Skrevet av Emne: 55% karbohydrater, 30% fett og 15% proteiner ?  (Lest 3705 ganger)

Utlogget merterje

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Man skal ha i seg 55% karbohydrater, 30% fett og 15% proteiner, men hvordan i all verden skal man vite at man får i seg dette ? Eller kanskje det er mer summa det kroppen skal totalt ha ?

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Har aldri hatt peiling på sånn k/f/p fordeling men det der kommer veldig an på målene dine, hvis du skal bygge muskler tror jeg neppe det der er det beste.

Men uansett hva slags prosenter du følger, er det jo uproblematisk å regne ut. Hvis du spiser 2000 kalorier hver dag, og skal spise 15% proteiner, 0.15x2000=300 kalorier (1 gram protein er 4 kalorier så delt på 4 = 75 g protein)
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget Primus89

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 107

Først av alt, så henviser den fordelingen til prosentandel fra ditt totale energiinntak i løpet av en dag:)

Second, den ideologien er opp-ned-på-trynet feil for folk som driver med seriøs trening. Of folk som vil ned i vekt på en sunn måte. I mine øyne er den fordelingen langt fra optimal for noen som helst.

Hvis du driver med tung styrketrening, ville jeg godt for 50% protein, 30% carbs, 20% fett.
Dvs at om du inntar 2500kcal i løpet av dagen, skal 1250kcal komme fra proteiner, 800kcal fra karbohydrater, og 450kcal fra fett. En grei tommelfingerregel er 2.6-2.8g proteiner per kilo kroppsmasse om du holder på med styrketrening og vil ned i fettprosent/holde lav fettprosent og opp i muskelvekst. Unngå brødmat (tar opp mye vann i kroppen, samt hvete gir høye svingninger i blodsukkeret), innta karbohydrater fra i hovedsak søtpotet, fullkornsris, havre, fullkornspasta, etc..
Min logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121497.msg1817627;topicseen#new

"I only start counting when it starts hurting. When I feel pain, that’s when I start counting, because that’s when it really counts."

"I can't" is really nothing but an easy exit, whereas "I can" is a rather courageous statement throughout both failure and success. Do you pick the easy way out?

Utlogget merterje

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Takk for bra svar, men det er jo ikke usunt med brød, hvis det er ekstra grovt, det gir vel næring, og er ikke å forakte for slankere heller kanskje ?

Utlogget Primus89

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 107

Grovt brød er ikke DIREKTE usunt, men det er kun siden alt er relativt. Og siden alt er relativt, så finnes det mange bedre alternativer som de jeg nevnte over:) Brød med pålegg gir lite proteiner, masse karbohydrater. Ikke misforstå, du trenger karbohydrater, men slik en pleier å spise brødmat så blir næringsforholdet ramlende feil i forhold til den prosentfordelingen jeg viste til ovenfor:)

Folk som er på diett (henviser til den almenne AF-utøver/kroppsbygger) unngår brødmat 100%.
Min logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121497.msg1817627;topicseen#new

"I only start counting when it starts hurting. When I feel pain, that’s when I start counting, because that’s when it really counts."

"I can't" is really nothing but an easy exit, whereas "I can" is a rather courageous statement throughout both failure and success. Do you pick the easy way out?

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
unngå pasta og for den saks skyld...

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Hvis du driver med tung styrketrening, ville jeg godt for 50% protein, 30% carbs, 20% fett.
Dvs at om du inntar 2500kcal i løpet av dagen, skal 1250kcal komme fra proteiner, 800kcal fra karbohydrater, og 450kcal fra fett.

50% protein er altfor mye, protein er dyrt og vanskelig å få i seg mye av, unødvendig å bare fylle opp med mer protein en du trenger. Trener du tung styrke har du da også godt av mer karbohydrater, og mer fett vil bare være bra.

En grei tommelfingerregel er 2.6-2.8g proteiner per kilo kroppsmasse om du holder på med styrketrening og vil ned i fettprosent/holde lav fettprosent og opp i muskelvekst.

Om du er på deff kan det være greit å holde et såpass høyt proteininntak for å prøve å bevare mest mulig muskelmasse, men du kommer uansett ikke til å oppleve noe muskelvekst i denne perioden, med mindre du er helt fersk i trening. Hvis man ikke er på deff er det ikke nødvendig med så mye protein.

Unngå brødmat (tar opp mye vann i kroppen

Okei? Mekanismen bak dette? Er ikke noe galt med brødmat. Eller altså, det kommer helt an på hvor ekstremt sunt du er ute etter å leve. Hvis du ønsker å leve så sunt som overhodet mulig burde du ikke spise noe kornvarer i det hele tatt da vi mennesker egentlig ikke er ment for å spise det. Men det er lov å gjøre ting lettere for seg selv.

innta karbohydrater fra i hovedsak søtpotet, fullkornsris, havre, fullkornspasta, etc..

Fullkornpasta vil jo da også lages av hvete, så skjønner ikke logikken her. Det er uproblematisk å spise andre karbohydratkilder også, hvis argumentet er å holde et mest mulig jevnt blodsukker så er jo det fint hvis du synes det er viktig, men går jo fint an å miste fettprosent selv om du spiser vanlig potet, hvit ris, vanlig pasta, osv.

unngå pasta og for den saks skyld...

Hvorfor? Lønner seg å begrunne seg litt.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget Primus89

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 107

50% protein er altfor mye, protein er dyrt og vanskelig å få i seg mye av, unødvendig å bare fylle opp med mer protein en du trenger. Trener du tung styrke har du da også godt av mer karbohydrater, og mer fett vil bare være bra.

Om du er på deff kan det være greit å holde et såpass høyt proteininntak for å prøve å bevare mest mulig muskelmasse, men du kommer uansett ikke til å oppleve noe muskelvekst i denne perioden, med mindre du er helt fersk i trening. Hvis man ikke er på deff er det ikke nødvendig med så mye protein.

Okei? Mekanismen bak dette? Er ikke noe galt med brødmat. Eller altså, det kommer helt an på hvor ekstremt sunt du er ute etter å leve. Hvis du ønsker å leve så sunt som overhodet mulig burde du ikke spise noe kornvarer i det hele tatt da vi mennesker egentlig ikke er ment for å spise det. Men det er lov å gjøre ting lettere for seg selv.

Fullkornpasta vil jo da også lages av hvete, så skjønner ikke logikken her. Det er uproblematisk å spise andre karbohydratkilder også, hvis argumentet er å holde et mest mulig jevnt blodsukker så er jo det fint hvis du synes det er viktig, men går jo fint an å miste fettprosent selv om du spiser vanlig potet, hvit ris, vanlig pasta, osv.

Hvorfor? Lønner seg å begrunne seg litt.

For det første, når du sier "50% protein er for mye", så går jeg ut ifra at du mener 50% av vekten mat du spiser siden du er skeptisk til det, men er noenlunne enig i 2.6-2.8g per kilo krioppsmasse. 1250kcal proteiner tilsvarer ca 310g proteiner, og for en mann på 100kg så er ikke det overveldende mye. Om du skal være ekstremt pirkete på det, gå ned til 2350kcal på deff og drop 30g proteiner.

Personlig har jeg økt massivt i styrke mens jeg har gått massivt ned i fettprosent, så den myten om at du ikke kan legge på deg noe muskler mens du går ned i fettprosent gjenspeiler ikke meg. Har da 5 år med styrketrening i bakhånd.
Min logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121497.msg1817627;topicseen#new

"I only start counting when it starts hurting. When I feel pain, that’s when I start counting, because that’s when it really counts."

"I can't" is really nothing but an easy exit, whereas "I can" is a rather courageous statement throughout both failure and success. Do you pick the easy way out?

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

For det første, når du sier "50% protein er for mye", så går jeg ut ifra at du mener 50% av vekten mat du spiser siden du er skeptisk til det, men er noenlunne enig i 2.6-2.8g per kilo krioppsmasse. 1250kcal proteiner tilsvarer ca 310g proteiner, og for en mann på 100kg så er ikke det overveldende mye. Om du skal være ekstremt pirkete på det, gå ned til 2350kcal på deff og drop 30g proteiner.

?

Skjønte at du mente 50% av kalorier. Men du går igang med å anbefale et unødvendig høyt proteininntak, noe som kun kan være fordelaktig om man er på deff og prøver å beholde mest mulig muskelmasse, noe trådstarter ikke har sagt noe som helst om. Det kan godt være det er tilfelle, men du ber ikke en åpenbar nykomling spise 50% protein uten videre. Men selv om personen var på deff ville 50% vært altfor mye. Du går utifra at trådstarter veier 100 kg noe som heller ikke kommer frem noe sted, å gå utifra at folk veier 100 kg eller mer er urealistisk da folk flest veier mye mindre. En gjennomsnittlig mann veier 85 kg, spiser du 1250 kalorier fra protein er du da oppe i 3.65x kroppsvekt i protein, som er mye mer en det maksimale tallet du nevnte (2.8).

Å spise for mye protein skader kanskje ikke men som jeg sa, proteinrik mat koster generelt sett mer og er generelt sett vanskeligere å få i seg mye av, å spise mye mer proteiner en du trenger bare for morro skyld vil være bortkastet tid og penger. Om du synes det allikevel er greit for deg så er det fint men du anbefaler ikke det til uvitende og lettpåvirkelig folk. Du gjør det bare vanskeligere for dem.

Personlig har jeg økt massivt i styrke mens jeg har gått massivt ned i fettprosent, så den myten om at du ikke kan legge på deg noe muskler mens du går ned i fettprosent gjenspeiler ikke meg. Har da 5 år med styrketrening i bakhånd.

Myte? Det er ingen myte. Kroppen trenger generelt sett en positiv energibalanse for å ha overskuddet til å bygge ny muskelmasse. Jeg sier ikke at det er umulig eller at det ikke skjedde med deg, men du kan ikke gå utifra at dette vil skje med hvem som helst annen. Det er med god grunn at det finnes veletablerte rettningslinjer for hvordan man legger på seg muskler og går ned i fett mtp energibalanse.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget Primus89

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 107

?

Skjønte at du mente 50% av kalorier. Men du går igang med å anbefale et unødvendig høyt proteininntak, noe som kun kan være fordelaktig om man er på deff og prøver å beholde mest mulig muskelmasse, noe trådstarter ikke har sagt noe som helst om. Det kan godt være det er tilfelle, men du ber ikke en åpenbar nykomling spise 50% protein uten videre. Men selv om personen var på deff ville 50% vært altfor mye. Du går utifra at trådstarter veier 100 kg noe som heller ikke kommer frem noe sted, å gå utifra at folk veier 100 kg eller mer er urealistisk da folk flest veier mye mindre. En gjennomsnittlig mann veier 85 kg, spiser du 1250 kalorier fra protein er du da oppe i 3.65x kroppsvekt i protein, som er mye mer en det maksimale tallet du nevnte (2.8).

Å spise for mye protein skader kanskje ikke men som jeg sa, proteinrik mat koster generelt sett mer og er generelt sett vanskeligere å få i seg mye av, å spise mye mer proteiner en du trenger bare for morro skyld vil være bortkastet tid og penger. Om du synes det allikevel er greit for deg så er det fint men du anbefaler ikke det til uvitende og lettpåvirkelig folk. Du gjør det bare vanskeligere for dem.

Myte? Det er ingen myte. Kroppen trenger generelt sett en positiv energibalanse for å ha overskuddet til å bygge ny muskelmasse. Jeg sier ikke at det er umulig eller at det ikke skjedde med deg, men du kan ikke gå utifra at dette vil skje med hvem som helst annen. Det er med god grunn at det finnes veletablerte rettningslinjer for hvordan man legger på seg muskler og går ned i fett mtp energibalanse.

Hvis du leser mitt første svar, sier jeg "Dvs at om du inntar 2500kcal i løpet av dagen, skal 1250kcal komme fra proteiner". Dette er helt tydelig et eksempel, reffererer igjen til "om". 2500kcal er et fornuftig tall på hva en mann på 100kg (som jeg igjen brukte som et eksempel) kan innta om han vil ligge hakket i underskudd. Jeg gikk aldri utifra at trådstarter veier 100kg, det er noe du har tolket, mest sannsynlig i leting etter feil til å peke ut i det jeg har sagt som forsøk på hjelp - lett å få skylapper:)

Dessuten er det MASSIVT missledende å henvise til 1250 kalorier fra protein for en mann på 85 kilo, da det er snakk om å skalere ned kaloriinntaket fra en mann på 100 kilo (2500kcal) til en mann på 85 kg. Det er helt opplagt at denne personen ikke vil trenge 1250kcal fra proteiner, da 1250kcal er langt over 50% av hans daglige inntak som jeg ville anbefalt.

Jeg har kun brukt eksempler (2500kcal, 100kg) og gjort om prosentfordelingen til reelle tall utifra de eksemplene jeg har brukt. Om vedkommende veier mindre/mer, så må vedkommende selvfølgelig skalere ned/opp de eksemplene til det passer vedkommende.


Jeg har hørt at det å bulke seg opp titalls kilo har bra innvirkning på det å bygge muskler, og flere har gjort "veldokumenterte undersøkelser" på at dette er tilfelle. Også har jeg lest om haugevis av folk som har fått økt styrke betraktelig i det de begynte på diett og et nytt treningsprogram (Før du påpeker, vil jeg si at dette er folk som har god bakgrunn innenfor kroppsbygning/Athletic Fitness).


Og jeg ser intet problem med å la en nybegynner ha en slik energifordeling i forhold til protein/karbohydrat/fett, da målet mest sannsynlig er å få mest mulig progresjon.

Jeg skulle ønske noen fortalte meg det jeg har fortalt merterje da jeg startet å trene styrke for første gang.
Min logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121497.msg1817627;topicseen#new

"I only start counting when it starts hurting. When I feel pain, that’s when I start counting, because that’s when it really counts."

"I can't" is really nothing but an easy exit, whereas "I can" is a rather courageous statement throughout both failure and success. Do you pick the easy way out?

Utlogget Primus89

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 107

Sv: 55% karbohydrater, 30% fett og 15% proteiner ?
« #10 : 31. mai 2012, 18:32 »
unngå pasta og for den saks skyld...

Igrunn helt enig:)
Min logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121497.msg1817627;topicseen#new

"I only start counting when it starts hurting. When I feel pain, that’s when I start counting, because that’s when it really counts."

"I can't" is really nothing but an easy exit, whereas "I can" is a rather courageous statement throughout both failure and success. Do you pick the easy way out?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!