Skrevet av Emne: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?  (Lest 23153 ganger)

Utlogget Pitbull1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 680
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 680

Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #15 : 05. august 2012, 22:16 »
På verdensbasis sliter styrkeløft med useriøst stempel som følge av altfor mange forbund med forskjellige regler, ulikt utstyr, krav til godkjente løft, etc. Representanter fra ulike forbund krangler om tillatt utstyr, prestasjonsfremmende midler, godkjent dybde i bøy, etc. I tillegg er det ulike verdensrekorder i ulike forbund. Det blir for dumt. I vektløfting er det enighet om hva som karakteriserer godkjente rykk og støt.

Hvor mange forbund finnes i feks boksing? Vel noen felles regler er det da i OL.
Blir det styrkeløft i OL, så er det IPF, som det største, mest seriøse forbund som vil delta. Vi er da allerede med i world games, som er en sammle plass for ioc idretter, som ikke er med i OL enda.
Kast ut fotball for menn, der de ikke stiller med de beste lagene, få inn styrkeløft og ett par andre idretter.

Utlogget weightlifter

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 284
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 284

Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #16 : 05. august 2012, 22:31 »
Det er 180 et eller annet medlemsland i vektløfting. Hvor mange er det i styrkeløft da?

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #17 : 05. august 2012, 23:10 »
Det er 180 et eller annet medlemsland i vektløfting. Hvor mange er det i styrkeløft da?

102 medlemsland i 2009, senere tall er jeg noe usikker på. Men er nok en del flere.
Senior VM har heller ikke vært i år mtp antall deltagere som du nevnte sist (142stk var fra vm i 2011).

Det er ikke rart vektløfting vil ha et høyere antall utøvere, medlemsland etc. Det skulle bare mangle når det er en OL-gren! Nå er vektløfting ute i hardt vær som videre OL-gren (vært diskusjoner på å fjerne det) og hvis så skjer, blir det spennende å se hvordan dette vil endre seg om de to idrettene blir satt på samme nivå.

Jeg skal innrømme at jeg selv har vært fristet til å gå over til vektløfting, nettopp av den grunn at det er en OL-gren.
IPF er med i World Games, og det diskuteres om det skal bli tatt med i prøve-OL i 2018. Skulle styrkeløft bli med i programmet vil brukermassen sprenge! Da ville utvilsomt alle lagt fra seg småforbundene og deres regler, kun med fokus på IPF (tenk interessen i feks USA for å være sterkest, samlet i ett forbund!). Det hadde vært en stor glede å fått samlet alle inn under et og samme regelverk.

Man kan si at styrkeløft ikke er en veldig publikumsvennlig idrett, noe jeg er enig i sett i forhold til feks fotball. Men når man ser vektløfting, luftrifle skyting, trampoline, kappgang, sprangridning osv som OL grener, ser jeg ikke hvorfor man ikke skal måle hvem som er sterkest i verden i øvelser som er helt sentralt i toppidrettsutøveres treningsprogrammer, knebøy, (benkpress) og markløft.
Det har jo også bare de siste par årene, sprengt frem i treningskulturen på alle plan at disse baseøvelsene MÅ med i et program for optimal fremgang på treningen. Jeg håper dette kan bidra til økt interesse rundt styrkeløft på sikt.

Sett på verdensbasis er det lite i å spekulere i når det kommer til hva vanlige mannen i gata har prøvd. Har han prøvd knebøy, benkpress og/eller markløft - eller har han prøvd rykk og/eller støt? Svaret sier vel seg selv.

Vil gjerne trekke frem luftrifle skytingen. Det er utvilsomt en god prestasjon å skyte på en blink som er veldig liten (husker ikke eksakt mål). Men når man som seer/publikum får vite at skytingen skal starte. De starter, og skyter sine skudd. Når alle har skutt, alle uvitende om resultatet, så får vi plutselig se resultatene til hver enkelt, for deretter å ha ny runde og til slutt kåres en vinner. Ja, luftskyting har en lang OL-historie, men hvor er høydepunktet og hvor er spenningen? Blir nesten som å se skiskyting hvor du kun får vite hva de har skutt etter å ha gjort det, fremfor å følge blinkene - spenningsmomentet forsvinner totalt. Og dette er altså da en OL-gren, der de også bruker et våpen få har råd til/kjennskap til, reim for å holde geværet på plass og sikkert mye annet for å optimalisere skyteprestasjonen.

Utstyr eller raw diskusjonen gidder jeg ikke nevne.
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget weightlifter

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 284
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 284

Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #18 : 05. august 2012, 23:19 »
Skrev litt fort når jeg skrev i år ja. Det at vektløftingens ol eksistens blir diskutert er forøvrig ikke noe nytt. Det har jeg hørt så lenge jeg kan huske. Det forsvinner nok ikke så lett.

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #19 : 05. august 2012, 23:25 »
det er 189 medlems nasjoner i IWF

Er tvilende til at nivået i vektløfting er spes bedre enn i styrkeløft. Er ikke styrkeløft enn større idrett enn vektløfting? I alle fall i Norge og USA. Styrkeløft drives meget godt i Norge. Mer tilfeldig i vektløfting
langrenn er ikke en større verdens sport en vektløfting fordi om det er en større sport i Norge..

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #20 : 05. august 2012, 23:26 »
Skrev litt fort når jeg skrev i år ja. Det at vektløftingens ol eksistens blir diskutert er forøvrig ikke noe nytt. Det har jeg hørt så lenge jeg kan huske. Det forsvinner nok ikke så lett.
Ønsker heller ikke se vektløfting vekk fra OL, syntes det er veldig underholdende. Men syntes styrkeløft fortjener en klar plass inn i programmet. Hva syntes du om mitt resonnement?. Vektløfting på sommer-OL, Styrkeløft på vinter-OL, hadde vært noe! Kunne vi sett vektløftere i styrkeløft og motsatt - virkelig fått med de beste av de beste!
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget weightlifter

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 284
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 284

Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #21 : 05. august 2012, 23:42 »
Jeg ønsker styrkeløft inn i OL. Men da måtte det vel ha blitt i sommer OL:)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #22 : 06. august 2012, 00:04 »
styrkeløft er vel ganske publikumvennlig, spennende med tunge løft. men er ikke særlig estetisk med alle folkene som må hjelpe til på pallen. Er det noe annen idrett med så mange "hjelpere" så nært rundt seg? men sånn må det jo være.

Men det jeg virkelig lurer på: jobber IPF med å komme med i OL?

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #23 : 06. august 2012, 09:44 »
Men det jeg virkelig lurer på: jobber IPF med å komme med i OL?
De jobber med å først bli anerkjent av IOC. Søknaden i 2008 ble avslått på grunn av antall positive dopingtester: http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Newscontainer/Press_release-IOC_recognition.pdf

Fra IPF sin strategiplan ( http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/strategic-plan.pdf ): In 2012, the key goal of the IPF is to achieve recognition by the International Olympic Committee
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #24 : 06. august 2012, 13:31 »
Dere må begynne å kjøpe TF magasinet folkens, i forrige utgave uttalte selveste Dietmar Wolf seg om denne saken. Han hadde noen interresante momenter, først og fremst trodde han at styrkeløft neppe ville komme med siden vi allerede har vektløfting med i OL. Dessuten er det nok for lite penger å hente for IOC, ingen som vil sponse styrkeløft, men en drøss av folk som vil sponse de andre nyere, "amerikaniserte" idrettene som kommer med.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #25 : 06. august 2012, 16:10 »
Dere må begynne å kjøpe TF magasinet folkens, i forrige utgave uttalte selveste Dietmar Wolf seg om denne saken. Han hadde noen interresante momenter, først og fremst trodde han at styrkeløft neppe ville komme med siden vi allerede har vektløfting med i OL. Dessuten er det nok for lite penger å hente for IOC, ingen som vil sponse styrkeløft, men en drøss av folk som vil sponse de andre nyere, "amerikaniserte" idrettene som kommer med.
Trist

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #26 : 06. august 2012, 16:14 »
Selv om Dietmar stiller sin skepsis til styrkeløft i OL vil jeg si det er mange gode argumenter for å få dette med (som jeg skrev tidligere i tråden). En løsning med vektløfting og styrkeløft fordelt på sommer og vinter OL er også en fin inndeling som nok ville falt i smak. Sentrale sponsorer er uten tvil viktig for å få frem en idrett. Med status som OL-gren vil det utvilsomt tilstrømme sponsorer til styrkeløft, utrolig nok henger alt dette sammen.
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #27 : 06. august 2012, 16:26 »
Det virker som de nedprioriterer kraftsporter. I vektløfting er det kun sammenlagtresultatet som gir medalje mens det utdeles medaljer også i rykk og støt i VM og EM. I svømming er det  derimot enormt mange øvelser og hvis du er god i en så er du gjerne god i flere.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #28 : 06. august 2012, 16:28 »
det er 189 medlems nasjoner i IWF
langrenn er ikke en større verdens sport en vektløfting fordi om det er en større sport i Norge..

Vinter-OL er jo en egen greie da. Spørs om langrenn hadde kommet med hvis de skulle slått sammen vinter og sommer OL.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget J Skåren

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 752
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 752

Sv: Styrkeløft i OL, er det ønskelig?
« #29 : 06. august 2012, 16:40 »
Jeg synes hvertfall at argumentet om at det ikke blir aktuelt siden vektløfting allerede er i OL er for dårlig. Det blir jo nesten som å si at det kun skal være èn kampsport, èn stil i svømming, èn ballidrett etc. Det har mange like elementer, men er likevel helt forskjellige idretter. Om det hadde vært lettere å komme inn om styrkeløft hadde vært uten utstyr eller ikke, er jo helt klart diskuterbart. Det argumentet blir uansett også for dårlig om man mener det er den eneste årsaken. Som Andrè sier, så kan man jo bare se på hvor mye rart som er med og som ikke er publikumsvennlig overhodet.

Når det er sagt, så skjønner jeg veldig godt at antall dopingtatte og at det er så mange forskjellige forbund uten dopingtester, forskjellige regler fra forbund til forbund osv. gjør det mindre aktuelt å slippe det inn. Det blir litt udefinerbart med så mange tolkninger av reglene, kanskje - selv om IPF er det mest seriøse og ledende forbundet. Jeg skulle virkelig likt å sett styrkeløft i OL og hvilken utvikling det hadde hatt som følger av det. Det hadde kanskje vært akkurat det vi hadde trengt for at det hadde blitt en felles enighet om reglement, og alle ville blitt en del av forbundet som var knyttet til OL (hvertfall i mye større grad).  Jeg tror kanskje at om vi hadde kommet med i OL, så hadde vi blitt den idretten som vi burde vært nå for å komme med i OL.

Det er vel naturligvis mange andre sentrale elementer, men det er hvertfall noen tanker jeg har.
Brumunddal AK



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!