Skrevet av Emne: Gått ned litt for mye på kort tid (?)  (Lest 2566 ganger)

Utlogget RedLantern

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Gått ned litt for mye på kort tid (?)
« : 02. juni 2012, 21:56 »
Hei!

Jeg har gått ned fra 108-77 kg siden september i fjor.

Jeg gikk gjennom et samlivsbrudd i mars. Da det sto på som hardest mistet jeg matlysten. Den var lav noen uker og jeg gikk vel ned 3-4 uten trening i påska.

Da jeg startet på nytt treningssenter i hjembyen rett over påske ble jeg vel "enig" med legen om å holde et lavt inntak. Nå har jeg gått ned fra 92 fredag før påske til 77-78 nå. Jeg er storfornøyd med resultatet. Virkelig jobba for å få til dette.

Jeg er nå kommet dit at jeg snart er i mål. Idealvekten min da jeg tok InBody test var 72. Jeg er nå redd for at jeg skal legge på meg igjen om jeg spiser mer.

Jeg kjører et times styrkeprogram og et utholdenhetsprogram annen hver dag. Utholdenhetsprogrammet er et 23 min langt prog med gåing/løping i varierende hastigheter og hellinger etterfulgt av 20 min sammenhengende løping i 10km/t på helt flat helling. Etter det er det "sirkeltrening".

Jeg sykler eller går stort sett 8 km hver dag.

Styrketreningen har ikke gitt de store resultatene (sier seg selv). Jeg ligger litt over det jeg startet på på de fleste øvelsene.

I løpet av dagen spiser jeg stort sett dette
-3 skiver grovt brød og et glass juice
-Eple rett før trening
-Banan og ca et glass lett melk etter trening
-En middels porsjon midag (ikke alle dager)
-2-3 skiver til kvelds
(av og til en frukt ekstra til mellom måltid).

Jeg tror dette er for lite. Nå er jo målet og få muskelvekst og fett tap til å møtes et sted mellom 77-72.

Noen råd til hva jeg gjør nå?

Utlogget Sterken001

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 201

  • Go hard or go home!
Sv: Gått ned litt for mye på kort tid (?)
« #1 : 02. juni 2012, 22:01 »
Tror det du spiser er alt for lite. Du kan ta en titt i loggen min å se hva jeg spiser ved at vi veier ca det samme Smiley

Utlogget RedLantern

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Gått ned litt for mye på kort tid (?)
« #2 : 02. juni 2012, 22:12 »
Jeg har slitt med overvekt lenge og har hatt dårlig selvbilde pga av det. Jeg burde ikke utnyttet den perioden uten apetitt på denne måten men greide ikke la være når jeg så hvor fort det raste de ukene. Måtte bare tvinge meg til det kostholdet jeg nevner over.

De sier man kan legge fort på seg igjen om en går ned fort. Men ungår jeg det om jeg justerer inntaket sakte opp til normalt? Skal selvsagt fortsette å trene etter målet er nådd. Jeg føler meg så bra nå. Astmaen min er borte, jeg kan gå turer i fjell uten og banne og frese, syte og forsinke andre. F..tror til og med jeg har slutta snorke...;p

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Gått ned litt for mye på kort tid (?)
« #3 : 02. juni 2012, 23:34 »
Gratulerer Smiley

Men du spiser ikke en dritt, og målet ditt er muskelvekst Tongue ? Du spiser mindre protein en søsteren min på 8.

Du må nok prøve å bli kvitt redselen for å gå opp igjen, den holder deg bare tilbake. For å få finne balansen din kan det kreve litt prøving å feiling, og kan være du føler du legger på deg litt på kortsikt og da er det viktig at du ikke får panikk.

Få struktur på opplegget ditt. Få deg et ordentlig kosthold hvor du får i deg nok protein (2g pr kg kroppsvekt kan være greit) og nok fett, fett er viktig å få i seg nok av, 60-80g kan være greit. Deretter finner du ut ca hvor mye du kcal du forbrenner hver dag, også legger du karbohydrat inntaket ditt etter det. Hvis du ønsker å bygge litt mer muskler kan du øke karbohydratene slik at du ligger ca 200 kcal mer en forbruket ditt. Hvis du fortsatt vil miste fett kan du legge deg på 200-300 kcal mindre en du forbruker. Og hvis du er fornøyd legger du deg ca akkurat på vedlikeholdet.

Dette er ment for å gi deg en pekepinn Tongue
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget Mårten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Gått ned litt for mye på kort tid (?)
« #4 : 03. juni 2012, 01:22 »
Først og fremst, gratulerer!

Men det du spiser nå er alt for lite, og det vil være nesten umulig for deg å bygge noe muskler med det matinntaket der. Som den kloke mannen over meg sier, burde du legge deg på ca 2g protein pr kg kroppsvekt. Jeg vet av personlige erfaringer hvor ille den redselen for å storme opp i vekt er når man øker matinntaket. Jeg har alltid hatt lett for å legge på meg, men i vinter forsøkte jeg noe nytt. Jeg spiste Frokost, lunch, Brunch, Middag, litt før trening, etter og kvelds. Resultatet ble at jeg økte enormt i styrke, gikk opp i vekt, men fikk ikke så alt for mye ekstra fett. Det var ikke noe problem å få bort igjen når jeg gikk inn for det. Nå er jeg sterkere å strammere biggrin

Lykke til!:)
The pain you feel today, will be strength you feel tomorrow


Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121997.msg1812072;topicseen#new

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Gått ned litt for mye på kort tid (?)
« #5 : 03. juni 2012, 02:01 »
Hei.

Du sier selv: "Jeg har slitt med overvekt lenge og har hatt dårlig selvbilde pga av det." Du sier også at du er redd for å legge på deg igjen.

Skulle man gitt råd til deg så er dette et veldig sentrale poeng. Jeg tipper særdeles få inne på dette forumet er kvalifisert til å gi deg noe råd. Når du i tillegg har slike tanker bør folk forstå begrensningene sine. "TROR du spiser får lite...sjekk loggen min, for vi veier like mye", illustrer at du burde søke råd andre steder.

Var jeg deg hadde jeg investert i en konsultasjon hos en ernæringsfysiolog. På den måten får du solide og fornuftige råd av en --> fagperson <-- som vil basere råd på dine personlige mål, antropometriske mål, biologiske verdier, kostanamnese, sykdomsanamnese etc. 

Det koster kanskje litt, men jeg kan garantere deg at det er en god investering.

Utlogget RedLantern

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Gått ned litt for mye på kort tid (?)
« #6 : 18. juni 2012, 23:54 »
Takk for mange innspill.

Når jeg sier jeg er redd for å gå opp igjen om jeg spiser mer mener jeg selvsagt fett. Økt vekt i muskler er ikke problem.

Og det er det jeg bekymrer meg for. At om jeg spiser mer skal jeg bygge muskler OG legge på meg fett...

Jeg burde kanskje snakket med en e.fysiolog ja. Dette skal jo og være fremtidsrettet. Jeg har ikke oppnådd dette for å falle tilbake i gamle spor...

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Gått ned litt for mye på kort tid (?)
« #7 : 19. juni 2012, 09:41 »
Takk for mange innspill.

Når jeg sier jeg er redd for å gå opp igjen om jeg spiser mer mener jeg selvsagt fett. Økt vekt i muskler er ikke problem.

Og det er det jeg bekymrer meg for. At om jeg spiser mer skal jeg bygge muskler OG legge på meg fett...

Jeg burde kanskje snakket med en e.fysiolog ja. Dette skal jo og være fremtidsrettet. Jeg har ikke oppnådd dette for å falle tilbake i gamle spor...

Jeg synes du viser deg som voksen og fornuftig med dette svaret. Tror en konsultasjon med en ernæringsfysiolog ville vært midt i blinken. Stå på.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!