Skrevet av Emne: er det mulig å bruke kroppsfett som energi og dermed bygge på kcal underskudd?  (Lest 10592 ganger)

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Takk for hjelp!  Smiley Smiley Smiley Så du foreslår å ligge over kcal grensa på treningsdager, og under kcal på fridager? På denne måten kan jeg både bygge muskler og ta av fett i samme periode?

Var å kjøpte meg en vekt nå, som måler både vekt, kroppsvann, kroppsfett og muskel %.. Ga 500 spenn  Shocked    Men den viser at jeg har 30 % kroppsfett!!! Det er ille asså.. Men burde jeg legge meg på kcal underskudd en periode nå, eller burde jeg legge meg på ca 2000 på fri dager, og 3000 på treningsdager, og med dette både bygge og ta av fett?

EmyR

  • Gjest
Gaine muskler og skrape bort fett er ekstremt lite effektivt. Jeg ville heller kjørt et greit underskudd noen uker, og lagt meg i et lite overskudd et par uker igjen. Det er jo samme prinsipp i grunn, bare i lengre sykluser, noe som er bedre og mer effektivt i mine øyne.

Just a thought.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Takk for hjelp!  Smiley Smiley Smiley Så du foreslår å ligge over kcal grensa på treningsdager, og under kcal på fridager? På denne måten kan jeg både bygge muskler og ta av fett i samme periode?

Var å kjøpte meg en vekt nå, som måler både vekt, kroppsvann, kroppsfett og muskel %.. Ga 500 spenn  Shocked    Men den viser at jeg har 30 % kroppsfett!!! Det er ille asså.. Men burde jeg legge meg på kcal underskudd en periode nå, eller burde jeg legge meg på ca 2000 på fri dager, og 3000 på treningsdager, og med dette både bygge og ta av fett?
Det står på pakken at den måler alt det der. Men den gjør ikke det, iallefall ikke særlig nøyaktig.

Jeg vil anbefale deg å sette deg et delmål, som bare går på hvor mye du vil veie. Det kan for ekempel være 85 eller 90kg, og så gå ned til det. Så kan du heller ta hele "slanke seg samtidig som man bygger muskler" greia da, som en slags varig livsstilsendring. For det er uansett det du må gjennom til slutt Smiley
Gaine muskler og skrape bort fett er ekstremt lite effektivt. Jeg ville heller kjørt et greit underskudd noen uker, og lagt meg i et lite overskudd et par uker igjen. Det er jo samme prinsipp i grunn, bare i lengre sykluser, noe som er bedre og mer effektivt i mine øyne.

Just a thought.
Det er samme prinsipp, men det blir veldig endring av fokus hver 14. dag å skulle opp i vekt, så ned i vekt, så opp i vekt, så ned i vekt etc. etc. annenhver uke. En dag-til-dag greie med overskudd (kontra uke-til-uke) på treningsdager og motsatt på fridager gir rom for mer fleksibilitet når det kommer til matvalg i mine øyne, da du praktisk talt kun er på slankern i maks to dager i strekk dersom du til eksempel trener styrke 3x i uken. Det vil også gi en noe jevnere overgang til en varig livstilssendring (som mange glemmer å prate om når det kommer til diett). Men det er jo smak og behag Smiley

EmyR

  • Gjest
Ja, men når en muskel bruker 48+ timer på å restituere seg, og man ligger i underskudd de restrerende restitueringstimene (24+), ser jeg ikke helt hvordan det kan være gunstig fremgangsmessig. Jeg er ingen ekspert, men personlig tror jeg litt lengre sykluser er smartere.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Ja, men når en muskel bruker 48+ timer på å restituere seg, og man ligger i underskudd de restrerende restitueringstimene (24+), ser jeg ikke helt hvordan det kan være gunstig fremgangsmessig. Jeg er ingen ekspert, men personlig tror jeg litt lengre sykluser er smartere.
Det er ikke sånn at om ikke alle kravene til optimal muskelvekst oppfylles 100%, så skjer det ingen endring i andel muskelmasse.

EmyR

  • Gjest
Det er ikke sånn at om ikke alle kravene til optimal muskelvekst oppfylles 100%, så skjer det ingen endring i andel muskelmasse.

Jeg er fullstendig klar over det, men det er derfor jeg anbefaler lengere sykluser slik at man i det minste ligger i kalorioverskudd en stund som dekker en lengere restitusjonsfase, og så får man heller konservere så mye som mulig på dietten. Som sagt, ingen ekspert, men for meg og erfaringene jeg selv har, fungerer dette mye bedre.

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Men når jeg veier 95 kilo på 180 cm, og har en fett % på 30.. Har stillesittende jobb, trener helkroppsprogram 3 dager i uka.. Kan det ikke med dette stemme at jeg ligger i kaloribalanse ved rundt 2500? Hadde regna meg frem til ca dette jeg, men syns dere dette høres lite ut?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Men du også syns at dette høres lite ut?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Det er individuelle forskjeller. Hvis du er usikker, enten nå eller etter å ha prøvd 2000 kcal i et par uker for å se, så foreslår jeg at du snakker med legen din for å høre om det er noe som er feil.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Men om jeg finner ut at jeg ligger i balanse på 2500, så er vel ikke det veldig unormalt, eller?

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Det er jo ikke akkurat noen ny tankegang vi er inne på her. Den godeste Fred Hatfield skrev vel dette på 80-tallet, muligens tidlig 90-tall: http://drsquat.com/content/knowledge-base/zigzag-diet

Skal man først overanalysere, så kan man vel følge de beste.

Dette funker egentlig relativt greit. Been there, done that. Har regnet på off days vs on days og alt det der.

Men vil egentlig påstå at det fort kan bli kontraproduktivt ift. enten å ha litt lengre sykluser eller evt. rett og slett bare la det jevne seg mer eller mindre ut over tid. Og det legger vel ikke opp til så mye treningsglede heller.

Er man altfor feit, er det etter min erfaring bedre å ta en seks uker eller så med fokus på å gjøre noe med det. Så både føler man seg og ser mye bedre ut etterpå, og har en motivasjon for å bygge som er out of this world.

Holder litt på dette med én ting av gangen, uten at jeg skal være altfor kategorisk.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Men er 2500 i balanse unormalt?

Og om jeg da legger meg på 3000 når jeg er ferdig med deffen, og skal begynne å bygge igjen, hvor fort skal jeg gå opp i vekt for at det er passe overskudd?

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Var å kjøpte meg en vekt nå, som måler både vekt, kroppsvann, kroppsfett og muskel %.. Ga 500 spenn  Shocked    Men den viser at jeg har 30 % kroppsfett!!! Det er ille asså.. Men burde jeg legge meg på kcal underskudd en periode nå, eller burde jeg legge meg på ca 2000 på fri dager, og 3000 på treningsdager, og med dette både bygge og ta av fett?
Du har nok dessverre investert 500kr i en ekstremt unøyaktig vekt. Så om du har fettprosent på 30 bør du ta med en stor klype salt, da den mest sannsynlig er feil. Du har uansett veldig høy fettprosent, og jeg kan nesten garantere at du ikke vil miste mye muskelmasse om du legger deg på 2000-2500 kalorier hver dag og går ned 10kg. En venn av meg reduserte fettprosenten fra 32 til 25 på 7 uker, og klarte ifølge en Tanita scanner (som også dessverre er ganske unøyaktig) å bygge 3kg muskler i tillegg til å gå ned rundt 10kg fett. Han hadde veldig likt utgangspunkt så deg. Analysene er dog ganske unøyaktige, så jeg kan selvfølgelig ikke si dette med 100% sikkerhet.

Men om jeg finner ut at jeg ligger i balanse på 2500, så er vel ikke det veldig unormalt, eller?
Jeg vil påstå at om du ligger i balanse på 2500 kalorier er det unormalt, men ikke umulig. Dette er veldig lavt for en personer på nesten 100kg, men som sagt, er det ikke umulig. Om du mistenker at du har en sykdom som gjør at du har lav forbrenning ville jeg kontaktet legen din.

Jeg skjønner uansett ikke hvorfor du henger deg så mye opp i dette. Du spør ekstremt mye, og hvis du leser tråden en gang til og leser linkene jeg/vi har bedt deg lese, vil du nesten garantert få svar på det du lurer på.
Det å ligge i overskudd på treningsdager og underskudd på fridager kan for mange bli veldig stressende, og på en måte virke mot sin hensikt. På papir høres det ganske greit ut, men å sitte å regne på kalorier hver dag og syklere mellom over- og underskudd, kan fort bli stress i lengden. Derfor mener jeg en slik framgangsmåte passer seg bedre for de mest seriøse, og ikke for personer som har høy fettprosent og vil redusere den. Det er tross alt ikke veldig vanskelig for en person med rundt 30% fett å redusere den uten å miste muskler.

Kort sagt: Legg deg på et underskudd hver dag i 2 uker og se hva som skjer. Du kan begynne på 2000 kalorier eller 2500, det velger du helt selv. Det å gå ned i fettprosent er virkelig ikke rakettforskning, og du gjør dette mye verre enn det egentlig er.

Edit: Kan du ikke laste opp bilde av deg selv? Da kan vi mye lettere se fettprosent osv.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!