/jogger, så skal du "arbejde" i meget længere tid for at opnå samme mængde afbrændte kalorier.
Jeg er fra Danmark - jeg håber i kan læse hvad jeg skriver Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!