Skrevet av Emne: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!  (Lest 8767 ganger)

Utlogget iskaldjr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

  • MMA
Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« : 15. mai 2012, 00:07 »
Jeg er 19 år, kommer fra Trondheim, og har trent kampsport i, til sammen, 9 år. Jeg hoppa over fra Kyokushin Karate til MMA for ca. 6 måneder siden, og har allerede bestemt meg for at jeg skal bli proff-utøver!

Hvis noen her har erfaring med karrieresatsing el. innen kampsport, og spesielt MMA, så er jeg veldig åpen for innspill om hvem jeg burde oppsøke av trenere, vektkontroll, teknikk- og styrketrening osv.

For the haters: Watch me!


Iskald

Utlogget Adrian.k

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« #1 : 15. mai 2012, 00:11 »
Jeg er 19 år, kommer fra Trondheim, og har trent kampsport i, til sammen, 9 år. Jeg hoppa over fra Kyokushin Karate til MMA for ca. 6 måneder siden, og har allerede bestemt meg for at jeg skal bli proff-utøver!

Hvis noen her har erfaring med karrieresatsing el. innen kampsport, og spesielt MMA, så er jeg veldig åpen for innspill om hvem jeg burde oppsøke av trenere, vektkontroll, teknikk- og styrketrening osv.

Sjekk gjerne ut den helt syyyyke bloggen min (som ble oppretta i går) og følg med på hvordan det går med meg på min lange, slitsomme, blodige, svette vei mot proffkarriere!

For the haters: Watch me!


Iskald

Jeg følger og har lagra bloggen din Smiley
Har lenge hatt lyst til å drive med kampsport, men har altfor liten tid til det desverre.. Virker iallefall veldig kult, lykke til !
21 år
95 kg
177 høy


Benk 120
Knebøy: 165
Markløft: 180 kg
Militærpress: 60 kg

Utlogget iskaldjr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

  • MMA
Sv: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« #2 : 15. mai 2012, 00:16 »
Har egentlig alt for liten tid jeg også, mtp. jobb.. Får bare kjøre på så hardt jeg kan på den lille tiden jeg har! HIT-trening har alltid vært ganske effektivt på kroppen min uansett Smiley

Utlogget Staggere

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Smil med det smilet du har.

Utlogget iskaldjr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

  • MMA
Sv: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« #4 : 16. mai 2012, 00:11 »
Ja, det er faktisk allerede på todo-lista mi Smiley

Skal på MMA Trondheim en snartur neste uke, og muligens være med på ei treningsøkt der, så får vel snakka litt med Emil da Wink

Utlogget iskaldjr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

  • MMA
Sv: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« #5 : 16. mai 2012, 00:51 »
Yeah, det var et kjipt tap.. var blodsikker på at han kom til å vinne! Han trener bare hardere etter det her!

Får snakke med Thomas og be han om å få Emil opp til gymmet så jeg får prata med begge 2 Wink

Utlogget iskaldjr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

  • MMA
Sv: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« #6 : 16. mai 2012, 01:11 »
Dere må forresten bare gi kritikk på bloggen :p jeg er ikke noe hiva blogger, så om dere kommer med feedback, så skal jeg gjøre mitt beste for å ikke kjede noen ihjel!

Utlogget Mathew

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 278

Sv: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« #7 : 16. mai 2012, 15:36 »
yo kult at du vil satse på MMA, det du bør gjøre er å starte NÅ med å utvikle god kjerne- og hofte styrke, dette er esensielt innen både takedown defence og spesielt ved escapes på bakken.
et eksempel på godt GRATIS lesestoff er:
http://articles.elitefts.com/training-articles/sports-training/explosive-hip-development-for-mma/

skrevet av erik sandvik som forøvrig assisterer emil.

om du vil gå til innkjøp av fagbøker(om du er interessert) så er det kommet en relativt ny fagbok som heter "treningslære for idrettene" er en seksjon der om kampsport, det er fokus på de olympiske idrettene som judo og bryting samt amatørboksing. men det er god lesning. eventuelt kanskje de har det på et bibliotek nær deg.

http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyhetsarkiv/2011/februar/treningslare-for-idrettene/

Utlogget iskaldjr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

  • MMA
Sv: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« #8 : 16. mai 2012, 15:56 »
Nice! Tusen takk for tipsene Wink

Utlogget Mathew

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 278

Sv: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« #9 : 16. mai 2012, 16:16 »
Nice! Tusen takk for tipsene Wink

bare hyggelig det Smiley Husk den viktigste muskelen i kroppen er hjertet, tren den muskelen godt, og den vil ta vare på deg i buret Wink du ser jo hvor mye god kondisjon hjelper diaz'brødrene, selvom de ikke er noen vilde utholdenhetsutøvere har de en ekstrem god kondisjon til mmautøvere å være. I tillegg vil det gi deg betydelige helsegevinster Smiley

Utlogget iskaldjr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

  • MMA
Sv: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« #10 : 16. mai 2012, 23:48 »
Var akkurat på trening, og fikk beskjed av trenerne mine om at jeg måtte lære meg å kontrollere pulsen min bedre.. Jeg jobber med saken, men har dere noen tips til gode måter å få det til på?

Sliter litt med at jeg gasser, og bruker alt for lang tid på å senke pulsen min..

Utlogget Mathew

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 278

Sv: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« #11 : 17. mai 2012, 20:32 »
Var akkurat på trening, og fikk beskjed av trenerne mine om at jeg måtte lære meg å kontrollere pulsen min bedre.. Jeg jobber med saken, men har dere noen tips til gode måter å få det til på?

Sliter litt med at jeg gasser, og bruker alt for lang tid på å senke pulsen min..

Jepp begynn å løpe, du må øke din aerobe kapasitet. legg mye av treningen i intensitetsone 1-3, men og noen intervaller som beveger seg opp imot intensitetsone 4 og 5.
om du trenger info om soner sjekk olympiatoppens sider.

Utlogget iskaldjr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

  • MMA
Sv: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« #12 : 19. mai 2012, 17:46 »
Ut i fra det jeg leste på olympiatoppen sine sider burde jeg kjøre intensive, korte treningsøkter.. Mulig jeg misforstår hele greia (er ikke akkurat noen treningsguru!), men i mitt hode er det slik:

Utholdenhetsutøvere som trener til konkurranser med lang utøvingstid, burde trene lange økter på lav intensitet.

Utøvere som utøver kortere konkurranser (som f.eks MMA, som er 2x5min) burde trene kortere treningsøkter med høyere intensitet!

Shoot me if I'm wrong! Har noen en bra forklaring?

Utlogget Mathew

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 278

Sv: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« #13 : 20. mai 2012, 21:45 »
Ut i fra det jeg leste på olympiatoppen sine sider burde jeg kjøre intensive, korte treningsøkter.. Mulig jeg misforstår hele greia (er ikke akkurat noen treningsguru!), men i mitt hode er det slik:

Utholdenhetsutøvere som trener til konkurranser med lang utøvingstid, burde trene lange økter på lav intensitet.

Utøvere som utøver kortere konkurranser (som f.eks MMA, som er 2x5min) burde trene kortere treningsøkter med høyere intensitet!

Shoot me if I'm wrong! Har noen en bra forklaring?

skal prøve å ikke gjøre det for innviklet men kort sagt kan jeg forklare det slik: den største begrensningen for oksygenopptaket for de aller aller fleste er et forskyningsproblem,

dette betyr at hjertet ikke klarer å levere nok blod til muskulaturen pga en lite trent hjertemuskel, med andre ord hjertet er det som må trenes, da musklene i dette tilfelle er som fabrikker uten nok materialer å jobbe med.

Deretter er de andre begrensende faktorene Blod, muskulatur og lungekapasitet. Dessverre kan vi ikke påvirke lungekapasiteten vår, kun bedre vårt pustemønster og utnyttelse av lungene vi har fått utlevert.

 Ved harde intervaller / høy belastning går hjertefrekvensen rett i været, dette er for å dekke et økt behov for leveranse av blod, det er kun to måter hjertet kan bedre sin leveranse, enten å levere hyppigere eller større leveranser, eller begge deler(flere slag / mer blod pr slag) når man trener med relativt høy belastning stimulerer man til økt leveranse pr slag. Ved lavere belastninger over lang tid stimulerer man til en bedring i blodnettverket(øker antall kapilærer + økt blodmengde(dette er veldig veldig forenklet for jeg gidder ikke skrive en bok her).

Muskulaturen hos mennesker består av hovedsaklig 3 typer fibre, type1, type2x og type 2a. Disse er trege og gode til å omsette oksygen(type1),  Hurtige og dårlige til å omsette oksygen(Type 2x) og til slutt "Gaffatape" fiberen Type2a, som vil adaptere seg til de egenskapene det er størst stimuli for. fordelingen av disse fiberene er en av de store genetiske forskjellene hos utøvere.

Blodet frakter oksygen gjennom hemoglobin, konsentrasjonen av hemoglobin kan påvirkes, og den eneste lovlige metoden å gjøre dette på (i Norge) er ved å benytte høydetrening (høydehus er og lovlig i flere land), noe som stimulerer til økt andel hemoglobin i blodet og gir effekt i noen uker etter endt høydeopphold.

 Kort sagt. Tren VARIERT, varier både i intensitet og treningsmetode. Du spør kanskje deg selv: vell da trener jeg kun intervaller for å få dritbra oksygenopptak, vell dette blir og feil da det du er ute etter er å kunne holde en relativt høy belastning over tid, derfor vil en høy utnyttelsesgrad av ditt oksygenopptak være det du bør sikte på. Belastningsskader er en av de største fryktene ved høy intensitet, og man bør forsiktig justere opp treningsmengden.

en god hovedregel for en høyintensiv økt er at total arbeidstid(i sonen økten skal omhandle) overgår 15minutter. 4x4 er såvidt innenfor dette, og er et godt utgangspunkt for start med intervaller. Det skal nevnes at for økt adaptasjon over tid så må mengden økes, et eksempel på dette kan være 6x4, 5x5 10x3 osv. utrolig mange muligheter, og er veldig logisk at man behøver mer etterhvert som man blir bedre, akkurat som at selvom forskning viser at et sett gir fremgang i styrke for overkroppsøvelser for nybegynnere, trenger godt trente ofte mer enn 5sett for å oppleve fremgang.

Jeg trener Submission wrestling og jeg gjør det slik: 2-3økter med SW pr uke, sparringen her har jeg sjekket med pulsklokke at for meg holder ca I-sone 1-2-3, noen ganger mer. for å få inn noen høyintense økter kjører jeg en 4x4økt tidlig i uken, samt en 5x5økt på lørdag. itillegg kommer 3økter med baseløft og noen økter med annen kampsport/annen aktivitet. (sorry for bok men følte jeg kunne skrive litt haha)

Utlogget Godfather

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 908

  • Custom User Title
Sv: Jeg skal bli profesjonell MMA-utøver!
« #14 : 20. mai 2012, 22:19 »
Hvor du trener?

Gå til:  

Karbonadedeig og kjøttdeig er populære ingredienser i hverdagsmaten.
Spis mer av denne matvaregruppen for å bygge muskler.
Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019376

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.