Skrevet av Emne: Sliter med vekt oppgang,noen tips?  (Lest 2057 ganger)

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sliter med vekt oppgang,noen tips?
« : 10. juni 2012, 12:33 »
Sliter heftig med å legge på meg, ennå hvor mye jeg føler jeg propper i meg.
Veit at folk kommer til å svare "da spiser du ikke nok", men problemet er at etter jeg la om kostholdet mitt og ble vesentlig sunere i mat veien, så har vekta dalt uansett hvor mye jeg prøver å ete.
Veide ca 89kg her til jul, å nå er jeg nede i 85-86kg. Er 193 høy,å skulle gitt mye for å komme meg over 90kg. Takk for alle svar, og evt tips til kosthold/tilskudd.
Det enkle er ofte det beste

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: Sliter med vekt oppgang,noen tips?
« #1 : 10. juni 2012, 12:42 »
Skriv ned alt du spiser i en uke for å se om du har store variasjoner i kaloriinntaket fra dag til dag.

Hva spiser du en typisk dag? Lettere å komme med innspill når man ser hva du spiser.

Utlogget FOG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 189

Sv: Sliter med vekt oppgang,noen tips?
« #2 : 10. juni 2012, 12:46 »
Ikke føl at du propper i deg mye mat. Spis det samme hver dag, hvis du ikke går opp i vekt må du spise mer. Mange som tror at de spiser mye, men i realiteten er det ikke så voldsomt.

Kan ta et eks fra en på jobben min som mente han spiste mye men ikke gikk opp. Jeg skrev ned hva jeg spiste og på måltid nr.2 klokken 0900 måtte han gi opp. Viste seg at han spiste ca halvparten av hva jeg spiste.

Tykke folk tror som regel at de spiser mindre enn de gjør, tynne folk tror som regel at de spiser mer enn de faktisk gjør.

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Sliter med vekt oppgang,noen tips?
« #3 : 10. juni 2012, 12:48 »
Ser ikke helt poenget med tråden, ettersom du vet at folk kommer til å svare "spis mer". Smiley Fordi du må enkelt og greit spise mer, få i deg flere kalorier.

Vet ikke om du har lest denne, men her står det egentlig alt du trenger å vite: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=28973.0

Et par spiseskjeer med olivenolje blir fort 100-200 kalorier, så det kan du ha i shake/gainer. Nøtter/peanøttsmør inneholder mye kalorier.

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Sliter med vekt oppgang,noen tips?
« #4 : 10. juni 2012, 13:09 »
Ser ikke helt poenget med tråden, ettersom du vet at folk kommer til å svare "spis mer". Smiley Fordi du må enkelt og greit spise mer, få i deg flere kalorier.

Vet ikke om du har lest denne, men her står det egentlig alt du trenger å vite: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=28973.0

Et par spiseskjeer med olivenolje blir fort 100-200 kalorier, så det kan du ha i shake/gainer. Nøtter/peanøttsmør inneholder mye kalorier.

spiser jeg mye, uansett om det er relativt sunt for jeg alt på magen.Har lyst til å ned i fett prosent samt øke vekta.noen kostholdsplan for dette?
Det enkle er ofte det beste

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Sliter med vekt oppgang,noen tips?
« #5 : 10. juni 2012, 13:11 »
har dessuten gått ned fra 4dagers trening i uka til 2dager, uten at det har hjulpet. Har bare ikke lyst til å ha en pundus som stikker ut under trøya.
Det enkle er ofte det beste

Utlogget Kurdî

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 442
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 442

Sv: Sliter med vekt oppgang,noen tips?
« #6 : 10. juni 2012, 13:31 »
Du vil øke vekta, men samtidig ha lavere fettprosent? Med andre ord vil du ha en økning i muskelmasse. Dette er ikke enkelt, faktisk krever det mange års trening for å øke 10 kg med rent muskler, det er ikke noe som skjer over natta(med mindre du innkaller forsterkninger...). Å redusere antall treningsdager fra 4 til 2 vil kanskje ikke hjelpe så mye, og kan faktisk gi den motsatte effekten av det du ønsker.

Jeg mener at du bør lage deg et strukturell treningsplan og kostholdsplan. Lag deg konkrete mål og ta det trinnvis. Loggfør treningen nøye slik at ved senere tidspunkt kan du gå tilbake å se hva som eventuelt gikk galt etc.
Det hjelper ikke å "proppe i seg" masse mat og tro at man får nok næringsstoffer i seg, men likevel ikke ha regnet ut næringsinnholdet. Man bør ta den "følelsen" med en klype salt. Dette sier jeg av erfaring, jeg lå så og si på samme nivå noen år på rad for jeg rett og slett var for "slask" med kostholdet, men etter at jeg la om kostholdet i mars og begynte å regne ut næringsinnholdet osv. har jeg merket stor fremgang.

Lykke til  Smiley
Alder: 23(1992)
Vekt: 85 kg
Høyde: 174 cm

Mine RM
Benkpress:     140 kg
Markløft:        2*220 kg
Knebøy:         180 kg

“The greatest barrier to success is the fear of failure.”

Trenings- og bildelogg: Kurdî's vei til suksess!

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Sliter med vekt oppgang,noen tips?
« #7 : 10. juni 2012, 13:52 »
Du vil øke vekta, men samtidig ha lavere fettprosent? Med andre ord vil du ha en økning i muskelmasse. Dette er ikke enkelt, faktisk krever det mange års trening for å øke 10 kg med rent muskler, det er ikke noe som skjer over natta(med mindre du innkaller forsterkninger...). Å redusere antall treningsdager fra 4 til 2 vil kanskje ikke hjelpe så mye, og kan faktisk gi den motsatte effekten av det du ønsker.

Jeg mener at du bør lage deg et strukturell treningsplan og kostholdsplan. Lag deg konkrete mål og ta det trinnvis. Loggfør treningen nøye slik at ved senere tidspunkt kan du gå tilbake å se hva som eventuelt gikk galt etc.
Det hjelper ikke å "proppe i seg" masse mat og tro at man får nok næringsstoffer i seg, men likevel ikke ha regnet ut næringsinnholdet. Man bør ta den "følelsen" med en klype salt. Dette sier jeg av erfaring, jeg lå så og si på samme nivå noen år på rad for jeg rett og slett var for "slask" med kostholdet, men etter at jeg la om kostholdet i mars og begynte å regne ut næringsinnholdet osv. har jeg merket stor fremgang.

Lykke til  Smiley

Takk for flott svar! Smiley
Har lenge prøvd å sumere kcal,protein,karbs og fett.Eneste problemet er at skal jeg få dette til blir jeg nesten nødt til å finne maten som gir meg næringa,proteinene,karbs og riktig fett å kun spise det samme dag etter dag, for hvis jeg skal ha forskjellig mat fra dag til dag, går det fort i ball. Jeg prøver å trene hver muskel 2ganger i uka, fordelt på fire dager, med max effekt.Men likevel føler jeg at kroppen er ferdig utvilt etter bare ett par timer :/ ennå jeg trener så hardt som mulig hver gang.

Er forresten brød dårlig mat? Leser litt rundt at det ikke er sunt med brød pga stivelse eller no sånt.

Åssen bør ett sunt kosthold se ut? samt være mulig å legge på seg (kcal overskudd).

Takk for alle svar.
Det enkle er ofte det beste

Utlogget Kurdî

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 442
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 442

Sv: Sliter med vekt oppgang,noen tips?
« #8 : 10. juni 2012, 14:47 »
Takk for flott svar! Smiley
Har lenge prøvd å sumere kcal,protein,karbs og fett.Eneste problemet er at skal jeg få dette til blir jeg nesten nødt til å finne maten som gir meg næringa,proteinene,karbs og riktig fett å kun spise det samme dag etter dag, for hvis jeg skal ha forskjellig mat fra dag til dag, går det fort i ball. Jeg prøver å trene hver muskel 2ganger i uka, fordelt på fire dager, med max effekt.Men likevel føler jeg at kroppen er ferdig utvilt etter bare ett par timer :/ ennå jeg trener så hardt som mulig hver gang.

Er forresten brød dårlig mat? Leser litt rundt at det ikke er sunt med brød pga stivelse eller no sånt.

Åssen bør ett sunt kosthold se ut? samt være mulig å legge på seg (kcal overskudd).

Takk for alle svar.


En velorganisert kostholdsplan betyr nødvendigvis ikke at du spise det samme hver dag for å ha kontroll, du kan variere så mye du vil så lenge du har kontroll.
Prøv å hold deg til sunne matvarer som fisk, karbonadedeig, egg, melk og melkprodukter, grønnsaker etc. og hold deg unna fabrikerte matvarer.
Et sunt kosthold bør vel inneholde de nevnte matvarene, og der fordelingen mellom næringsstoffene bør være rimelige, personlig har jeg fordelingen ca. 40-40-20(protein-karb-fett). En med høyere kunnskap ang. temaet bør kanskje uttalle seg, men jeg tror kanskje du bør ligge på 3000kcal pr dag for å øke i vekt!?

Når det gjelder treningsøktene dine, så kan det være at du er mer motstandsdyktig, eller at du rett og slett ikke trener for hardt. Trener du baseøvelsene? For sånn som jeg trener, så er økta såpass tungt at jeg er helt utslitt resten av dagen, men da varer øktene mine i gj. snitt to timer hver gang.
Hvordan trener du? Følger du en spesifikk rytme eller kjører du de øvelsene du "føler" for?   
Alder: 23(1992)
Vekt: 85 kg
Høyde: 174 cm

Mine RM
Benkpress:     140 kg
Markløft:        2*220 kg
Knebøy:         180 kg

“The greatest barrier to success is the fear of failure.”

Trenings- og bildelogg: Kurdî's vei til suksess!

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Sliter med vekt oppgang,noen tips?
« #9 : 10. juni 2012, 16:01 »

En velorganisert kostholdsplan betyr nødvendigvis ikke at du spise det samme hver dag for å ha kontroll, du kan variere så mye du vil så lenge du har kontroll.
Prøv å hold deg til sunne matvarer som fisk, karbonadedeig, egg, melk og melkprodukter, grønnsaker etc. og hold deg unna fabrikerte matvarer.
Et sunt kosthold bør vel inneholde de nevnte matvarene, og der fordelingen mellom næringsstoffene bør være rimelige, personlig har jeg fordelingen ca. 40-40-20(protein-karb-fett). En med høyere kunnskap ang. temaet bør kanskje uttalle seg, men jeg tror kanskje du bør ligge på 3000kcal pr dag for å øke i vekt!?

Når det gjelder treningsøktene dine, så kan det være at du er mer motstandsdyktig, eller at du rett og slett ikke trener for hardt. Trener du baseøvelsene? For sånn som jeg trener, så er økta såpass tungt at jeg er helt utslitt resten av dagen, men da varer øktene mine i gj. snitt to timer hver gang.
Hvordan trener du? Følger du en spesifikk rytme eller kjører du de øvelsene du "føler" for?   

Her er programet jeg kjører:
Søndag:
Benkpress: 3x8
skrå benk i smith maskin/fri manualer 3x10
flyes:3x8
kabel flyes: 2x10

Skuldre.
Militærpress :3x6
sidehev:3x10
fronthev:3x8

triceps
Pushdown:3x10
dips fra benk: 3x10
en arms "pushback"? (vet ikke korrekt navn) 3x8

Mandag:
Markløft 3x6
Stangroing/en arms manual roing: 3x10
Chins: 3x5
kabel roing m/bredt/smalt grep: 3x10

Bein:
Knebøy 3x6
Beinpress: 3x8
lår:3x10
Legger:3x10

Biceps:
Pullups 4x6
Hantler 3x10
Stang curl:2x10
En arms hantelpress: 3x8

bytter ut en øvelse pr muskel annen hver uke for å variere litt.

KJører dette programet  Søndag-mandag-torsdag- fredag.
Det enkle er ofte det beste

Utlogget Kurdî

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 442
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 442

Sv: Sliter med vekt oppgang,noen tips?
« #10 : 10. juni 2012, 17:11 »
Programet så grei ut, men jeg ser at du kjører både markløft og knebøy på samme dag... utifra min mening så presterer man ikke 100 % hvis man kjører de samme dag. La oss si du kjører knebøy først, så kjører du markløft etterpå, men da har du allerede slitt ut beina, slik at du ikke klarer å løfte like tungt som ellers. Knebøy(beinøkt) passer fint(for meg iallefall) sammen med benkpress(brystøkt), og ryggøkta med markløft sammen med skuldrene.
I tillegg bør du kanskje øke antall sett på baseøvelsene, etter min mening holder det ikke med tre sett, minst fire sett passer fint.

Ellers så ser det fint ut  Wink
Alder: 23(1992)
Vekt: 85 kg
Høyde: 174 cm

Mine RM
Benkpress:     140 kg
Markløft:        2*220 kg
Knebøy:         180 kg

“The greatest barrier to success is the fear of failure.”

Trenings- og bildelogg: Kurdî's vei til suksess!

Utlogget Wikop

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Sliter med vekt oppgang,noen tips?
« #11 : 12. juni 2012, 21:32 »
Hvis du synes det er svært at spise mere end du gør, så prøv at blende nogle ting Smiley

Mælk, peanutbutter, hakkede mandler/andre nødder, olie, havregryn og nogle frosne bær - det kan let blive 6-700 gode kalorier som let kan drikkes Smiley
Jeg er fra Danmark - jeg håber i kan læse hvad jeg skriver Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!