Skrevet av Emne: er det mulig å bruke kroppsfett som energi og dermed bygge på kcal underskudd?  (Lest 10599 ganger)

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Jeg er 21 år, veier 98 kilo, er 180 cm.. Lagt på meg bra med muskler det siste året, men har en del unødvendig fett.. Er det mulig å opprettholde progresjon og bygge muskler, samtidig som du ligger i kcal underskudd og mister fett?

Ligger på rundt 2500 - 3000 kcal om dagen.. Kostholdet er bygd opp på kjøtt, havregryn, og egg..
Håper noen kan hjelpe!

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.

Utlogget Matsenator

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 152
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 152

Svaret i ditt tilfelle er nei.

Det kan vel gå til en viss grad i en periode hvis kroppen er helt ukjent med styrketrening.


"Strong people are harder to kill than weak people, and more useful in general. "

Matsenator prosjekt beach 2012 PSMF edition:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=122519.msg1818498;topicseen#new

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Okei, så det er altså umulig å bygge i kcal underskudd?

Hva med om vi snur det andre veien da, går fra å ikke være så nøye på kostholdet.. Til å stramme opp kostholdet å ligge litt i overskudd med sunn mat.. Da bygger du jo.. men kan du da samtidig ta av fett?

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Nå vet jeg ikke om du akkurat kan bruke kroppsfett som energi til å bygge muskler, men jeg mener mange kan klare å bygge muskler samtidig som de gå ned i vekt.

En helt utrent person vil kunne bygge muskler på et kaloriunderskudd, dette er vel fordi kroppen ikke er vant til trening, og har i starten veldig lett for å bygge muskler. Dette er dog ikke tilfelle her.

Hvis du har mye overflødig fett, noe jeg tipper du har hvis du veier 98kg på 180cm, mener jeg du iallefall skal fint kunne opprettholde både muskelmassen og styrken på et kaloriunderskudd. Personer med høy fettprosent kan mye enklere gå ned i vekt uten å miste muskler enn personer med lav fettprosent.

Nå har jeg ingen kilder til dette, og beveger meg kanskje på litt tynn is hvis jeg påstår at du kan bygge muskler og øke i styrke på et kaloriunderskudd. Jeg mener dog du mest sannsynlig vil kunne øke i styrke og kanskje også bygge litt muskler på et moderat kaloriunderskudd, dette fordi du har ganske mye overflødig fett å ta av. Dette baserer jeg på personer jeg har sett økt i styrke på kaloriunderskudd, og faktisk økt i styrke (og muskelmasse ifølge en kroppsanalyse) på PSMF diett. Du kan også følge leangains prinsipper, med et lite kalorioverskudd på treningsdager, og et kaloriunderskudd på fridager slik at du totalt har et kaloriunderskudd.

Jeg mener uansett at det er totalt unødvendig med et stort kalorioverskudd hver dag for å bygge muskler, når du veier rundt 100kg på 180cm.


Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Takk for svar, Cartman  Smiley Alltid gode svar å få fra deg.. Men se det siste spørsmålet mitt ovenfor her.. Hva  sier du til det?  Smiley

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Folk påstår at de har klart det og det er nok teoretisk mulig. Det innebærer isåfall at kroppen brenner mer kalorier fra fettvev enn den bruker kalorier til muskeloppbygging. Det vil si at den ikke bare brenner fett for å utligne for manglende energiinntak, men ut over det, slik at den har overskudd til muskeloppbygging.

Det er nok usannsynlig at det skjer, men kanskje ikke umulig. Det blir på en måte at kroppen velger å håndtere to kriser på en gang : mangelfullt kaloriinntak og i tillegg akutt behov for muskelutvikling for å dekke de kravene som stilles på grunn av treningen. Normalt vil den nok prioritere å beholde fettlagre og ikke brenne mer enn det som trengs for å dekke ren forbrenning (og ikke muskeloppbygging i tillegg).

Det er fullt mulig å øke i styrke samtidig som man går ned i vekt men det innebærer ikke nødvendigvis en økning i muskelmasse, heller en økning i evnen til å rekruttere muskelfibre, og kanskje en bedring av teknikken i utførelsen av øvelsen.

Det er kanskje mest sannsynlig med muskeløkning på kaloriunderskudd hos utrente, da vil kroppen betrakte treningsoppstart som såpass kritisk at det kan tenkes at den oppfører seg sånn. Hos mer trente personer så er det nok lite sannsynlig.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Hva med om vi snur det andre veien da, går fra å ikke være så nøye på kostholdet.. Til å stramme opp kostholdet å ligge litt i overskudd med sunn mat.. Da bygger du jo.. men kan du da samtidig ta av fett?
Vel, spiser du sunt, baserer kostholdet på gode matvarer, ligger rundt vedlikehold, vil du få bedre kroppssammensetning, altså mer muskler og mindre fett. Det er ikke slik at du på død og liv MÅ har et kalorioverskudd for å bygge muskler. Det er ikke slik at du ikke vil ha fremgang om du spiser rundt vedlikehold. Selv mener jeg mange legger seg i store kalorioverskudd, og bruker som unskyldning at de "må" fordi de skal bygge muskler. Resultatet blir ofte veldig mye unødvendig fett.

Jeg syns uansett du overtenker dette. Du trenger ikke gjøre alt så avansert. Om du spiser sunt og baserer kostholdet på gode matvarer, spiser deg mett hvert måltid, vil dette for de fleste holde lenge og gi gode resultater.

Hvis jeg var deg og på din vekt, ville jeg deffet med ned til jeg var fornøyd med fettprosenten, kanskje rundt 85kg. Deretter ville jeg prøvd å bygget muskler med et lite kalorioverskudd.




Utlogget Lex Luger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 205

  • Rome wrecker
Jeg kan bare si at det er mulig ut ifra sikre kilder. Men la oss si at det er rimelig umulig. Normalen er at skal man legge på seg muskler må man også legge på seg fett! Bortsett fra nybegynnere som kan legge på seg 100% muskler i en liten periode! Spiser du sunn mat og trener hardt vil du legge på deg mindre fett enn om du bare gir faen og eter alt mulig, likevel betyr kcal overskudd at man legger på seg!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Jeg tror at å øke muskelmassen pluss minske fettprosenten sakte men sikkert på kalori-likevekt er mer sannsynlig at man kan klare. Det blir på en måte å holde vekten stabil samtidig som kroppssammensetningen forbedres.
Jeg tror også at kroppen er flinkere til å utvikle spesifikk muskulatur på kaloriunderskudd eller kalori-likevekt enn den er på å utvikle muskulaturen generelt (= en økning av den totale muskelmassen).
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Jeg kan bare si at det er mulig ut ifra sikre kilder. Men la oss si at det er rimelig umulig. Normalen er at skal man legge på seg muskler må man også legge på seg fett! Bortsett fra nybegynnere som kan legge på seg 100% muskler i en liten periode! Spiser du sunn mat og trener hardt vil du legge på deg mindre fett enn om du bare gir faen og eter alt mulig, likevel betyr kcal overskudd at man legger på seg!

Men her er det ikke snakk om å øke i muskler og øke lite i fett. Det er snakk om å øke i muskler og gå ned i fett, samtidig. Å øke i vekt og bare øke i muskler det tror jeg nok er mer sannsynlig.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Lex Luger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 205

  • Rome wrecker
Men her er det ikke snakk om å øke i muskler og øke lite i fett. Det er snakk om å øke i muskler og gå ned i fett, samtidig. Å øke i vekt og bare øke i muskler det tror jeg nok er mer sannsynlig.


Skal se om jeg finner artikelen fra Styrketrening i teori og praksis av Truls Raastad, Gøran Paulsenm Per Egil Refsnes + flere! For å si det enkelt og oversiktlig. Nei du kan ikke redusere fett og likevel øke i muskelmasse, men i ekstreme tilfeller blant toppidrettsutøvere kan det være mulig i en liten periode( trenger mer forskning på dette området) Så svaret mest sannsynlig i ditt tilfelle er NEI....

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Det vil si at det er mulig men lite sannsynlig.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Lex Luger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 205

  • Rome wrecker
Det vil si at det er mulig men lite sannsynlig.

Ja, eller mer usannsynlig;)

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Men som sagt, er 21, veier 98 kg, ca 180 cm.. Ligger på mellom 2400 - 2800 kcal om dagen. Da spiser jeg 6 måltider om dagen, er aldri sulten! Er det da mulig jeg har såpass lav forbrenning at dette er overskudd for meg?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!