Skrevet av Emne: lavkarbo som livsstil sammen med trening  (Lest 10674 ganger)

Utlogget Sakt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 105

lavkarbo som livsstil sammen med trening
« : 19. juni 2012, 12:40 »
Hei, eg lurer litt på å begynne med lavkarbo som livsstil. Men lurer litt på hvordan det blir fremmover sammen med trening? Eg skal ikke slanke meg, bare holde en stabil vekt. Prøvde lavkarbo en liten periode og følte meg mye "lettere" og ikke så humørsyk. Men hvordan vil kroppen reagere i lengden? Blir eg feit invendig? Tongue

Er det noen som vet noe om dette og har erfaring med lavkarbo?Smiley
Vekt: 64
Høyde: 168

1RM
KB: 90Kg
BP: 57,5Kg-->65Kg
ML:100Kg

Utlogget Sakt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 105

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening?
« #1 : 24. juni 2012, 16:49 »
Ingen som har noen kommentarer/erfaringer her?
Vekt: 64
Høyde: 168

1RM
KB: 90Kg
BP: 57,5Kg-->65Kg
ML:100Kg

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening
« #2 : 30. juni 2012, 21:43 »
Lavkarbo og trening er fullt forenlig. Det kom en bok på dette i fjor, som det første i sitt slag.
"Lavkarbo og treningssuksess"

http://lillemaane.no/bok/1130/Bj%F8rn+Ferry+og+Kenn+Hallstensen/Treningssuksess+med+lavkarbo

Utlogget Sakt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 105

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening
« #3 : 01. juli 2012, 15:40 »
Takk for tipset!:) Lest boken selv eller?
Vekt: 64
Høyde: 168

1RM
KB: 90Kg
BP: 57,5Kg-->65Kg
ML:100Kg

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening
« #4 : 01. juli 2012, 15:51 »
Det fungerer for noen og for andre ikke. Selv blir jeg daff om jeg skal leve på nesten kun fett, men for å gå ned i fettprosent har jeg veldig god erfaring med å kun ha karbo etter trening, spesielt om det er mye løping e.l. og evt. bittelitt til frokost, men det synes jeg bare om i perioder. Blir litt mer daff i treningene enn om jeg får spist pasta osv til middag før trening.
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening
« #5 : 03. juli 2012, 22:09 »
Takk for tipset!:) Lest boken selv eller?
Jeg har lest mesteparten av boka og har den liggende i hylla.

Utlogget pheltj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening
« #6 : 04. juli 2012, 20:21 »
Takk for tipset!:) Lest boken selv eller?

Heisann. Jeg slanket meg mange kilo med lavkarbo og trente aktivt når jeg gjorde det, har også forsøkt å bygge muskler på mye av prinsippene fra den boka. La meg presisere at det der er en bok for utholdenhetsidretter, du blir ikke stor(hvis det er det du vil) på de prinsippene og det kostholdet du finner der. Det er ikke ekstremt nok den ene eller andre veien.

Skal du prøve å bygge skikkelige muskler på lavkarbo burde du gå for "The Anabolic diet"(oppgraderinga heter The metabolic diet, men denne har jeg ikke lest selv) eller "T.N.T." av Jeff Volek.

Desverre veldig lite forskning, i alle fall nyere, angående lavkarbo og muskelbygging.

Jeg skulle gjerne ha spist lavkarbo mens jeg bygger muskler som jeg gjør i dag fordi det er digg mat og man er mett hele tiden, men jeg klarte ikke holde energien oppe med 3-4 harde styrkeøkter i uka + cardio så og si hver dag. Noe jeg klarer med "vanlig" treningskosthold.

Men når jeg bare løp og trente masse cardio var lavkarbo utrolig digg, jeg kunne holde et jevnt høyt nivå over lange perioder. Jeg spiste lchf på den tiden, ca 10% kalorier fra karbohydrater, 60-65% fra fett og resten proteiner.

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening
« #7 : 04. juli 2012, 21:15 »
Funker utmerket å gå opp i muskelmasse på lavkarbo. Personlig føler jeg at jeg restituerer bedre, og jeg kan trene oftere, hardere og lengre enn før.

Utlogget pheltj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening
« #8 : 04. juli 2012, 21:27 »
Funker utmerket å gå opp i muskelmasse på lavkarbo. Personlig føler jeg at jeg restituerer bedre, og jeg kan trene oftere, hardere og lengre enn før.

Jeg sa ikke at det ikke gikk, men det er vanskelig hvis du følger boka til Björn Ferry og Kenn Hallsten slavisk.

Et stikkord er at det blir sagt i boka "sterk, men lett". Smiley

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening
« #9 : 04. juli 2012, 21:55 »
Jeg sa ikke at det ikke gikk, men det er vanskelig hvis du følger boka til Björn Ferry og Kenn Hallsten slavisk.

Et stikkord er at det blir sagt i boka "sterk, men lett". Smiley
Jeg har snakket mye med Kenn Hallstensen og jeg vet godt at han også vil anbefale LCHF for muskelbygging. Som du kan lese i boka var en av effektene hos Strømsgodset og Odd Grenland at de fikk et bedre forhold mellom muskler og fett. Uansett om man trener utholdenhet eller styrke er ideen bak spisemønsteret at man oppnår en bedre hormonell balanse. For menn vil dette bety maksimal produksjon av anabole hormoner som testosteron og veksthormon.
Når det er sagt er Hallstensen og alle andre med syn for dette skjønt enige om at noe karbohydrater skal brukes ved hard fysisk trening for aller best resultat. Likevel skal kroppen ha fett som primær energikilde med de fordelene det innebærer. Da jeg selv løftet på mitt beste for noen år siden var menyen kjøttdeig, smør og h-melk før trening. Trykket var på topp.

Utlogget pheltj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening
« #10 : 04. juli 2012, 22:10 »
Jeg har snakket mye med Kenn Hallstensen og jeg vet godt at han også vil anbefale LCHF for muskelbygging. Som du kan lese i boka var en av effektene hos Strømsgodset og Odd Grenland at de fikk et bedre forhold mellom muskler og fett. Uansett om man trener utholdenhet eller styrke er ideen bak spisemønsteret at man oppnår en bedre hormonell balanse. For menn vil dette bety maksimal produksjon av anabole hormoner som testosteron og veksthormon.
Når det er sagt er Hallstensen og alle andre med syn for dette skjønt enige om at noe karbohydrater skal brukes ved hard fysisk trening for aller best resultat. Likevel skal kroppen ha fett som primær energikilde med de fordelene det innebærer. Da jeg selv løftet på mitt beste for noen år siden var menyen kjøttdeig, smør og h-melk før trening. Trykket var på topp.

Vis meg bilder av en som har blitt ordentlig stor på lavkarbo? Jeg sier ikke det er mulig, men det er noe jeg har spurt om flere ganger når noen påstår det du nå gjør.
Som sagt, jeg liker lavkarbo, og er det noen som får til det så vil jeg gjerne prøve deres oppskrift.

Jeg er selv veldig aktiv i "lavkarbomiljøet" og anser meg selv som relativt belest på emnet lavkarbo ifbm trening, men hittil er de eneste lavkarbokostholdene jeg har funnet som lar deg bygge muskler på samme måte som vanlige bodybuildere gjør slike kosthold som jeg tidligere nevnte i tråden her. De innebærer ofte å leve ketogent i uka, med mye fett og utrolig mye karbo i helga. Alt fra 12-48 timer, noen karber også opp på onsdager. Og det er her jeg faller av, da forsvinner mye av hensikten med lavkarbo for min del.

Utlogget Raggis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 926

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening
« #11 : 04. juli 2012, 23:12 »
Nå er ikke jeg noen bygger som skal bli stor, så jeg kan ikke svare på hvor stor man kan bli på lavkarb. Men kan jo komme med mine erfaringer etter ett drøyt år på lavkarb, and still going strong.

Jeg har boka til Kenn Hallstensen, men synes det er lite info å finne imot det å trene styrke eller det å bygge muskler. Fant mest for kondisjonsidretter. Men jeg har også kjøpt boka til svenske Jonas Bergqvists (LCHF & träning : bättre träningsresultat med lågkolhydratkost). Her er synes jeg det er mer matnyttig info imot det å trene styrke sammen med karboredusert kosthold. Denne er kun på svensk, men det går vel greit for de fleste.

Jeg har som nevnt kjørt LCHF i over ett år, og da gått ned ca 25kg uten å miste nevneverdig styrke. Nå hører det med til historien at jeg ikke var i kjempeform når jeg startet å gå ned. Jeg morsjonerte relativt bra, men ikke noe seriøst program etter å ha slitt med skader en stund. Lå vel på ca 150 i bøy, 130 i benk og 180 i mark. Men nå har jeg faktisk gått opp ca 1 cm rundt overarm og ca 2 cm nedre del av lår, dette mens jeg har gått ned ca 20cm i midjen og ca 25kg i vekt. Gjorde nå utstyrsfritt på stevne i juni 160 i bøy, 130 i benk og 190 i mark. Vet at dette er ett stykke bak persene, men allikvel ikke så galt mens man har gått ned så mye i vekt og slitt med en skade i lysken.

Å trene på lavkarb har gått veldig greit, da med unntak av de første 14 dagene. Nå har jeg stort sett ligget under 20g. karb om dagen det meste av tiden. Men har noen få ganger «karbet» med rene glukose produkter (f.eks maltodekstrin ifra potetstivelse), men dette kun før konkurranse og de planlagt tyngste treningene f.eks med makstester. Merker at jeg er mer eksplosiv på tyngre vekter når jeg karber, men det er faktisk ikke noe særlig forskjell på utholdenhet på rep.

Jeg har i forbindelse med å spise LCHF også da spist mye mer mat laget ifra bunnen av, siden det ikke er så mye halvfabrikat i butikken. Dette har gjort at det blir mye mer grønnsaker i kostholdet, samt rent kjøtt, fisk eller fjærkre i rettene.

Her er ca 1 times opptak ifra en forelesning med  Jonas Bergqvist.
http://www.youtube.com/watch?v=zsAELWGtxWw#noexternalembed

Boka finner dere billig på cdon.no: http://cdon.no/b%C3%B8ker/bergqvist,_jonas/lchf_%26_tr%C3%A4ning_%3A_b%C3%A4ttre_tr%C3%A4ningsresultat_med_l%C3%A5gkolhydratkost-17001897

http://fitnessbloggen.no/ finner du også en del artikker om det å trene på lavkarb.
Styrkeløfter som for tiden pleier skader
Stevnepers:
Bøy:250kg Benk:180kg Mark:240kg - Total:662,5kg
Raw:
Bøy:3x200kg Benk:150kg Mark:3x230kg

Utlogget pheltj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening
« #12 : 04. juli 2012, 23:22 »
Raggis:

Artig lesning, skal sjekke ut den boka til svensken.

Hvordan reagerer kroppen når du karber opp for konkurranser ellers? Bivirkninger som kvalme eller lignende?
20karbo om dagen ja, det er jo ketogent til de grader, teller du kalorier også eller spiser du utifra hva du orker/gidder?

Utlogget Raggis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 926

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening
« #13 : 04. juli 2012, 23:47 »
Når jeg har karbet til trening har jeg prøvd ett par forskjellige metoder, men den jeg synes har fungert best er å innta kun ca 20-30g maltodekstrin 20min før trening og fylt på under trening med nye 20-30g. Merker da ikke noe «bivirkninger» verken kvalme, eller søtsug etterpå. Så blodsukkeret ligger nok trolig ganske stabilt. Føler meg omtrent som vanlig, men mer eksplosiv. Men det er nok ikke mer en 1-3 treninger i mnd. jeg gjør dette, da jeg stort sett ikke har følt behov.

Når jeg karbet før konkurranse (har kun vært med på en etter jeg begynte på LCHF), så spiste jeg noen poteter til siste måltid kvelden før, og ett par skiver brød til frokost. Deretter så tok jeg ca 25g rent maltodekstrin ca 20 min før jeg begynte oppvarmingen, og i løpet av de ca 3 timene oppvarming og stevnet varte så inntok jeg ca 100g til flytende samt ett par "treningsbarer" (ca 30g karb i hver) og noen never med nøtteblanding. I denne flytende blandingen hadde jeg også seltin (natrium og kalium), siden jeg merker at ved høyintensitet økter på på LCHF, så ligger muskelkrampene litt nærmere. Jeg kan ikke si at jeg merket noe bivirkninger av karben i det hele tatt. Selv om jeg var sliten, så feiret jeg min bursdag senere på kvelden samme dag og inntok da også en del flytende karb i godt øl. Men var på lavkarb igjen dagen etter ,og kjente ikke noe spesielt eller anderledes på kroppen.

Siden en av mine intensjoner med lavkarb er å gå ned i vekt, unngår jeg karb med fruktose da dette er det sukkeret som lettest blir lagret til fett.

Har ikke telt kalorier, spiser når jeg er sulten. Men har laget noe å kose meg med av og til. f.eks iskrem og brukt proteinpulver som smak.
Styrkeløfter som for tiden pleier skader
Stevnepers:
Bøy:250kg Benk:180kg Mark:240kg - Total:662,5kg
Raw:
Bøy:3x200kg Benk:150kg Mark:3x230kg

Utlogget Sakt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 105

Sv: lavkarbo som livsstil sammen med trening
« #14 : 07. juli 2012, 08:30 »
Tusen takk dere! mye nyttig info her, skal prøve boken til svensken(allerede bestilt) Smiley Prøvde meg på en dag med mye karbo og ble så sykt kvalm og mageknipe til di grader, aldri mer! man lærer av slikt!:P Eg har jo bare gått noen mnd på lavkarbo då, så har ikke så mye erfaring, føler meg i utprøvingsfasen ennå:)
Vekt: 64
Høyde: 168

1RM
KB: 90Kg
BP: 57,5Kg-->65Kg
ML:100Kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!