Skrevet av Emne: Proteinpulver: En stor bløff eller en stor hjelper?  (Lest 7378 ganger)

Utlogget 100%ren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 37

Hei
Jeg og romkameraten har flere ganger nå diskutert heftig om proteinpulver er noe kroppen får nyttegjort i det hele tatt, eller om alt blir skilt ut i urinen.

Han på sin side, mener at proteinpulveret blir "pisset", og det eneste man sitter igjen med er "dyr urin" og en placebo-effekt.

Jeg mener at proteinpulver, og da gjerne whey, har en høy biologisk verdi, som gjør at kroppen får nyttegjort proteinene, så fremt kroppen har behov for proteiner. om kroppen ikke har behov for proteinen blir dette lagret som energi. Jeg mener også at det som kommer ut gjennom urinen er nitrogenet som skilles ut fra proteinmolekylet. Jeg baserer kun proteinbehovet fra proteinshakes etter trening, evt til frokost og kasein til kvelds, og resten kommer gjennom mat

Kan noen (med peiling) gi meg noen gode svar, så jeg enten må bite i det sure eplet eller jeg kan kaste ett godt svar i trynet på han og få stoppet kjeften hans Wink

Takker på forhånd for svar Smiley
"If you always do what you've always done..you'll always get what you always got"
-Ronnie Coleman

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Jeg var 7 uker på PSMF diett der jeg omtrent til tider kun levde på proteinpulver og grønnsaker. Enkelte dager kunne jeg f.eks spise 150g kjøtt og masse proteinpulver. Om det var sant at proteinpulveret bare blir "pisset" ut, burde jeg vel ha mistet omtrent all muskelmasse, eller i verste fall vært død. Smiley Jeg tror altså at så lenge du ikke spiser nok proteiner i form av mat, hjelper proteintilskudd. Om du spiser nok, er det nok bortkastede penger.

Utenom dette har jeg null peiling på hva kroppen gjør med proteinene, og hva som skjer om du spiser for mye.

Utlogget Magnb

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 88

Hvis kameraten din har klart å finne mat man bare pisser ut igjen, så kan jeg bare gratulere! Han har nå løst det store fedmeproblemet i verden og vil sikkert raskt bli mange- millionær, grattis!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Kroppen forbrenner uansett proteinet, det er bare det at nyrene produserer ammonia som så blir til urea som så kommer ut i urinen. 1 gram protein blir uansett til 4.2 kcal gjennom forbrenningen, det er ingenting som går rett igjennom. Er de kaloriene som forbrennes fra protein veldig dyre ? Ikke nødvendigvis, i forhold til mye annen mat.

"Proteinpulver = dyr urin" er bare en sånn anti-hype greie. Konstruert og opprettholdt av folk som ikke tåler at livet er noe annet enn dødskjedelig gjennomsnittlig.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Alt en bør passe på er hvilket proteinpulver en putter i seg. Det har vært vist flere ganger at ikke alle produsenter har rent mel i posen. Det være arsenikk og kvikksølv i pulveret, eller rett og slett mye lavere proteinandel enn angitt. Vi husker jo alle Nutrisport 90+ fadesen.
Her er en link til resultater for målt proteinandel i forhold til oppgitt proteinandel i en del amerikanske pulver. Selv tror jeg at norskproduserte proteinpulver går gjennom såpass med testing at de holder det de lover.
Pass på folkens! Og husk at mat slår pulver (nesten alltid)!
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Enig, i dette tilfellet er nok norske varer mye sikrere. Norge er et mye mindre land og det er enklere å få ødelagt renommeet her. Reglene er sikkert strengere også.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Mjødmann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 90

Whey protein er jo også en optimal kilde til lettopptakelig protein i "vinduet" etter hard styrketrening hvor kroppen er mer mottakelig for å oppta næring. Feks. kjøtt ligger jo i magen i flere timer før det havner eventuelt taes opp for muskelrestitusjon.

dessuten er det som nevnt billig, det merker jeg når jeg på mitt moderate budsjett, når jeg prøver å spise clean i ny og ne  Grin

etter min mening er prots (evt gainer) Omega 3, og kanskje kreatin, de eneste tilskuddene som er verdt å bruke penger på for folk flest.

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Det er sent og jeg gidder ikke grave frem noen studier nå, men ut i fra hva jeg har lest så har romkameraten din feil. Det er tydelig at proteinpulver kan benyttes av kroppen. Altså har det biologisk verdi.

Grunnen til at dette er en diskusjon er etter mitt syn fordi proteintilskudd alltid kommer svært dårlig ut i studier gjort av nøytrale aktører. Ofte er dette et resultat av man henger seg opp i urelevante detaljer som feks om hvorvidt bruk gir økt muskelvekst.

Slike studier er ofte korte og et par av de jeg har lest tok utgangspunkt i en sedat populasjon. Altså var potensialet stort for begge grupper.

Totalt proteininntak er mer interessant. Hvor mye trenger man får å dekke behov og gi basis for muskelvekst? Er behovet så stort at man trenger tilskudd? Mange byggere sverger til 2 - 4 g pr kg/kroppsvekt, mens endel forskere mener 1.2 - 1.8 g holder i massevis og 2 g er kun for ekstreme tilfeller.

Er forskningen av dårlig metode eller bruker byggere mer enn nødvendig? Det får bli opptil hver enkelt.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Overdrevent proteininntak kan slite på nyrene. Det kan også føre til at man får i seg for lite av andre næringsstoffer hvis kaloriinntaket generelt er lavt. Men det er et ganske stort vindu mellom 2-4g/kg og 0.5g/kg som enkelte opererer med.

En vanlig anbefaling er 15% kalorier fra protein. 80 kilo kroppsvekt og 3000 kcal betyr da 1.34 g/kg. På 2000 kcal under diett så blir det bare 0.89 g/kg. Så prosentandelen protein bør øke under diett. "The Zone diet" som ble oppfunnet i 1995 foreskriver 40% karbo, 30% fett og 30% protein. Det blir veldig mye protein ved høyt kaloriinntak men kommer ned til 1.2-1.8 vinduet når kaloriinntaket blir lavt på diett.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Overdrevent proteininntak kan slite på nyrene. Det kan også føre til at man får i seg for lite av andre næringsstoffer hvis kaloriinntaket generelt er lavt. Men det er et ganske stort vindu mellom 2-4g/kg og 0.5g/kg som enkelte opererer med.

En vanlig anbefaling er 15% kalorier fra protein. 80 kilo kroppsvekt og 3000 kcal betyr da 1.34 g/kg. På 2000 kcal under diett så blir det bare 0.89 g/kg. Så prosentandelen protein bør øke under diett. "The Zone diet" som ble oppfunnet i 1995 foreskriver 40% karbo, 30% fett og 30% protein. Det blir veldig mye protein ved høyt kaloriinntak men kommer ned til 1.2-1.8 vinduet når kaloriinntaket blir lavt på diett.

Helsedirektoratet anbefaler at proteininntaket utgjør 10 - 20 E%. Er det ikke så at det skal ganske mye til før proteininntaket begynner å tære på nyrene?

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Helsedirektoratet anbefaler at proteininntaket utgjør 10 - 20 E%. Er det ikke så at det skal ganske mye til før proteininntaket begynner å tære på nyrene?
Det du sier der er veldig uinformert. Friske nyrer kan håndtere protein uansett mengde uten problemer.

Her er en god artikkel om nettopp dette: http://www.iform.no/pub/art.php?id=952

Proteinpulver er mat som kan gjøre hverdagen litt mindre stressende om du har dårlig tid til å lage mat. Proteinpulver er altså ingen bløff, men heller ikke noen "stor" hjelper.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Høyt proteininntak er sikkert ikke farlig i samme stil som dopingbruk. Men det er en del folk som kjører diett med nesten bare protein og det er nok ikke sunt i lengden.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Det du sier der er veldig uinformert. Friske nyrer kan håndtere protein uansett mengde uten problemer.

Her er en god artikkel om nettopp dette: http://www.iform.no/pub/art.php?id=952

Proteinpulver er mat som kan gjøre hverdagen litt mindre stressende om du har dårlig tid til å lage mat. Proteinpulver er altså ingen bløff, men heller ikke noen "stor" hjelper.

Den ene studien involverer folk som inntar under 2g/kg protein, og det tilsvarer i overkant av 20% protein, som er øvre grense i helsedirektoratets anbefaling. Så det er ikke noe spesielt mye. Den andre studien involverer folk som inntok et ukjent kvantum med protein over en veldig kort tidsperiode. Det er derimot noe som heter protein-forgiftning, og det involverer både nyrene og leveren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Inuit_diet

"Because the climate of the Arctic is ill-suited for agriculture and lacks forageable plant matter for much of the year, the traditional Inuit diet is unusually low in carbohydrates and high in fat and animal protein. In the absence of carbohydrates, protein is broken down in the liver through gluconeogenesis and utilized as an energy source. Inuit studied in the 1970s were found to have abnormally large livers, presumably to assist in this process. Their urine volumes were also high, a result of the excess urea produced by gluconeogenesis.
Traditional Inuit diets derive, at most, 35-40% of their calories from protein, with 50-75% of calories preferably coming from fat. This high fat content provides valuable energy and prevents protein poisoning, which historically was sometimes a problem in late winter when game animals grew lean through winter starvation."

http://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation

"Rabbit starvation, also referred to as protein poisoning or mal de caribou, is a form of acute malnutrition caused by excess consumption of any lean meat (e.g., rabbit) coupled with a lack of other sources of nutrients usually in combination with other stressors, such as severe cold or dry environment. Symptoms include diarrhea, headache, fatigue, low blood pressure and heart rate, and a vague discomfort and hunger that can only be satisfied by consumption of fat or carbohydrates."

Rabbit starvation, eller protein-forgiftning er en aktuell problemstilling i forbindelse med ekstreme protein-dietter. Det finnes eksempler fra her på Treningsforum der folk spiser 50-90 % protein i forbindelse med en diett som pågår over lang tid, flere måneder.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Det du sier der er veldig uinformert. Friske nyrer kan håndtere protein uansett mengde uten problemer.

Her er en god artikkel om nettopp dette: http://www.iform.no/pub/art.php?id=952

Proteinpulver er mat som kan gjøre hverdagen litt mindre stressende om du har dårlig tid til å lage mat. Proteinpulver er altså ingen bløff, men heller ikke noen "stor" hjelper.

Må le litt her altså. Jeg skrev en og en halv setning. Likevel klarer du å tillegge meg utsagn jeg aldri kom med. Bra jobba.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Må le litt her altså. Jeg skrev en og en halv setning. Likevel klarer du å tillegge meg utsagn jeg aldri kom med. Bra jobba.

Det var sikkert den setningen du svarte på som han egentlig reagerte på, og den var min :

"Overdrevent proteininntak kan slite på nyrene."

Pluss leveren. Men det skal nok mye til.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!