Skrevet av Emne: Gå ned i vekt med RYP - Grunnprogram  (Lest 9321 ganger)

Utlogget donj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Gå ned i vekt med RYP - Grunnprogram
« : 14. juni 2012, 14:33 »
Hei,

Jeg er 174 høy og veier ~80kg og ønsker å gå ned i vekt samtidig som jeg vil ha større muskler. Har lest mye om dette og skjønner at det er mange meninger der ute. Jeg har vært sofagris i noen år nå, men har begynt å gjøre noe med både kosthold og trening. Jeg trener nå fast RYP-Grunnprogram Styrke annenhver dag. I tillegg til dette går jeg en del turer i skogen (2-3 ganger per uke, alt fra 3km til 10km)
Jeg tar kreatin hver dag og 1 proteinshake hver dag, like etter trening på treningsdagene og som regel til frokost på hviledagene.

Til daglig spiser jeg:

Frokost 08:30: 2 skiver brød eller oppvarmet restemiddag fra dagen før
Lunsj 11:30: 3-4 skiver brød med skinke, ost, reker eller syltetøy +grønt
Mellom 14:00: Frukt - 1 eller 2 stk banan, eple eller pære
Middag 16:30: Kjøtt, fisk, kylling, pasta +++
Kvelds 19:30: Varierer.. et par skiver eller varm restemat, evnt. frukt/youghurt

Drikker veldig mye vann og drikker aldri saft/brus, har droppet kaffe og spiser veldig sjeldent snop/is

Jeg har holdt dette gående noen uker nå, men vekten går ikke mye ned... ser kanskje litt "strammere" ut i kroppen like etter trening, men føler det går like fort over som det kommer Smiley Har lest flere steder at det kan ta 1-2 mnd. før man begynner å gå ned i vekt, og skjønner prinsippet med økt muskelvekt selv om man taper fett, men spørsmålet mitt er om jeg med det kostholdet jeg har og den treningen jeg gjør.. kan det være at treningen er nærmest bortkastet? Selv om jeg tar en proteinshake om dagen, kan det være at kroppen ikke har nok å bygge på fordi jeg mest sannsynlig har et kaloriunderskudd? (vil tro jeg har det siden jeg har blitt sunnere i kostholdet OG begynt å trene?)

Utlogget donj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Gå ned i vekt med RYP - Grunnprogram
« #1 : 14. juni 2012, 14:37 »
Må legge til en ting til i forhold til min siste setning (vil tro jeg har det siden jeg har blitt sunnere i kostholdet OG begynt å trene?). Med sunnere i kostholdet mener jeg at jeg spiser mindre, siden jeg aldri har vært veldig usunn, men jeg har alltid spist myye mat. Kunne fint klart 7,8 skiver brød i lunsjen om jeg ikke hadde tenkt på kroppen i det hele tatt...

Utlogget EmilFTM

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Gå ned i vekt med RYP - Grunnprogram
« #2 : 14. juni 2012, 15:09 »
Det er veldig mye karbohydrater i kostholdet ditt, hva med å kutte ned på det og erstatte de med proteiner og bra fett (omega 3,6,9).

Fek. bytte ut forkost med salat og kjøtt (kylling) med olje på?

Alltid pise protein og lite karbohydrat til kvelds. Kanskje litt bær, kylling, kesam, cottagechees eller nie i den duren? Eller en salat. Kylling og brokkoli?

Jeg hadde alltid vært sulten om jeg spiste ditt kosthold, brød og mye krbohydrater gjør meg skrubbsulten dagen lang. Ikke kutt ned på mengden mat, men spis heller mer protein og karbo fra grønnsaker. Bra for forbrnningen og godt for musklene.

Drikker du tran? Olivenolje? osv?

Jeg tror du kan få mye godt ut av å legge om kostholdet.

Selv sverger jeg til paelo diett eller steinalderkosthold, som ikke er lavkarbo/høyfett men et kosthold som baserer seg på mager kjøtt og både mager og fet fisk, grønnskaker (uten linser/bønner/belgenfrukter), litt frukt og masse deilige oljer. Dessuten er den gluten og melkefri noe som passer meg godt siden jeg cøliaki og verken tåler melkeprotein eller laktose spesielt godt:)

Utlogget ^Th0mas^

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 787

Sv: Gå ned i vekt med RYP - Grunnprogram
« #3 : 22. juni 2012, 11:19 »
Hjelper lite å liste opp hva du spiser til daglig når du ikke har notert deg hvor mange kalorier dette tilsvarer. Uansett er gir kalkulatoren til grunnprogrammet en indikasjon på vedlikeholdsvekt, ikke underskudd.

Utlogget Panserjohan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Gå ned i vekt med RYP - Grunnprogram
« #4 : 01. august 2012, 22:07 »
Som de andre skriver over meg her, er det antall kalorier inn som definerer om du går opp eller ned i vekt. Kalorioverskudd = vektøkning. Kalorioverskudd med en stor andel proteiner og karbs i form av grønnsaker = vektøkning i form av muskler forutsatt nok trening.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!