Skrevet av Emne: Stronglifts/treningsforum 5x5 program  (Lest 11878 ganger)

Utlogget Jussstudent

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Stronglifts/treningsforum 5x5 program
« : 06. april 2012, 16:02 »
Hei! Kjørt denne variasjonen av stronglifts 5x5 siste 3 ukene, veldig fornøyd selv. Lurte på om noen litt mer kunnskapsrike har noe kritiske bemerkninger? Smiley Kommer jeg til å bli overtrent?
Tar med glede imot alt av tips Smiley Kjører pyramidesets på baseøvelsene, knebøy, markløft, benk osv. Det var visst bra for nybegynnere for å hindre stagnasjon og fortsette og øke hver økt og uke!

Trener dette 3 ganger i uken, bytter på mellom A og B, trener typ, mandag, onsdag, fredag.
På oppvarmingsdelen med kettlebells kjører jeg relativt lette vekter for øyeblikket, 8kg/12kg kettlebell.


Oppvarming del 1            
*Jogge 10 minutter            
*Romaskin 10 minutter            
*Sykle 10 minutter            
            
Oppvarming del 2            
Kettlebells sving, arm til arm 20 per arm.            
Kettlebells Clean, 15 per arm.            
Kettlebells 8-tall, 25 stk.            
Kettlebells Turkish getup. 5 per arm.            
Utføres 1 gang, ingen pause mellom øvelsene.   

WORKOUT A            
Øvelse          Repetisjoner   Set-type      1. Utføre trening A og B annenhver gang
Knebøy          5x5                   Pyramide      2. Trene 3 ganger i uken, 1 hviledag btw.
Benkpress          5x5                   Pyramide      3. Eksempel, mandag, onsdag, fredag.
Stangroing          5x5                   Pyramide      
Chin-ups          3xF                   Til failure      
Franskpress      3x10                   Standard      
            
WORKOUT B            
Øvelse          Repetisjoner   Set-type      
Rygghev          3x12                   Standard      
Knebøy          5x5                   Pyramide      
Militærpress      5x5                   Pyramide      
Markløft          1x5                   Standard      
Biceps-curl          3x10                   Standard      
Dips                  3xF                   Til failure      
                     
            
Avslutning (Mageøvelser)            
Russian twist med kettlebell, 30 sekunder.            
Reverse Crunches, 30 sekunder.            
Ordinær Planken, 30 sekunder.            
** Utføres 3 ganger, 1 minutt pause mellom sets.            
Ingen pause mellom øvelsene.            

Utlogget Toafe

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Stronglifts/treningsforum 5x5 program
« #1 : 08. april 2012, 21:11 »
Litt omfattende oppvarming kanskje? Tongue

Utlogget sugo yo 오

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: Stronglifts/treningsforum 5x5 program
« #2 : 08. april 2012, 21:33 »
Syns programmet ser litt fjollete ut skal jeg være helt ærlig, de gode gamle 5x5 programmene er satt opp veldig enkelt med få øvelser fordi de få øvelsene faktisk holder og vel så det.

Ang. pyramidesett o.l er det sikkert kjempe fint det, men har du prøvd å trene uten? Jeg har lest både her og der at det er en greie for viderekommede. Om du er nybegynner ville jeg absolutt ikke fryktet mangel på fremgang, men heller bekymret meg for teknikk da det har alt å si i det lange løp.

Personlig ville jeg holdt meg litt konservativ når det kommer til slike styrkeprogram, jeg innbiller meg at de gamle vet best, men det er bare min amatør-mening du får her.

Utlogget Jussstudent

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Stronglifts/treningsforum 5x5 program
« #3 : 08. april 2012, 22:01 »
Teknikken er finpusset og relativt perfekt så den er ikke noe å tenke på. Grunnen til at jeg har valgt pyramide set er at jeg lese følgende på TF¨s 5x5 program, følgende er sitat.

"Fra nybegynner til avansert utøver kjører man såkalte "pyramider" på alt. Det vil si at på 5 sett er det første settet veldig lett, det andre settet litt tyngre, og så videre til det siste og femte settet som er tyngst."

Med fjollete mener du at jeg vil bli overtrent, eller mener du at det er bortkastet tid?
Ville jeg fått bedre progresjon av å bare ta baseøvelsene?
Vil jeg evt. få dårligere progresjon av å trene dette programmet kontra det programmet med bare 3 øvelser pr. dag?



(Har ikke allverdens kunnskap om dette så setter pris på all hjelp jeg kan få! )

Utlogget Fjellet

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 76
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 76

Sv: Stronglifts/treningsforum 5x5 program
« #4 : 08. april 2012, 22:05 »
Ikke tenk så mye og ta et utprøvd 5x5 program som stronglift, madcow, pendlay etc. Enig at det var litt vel omfattende oppvarming.
1991, 190, 103kg. Power clean 100x2, ML 180, BP 130, KB 140x2, MP 70x3. . Jobber med å bli sterkere, raskere og spenstigere!

Utlogget Jussstudent

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Stronglifts/treningsforum 5x5 program
« #5 : 08. april 2012, 22:15 »
Du har sikkert rett, men når jeg trener med såpass lave vekter som jeg gjør nå føler jeg at det blir litt "lite" med bare baseøvelsene. + at det ikke føltes som jeg får trent mage/armer sånn veldig mye Tongue Vet jo at knebøy/benk/mark osv. jobber core/arm muskulaturen men er det nok hvis en vil ha litt mer markert mage/armer?

Utlogget sugo yo 오

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: Stronglifts/treningsforum 5x5 program
« #6 : 08. april 2012, 22:35 »

Med fjollete mener du at jeg vil bli overtrent, eller mener du at det er bortkastet tid?
Ville jeg fått bedre progresjon av å bare ta baseøvelsene?
Vil jeg evt. få dårligere progresjon av å trene dette programmet kontra det programmet med bare 3 øvelser pr. dag?

fjolette som i bortkastet tid, ja, tid du kunne brukt på å spise, hvile eller .. studere juss Cheesy

Jeg sier ikke at oppsettet ditt er dårlig, bare at det er litt random. du har lagt på øvelser som bicepscurl, rygghev og franskpress, hvorfor tror du at det vil gjøre en forskjell?

5x5 SL har ikke nødvendigvis bare 3 øvelser per dag, det ble bare forandret litt, hvorfor kan du leseher. Dette ligner jo til syvende og sist på ditt oppsett(men allikvel annerledes) bare at øvelsene neppe er tilfeldig valgt ut - og som medhi skriver er det ofte individuelle faktorer som avgjør. Det gjelder å prøve seg frem litt også.


Hvis du vil bli markert gjelder det bare å ha en lav fettprosent. Men det er vanskelig å holde en lav fettprosent samtidig som man spiser som mye som mulig for å få det meste ut av treningen, så du må nok legge en plan.



Utlogget Jussstudent

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Stronglifts/treningsforum 5x5 program
« #7 : 08. april 2012, 22:42 »
Valgte rygghev fordi jeg liker å ta den øvelsen før jeg tar knebøy for å holde nedre ryggen "tight" og rett under utførelsen av knebøy.

Franskpress/biceps er vel litt tilfeldig valgt biceps/triceps øvelse som jeg har hørt skal være gode. (leste linken) og virker veldig logisk ja.

Tanken bak det var vel å få større armer og bli sterkere i nedre ryggen, men kanskje jeg er helt på jordet Tongue

Får se hva jeg gjør, tusen takk for gode råd uansett!

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Stronglifts/treningsforum 5x5 program
« #8 : 20. mai 2012, 12:27 »
Jeg skjønner godt problemstillingen til trådstarter. Det er vel veldig uvant for de fleste som begynner med 5X5 at det er så lite øvelser sett ift diverse splitter osv. Har akkurat startet opp med 5X5 selv, og klarte ikke å dy meg for å ta et par sett chins og dips etter selve økta.

Dette er imidlertid noe som mange har forsøkt tidligere, så det er utvilsomt det beste å kjøre opplegget slik det er opprinnelig ment. Tren kun baseøvelser, ha fokus på kosthold og hvile. Fremgang kommer!  Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!