Skrevet av Emne: Har trent RYP i 2 år..  (Lest 9138 ganger)

Utlogget Panserjohan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Har trent RYP i 2 år..
« : 08. august 2012, 12:22 »
Som tittelen sier, har jeg trent RYP i over to år nå, og er ganske fornøyd med resultatene programmet har gitt meg. Skal også nevnet at jeg har gjennomført 2x 5x5 programmer innimellom når jeg har følt meg lei av det noe ensformige RYP programmet.

Jeg startet som en litt kraftig plugg på 185 cm og 98 kg. Er like lang på strømpelesten i dag, men veier 87 kg, og ser vesentlig bedre ut. Kan nevne at jeg er 28 år gammel.

Grunnen til at jeg ikke trener 2, 3 eller 4 splitt, er at jeg ikke har tid, samt at jeg er rimelig fornøyd med hvordan RYP passer inn i min treningshverdag. Jeg jobber en god del mer enn 37,5 timer i uka i finansnæringen, og har ikke all verdens tid til å trene. (unskyldinger, unskyldinger osv)  Embarrassed  Jeg har modifisert RYP programmet en del for at det skal passe til meg, les: lagt inn et mer baseøvelsespreg. Mark, knebøy, benk, roing, chins, dips. Pluss litt cardio.

Årsaken for innlegget er at nå tenkte jeg å endre litt på hvordan jeg gjør ting, ikke bare øvelsesmessig, men har tenkt å endre på antall reps. tanken var å ligge ca 500 kalorier i overskudd.
Det jeg håper på er at noen kan gi meg noen tilbakemeldinger på dette.

Nytt program og reps.

4 første uker

Markløft: 12-15RM
Knebøy: 12-15RM
Stående Roing: 12-15RM
Benkpress: 12-15RM
Dips: 15-20RM
Chins: 15-20RM
Bicepscurl: 15:20RM

2 siste uker:

Legger det meste på 4 reps pluss dropsett.

Utlogget ChristianR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 152
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 152

Sv: Har trent RYP i 2 år..
« #1 : 08. august 2012, 13:17 »
Hvis du deler opp treningene f.eks slik:

Dag 1

Markløft
Chins
Biceps-curl
Tåhev


Dag 2

Knebøy
Stående roing
Skråbenk
Skulderpress

Dag 3

Benkpress
Rygghev
Dips
Lår-curl

Dette er bare et random eksempel på hvordan du kan dele det opp.

Altså, problemet med et slikt RYP program er at det er ikke optimalt å kjøre både Markøft, Knebøy og Benkpress på samme dag. Å ivertfall ikke flere ganger i uken. Det er det jeg absolutt ikke liker med RYP, samtidig som at det er veldig ensformig.

Hvis du deler opp øktene på denne måten så vil du fortsatt få trent gjennom hele kroppen hver økt, men de blir kortere og du har mer energi til å løfte tyngre på de store baseøvelsene.

Fyll inn med ønskede øvelser om du vil, men 5 øvelser pr.økt er nok.

Du kan gjerne begynne på 15 reps med økning i vekter hver eneste økt. Kjører du dette i 4 uker og du er flink til å beregne hvilken vekt du skal begynne på faller det seg naturlig på uke 5 å droppe antall repetisjoner til f.eks 12/10 for å kunne gjennomføre økten med den vekten du har kommet til på det tidspunktet Wink Å slik fortsetter du bare!
- Personlig Trener
- Webcoach
- Kostholdsveileder

www.sterkogskadefri.no

Utlogget Panserjohan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Har trent RYP i 2 år..
« #2 : 08. august 2012, 13:46 »
Takker for svar McFlurry, litt på siden, hvorfor tåhev? for meg virker det som en meningsløs øvelse, eller er jeg misinformert?

Det var et greit oppsett du satte opp der, og absolutt noe til etterfølgelse. Tror jeg skal prøve noe lignende framover.

Er enig i at det å kjøre mark, knebøy og benk hver økt, noe jeg kjente veldig på i fjor høst. Gikk litt i veggen rundt november 2011. Det hele endte da med et løft med feil teknikk i mark, og to måneder med fysio og smertestillende grunnet en strekk i ryggen.

Krummet ryggen på tredje rep på 150kg i mark, og det reiv fra midt på ryggen og ned i rumpa. Etter det har jeg droppet reimer, og gått ned 30-40 kg i mark, og kjører mange reps.

Utlogget ChristianR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 152
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 152

Sv: Har trent RYP i 2 år..
« #3 : 08. august 2012, 16:30 »
Hehe, nei det var bare for å fylle inn med en øvelse sånn at poenget mitt kom skikkelig fram ;P Du får vel nok trening i leggene av knebøy så ikke tenk så mye på akkurat hvilke øvelser jeg satt opp (Selv om nesten alle er viktige baseøvelser). Selv så synes jeg et slikt oppsett er veldig effektivt, tidsbesparende og hjelper å holde motivasjonen oppe Smiley
- Personlig Trener
- Webcoach
- Kostholdsveileder

www.sterkogskadefri.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!