Skrevet av Emne: Vet noen hvor kreatinen til Star Nutrition er laget?  (Lest 13927 ganger)

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Er vel bare å sende en purremail til med link til denne tråden. Blir vel fort panikk når de skjønner at folk har begynt å diskutere hvor vidt de driver seriøst.

Liker for øvrig hvordan noen er fullstendig overbevist om at "norske produkter er garantert safe". Bare fordi regelverket er som det er, betyr ikke at alle følger dette. Vanskelig for myndighetene å følge med på alt dette uansett. Dessuten er det ikke sikkert at vi har så mye strengere regler enn mange andre steder. Folk blir smittet av E-Coli i Norge også, og alle tror vi har verdens strengeste retningslinjer ift. kjøttproduksjon og at vi dermed ikke har noe å frykte. De fleste land har derimot strenge regler på dette, og det finnes definitivt mange som håndterer mat i Norge som ikke har tar de forholdsreglene som vi liker å tro. Hvor mange restauranter stenges ikke hver gang mattilsynet er ute å sjekker? Hvorfor skulle dette være annerledes i kosttilskuddindustrien?
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Guinss

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 201

Det du nevner er vanlige bieffekter av kreatin og kommer av at kreatin suger til seg mye av vesken som sirkulerer fritt i kroppen og organene dine, det kan føre til vanlige symptomer på dehydrering og kan oppstå nesten gang da kreatin virker veldig raskt i kroppen. Disse bivirkningene går raskt over, spesiellt hvis du er påpasselig med vesteinntaket. Hvis du går på kreatin monohydrat nå ville jeg anbefale deg å teste det kreatinet du har liggende, mest sannsynlig vil du ikke oppleve det ubehaget nå som du gjorde sist og da får du ivertfall brukt det Smiley er verdt et forsøk

Takk for rådet. Er fullstendig klar over det.
Dette er ikke et tilfelle av "OMG jeg får vondt i hodet av kreatin lizzm hva skjer a??".
Det er et produkt jeg rett og slett ble dårlig av.
Har brukt monohydrat sammenhengende over lengre tid og det var midt i denne perioden at jeg prøvde star nutrition sitt kreatin. Så det er forskjellig fra andre kreatin. En kamerat som bestillte fra gg.se (bosatt i sverige altså), opplevde det samme Wink Enten så er det noe med innholdet, eller en dårlig produksjons-batch. Just sayin'. Tvilsomt kreatin.  Smile

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Er vel bare å sende en purremail til med link til denne tråden. Blir vel fort panikk når de skjønner at folk har begynt å diskutere hvor vidt de driver seriøst.

Liker for øvrig hvordan noen er fullstendig overbevist om at "norske produkter er garantert safe". Bare fordi regelverket er som det er, betyr ikke at alle følger dette. Vanskelig for myndighetene å følge med på alt dette uansett. Dessuten er det ikke sikkert at vi har så mye strengere regler enn mange andre steder. Folk blir smittet av E-Coli i Norge også, og alle tror vi har verdens strengeste retningslinjer ift. kjøttproduksjon og at vi dermed ikke har noe å frykte. De fleste land har derimot strenge regler på dette, og det finnes definitivt mange som håndterer mat i Norge som ikke har tar de forholdsreglene som vi liker å tro. Hvor mange restauranter stenges ikke hver gang mattilsynet er ute å sjekker? Hvorfor skulle dette være annerledes i kosttilskuddindustrien?

Du er inne på noe her. Utrolig shady industri. Av 634 ulike tilskudd som ble testet kom det frem at 94 stk (rett under 15 %) inneholdt ulovlige stoffer. Disse tilskuddne kom fra mange ulike land og produsenter.

kilde: Geyer et al, Int J Sports med 2004, feb; 25 (2) 1124-9

ulike kontaminerte tilskudd omfatter blant annet:
Kreatin
Carnitine
Vitaminer&mineraler
Tribulus terrestris
Ribose
BCAA
OKG
Zinc
Pyruvate
Chrysin
Guarana
CLA og andre oljer
Herbal extracts
Glutami


Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Liker for øvrig hvordan noen er fullstendig overbevist om at "norske produkter er garantert safe". Bare fordi regelverket er som det er, betyr ikke at alle følger dette. Vanskelig for myndighetene å følge med på alt dette uansett. Dessuten er det ikke sikkert at vi har så mye strengere regler enn mange andre steder. Folk blir smittet av E-Coli i Norge også, og alle tror vi har verdens strengeste retningslinjer ift. kjøttproduksjon og at vi dermed ikke har noe å frykte. De fleste land har derimot strenge regler på dette, og det finnes definitivt mange som håndterer mat i Norge som ikke har tar de forholdsreglene som vi liker å tro. Hvor mange restauranter stenges ikke hver gang mattilsynet er ute å sjekker? Hvorfor skulle dette være annerledes i kosttilskuddindustrien?

Du skjønte sinnsykt godt hva jeg prøvde å si. Så logikken din er at bare fordi reglene lett kan brytes så er de totalt verdiløse? Ingen som følger dem? Alt av tilskudd som skal ha blitt produsert etter visse regler er garantert ikke blitt det pga det er en sjanse for at de ikke er blitt fulgt? Hør her, det er lov å bruke sunn fornuft, det er jævli lett å se hvem som potensielt ikke følger reglene og ikke har fått godkjent produktene de selger/lager. De små, ukjente nettbutikkene, de som har lager i sverige/andre steder, de som selger importerte produkter, de som åpenlyst selger ting som ikke er lov (typ de som solgte aminosyrer før det ble lovlig) osv har neppe søkt om en dritt. Bare fordi mattilsynet ikke har anledning til å sjekke absolutt alt betyr ikke at de 1. Ikke sjekker/inspiserer noe som helst (tilogmed du som nevner at de stenger restauranter stadig vekk, mattilsynet inspiserer selvfølgelig de som lager tilskudd også vet du), eller at 2. Bare fordi det er en sjanse for at man slipper unna med det så gir alle totalt faen i alle reglene, og er overhodet ikke det minste redde for å bli avslørt og straffet for det.

Spiser du mat du får fra butikken? Da er du jo fullstendig idiot, vet du ikke at folk kan bryte reglene? Det er garantert kugalskap og MUK i kjøttdeigen din og metanol i ølet ditt, bare fordi vi har regler betyr ikke at noen følger dem vet du.

Det er ingenting av hverken mat eller kosttilskudd, tilogmed ikke klær du kan vite hvor kommer fra eller hva er laget av, hvis du absolutt nekter å tro på produsentene bare fordi "ikke alle følger reglene". Vi har gode regler her i norge og det er uten tvil en fordel, og gjør oss uten tvil bedre en land som USA hvor de har 0 regler for kosttilskudd, og det gjør igjen norske produkter UTEN TVIL sikrere en f. eks. amerikanske, uansett hvor forbanna liten tiltro du har til de mange her i landet som sikkert driver ærlig forretning.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Hva er det dere sier om regelverket for kosttilskudd? Har det skjedd noe nytt som jeg ikke har fått med meg? For sist jeg sjekket var det slik at legemidler, i motsetning til kostilskudd, både må godkjennes av, og grundig testes av legemiddelverket. Det var i alle fall ingen slike retningslinjer for kosttilskudd tidligere. Tilskudd har tidligere ikke trengt noen godkjenning fra en nøytral tredjepart og produsent har selv ansvar for dokumentasjon (som da selvsagt ikke er nøytral).

Det spiller ingen rolle hvor tilskudd er produsert. Shady buisness folk finnes overalt. Hvis du ser innlegget mitt over så ser du en at det ble funnet ulovlige substanser i nesten 15 % av en 634 stikkprøver. Det er ganske drøyt med tanke på hvor ukritisk folk feks her inne er til bruk av tilskudd.

Et Eu-direktiv for testing og godkjenning av kostilskudd skal være underveis (har tatt kjempelang tid), har det kommet?

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Er Mattilsynet som følger opp produsenten av kosttilskudd. Både innhold og selve produksjonen. Er rimelig strenge regler de må forholde seg til.

At mange på salgsiden velger å drite i regelverket uten det får konsekvenser for dem er synd. Hvor mange av de 634 prøvene var fra norskproduserte varer?  Ikke så mange tipper jeg..



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Er Mattilsynet som følger opp produsenten av kosttilskudd. Både innhold og selve produksjonen. Er rimelig strenge regler de må forholde seg til.

At mange på salgsiden velger å drite i regelverket uten det får konsekvenser for dem er synd. Hvor mange av de 634 prøvene var fra norskproduserte varer?  Ikke så mange tipper jeg..

Jeg finner ingen steder hvor det står at mattilsynet må godkjenne kostilskudd eller at de tester dem. De kan heldigvis stoppe produksjon hvis retningslinjer brytes. Rammene er strenge ja, og jeg ser at mattilsynet kan kreve dokumentasjon, men den dokumentasjonen er jo vedt null ettersom det er produsenten som har ansvar. Kanskje er jeg dårlig til og leite.

Mattilsynet fører tilsyn og fatter vedtak for å gjennomføre bestemmelsene gitt i og i medhold av denne forskriften i samsvar med matloven § 23 om tilsyn og vedtak og kan herunder treffe vedtak etter § 24 om særskilt smittesanering, § 25 om stengning og virksomhetskarantene og § 26 om tvangsmulkt.

§ 10. Meldeplikt

       Av hensyn til en effektiv overvåkning av markedet skal kosttilskuddene meldes til Mattilsynet når de omsettes på det norske markedet. Meldingen skjer ved at produsent/importør oversender følgende informasjon:
1.   navn og adresse til melder og produsent,
2.   alle inngående ingredienser inkludert forbindelsene av tilsatte vitaminer og mineraler,
3.   kosttilskuddets totale innhold (summen av naturlig forekommende og tilsatt mengde) av alle vitaminene og mineralene per anbefalt døgndose.

       Alle endringer i de innmeldte opplysningene samt eventuell tilbaketrekning av produkter fra markedet skal meldes til Mattilsynet.

       Mattilsynet kan kreve ytterligere opplysninger og dokumentasjon

Videre i forhold til det du sier om kosttilskudd i Norge:

Kosttilskudd kan inneholde ulovlige og helsefarlige stoffer
Publisert: 26.05.2008   Sist oppdatert: 10.08.2010

Det ble påvist ulovlige legemidler og helsefarlige stoffer i 21 av 82 kosttilskuddprodukter. Dette viser en undersøkelse Mattilsynet, Folkehelseinstituttet og Statens legemiddelverk har gjennomført. Produktene ble valgt ut på bakgrunn av markedsføring som lovet stor virkning. Mattilsynet ser behov for skjerpet tilsyn og kontroll på dette området.

De undersøkte produktene ble markedsført som henholdsvis potensfremmende, oppkvikkende/energigivende og slankende.

- Det er svært alvorlig at noen produsenter tilsetter legemidler i kosttilskudd for å oppnå sterkere virkning. Forbrukerne har ingen mulighet til å vite hva produktene egentlig inneholder når stoffene ikke oppgis i merkingen. Kosttilskuddene markedsføres tvert i mot som naturlige og ufarlige alternativer til legemidler. I verste fall kan produktene sette folks liv og helse i fare, sier Anne Kristi Sommer, rådgiver i seksjon omsetning til forbruker ved Mattilsynets hovedkontor.

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Du skjønte sinnsykt godt hva jeg prøvde å si. Så logikken din er at bare fordi reglene lett kan brytes så er de totalt verdiløse? Ingen som følger dem? Alt av tilskudd som skal ha blitt produsert etter visse regler er garantert ikke blitt det pga det er en sjanse for at de ikke er blitt fulgt? Hør her, det er lov å bruke sunn fornuft, det er jævli lett å se hvem som potensielt ikke følger reglene og ikke har fått godkjent produktene de selger/lager. De små, ukjente nettbutikkene, de som har lager i sverige/andre steder, de som selger importerte produkter, de som åpenlyst selger ting som ikke er lov (typ de som solgte aminosyrer før det ble lovlig) osv har neppe søkt om en dritt. Bare fordi mattilsynet ikke har anledning til å sjekke absolutt alt betyr ikke at de 1. Ikke sjekker/inspiserer noe som helst (tilogmed du som nevner at de stenger restauranter stadig vekk, mattilsynet inspiserer selvfølgelig de som lager tilskudd også vet du), eller at 2. Bare fordi det er en sjanse for at man slipper unna med det så gir alle totalt faen i alle reglene, og er overhodet ikke det minste redde for å bli avslørt og straffet for det.

Spiser du mat du får fra butikken? Da er du jo fullstendig idiot, vet du ikke at folk kan bryte reglene? Det er garantert kugalskap og MUK i kjøttdeigen din og metanol i ølet ditt, bare fordi vi har regler betyr ikke at noen følger dem vet du.

Det er ingenting av hverken mat eller kosttilskudd, tilogmed ikke klær du kan vite hvor kommer fra eller hva er laget av, hvis du absolutt nekter å tro på produsentene bare fordi "ikke alle følger reglene". Vi har gode regler her i norge og det er uten tvil en fordel, og gjør oss uten tvil bedre en land som USA hvor de har 0 regler for kosttilskudd, og det gjør igjen norske produkter UTEN TVIL sikrere en f. eks. amerikanske, uansett hvor forbanna liten tiltro du har til de mange her i landet som sikkert driver ærlig forretning.

Det var da fryktelig så vi skulle hisse oss opp da.

Jeg poengterer bare at man ikke kan ta alt for god fisk bare fordi noe er kjøpt eller produsert i Norge i motsetning til alle andre land. De fleste land har regler for hvordan kjøttvarer skal håndteres, hvordan melk skal behandles, og hvordan egg skal sjekkes før de havner på markedet. Selv om regelformuleringen er streng i Norge, og vi har et lite land og dermed færre slike ekstreme tilfeller, betyr ikke at tyskere slakter storfe i samme rom som de klipper håret og bruker dassen. Vi er sikkert i verdenstoppen av "matsikkerhet", men du skal nok ikke være for sikker på at du aldri har kjøpt noe som ikke har vært akkurat det som har stått på forpakningen.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Jeg ser nå at det med å søke om å lage kosttilskudd ikke gjelder alle type tilskudd, jeg tok utgangspunkt i en fyr jeg kjenner som produserer proteinpulver tilsatt BCAA og han måtte igjennom en helvettes prosess for å få lov til det, kosta nesten 10 000 å få godkjent per produkt (altså for hver smakstype også), og behandlingstiden var på over ett år.

Godt mulig ting er anderledes nå men det var bare ca 3 år sia, jeg regna med at det måtte man gjøre for alle tilskudd men ser nå at det ikke kreves av standard ting som proteinpulver, vitaminer, etc

Uansett, norske produkter er generelt trygge, det er riktig at det er mulig å ikke følge reglene for hva man putter i produktene, hva man opplyser om og hvordan det produseres, men du skal være rimelig useriøs for å holde på sånn, og de som driver useriøst/uprofesjonelt skal vel være uproblematisk å få øye på. Som jeg sa; små, ukjente, tvilsomme, uprofesjonelle nettbutikker osv. Her i norge har vi vel ingen store produsenter bortsett fra proteinfabrikken? Det er vel den største leverandøren utenom gymgrossissten, som bare selger utenlandsk. Tror dere virkelig et profesjonelt firma som PF gjør noe dritt? Mattilsynet sjekker ikke alt, men de inspiserer produksjonsfasiliteter og sjekker også innhold i tilskudd fra tid til annen, dere må innse at folk flest ikke er ute etter å svindle dere bare fordi det er en sjanse for at de ikke blir oppdaget. Er du veldig skeptisk, kjøp norskt og et kjent merke. Hvilke norske produsenter er det som isåfall skulle svindlet oss egentlig? Vi produserer jo nesten ikke en dritt her uansett. Jeg er enig i at det selvfølgelig er mye dritt i tilskuddsbransjen, det ser man først og fremst i USA og andre land, jeg kan ikke huske noe som har blitt "avslørt" her i norge, selvom det er veldig begrenset antall norske produsenter og at de har eksistert en del år nå. De norske leverandørene av utenlandske tilskudd er også veldig seriøse, vi jo hva de norske leverandørene gjorde med en gang Nutrisport 90+ begynte å smake rart, da ble jo det tatt opp med Nutrisport med en gang og leverandørene informerte om hva som hadde skjedd og sluttet å ta inn produktene deres, nå får du såvidt tak i nutrisport produkter i norge, det er det som skjer hvis du prøver å kødde med det norske markedet.

Kjøper du masse rare greier fra rare land er det uten tvil sjansespill, det har jeg alltid ment selv, men det skal godt gjøres å finne en norsk produsent som ikke driver seriøst, da skal du ha rota deg langt inni en mørk kjeller isåfall.

Til trådstarter; du burde ikke finne deg i sånn som gymgrossissten har reagert på dette, send dem en siste mail hvor du skriver at å holde på sånn er bare tvilsomt og tullete og at du har informert om dette på div. norske treningsforumer og at folk har begynt å snakke. Er rimelig skuffa selv da jeg også bruker gymgrossissten, har stussa på at de har så billig proteinpulver, billigste du finner, hadde håpet at det ikke var noe tvilsomt dritt med dem.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget Influensaen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Hei igjen folkens Smiley

Sendte ny epost til grymgrossisten, og det viste seg at de hadde prøvd å sende svar til meg tidligere som ikke hadde kommer fram. Er vel en teknisk feil for jeg søkte gjennom både vanlig innboks og spaminnboks men fant ingen svar fra dem.. Det viktigste er at jeg iallefall fikk svar. Kreatinen til fra starnutrition er iallefall "tilverkad" i sverige Wink

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Hei igjen folkens Smiley

Sendte ny epost til grymgrossisten, og det viste seg at de hadde prøvd å sende svar til meg tidligere som ikke hadde kommer fram. Er vel en teknisk feil for jeg søkte gjennom både vanlig innboks og spaminnboks men fant ingen svar fra dem.. Det viktigste er at jeg iallefall fikk svar. Kreatinen til fra starnutrition er iallefall "tilverkad" i sverige Wink

og med det mener de at de kjöper bulk fra ?? og pakker i salgspakninger i Sverige...??



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget FredH91

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Hei


Sende epost med spørsmål om hvor kreatinet ble produsert og fikk dette til svar:

"Creatine Monohydrate fra Star Nutrition kommer fra en europeisk produsent, men pakkes i Sverige. Produktet inneholder 100% Creatine Monohydrate."


Europeisk produsent, betyr ikke nødvendigvis produsert i Europa, men produksjon eid av et europeisk selskap vil jeg tro.

Pakkes kun i Sverige, OK, som forventet

100% Creatine Monohydrate betyr ingenting - såklart har de ikke tilsatt eplejuice eller maling, og å nekte for det per epost hjelper uansett ikke når varedeklarasjonen ikke sier noe om det. Hvis jeg forstår det riktig er det vel umulig å produsere kreatin med en renhetsgrad på 100% (mine kunnskaper innen dette strekker seg ikke stort lenger enn til Breaking Bad)? Det man snakker om er Kina-kreatin produsert på Jesse-vis, eller Creapure produsert på Walter White-vis. Urenheten er ikke nødvendigvis farlig, men belaster nyrene mer enn nødvendig.

Noen med innspill?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!