Skrevet av Emne: Kul i brystet  (Lest 16767 ganger)

Utlogget Eini

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Kul i brystet
« : 04. juni 2012, 20:08 »
Hei!

For en drøy måned siden, merket jeg en kul under venstre brystvorte.
Som dagene gikk vokste den litt og ble mer øm og vond, så jeg dro til legen for å sjekke ut hva dette kunne være.

Legen tokk en kjapp titt og sa det var en veldig vanlig fettknute, men sendte meg videre til brystdiagnostisk senter for å være på den sikkre siden som man skal være med kuler som tilfeldigvis dukker opp i på kroppen, særlig i brystet.

Først ble det tatt en visuell undersøkelse av en lege, for så å se på kulen med mammografi, deretter tokk de en vevsprøve av kulen og sendte den til undersøkelse ( har ikke fått svar på den enda).
Så ble jeg sendt til kirurgisk sjekk for å la en kirurg se om det var nødvendig med et inngrep om den ikke var farlig.

Svarene jeg fikk er at det var brystvev som hadde "våknet" til live igjen som hadde begynt å vokse, mye mulig pga hormonforstyrelser, som oftest skyldes kraftig overvekt  eller anabole steroider.

Så hun var svært interessert i hva jeg trente, hvor ofte og om jeg brukte steroider, noe jeg fornærmet svarte gang på gang jeg aldri hadde brukt.


SÅ mitt spørsmål er da, har noen her hatt lignende hendelser eller har kunnskap mtp. brystkjertler og vev som begynner å vokse igjen.
Og i så fall om Gainer, proteinpulver, kreatin eller ZMA som er det eneste jeg har brukt kan ha startet denne reaksjonen i kroppen min? Huh


Beklager meget uryddig og klumsete post, skal svare langt bedre om dere kommer med kommentarer, men akkurat nå har jeg dårlig tid og må rekke toget.


Mange takk for alle svar som kan bidra til oppklaring eller informasjon om denne type hendelser.!!!!

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

Sv: Kul i brystet
« #1 : 04. juni 2012, 20:22 »
Hatt samme som deg i 20 årene, overtrening og soya protein. Soya kan øke østrogenet i kroppen hos menn...
Men dette er et økende problem blandt unge menn, lavere testo verdier enn menn hadde på 50 tallet.
Mye hormoner i mat og vaskemidler..

Nå var dette proteinet veldig effektivt, aner ikke om det var forurenset.. Legen tok merkelig ikke noen hormonprøver. 

Kuttet ut soyaproteinet, og de sluttet å være ømme, og krympet litt. Ble aldri så store at de syns.

Så jeg er var på det, og det er en god grunn til å iallefall holde seg unna div bol, fordi da er man ganske sikret skikkelig gyno.

Det legen burde gjort var å se om du hadde for høye østradiol verdier, og uansett gitt deg noe anti østrogen for å stoppe videre utvikling.

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

Sv: Kul i brystet
« #2 : 04. juni 2012, 20:29 »
Hvor gammel er du? Er du under 20 kan det forekomme pga. En økning i totale  testosteron nivåer , naturlig.. Men ikke en tilsvarende konversjon via shbg til fri testosteron, dvs. Du produserer mere testo enn kroppen klarer å bruke, resten blir konverert til østrogen(østradiol)

Du trenger å få legen til å ta komplett hormon panel, og sjekke pungen for kuler. Testikkel kreft kan nemlig gi dette problemet.

Gi oss alder, og merker produkter du har brukt, så skal jeg sjekke innholdet på nett, og se om dt er noe i dm som kan forstyrre... Smiley

Utlogget Eini

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Kul i brystet
« #3 : 05. juni 2012, 01:32 »
Tusen takk for raskt og utfyllende svar!

Jeg er 20 år, 185cm og 75kg.

Trener 4-5 dager i uken, gått fra å trene bryst en gang i uka til to, for rundt 1,5 mnd. Siden så mulig det er noe der. Visste ikke det kunne ha en sånn effekt.

Har lagt fra så bred kunnskap som deg på dette feltet, så hadde jeg hatt det skulle jeg bedt om hormonpanel og medikamenter for å bremse østrogen prod asap.

Kulen i brystet mitt er heller ikke enorm enda, den er så vidt synlig så er ingen krise på det stadiet enda, heldigvis. Er bare ofte ganske øm og hoven, kjennes nesten ut som en jævla vond testikkel.

Av kosttilskudd tar jeg "Big mass" gainer fra PF,Whey tech designer protein fra PF, Kre-alkalyn 1500 fra litt forskjellige produsenter, den jeg har brukt siste halvåret er fra Sci-Fit, og ZMA jeg har kjøpt på fitnesspanet som han fyrn hadde utvikla sjøl sa han.

Håper på å kunne trene bryst i morgen med mindre du mener det er lurt å kanskje trappe ned til en gang i uka?




Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

Sv: Kul i brystet
« #4 : 05. juni 2012, 12:50 »
tror ikke overtrening er problemet, jeg trente hver dag og spiste elendig.. hadde alskens overtrenings symptomer.
Får satse på at den egenutvikla zma`n ikke har "noe  ekstra"...   men det er en del urter som kan øke testoeron produksjon hos eldre menn, men skape problemer hos yngre.
Sjekka de du nevnte, ikke noe soya eller noe annet som skal skape dette.

Hvis du har merket en ekstremt bra framgang sammen med "mini gyno`n" er det et tegn på at noe ikke stemmer med tilskuddene... hvis du har merka nedgang, kan det være overtrening. Men tror ikke det. så sant du ikke har 2 timers kardio sessions i tilegg.

Men rundt 20 år kan man få sånt helt uten grunn, men det vil kunne sees på hormon prøver. Du kan være inne i en periode hvor du er litt østrogen dominant...

jeg var vel 21-22 selv... jeg kuttet alle kostilskudd.. og etter noen uker var problemet borte.... det hadde vart i ca 6 mndr .   

Jeg ville nok tatt en 2 ukers pause fra alle tilskudd for å sjekke, trent litt roligere, 3 x i uka .

Kulen blir ikke borte igjen, men vil ikke lenger være øm eller vokse. dvs. den vil føles mindre.

Men kom deg til legen uansett og få tatt komplett hormonpanel ... men det haster ikke.

Kan du klemme ut noe klar væske fra den samme brystvorta?

Hvordan er du bygd, veldig deffa og atletisk, med brede skuldre naturlig, og smale hofter, slanke bein
, eller har du  litt fett nederst rundt midjen, smale skuldre litt bredere hofter enn andre menn. og litt fett på brystet (typisk data nerd/xbox og burger kropp) som jeg kaller det. dvs. liksom litt mer "jentete kropp" De som har den sistnevnte, er ofte litt mere østrogen dominante enn manne menn, med skjegg som 14åringer  hehe.





Utlogget Eini

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Kul i brystet
« #5 : 05. juni 2012, 15:35 »
Takk for god hjelp og enda en utfyllende tilbakemelding Smiley!

startet å trene igjen i sept 2011, enda mer seriøst og mer motivert enn noen gang før.
Siden den gang har kostholdet bare blitt bedre og bedre, bedre hville, bedre hard og fokusert trening,
større fokus på at alt ned til den minste detalje skal være så bra og riktig som mulig, for største og best mulige fremgang.
 
de 2 siste måndene har jeg egentlig ikke tenkt på annet enn hva jeg kan gjøre for å få bedre fremgang, bare det gjelder 0,1% bedre fremgang så ville det være verdt det. ( da er det snakk om kost,hvile,planlegging, valg av øvelser for å komme nærmest mulig den kroppen jeg visualiserer)
Nesten så jeg føler jeg er blitt på kanten til syklig opptatt av treningen, så vurderer å roe ned og ikke ta det fult så alvorlig, hvertfall for en stund.

Tusen takk for researchen du gjorde på tilskuddet jeg beskrev, flott å vite at det bør være greit, men skal ta en pause fra alt av kosttilskudd på hvertfall 2-4uker for å se om det kan hjelpe.

Nei, trener ingen form for kardio, mest pga. føler jeg trenger hver eneste lille kalori og ikke ønsker å kaste bort noe på kondisjonstrening siden jeg sliter med å øke i vekt. Mulig det ville være lurt å trene litt kardio, det vet jeg ikke.

Nei, kan ikke klemme ut noen form for veske om jeg prøver, dvs. kan ikke klemme veldig hardt for den føles så øm og hoven.


Kroppsbyggningen min er veldig deffa og atletisk som du beskriver, med brede skuldre ,smale hofter og slanke bein. Uten noen form for fett eller valker pga svært høy forbrenning.


Har bestilt time hos legen nå så skal få han til å sjekke hormonnivåene i kroppen etc, var å tokk blodprøve der for 1 måned siden, da sa hun som ga meg tilbakemelding på svarene at jeg hadde skyhøyt nivå av et eller annet Kpg, bgk eller no sånt. Skal sørge for å få den i skriftlig form så jeg kan analysere den bedre, var i hovedsak pga. kolesterolet jeg tokk den så tenkte ikke så nøye over de andre verdiene der og da.


Utlogget sugo yo 오

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: Kul i brystet
« #6 : 13. juni 2012, 09:40 »
Skjedd meg også nå nylig, er fortsatt hoven under venstre brystvorten og har ett eller annet rart under der, - men kan ikke si at det er en kul akkurat. kjennes ut som kjertler eller no. Har kjøpt melatonin fra England og gått på det lenge uten noe samtaler med lege samtidig som jeg har trent og spist mye det siste halvåret.

Kutta ut melatonin og det kan kjennes litt ut som den er på vei bort. vet ikke om det har noen sammenheng men siden det er ett hormon virker det jo logisk ;(

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Sv: Kul i brystet
« #7 : 13. juni 2012, 09:58 »
jenter/gutter sjekk puppene deres!

Min mor ble nylig operert for brystkreft (venstre bryst = gone) og ble nettopp ferdig med 20 strålebehandlinger. Cellegift neste :/
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

Sv: Kul i brystet
« #8 : 13. juni 2012, 10:53 »
de ømme kjertlene , spes hos gutter, er 99% av tiden ikke kreft... men hormon forstyrrelse.
Jenter har jo gjerne ømme bryster til tider... av div grunner.
Det som er skummelt er plutselig kuler, som ikke er ømme, rundt om i brystvevet. Derfor det lønner seg å sjekke brystene regelmessig, spes jenter, etter plutselige nye kuler... de blir sjelden ømme før de blir "STORE"  Gjelder svulster generelt. Svulsten gjør ikke vondt, men man får vondt rundt svulsten når den presser på nerver i området. F.eks hjernesvulst, oppdages sjelden før den klemmer på noe og lager vondt i hodet, eller andre forstyrrelser på sanser.

Gyno- eller brystvekst hos gutter, karakteriseres ved at kjertlene i brystvortene vokser, og blir  veldig ømme og hovne... ofte leger sender til mammografi uansett, men det skjer sjelden hvis du kommer til en lege som har litt ekstra peil på akkurat dette.

Bare vil si, ikke få panikk gutter for kreft. Gå på steroider.net så kan dere se ganske mange tråder om hvor gøy dette er hvis du har hatt litt uhell med kuren :-)
Eller google "gyno"   les og lær.

og til melatonin... rask google, tok meg 1 min... ja Melatonin kan gi gyno... så det gjelder alle hormonpreparater... når man begynner å kjenne gyno, bør man enten stoppe opp med produktet, eller bolere på kur... hive innpå mere anti østrogen produkter for å holde det i sjakk ut kuren... Tror jeg hadde droppa melatoninen før jeg hadde begynt å supplemntere med mere hormonprodukter!

http://www.articlesbase.com/sleep-articles/melatonin-side-effects-the-good-and-the-bad-576301.html

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

Sv: Kul i brystet
« #9 : 13. juni 2012, 10:58 »
Melatonin  Hormonal changes

This affects both men and women. For men, increased breast size (gynecomastia), decreased sperm count and decreased sperm motility have been reported. Fortunately, these are resolved after stopping melatonin

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Kul i brystet
« #10 : 13. juni 2012, 11:01 »
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!