Skrevet av Emne: Protein og Pulver protein  (Lest 3785 ganger)

Utlogget Joachim F

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

Protein og Pulver protein
« : 05. mai 2012, 16:00 »
Heisann  har et lite spørsmål her.

Vist man kan spise alle protein en skal ha i løp av en dag i form av fast føde er vel det bedre en og bytte ut litt og ta en shake i stede? Disse protein er jo rask inn og ut ,mens fast føde holder seg lenge
Pulver protein er vel i bunn og grunn bare søppel eller er det noe positivt med det kansje med rake rett etter trening?

Er dette bare noe som er blitt så stor og selger så bra og blir skrytt i taket?
Joachim Hobby Trening  Smiley
Benk 120
Mark  200
Curl    80

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Protein og Pulver protein
« #1 : 07. mai 2012, 16:41 »
Proteinpulver er helt fint det, om sliter med å få i deg nok proteiner gjennom mat. Om du derimot klarer å spise nok proteiner gjennom mat hver dag, ser jeg ingen grunn til å bruke pulver. Smiley Det eneste blir kanskje rett etter trening, siden en shake vel blir tatt opp raskere, men om det er store forskjellen vet jeg ikke.

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Protein og Pulver protein
« #2 : 08. mai 2012, 13:46 »
Ingenting i veien for å få i seg proteiner gjennom maten! Enkelte trener svært mye og sikrer seg ved å benytte proteinpulver fordi man ikke alltid har tilgang på vanlig mat. For egen del bruker jeg det som tilskudd av tre grunner: Det smaker godt (med frokostblandinger), er lettvint og fungerer som en god erstatter dersom jeg ikke får spist umiddelbart f.eks etter trening. Dessuten er det supergodt med en kaldt proteindrink om sommeren laget med favorittsmaken og noen frosne bær!
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Protein og Pulver protein
« #3 : 08. mai 2012, 14:23 »
(Kopi av et innlegg jeg skrev tidligere)

La oss si at du får i deg nok protein gjennom et normalt kosthold og spiser 3000 kcal, derav 450 kcal protein (15%). Hva skjer hvis du så har tenkt å gå ned 1 kilo i vekt per uke uten å tape muskelmasse ? Det tilsvarer et kaloriunderskudd på 1000 per dag og vi er nede i 2000 kcal.

Kroppen trenger ikke noe mindre tilførsel av protein nå enn før. Den trenger fortsatt 450 kcal fra protein. Der vi før lå på 2550 kcal fra annet enn protein så må vi nå ned på 1550 kcal.

Men husk at med det normale kostholdet, nå i redusert omfang, så opererer vi fortsatt med 15% protein. Så med 1550 kcal fra annet enn protein så får du dermed 273 kcal fra protein (av totalt 1823).

Du har nå et proteinunderskudd på 177 kcal per dag. Tilfører du det i tillegg så er vi oppe i 2000 kcal, derav 450 kcal protein.

177 kcal tilsvarer 42 gram protein, eller rundt 50 gram proteinpulver bestående av ca. 85% protein.

Så det kostholdet som produserte nitrogenbalanse (nok protein) på 3000 kcal må nå tilføres 50 gram proteinpulver per dag for å oppnå nitrogenbalanse på 2000 kcal, for å gå ned 1 kilo per uke med minimalt tap av muskelmasse.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Protein og Pulver protein
« #4 : 08. mai 2012, 14:40 »
Min favoritt milkshake :

1.5 dl Bendit smoothie (forskjellige smaker)
2.5 dl ekstra lett melk
30 gram Prozyme nøytral proteinpulver (uten søtstoff)

Råvarene koster vel noe sånt som 20 kroner så det er ikke spesielt billig, men sunt og godt. De smoothiene er proppfulle av vitaminer og anti-oksidanter.



Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Joachim F

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

Sv: Protein og Pulver protein
« #5 : 08. mai 2012, 15:34 »
Okey flotte svar ja det smaker jo konge bra med en shake med jordbær smake. ISKALD!!
Så da kan jeg med god samvittighet gå ned litt på maten en gang av og til Smiley Eller bytte ut noe mat med en shake.
shaken er jo perfekt for deffe perioder Smiley
Da fikk jeg svaren mine her og takker Smiley
Joachim Hobby Trening  Smiley
Benk 120
Mark  200
Curl    80

Utlogget Joachim F

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

Sv: Protein og Pulver protein
« #6 : 08. mai 2012, 15:40 »
Min favoritt milkshake :

1.5 dl Bendit smoothie (forskjellige smaker)
2.5 dl ekstra lett melk
30 gram Prozyme nøytral proteinpulver (uten søtstoff)

Råvarene koster vel noe sånt som 20 kroner så det er ikke spesielt billig, men sunt og godt. De smoothiene er proppfulle av vitaminer og anti-oksidanter.




Den skal testes Smiley jeg digger jordbærshaken med bare 3dl litago jordbær i stede for vann
Joachim Hobby Trening  Smiley
Benk 120
Mark  200
Curl    80

Utlogget Joachim F

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

Sv: Protein og Pulver protein
« #7 : 08. mai 2012, 16:02 »
På TreningsDager 90kg


Frokost 
        
100Gram Kjylling Kjøttdeig 25g ris ca  25 Karbo   20g Protein Tran Vitaminer og mineraler proteinshake


Lunch

200g Kjylling og  50Gram.Ris           ca  40     Karbo   40g Protein¨


Middag


200g Kjylling og  50gram ris P-shak    ca  40     Karbo   80g Protein     


Etter Trening


1Protein shak. Karbo Shake   cA  90  Karbo   40g Protein og karboshake


1 time max

200Gram kjylling kjøtteig 50 gram ris  ca  40     Karbo   40g Protein Tran


kvelsmat
       
100Gram Kjylling Kjøttdeig Grønnsaker                     20g Protein




  Kalori ca 2799          Totalt 2,6gPer kg  CA 235     Karbo  280g Protein Totalt 3,1Per kg  Ca80g Fett


Omega 6 Steking
Omega 3 Trean
Multivitamin
Cellmax
Zma
Joachim Hobby Trening  Smiley
Benk 120
Mark  200
Curl    80

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Protein og Pulver protein
« #8 : 15. mai 2012, 10:42 »
(Kopi av et innlegg jeg skrev tidligere)

La oss si at du får i deg nok protein gjennom et normalt kosthold og spiser 3000 kcal, derav 450 kcal protein (15%). Hva skjer hvis du så har tenkt å gå ned 1 kilo i vekt per uke uten å tape muskelmasse ? Det tilsvarer et kaloriunderskudd på 1000 per dag og vi er nede i 2000 kcal.

Kroppen trenger ikke noe mindre tilførsel av protein nå enn før. Den trenger fortsatt 450 kcal fra protein. Der vi før lå på 2550 kcal fra annet enn protein så må vi nå ned på 1550 kcal.

Men husk at med det normale kostholdet, nå i redusert omfang, så opererer vi fortsatt med 15% protein. Så med 1550 kcal fra annet enn protein så får du dermed 273 kcal fra protein (av totalt 1823).

Du har nå et proteinunderskudd på 177 kcal per dag. Tilfører du det i tillegg så er vi oppe i 2000 kcal, derav 450 kcal protein.

177 kcal tilsvarer 42 gram protein, eller rundt 50 gram proteinpulver bestående av ca. 85% protein.

Så det kostholdet som produserte nitrogenbalanse (nok protein) på 3000 kcal må nå tilføres 50 gram proteinpulver per dag for å oppnå nitrogenbalanse på 2000 kcal, for å gå ned 1 kilo per uke med minimalt tap av muskelmasse.
for et ELENDIG SVAR og så utrolig tungt svar. på INGEN TING av det det blir spurt om!

for det første MÅ man ikke erstatte tapt protein i en diett med pulver! man lar jo bare være å kutte på proteinkildene i den vanlige kosten.

for å svare på det spørsmålet faktisk er.

Det beste du kan gjøre er å variere proteinkildene dine som alt annet i kostholdet.
dvs at kan du spise egg fisk fugl osv. er dette supert! Husk at mat metter mer en en shake, og vil derfor være gunstig hvis målet er vekttap.
men det er absolutt ikke noe galt i å bruke en shake, og i forbindelse med trening vil jeg si det er positivt i forhold til mat. (måltidet direkte etter trening).

husk også at få proteinkilder har bedre aminosyre profil en pulver Smiley

personlig bruker jeg kun pulver etter trening, og ikke så store mengder. jeg foretrekker å spise maten min  for en bedre metthetsfølelse.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Protein og Pulver protein
« #9 : 15. mai 2012, 11:10 »
Det er ikke fullt så enkelt som å "ikke kutte på proteinkildene i kosten". Hvis du gjør det så beholder du også en del karbohydrater og fett og resultatet er at du må kutte mer på andre ting. Det kan bli vanskelig å få til, men det er selvfølgelig ikke umulig. Det viktigste poenget er at du faktisk må øke prosentandelen protein i kostholdet for å opprettholde nitrogenbalanse ved vektreduksjon.

Nå var utgangspunktet mitt et kosthold der man ikke bruker proteinpulver når man ikke skal ned i vekt. Det er mange her på Treningsforum som spiser såpass høy andel protein (30 prosent f.eks.) at de fortsatt vil opprettholde nitrogenbalanse selv om de ganske enkelt spiser mindre av det samme.



Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Protein og Pulver protein
« #10 : 16. mai 2012, 00:17 »
FWIW så er rundt 80/20 "smertegrensen" for min del. Altså ca. 80% pro fra mat og ca. 20 % fra pulver.

As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Protein og Pulver protein
« #11 : 16. mai 2012, 01:27 »
Protein har den fordelen at det ikke øker blodsukkeret og heller ikke vekker apetitten på den måten som fett gjør. Høy proteinandel i kosten regulerer ned apetitten, noe som er en fordel for de som ikke har stålkontroll på kaloriinntak.
Dessuten så er det bedre å ligge på nitrogenoverskudd enn på balanse. Hvorfor det ? Jo, fordi det ikke er så enkelt å beregne akkurat hva som skal til for å komme på balanse, og behovet kan variere med aktivitetsnivå og forbrenningsnivå. Ikke bare fra individ til individ, men også fra dag til dag og over tid. Pluss at du kan ha ekstra behov for protein når kroppen øker muskelmassen. Derfor kan det være lurt å sørge for at man aldri er på minus.

Jeg pleier å bruke proteinpulver etter trening og i tillegg hvis jeg skal ned i vekt. Angående næringsstoffer så spiser jeg såpass sunt og variert at jeg nok får i meg det jeg trenger gjennom kosten forøvrig, også på kaloriunderskudd.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!