Skrevet av Emne: Heve kjøp av bruktbil  (Lest 1383 ganger)

Utlogget Joda_jau

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 988
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 988

  • Mer som det ja sa dem!
Heve kjøp av bruktbil
« : 03. juni 2012, 01:20 »
Kjøpte for et par dager siden en billig bruktbil, 9500 kroner eks. reg og eks. årsavgift.

Prøvde bilen og den virket som en grei bruksbil. Etter en vask oppdaget jeg at frontruten var full av lakkstøv (etter kjøp). Frontruta var skitten når jeg prøvekjørte, og viskerne ræva. Selger sa da at viskerne måtte byttes. I og med at det var regn la jeg ikke merke til lakkstøvet. Videre påpekte han at alt fungerte som det skulle, og at han ikke visste om noen ytterligere mangler.

Over en bakketopp med sola i fronten derimot. Livsfarlig.

I tillegg er det opplyst i anonnsen at bilen er utstyrt med ABS. Det er den ikke.

Hvordan er prognosen for å heve kjøpet? Minimal vil jeg tro.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Heve kjøp av bruktbil
« #1 : 03. juni 2012, 19:31 »
Ja, jeg vil tro sjansene er små for heving av kjøpet. Står det noe spesielt i kontrakten, om dere skrev en? De fleste kontrakter lyder at bilen selges "som den står", i alle fall i en slik prisklasse. Og det med prisen er også et "problem", siden det også går litt på hva man kan forvente ut fra hva man har betalt. Til en slik pris er det neppe snakk om en 100% strøken bil. Nå høres det vel og merke ut som han bevisst har prøvd å skjule feilen med lakkstøvet for deg, siden han skyldte på viskerne. Så akkurat her har du kanskje en mulighet til å få dekket noe, siden du sikkert må slipe eller skifte ruta. Men om alt har vært muntlig mellom dere, blir jo slikt vanskelig å bevise. Du kan jo evt. prøve å få dekket noe på forsikringen, dersom du har minst delkasko (glass). Men denne feilen er uansett neppe stor nok til at du skulle kunne heve kjøpet. Da må de i så fall foreligge en "vesentlig mangel". En gåen rute er nok ikke det.

Hva ABS'en angår, er jo dette falsk markedsføring, men heller ikke dette er en vesentlig mangel etter min mening. Det er mange som selger bil som bare krysser i hytt og pine på utstyrslista uten å vite hva det egentlig er...

Er du medlem i NAF? I så fall kan du jo kontakte juristene deres gratis og høre hva de mener om saken også Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!