Skrevet av Emne: Treningsapparater vs manualer  (Lest 3993 ganger)

Utlogget fredrik181

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Treningsapparater vs manualer
« : 11. mai 2012, 18:10 »
Jeg kan for det meste kun trene på treningsapparater og ikke manualer pga en skade i albuen. Men jeg har hørt man ikke kan oppnå det utsened på musklene man vil ha pga man får ikke trent bæremusklaturen. Er dette sant eller bare tulball? :p

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Treningsapparater vs manualer
« #1 : 11. mai 2012, 18:20 »
Utseendet til muskelen blir det liten forskjell på. Mange store byggere trener mye apparater. Manualer/frivekter er klart best for å bygge styrke og støttemuskulatur.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Treningsapparater vs manualer
« #2 : 11. mai 2012, 19:39 »
Det er kjempe mange gode apparater. Pro gym kjører en del panatta apparater. Hammestrengh er også gode apparater. Kommer anpå hvordan skaden din er, det kjenner jeg ikke til, men det må vel gå an å trene seg opp og evt. få kontroll over skaden eller lege den.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget fredrik181

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Treningsapparater vs manualer
« #3 : 11. mai 2012, 20:13 »
Det er kjempe mange gode apparater. Pro gym kjører en del panatta apparater. Hammestrengh er også gode apparater. Kommer anpå hvordan skaden din er, det kjenner jeg ikke til, men det må vel gå an å trene seg opp og evt. få kontroll over skaden eller lege den.

Panetta aparater? Tongue
Er en sene som kommer i klem når jeg gjør en viss bevegelse. prøvd en hel del for fikse det men ser ikke ut som det blir ok. Hatt skaden i over 5år

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Treningsapparater vs manualer
« #4 : 24. mai 2012, 12:13 »
Det går helt fint å kun trene i apparater. Forskjellen mellom apparater og frivekter, mtp. å bygge muskler, er gjerne at styrken øker fortere av frivekter = fortere større muskler. Det kommer imidlertid HELT an på hvilket apparat som brukes.

Favorittapparatene mine er TechnoGym sin "PureStrength"-serie. Ekstremt gode apparater som tåler en skikkelig smell. Vet at Elixia bl.a. skal ha disse. Dette er vektskive-baserte apparater, ikke vektmagasin-baserte.

Ellers er det jo slik at du har uendelig med muligheter med frivekter, siden du bokstavlig talt kan lage din egen øvelse om du vil. Det har du ikke med apparater. Mange gym mangler f. eks sidehev-maskiner, slik at du blir nødt til å bruke frivekter til dette. Om du kommer unna med å bare trene med apparater, eller om du bør legge inn noen frivektsøvelser, er derfor noe du må vurdere selv ut fra det du har tilgjengelig der du trener.

Men for å si det på en enkel måte: Se for deg at du løfter 200 kg x 10 i hammer press. Tror du at du vil se sterk ut?

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Sv: Treningsapparater vs manualer
« #5 : 24. mai 2012, 14:21 »
Det går helt fint å kun trene i apparater. Forskjellen mellom apparater og frivekter, mtp. å bygge muskler, er gjerne at styrken øker fortere av frivekter = fortere større muskler. Det kommer imidlertid HELT an på hvilket apparat som brukes.

Favorittapparatene mine er TechnoGym sin "PureStrength"-serie. Ekstremt gode apparater som tåler en skikkelig smell. Vet at Elixia bl.a. skal ha disse. Dette er vektskive-baserte apparater, ikke vektmagasin-baserte.

Ellers er det jo slik at du har uendelig med muligheter med frivekter, siden du bokstavlig talt kan lage din egen øvelse om du vil. Det har du ikke med apparater. Mange gym mangler f. eks sidehev-maskiner, slik at du blir nødt til å bruke frivekter til dette. Om du kommer unna med å bare trene med apparater, eller om du bør legge inn noen frivektsøvelser, er derfor noe du må vurdere selv ut fra det du har tilgjengelig der du trener.

Men for å si det på en enkel måte: Se for deg at du løfter 200 kg x 10 i hammer press. Tror du at du vil se sterk ut?

Da er man kjempesterk Cheesy En vakker dag......skal jeg klare det.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Treningsapparater vs manualer
« #6 : 31. mai 2012, 00:39 »
Apparater fører lite godt med seg, og bør kun brukes ved behov. Du får ikke trent støttemuskler, koordinasjon mellom muskelgrupper som vanligvis fungerer sammen blir ikke trent opp (større skaderisiko og lavere praktisk styrke), du trener mindre på bevegelser og utfordringer du støter på i det virkelige liv, større skaderisiko ved å belaste enkeltledd veldig høyt og\eller uten at antagonisten(e) brukes slik de skal, en del undersøkelser viser at hormonbalansen i kroppen endres i større grad når flere muskelgrupper mobiliseres, osv osv.
Og om apparatet er utstyrt med vektskiver istedenfor magasin så har det ikke en døyt å si, utover treningseffekten du får ved å løfte disse skivene av og på.
Dette taler også imot utstrakt bruk av isolasjonsøvelser med frivekter.

Selv er jeg PT, og bruker apparater KUN som en introduksjon til folk som aldri har trent med vekter før, eller der man må isolere vekk enkelte muskelgrupper\ledd som er skadet. Så snart som mulig flyttes også disse over på frivekter. Inkludert 65 år gamle damer. Apparater er stort sett en styggedom, og passer best på rehabiliteringssentre.

Utlogget Skulderpresseren

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Treningsapparater vs manualer
« #7 : 31. mai 2012, 14:19 »
Eneste forskjellen er at med manualer bruker du støtte muskelene og. Med aparater så er jo aparetet "støtten" for deg.

Og det utgjør en liten forskjell. Men kommer jo helt anpå hvordan du trener og hvordan du skal se ut da.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Treningsapparater vs manualer
« #8 : 01. juni 2012, 22:34 »
Jeg kan for det meste kun trene på treningsapparater og ikke manualer pga en skade i albuen.
Der har du stikkordene. Da trener du det du kan trene.

Men jeg har hørt man ikke kan oppnå det utsened på musklene man vil ha pga man får ikke trent bæremusklaturen. Er dette sant eller bare tulball? :p

Muskelene har null peil på hvordan de blir belastet. Du kan bygge aldeles utmerket med apparater, men du bør ha en bevisst holdning til det.

Jeg kjører knebøy og mark, men nesten bare maskiner for bryst og delts pga gamle skader. Noe av det går på å få vekten i posisjon for å presse, langt mer enn det går på på selve bevegelsesbanen. Du kan bygge aldeles utmerket med maskiner, og bli sterkere "in real life" av det også, men frivekter er og blir nå langt mer tredimensjonale. Styrken fra maskinene er overførbar, men har også sine begrensninger.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget fredrik181

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Treningsapparater vs manualer
« #9 : 11. juni 2012, 19:41 »
Takker for svar. noen tips til treningsporgrammer då? jeg kan ta biseps mark uten belaste albuen. Men bevegelser som benk og triseps er det verre med. Er ute etter muskelbygging og forbrenne en valpefettet på magen. Er ikke så mye Smiley.

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Sv: Treningsapparater vs manualer
« #10 : 12. juni 2012, 09:49 »
Liker apparater jeg. Vært en redning for meg i forbindelse med skader og diett Cheesy
Bruker det av og til på muskelgrupper som baksideskulder, funker knall. Gode resultater og.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Sv: Treningsapparater vs manualer
« #11 : 12. juni 2012, 09:50 »
Jeg kan for det meste kun trene på treningsapparater og ikke manualer pga en skade i albuen. Men jeg har hørt man ikke kan oppnå det utsened på musklene man vil ha pga man får ikke trent bæremusklaturen. Er dette sant eller bare tulball? :p

hva slags skade har du i albuen? Har hatt en del skader i fjor og i år. Blant annet albuskader som tennisalbu, slag og overbelastning. Fikset så å si alle skadene mine med eksentrisk trening, og apparater. MEN MEN MEN........det betyr ikke at jeg lot være å trene baseøvelser Smiley
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget fredrik181

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Treningsapparater vs manualer
« #12 : 12. juni 2012, 14:17 »
Skaden er det ingen som klarer finne ut hva konkret er. Men er smerter i albue som oppstår ved bruk av hvisse muskler. Har nå begynt gå til Naprapat som jeg håper inderlig skal hjelpe, han sier det kan faktisk oppstå av muskler og nervepunkter som kan ligge i klem helt oppe i skulderen.

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Sv: Treningsapparater vs manualer
« #13 : 12. juni 2012, 14:24 »
Skaden er det ingen som klarer finne ut hva konkret er. Men er smerter i albue som oppstår ved bruk av hvisse muskler. Har nå begynt gå til Naprapat som jeg håper inderlig skal hjelpe, han sier det kan faktisk oppstå av muskler og nervepunkter som kan ligge i klem helt oppe i skulderen.

lurt å gå til slike duder, de kan litt. For meg, var ro øvelser det eneste jeg kunne trene. Slet med benk, bicurl, triceps og skulder trening. Alt jeg måtte jeg gjøre, var eksentrisk trening av underarmer, begge sider. Og styrke grepet mitt faktisk.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!