Skrevet av Emne: Jente trenger HJELP med muskeløkning!  (Lest 1452 ganger)

Utlogget Peis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Jente trenger HJELP med muskeløkning!
« : 10. mai 2012, 21:56 »
Slettet

Utlogget PKB90

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Jente trenger HJELP med muskeløkning!
« #1 : 14. mai 2012, 11:34 »
 Smiley

Utlogget Tryggis

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 496
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 496

  • Muskel på boks..
Sv: Jente trenger HJELP med muskeløkning!
« #2 : 14. mai 2012, 11:41 »
Proteiner
Alle levende organismers byggesteiner. Det er dette som bygger muskler, og som man må sørge for å få i seg nok av hvis man vil vokse. Proteiner gir også en god metthetsfølelse samtidig som det er fettforbrennende. Proteinet brytes ned i magesekken og går over i tynntarmen som aminosyrer. Det trekker siden gjennom tynntarmsveggen og inn i blodet. Ferdig til bruk.
Eksempler på gode proteinkilder: Egg, fisk, kjøtt, kylling.

Karbohydrater
Alle levende organismers energi til drift. Finnes mest i varer fra planteriket. Finnes i forskjellige varianter, i kjemiske kjeder, lengdene som varierer (stivelse, sukker) men må evt spaltes ned til glukose før kroppen kan ta i bruk karbohydrater som energi.

Raske karbohydrater
Noe kroppen ikke er så glad i, men som smaksløkene elsker. Raske karbohydrater er karbohydrater med høy GI. Ved inntak av dette så vil blodsukkeret stige raskt, men synke fort og bratt når det finner toppen sin. F.eks: Man er litt slapp, spiser en sjokolade, kvikner til, men etter litt er man slapp igjen.
Eksempler på raske karbohydrater: Hvitt brød, hurtigris, sjokolade og andre søtsaker.

Treige karbohydrater
Det motsatte av raske, fordi treige har lav GI. Ved inntak av dette gir vi blodsukkeret en stabil stigning og kurve. Slipper da denne ”boosten” som varer i en kort stund.
Eksempler på treige karbohydrater: Grovt brød, epler, 20-minutters ris og pasta (ikke hurtigpasta.)

Som med proteinene, ender også karbohydratene i blodet, men først etter å ha blitt spaltet til enkle forbindelser i passelig størrelse på veien ned til tynntarmen.

Fett
Vi har mettede fettsyrer og umettede fettsyrer. Oljer og fett er flerumettede. Flerumettede fettsyrer, kalt essensielle fettsyrer, kan ikke lages i kroppen. De må tilføres og er viktige for mange forskjellige funksjoner i kroppen. De er blant annet med på å lage hormoner og er lagerplass for de fettløslige vitaminene. Fett polstrer ømtålige organer, verner nerver og fungerer som ekstra proviantlager. Fett er faktisk helt nødvendig! Omega-3 og Omega-6 er begreper som kommer mer og mer i fokus. Det er livs viktige, flerumettede fettsyrer som vi må passe på å få tilført hver dag. Skal vi få det gjennom kosten er det fiskeolje og planteoljer som er de beste kildene. Det betyr fet fisk til middag flere ganger i uken. Vi trenger 1-2 gram Omega-3 daglig. Det er derfor en fordel for de som holder fettet i maten nede å ta et tilskudd av Omega-3 og Omega-6 fettsyrer.

Så har vi alt det fettet mange av oss ikke tenker på fordi det er så godt gjemt i maten vår. I helmelk, ost, smør, en del kjøtt-varer, nøtter (store mengder), sjokolade, pølser, pålegg og blandingsvarer av mange slag finner vi mettet fett. Dette bør vi derfor spise mindre av.

Hi. My name is Tryggis and I have a problem. I never expected it and I didn't plan for it. It just happened. And now, I'll never be the same. Hardly a minute passes when I don't think about it, salivate, and get the shivers. My own grandmother cringes in fright when she even hears about "it."

Yes, folks, I'm a deadlift-aholic. I don't just want to pull; I want to pull every minute of every day for the rest of my life. I dream about grinding out heavy pulls where the bar seemingly bends in half, and I jump at the opportunity to do speed pulls so quickly that I nearly castrate myself with the bar.

Utlogget Peis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Sv: Jente trenger HJELP med muskeløkning!
« #3 : 19. mai 2012, 21:55 »
Takk takk Smiley Innlegget som ikke er "slettet", ligger på Forum for nybegynnere under samme tittel; Jente trenger hjelp med muskeløkning.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!