Skrevet av Emne: Mehdis Stronglifts 5X5  (Lest 10445 ganger)

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Mehdis Stronglifts 5X5
« : 28. mai 2012, 11:57 »
Lurer på om det er flere som har erfaringer med Mehdis Stronglifts 5X5?

Jeg har nettopp startet opp en runde regnet ut via Mehdis kalkulator, og det ser bra ut så langt. Er bare i uke 2 på programmet, men hvis progresjonen fortsetter så kan resultatet bli bra til slutt.
Er ganske ny på dette opplegget så det var litt av en utfordring å klare å starte opp med så lave vekter som programmet vil ha meg til. Har jo selvsagt syndet litt og lagt til diverse tilleggsøvelser..

For interesserte så står det mere på treningsloggen min!

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Mehdis Stronglifts 5X5
« #1 : 28. mai 2012, 12:27 »
Personlig kjører jeg rippetoes 3x5 ganske ofte, da blir du fort sterk. Trenger ikke legge deg noe særlig under makstyrke,bareta envekt du har kontroll på sånn til å begynne med.
 Mehdi har jo lånt sin 5x5 derifra. Hvorfor han er så jævlig konservativ med vektene i utgangspunktet skjønner jeg ikke, det kan jo hende man får bedre fremgang da, men jeg tviler. Feks så har jeg gått fra 3x5 på 115 til 155 i bøy, og3x5 på 140 til 167 også i bøy en annen gang. Da begynner jeg rimelig tungt. Tillegsøvelser: bicepscurl,whatever. Benpress,for mye. 
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Mehdis Stronglifts 5X5
« #2 : 28. mai 2012, 12:37 »
Det er brutale lave startvekter ja!  Tongue
Husker ikke hva Mehdi argumenterte med, men det fantes en forklaring på det.. 3X5 blir vel aktuelt for meg også etter hvert som vektene blir tyngre..
Fint å høre at folk har god fremgang med opplegget iallefall!

Utlogget Petimeter

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Mehdis Stronglifts 5X5
« #3 : 07. juni 2012, 14:15 »
Hensikten med å begynne med såpass lave vekter er vel at nybegynnere i spesielt mark og knebøy skal få terpet form før vektene begynner blir skikkelig tunge. Det tar uansett ikke lange tida før man er oppe i tunge vekter og lange økter. Så det er bare å nyte de første ukene og få teknikken til å sitte;)

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Mehdis Stronglifts 5X5
« #4 : 07. juni 2012, 22:11 »
Hehe, kjenner til akkurat det iallefall!  biggrin
Skal starte på uke 4 nå, og kjenner allerede nå at bøyen skal bli rimelig dryg etter hvert.

På benken så justerte jeg opp vektene 5 kg bare for å komme litt nærmere de andre øvelsene. Det ble rett og slett litt for lett, selv med tanke på hvilke vekter programmet har satt opp for uke 12.
Noe av det samme tror jeg også vil gjelde for markløften. Det blir kanskje så jeg setter opp vektene her også litt etter hvert.

Det blir uansett ikke riktig enda, jeg får kjenne litt på det i noen økter til tenker jeg!

Utlogget Petimeter

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Mehdis Stronglifts 5X5
« #5 : 07. juni 2012, 22:34 »
Jeg juksa i mark og benk men jeg angret på det etterpå. For min del stoppet det kraftig opp på de øvelsene pga dårlig form og jeg måtte ta av masse vekt og begynne litt på nytt. Men det skal sies at jeg aldri før hadde trent med vekter når jeg begynte med programmet. Jeg ser det slik at hvis man vet hva man driver med så kan man justere vektene litt etter feeling, men hvis man er nybegynner og rimelig svak, som jeg var, så burde man være tålmodig selv om man føler seg sterk nok til å øke mere enn programmet tilsier.

Jeg har kjørt kun baseøvelsene + chins/pull-ups på skulderpressdagen og dips på benkdagen. Funker som bare det Smiley Lykke til!

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Mehdis Stronglifts 5X5
« #6 : 07. juni 2012, 23:05 »
Takk for det!  Smiley

Driver og synder litt selv også mot det opprinnelige oppsettet, men holder meg stort sett til chins og dips som tilleggsøvelser. Ser forøvrig at dette er vanlige tilleggsøvelser i andre varianter av 5X5.

Har forresten en logg som oppdateres jevnlig på progresjon og diverse tanker rundt dette opplegget om det skulle være av interesse.

Utlogget Petimeter

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Mehdis Stronglifts 5X5
« #7 : 07. juni 2012, 23:26 »
Skal sjekke ut:) Prøver følge med på litt logger for inspirasjon.

Jeg fikk bedre fremgang i baseøvelsene etter at jeg begynte med chins og dips. Spesielt hjalp dips på benkpressen. Så lenge en ikke føler at støtteøvelsene kommer i veien for baseøvelsene så må det vel være greit å gjøre dem tenker jeg. Men jeg synes det er vanskelig å ha jevn progresjon på støtteøvelsene. Er ofte helt utkjørt etter f.eks markløft. Så det hender jeg tar de når jeg kommer hjem og har pustet litt ut:) Kanskje litt juks Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!