Skrevet av Emne: Er det mulig å brenne fett av intervalltrening i kalorioverskudd?  (Lest 5406 ganger)

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Ja, overskriften sier egentlig alt. Jeg er veldig dårlig på dietter osv, syns det er skikkelig hardt. Når jeg ligger i overskudd, trener styrke vanlig og bygger muskler, er det da mulig, om jeg begynner å løpe f.eks 4x4 noen ganger i uken å brenne fett, selv om jeg ligger i overskudd?  Huh

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Dersom du ligger på samme energiinntak(?) når du starter opp med intervalltrening vil jo overskuddet i utgangspunktet "reduseres" i takt med økt aktivitet. Energiinntak som forutsetter stabil vekt gjenspeiler individuelle behov og aktivitetsnivå. Forøvrig er intervalltrening en god fatburner.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
 Smiley      Men sånn som i tech nutrition sitt oppsett (RYP) , der er det jo oppsatt i ekstrem muskelvekst programmet, ved siden av så er det 4x4 som kondisjonstrening.. Dette skal jo kunne forandre kroppsfasongen.. La oss si jeg ligger på mellom 3 - 3500, har en vedlikeholdsfase på 2800.. Trener 4x4 på dager jeg ikke trener styrke.. Om jeg alikevell ligger i overskudd, tror dere jeg vil miste noe av fettet på kroppen?

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Hvis jeg fortsetter å bare spise sunn mat, passe på å få i meg nok proteiner osv.. Trener mine 3 styrkeøkter i uka, ha progresjon og økning.. og at jeg i tillegg legger til et par dager med kardio / intervaller, får bedre kroppsfasong, men klarer likevel å opprettholde progresjon på styrkedelen, hvordan kan da dette forklares? Håper noen vil forklare! Jeg klarer ikke å gjennomføre dietter, så har et håp om at dette kan være løsningen  what

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Det er bare kalorier inn og ut + type som har noe å si i denne sammenhengen. Men det er mye lettere å overspise på dager du ikke trener hvis du rører lite på deg.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Nei, du vil nok ikke klare å gå opp i vekt samtidig som du mister fett, selv om du ligger i kalorioverskudd og trener intervaller.

Det fungerer slik:
La oss si du forbruker 3000 kalorier en dag du trener styrke. Du bør da ligge rundt 3300 kalorier for å ha et lite overskudd å bygge på. Du vil da gå sakte opp i vekt, mesteparten muskler men også noe fett.

En annen dag trener du også styrke, men også en intervalløkt som forbrenner 500 kalorier. Denne dagen forbruker du altså 3500 kalorier, og du bør ligge på ca. 3800 kalorier for å ha et overskudd å bygge på. Du vil da ha nøyaktig det samme overskuddet du hadde dagen før, selv om du spiser flere kalorier.

Men la oss si at du hadde spist det samme på dag 2 som du gjor på dag 1. Overskuddet du hadde på dag 1, vil plutselig bli et underskudd på dag 2, dette fordi du forbrenner flere kalorier (intervaller) denne dagen. Du vil da gå ned i vekt, mest sannsynlig fett, men du vil selvsagt ikke ligge i kalorioverskudd, som jo var målet.

Det er ikke slik at intervaller magisk angriper fettet. Det kan selvsagt forbrenne fett, men om du ligger i kalorioverskudd vil det ikke ha noe å si om du løper 100 intervaller en dag.

Dette er egentlig utrolig enkelt, og hvis du kan basic matte (pluss og minus) bør det ikke være noe problem å forstå. Kalorier inn mot kalorier ut, enkelt og greit. Smiley

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Takk for fint svar igjen  Smiley  Men finnes det ingen treningsmetoder som bruker lagret fett på kroppen som energi? Sånn som mange hevder, at kardio før frokost skal være bra, at du da bruker fett som kilde, stemmer ikke dette?

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Takk for fint svar igjen  Smiley  Men finnes det ingen treningsmetoder som bruker lagret fett på kroppen som energi? Sånn som mange hevder, at kardio før frokost skal være bra, at du da bruker fett som kilde, stemmer ikke dette?
Så lenge du ligger i kalorioverskudd har det ingenting å si hvor mye "fettforbrennende"-trening du trener. Alle treningsmetoder kan forbrenne fett så lenge du ligger i kaloriunderskudd, enten som følge at treningen eller kostholdet.
Du kan heller ikke punktforbrenne, om du ikke visste det.
Kardio på tom mage forbrenner nøyaktig like mye som kardio på et annet tidspunkt, så om du ikke liker kardio tidlig har det ingenting for seg.
Les: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=57286.0

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

La oss si at en person har en del muskler, men mye fett. Og ikke har så mye å skryte av mht. det "kardiovaskulære", for å bruke det uttrykket. La oss si at selv om man løfter en del, så er man rett og slett i (mer eller mindre) dårlig form ellers.

Om man da brått øker på med f.eks. HIIT, og samtidig holder løftingen stabil og næringsinntaket noenlunde stabilt, selv kompenserende til en viss grad, kan man få en slags "beginners gains" ift. at man kan bli kvitt de verste love handles-ene og kanskje litt til i en begrenset periode, samtidig som man uten problemer opprettholder både styrke, volum og trykk. Går kanskje tom. litt opp.

I en begrenset periode. Jeg er neppe den eneste her som har observert dette på nært hold en del ganger.

Men om en form for recomp er målet ender man uansett opp med energi inn/energi ut til slutt, uansett hvordan man "tweaker" det.

Og så er det jo også gjerne slik at om man bare "cleaner opp" kostholdet sitt uten bevisst å være på noen form for diett som sådan, så reduserer man i praksis gjerne kalorinntaket noe mer enn man egentlig reflekterer over.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Takk for fint svar igjen  Smiley  Men finnes det ingen treningsmetoder som bruker lagret fett på kroppen som energi? Sånn som mange hevder, at kardio før frokost skal være bra, at du da bruker fett som kilde, stemmer ikke dette?

Kroppen sik-sakker forbruket mellom kropps fett, glykogen fra fra glykogenlagrene dine og energien i fra mat hele tiden.

Det spiller ingen rolle hvor hardt du prøver å manipulere dette ettersom kroppen prioriterer å vedlikeholde fettreservene sine fremfor å bygge muskler. (med unntak av i den første nybegynner perioden)
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Okei, jeg skjønner! Spilt fotball siden jeg kunne å gå, ga meg for et par år siden, da begynte jeg heller med vekter. Men når jeg trener helkropps 3 dager i uka, ikke vil tenke for mye på kostholdet, bare passe på at jeg får i meg nok proteiner og spise sunt, når bør jeg løpe kardio / jogge / gå / intervaller ?
Burde jeg ta det på en dag jeg har fri fra vektene, pga kaloriene? Det er vel viktig at jeg ligger i overskudd den dagen..

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Hvis du har a) et bra teningsprogram, b) et bra kosthold og teller kcalorier og c) bruker en god del steroider og ulovlige fettbrennere kan  du fint gå opp i vekt og brenne fett.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Okei, jeg skjønner! Spilt fotball siden jeg kunne å gå, ga meg for et par år siden, da begynte jeg heller med vekter. Men når jeg trener helkropps 3 dager i uka, ikke vil tenke for mye på kostholdet, bare passe på at jeg får i meg nok proteiner og spise sunt, når bør jeg løpe kardio / jogge / gå / intervaller ?
Burde jeg ta det på en dag jeg har fri fra vektene, pga kaloriene? Det er vel viktig at jeg ligger i overskudd den dagen..

Ja ta litt kardio på dagene du ikke trener styrke. Ikke for hardt da, du vil ikke tære mer enn nødvendig på restitusjonsevnen.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Det kan jeg helt sikkert.. men jeg er ikke interesert i noe som helst av det..
Men tror dere det vil funke å kjøre sånn som dette

Mandag - lite kaloriunderskudd og kardiotrening
Tirsdag - styrke og overskudd
Onsdag - lite kaloriunderskudd og kardiotrening
Torsdag - styrke og overskudd
Fredag - lite underskudd og kardiotrening
Lørdag - kaloribalanse ca
Søndag - Styrke og overskudd

Vil dette minske min fettprosent over tid?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Kan hende hvis du er veldig flink på å beregne kaloriforbruk/inntak osv. Børge Fagerli og Martin Berkhan er to personer som er glad i slike opplegg, men de ville kanskje påpekt at 3 ganger med kardio i uka er mye. Uansett har intensiteten mye å si på det sistnevnte.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!