Skrevet av Emne: High Bar VS Low Bar Squat  (Lest 24492 ganger)

Utlogget GunnarP

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 208
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 208

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #15 : 05. juli 2012, 12:39 »
Bulgarerne trente visstnok kun rykk, støt og frontbøy. Har også hørt at de la til noen øvelser igjen senere, men det ser uansett ut til at de i flere år kun trente disse løftene.


Abadjiev even dumped the back squat:

“Our athletes do not do any “supportive exercises” they stay with full clean and jerk, snatch, and front squat. We have found that taking back squat out is more effective for the healthy lifter. Sticking with the three lifts named above as the only training for the advanced and healthy lifter…. If the athlete is injured they will do back squat or parts of the lift the full lifts (ie. high pulls, push press, etc…). You must be extremely careful with the stresses you put on your athletes. You must have direct benefits from each exercise because the athlete has limited recovery capacity.” IA

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #16 : 05. juli 2012, 12:41 »
Stygt å si det, men Rip er en klovn.

Resonneringen minner om argumentene for at jorda var flat. Aldri noen som hadde forsøkt seile rundt jorda, men likevel var de skråsikre. Samme med Rip, aldri løfta selv, likevel kan han mer enn trenerstaben i kina+gamle sovjet tilsammens.

Problemet er at han sier at LBBS er bedre. Hadde han sagt noe som "LBBS bidrar positivt til draget og kan derfor brukes om skader ødelegger for å trene pulls ", så hadde vel alle vært enige med han

Dessverre for han, ville ikke det gjort noen nysgjerrige på hva han hadde å si og derfor gidda betale for seminarene hans. Tror det rett og slett er mye god gammeldags markting US of A i grunnlaget for påstandene hans

En million Honører
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #17 : 05. juli 2012, 14:57 »
Stygt å si det, men Rip er en klovn.

Resonneringen minner om argumentene for at jorda var flat. Aldri noen som hadde forsøkt seile rundt jorda, men likevel var de skråsikre. Samme med Rip, aldri løfta selv, likevel kan han mer enn trenerstaben i kina+gamle sovjet tilsammens.

Problemet er at han sier at LBBS er bedre. Hadde han sagt noe som "LBBS bidrar positivt til draget og kan derfor brukes om skader ødelegger for å trene pulls ", så hadde vel alle vært enige med han

Dessverre for han, ville ikke det gjort noen nysgjerrige på hva han hadde å si og derfor gidda betale for seminarene hans. Tror det rett og slett er mye god gammeldags markting US of A i grunnlaget for påstandene hans
Kovn er nok å ta hardt, men han er veldig påståelig, liker ikke påståelig folk som mener de har svaret. Hjernevasking. Litt som Loui Simmons i WSB. Men han kan mye.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #18 : 05. juli 2012, 23:44 »
Er jo som å banne i kirka, men maskiner er gull! Variasjon i treningen er gull for hindre stagnasjon. Maskiner der du isolerer muskeler gir mye større aktivering av muskelen en flerleddsøvelser. Ved øvelser med fri vekter må mye av fokuset og kreftene gå til stabilsering. I maskiner er stort sett det eneste fokuset å utvikle størst mulig kraft. Den som tør å gå utenfor de trygge rammene og den allminnelige oppfatelsen av verden kommer seg videre, resten står på stede hvil.

Er det noe vektløftere trenger mye av er det vel stabilisering?  :Smiley

Og variasjon trenger vel ikke å bety variasjon i øvelsene, heller variasjon av intensitet, mengde og frekvens? Smiley Har trent, sammen med de fleste styrkeløftere, bøy benk og mark i de siste 7 åra, har fremdeles fremgang uten å isolere i maskiner  what






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #19 : 06. juli 2012, 00:24 »
Er det noe vektløftere trenger mye av er det vel stabilisering?  :Smiley

Og variasjon trenger vel ikke å bety variasjon i øvelsene, heller variasjon av intensitet, mengde og frekvens? Smiley Har trent, sammen med de fleste styrkeløftere, bøy benk og mark i de siste 7 åra, har fremdeles fremgang uten å isolere i maskiner  what

For å være litt (mere) seriøs, så tror jeg "frykten" for maskiner er overdrevet. Du kan bygge deg både stor og sterk i dem. Jeg trener både i maskiner og med frie vekter og synes at denne kombinasjonen funker veldig bra. Tror ingen vektløftere vet om maskiner funker for ingen har prøvd det.

Utlogget Gastång

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #20 : 06. juli 2012, 01:08 »
Det er vel ikke uten grunn at de store gutta fra f.eks. Supertraining gym og Westside Barbell trener som de gjør. Gjennom flere tiår har de prøvd og feilet for å finne ut hva som funker best og kommet frem til at maskiner ikke er like effektivt som de tradisjonelle løftene.. ingen vits å finne opp hjulet på nytt?
147,5 – 97,5 – 170 = 415

Treningslogg

Utlogget Gastång

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #21 : 06. juli 2012, 01:14 »
Stygt å si det, men Rip er en klovn.

Resonneringen minner om argumentene for at jorda var flat. Aldri noen som hadde forsøkt seile rundt jorda, men likevel var de skråsikre. Samme med Rip, aldri løfta selv, likevel kan han mer enn trenerstaben i kina+gamle sovjet tilsammens.

Problemet er at han sier at LBBS er bedre. Hadde han sagt noe som "LBBS bidrar positivt til draget og kan derfor brukes om skader ødelegger for å trene pulls ", så hadde vel alle vært enige med han

Dessverre for han, ville ikke det gjort noen nysgjerrige på hva han hadde å si og derfor gidda betale for seminarene hans. Tror det rett og slett er mye god gammeldags markting US of A i grunnlaget for påstandene hans

Må rette deg der, Mark har løftet selv back in the days.

147,5 – 97,5 – 170 = 415

Treningslogg

Utlogget nf7s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #22 : 06. juli 2012, 07:39 »
Må rette deg der, Mark har løftet selv back in the days.



Vektløfting jeg tenkte på. For øvrig tok jeg sikkert godt i da jeg kalte han klovn. Kanskje heller at han uttaller seg som en på enkelte områder. Dessverre er det fare for at noen hører på han, da han har kred fra styrkeløft. Risikoen er en masse slitasjeskader belønnet med minimal fremgang

Tror han har bra peiling på styrkeløft, uten at jeg egentlig vet eller interesserer meg masse for det. Har notert meg at mange har mye bra å si om han og hans tips i den idretten.
Rent personlig, foretrekker jeg at en ortoped operer mitt ankelbrudd og ikke en hjertespesialist, selv om begge kan mye om kroppen :p

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #23 : 06. juli 2012, 08:40 »
Det er vel ikke uten grunn at de store gutta fra f.eks. Supertraining gym og Westside Barbell trener som de gjør. Gjennom flere tiår har de prøvd og feilet for å finne ut hva som funker best og kommet frem til at maskiner ikke er like effektivt som de tradisjonelle løftene.. ingen vits å finne opp hjulet på nytt?
Det er klart at du må trene mest på de øvelsene som funker. WSB trener kanskje ikke så mye med maskiner såvidt jeg kan huske, men de gjør mye annet som ikke er vanlig i andre styrkeløftmiljøer, de tør i alle fall og gjøre noe utenfor "normen". Tror ikke mange styrke- og vektløftere har trent mye i maksiner, så de vet vel ikke om det funker. Hadde en vektløfter satt seg i en maskin hadde han blitt latterliggjort i månedsvis, det skal du bare ikke gjøre!

Utlogget Gastång

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #24 : 06. juli 2012, 15:34 »
Vektløfting jeg tenkte på. For øvrig tok jeg sikkert godt i da jeg kalte han klovn. Kanskje heller at han uttaller seg som en på enkelte områder. Dessverre er det fare for at noen hører på han, da han har kred fra styrkeløft. Risikoen er en masse slitasjeskader belønnet med minimal fremgang

Tror han har bra peiling på styrkeløft, uten at jeg egentlig vet eller interesserer meg masse for det. Har notert meg at mange har mye bra å si om han og hans tips i den idretten.
Rent personlig, foretrekker jeg at en ortoped operer mitt ankelbrudd og ikke en hjertespesialist, selv om begge kan mye om kroppen :p
Ah da beklager jeg! Fikk ikke med meg at denne tråden ligger under vektløfting..
Mark Rippetoe vet hva han snakker om innenfor styrkeløft hvertfall. Har lest boka hans og sett samtlige av hans youtubefilmer. Jeg skjønner hva du mener når du kaller han en klovn. Han er en veldig breial kar med sterke meninger, veldig ikke-typisk norsk (hvis det gir noen mening?).

Det er klart at du må trene mest på de øvelsene som funker. WSB trener kanskje ikke så mye med maskiner såvidt jeg kan huske, men de gjør mye annet som ikke er vanlig i andre styrkeløftmiljøer, de tør i alle fall og gjøre noe utenfor "normen". Tror ikke mange styrke- og vektløftere har trent mye i maksiner, så de vet vel ikke om det funker. Hadde en vektløfter satt seg i en maskin hadde han blitt latterliggjort i månedsvis, det skal du bare ikke gjøre!
Joda du har forsåvidt et poeng. Men for å være helt ærlig så virker det på meg som du gjør ting "utenfor normen" kun for å "gjøre ting utenfor normen" hvis du forstår hva jeg mener? Beklager hvis dette ble for personlig, ikke ment som personkritikk.,
147,5 – 97,5 – 170 = 415

Treningslogg

Utlogget nf7s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #25 : 06. juli 2012, 16:01 »
Rips egne ord fra en eller annen forumdebatt. Tror sitatet er fra hans forum: Kuriositet at han hevder at styrkeløftstil er så bra for vektløfting. Skulle vel da strengt tatt kunne forventa en del høgere perser. Ikke helt "practise what u preach"


Okay, Rachel. Let's get this over with. I have been doing the two lifts as a part of my training since 1979. I was a competitive powerlifter, but we snatched and C&Jed as a part of training with Bill Starr. I have snatched 82.5 and C&Jed 105 as lifts that were not my competitive sport. My best clean was 275 many years ago – power, I believe. I have been coached by Bill Starr, Tommy Suggs, Jim Moser, Dr. Kilgore, Glenn Pendlay, Angel Spassov, Harvey Newton, Mike Conroy, John Thrush, and many fellow lifters. I have never claimed to be a good weightlifter, but I have coached the lifts since 1984. I obtained my USWF Level III certification in 1988 at the OTC in Colorado Springs with Mike Stone, Harvey Newton, and Angel Spassov on faculty. I obtained my USAW Senior Coach certification in 1999 at the OTC with Lyn Jones, John Thrush, Mike Conroy, et al. I was invited, as an Olympic weightlifting coach, to the Olympic Solidarity course at the OTC in 2000. Dr. Kilgore and I taught both the USAW Club Coach course and the Sports Performance Coach course from 1999 through 2005. I have served as the president of the North Texas Local Weightlifting Committee of USAW from 2004-2011. I have coached and participated in the coaching of James Moser, Glenn Pendlay, Dr. Kilgore, Josh Wells (Junior World Team 2004) most of our national and international-level athletes, and the members of the collegiate team at Midwestern State University (I'm still actively coaching the MSU people) and Wichita Falls Weightlifting, which I hosted and helped coach in my gym from its inception in 1999 through 2006. I still actively coach the sport on a daily basis here at WFAC, and the power clean and power snatch at our seminars around the country every month. Our team accomplishments up till 2004:

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #26 : 07. juli 2012, 15:47 »
For å være litt (mere) seriøs, så tror jeg "frykten" for maskiner er overdrevet. Du kan bygge deg både stor og sterk i dem. Jeg trener både i maskiner og med frie vekter og synes at denne kombinasjonen funker veldig bra. Tror ingen vektløftere vet om maskiner funker for ingen har prøvd det.

Skjønner ikke helt når en skal i maskinene? En må trene voldsomt mye for at det begynner å betale seg å trene i maskiner. Jeg vil heller ha så mange som mulig økter med relevante øvelser så nervesystemet mitt blir skikkelig groovet i bevegelsene, og for å få mest mulig styrkefremgang, og selv med opptil 6 økter i uka har jeg ikke hatt behov for å trene noe annet enn hovedøvelsene enda. Kanskje det hadde vært greit om jeg skulle trent 7-10 økter i uka, men da snakker vi høyt nivå, og da er det kanskje like gjerne å bruke tiden på tøying uansett.

Det er sikkert ikke negativt, og sikkert veldig bra for muskelvekst, men det er bare så veldig mye bedre å få enda mer mengde i relevante øvelser Smiley

Men dette er litt på siden:

Når det gjelder high/low bar så kjører jeg ikke low bar, selv om jeg til tider kjører en litt mer fremoverlent stil. Tror ikke det er lurt å overdrive med low bar når man er nybegynner så en ikke blir skadet i skuldre og albuer ihvertfall. Sett myye stygg low-bar bøying for å si det sånn. Ja takk begge deler? Low bar, high bar, fremoverlent, frontbøy, smal stand, bred stand osv Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #27 : 12. juli 2012, 23:59 »
Ah da beklager jeg! Fikk ikke med meg at denne tråden ligger under vektløfting..
Mark Rippetoe vet hva han snakker om innenfor styrkeløft hvertfall. Har lest boka hans og sett samtlige av hans youtubefilmer. Jeg skjønner hva du mener når du kaller han en klovn. Han er en veldig breial kar med sterke meninger, veldig ikke-typisk norsk (hvis det gir noen mening?).
Joda du har forsåvidt et poeng. Men for å være helt ærlig så virker det på meg som du gjør ting "utenfor normen" kun for å "gjøre ting utenfor normen" hvis du forstår hva jeg mener? Beklager hvis dette ble for personlig, ikke ment som personkritikk.,
Du treffer nok ganske bra Wink Liker å stille spm.tegn med "inngrod" praksis. For meg virker det som en del normer basert på lite viten. Får ofte motbør hvis man stiller spm.tegn med "vedtatte sannheter". Spesielt Slux er på krigsstien da Smiley

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #28 : 13. juli 2012, 22:36 »
Krigsstien? Jeg kommer med gode argumenter, du har ikke kommet med noen argumenter enda, bare snakk om "vedtatte sannheter". Er vel strengt tatt du som kommer med lite viten ettersom du ikke begrunner dine meninger med noe som helst Smiley Og det begynner å bli for dumt Eric Heiden.







Svak, bitter og dopingfri



Utlogget nf7s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #29 : 14. juli 2012, 13:33 »
Helt sikker på at det kan komme mye godt ut av å trene i maskiner..

MEN ikke for vektløfting. Må huske at dette er en sport. Motorikken må trenes inn (jf. Oppreist knebøy er nærmere løftene). Teknikken betyr veldig mye. Og ikke minst, et løft er ustabilt i seg selv. Mye av trikset med teknikktrening, er å gjøre noe ustabilt stabilt. Blir litt som VM i Bosu-ball. Man må stå på ballen for å få balansen. Selv om man bruker quads, vil neppe quads-extension maskinen hjelpe en noe særlig med det som er det essensielle, å stå på ballen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!