Skrevet av Emne: Program til å gå ned i Fettprosent?  (Lest 9284 ganger)

Utlogget duddel

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

Program til å gå ned i Fettprosent?
« : 14. august 2012, 22:43 »
Hei der! Jeg ønsker å gå ytterligere ned i fettprosent. Dette for å markere musklene enda mere.

Derfor lurer jeg på om noen her vet om ett bra løpeprogram som er veldig effektivt? Smiley

Har hørt at intervalltrening hjelper masse. Stemmer dette? Isåfall, kunne noen hatt bryet til å lage et til meg? Smiley

takker for svar!

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Sakt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 105

Sv: Program til å gå ned i Fettprosent?
« #2 : 16. august 2012, 13:09 »
Morgencardio, 40min gange i evt oppoverbakke. Ikke løp! Du må holde en puls mellom 120-150ca. Kanskje legge inn en spinning/sykkeltur på kvelden, men husk på pulsen. Har du høy puls så trener du jo hjertet/kondisen om du vil:)

Det vil tære på muskelmassen og løpe med høypuls.
Vekt: 64
Høyde: 168

1RM
KB: 90Kg
BP: 57,5Kg-->65Kg
ML:100Kg

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Program til å gå ned i Fettprosent?
« #3 : 16. august 2012, 17:41 »
http://www.bodybuilding.com/fun/ultimate-8-week-hiit-for-fat-burning-program.html

Her beskrives det godt hvordan man forbrenner fett med intervaller. Jeg har også prøvd ut deler av dette, men ikke fullført det 100 % og ikke vært ekstremt nøye med maten annet enn at jeg har spist sunt. Jeg gikk ned i fett%, men som sagt tror jeg at jeg vilel gått enda lenegr ned om jeg hadde fulgt det 100%.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Program til å gå ned i Fettprosent?
« #4 : 17. august 2012, 18:58 »
30-45 min kardio på 65% av makspuls. Gjennomføres 3-5 ganger i uken.

Utlogget Has left the building

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

  • Russians know the drill...
Sv: Program til å gå ned i Fettprosent?
« #5 : 18. august 2012, 08:50 »
http://www.bodybuilding.com/fun/ultimate-8-week-hiit-for-fat-burning-program.html

Her beskrives det godt hvordan man forbrenner fett med intervaller. Jeg har også prøvd ut deler av dette, men ikke fullført det 100 % og ikke vært ekstremt nøye med maten annet enn at jeg har spist sunt. Jeg gikk ned i fett%, men som sagt tror jeg at jeg vilel gått enda lenegr ned om jeg hadde fulgt det 100%.

Bra artikkel dette!! Og som argumenterer for at lange økter med cardio på lavere puls IKKE er veien å gå. Med gode henvisninger også. En del senere forskning viser at HIIT/TABATA gir en bedre fettforbrenning målt over 24 timer, samtidig som det ikke tærer på muskelmassen. Snarere tvert imot...

Dermed er spørsmålet mitt - Hvor kommer disse sannheten fra:

Morgencardio, 40min gange i evt oppoverbakke. Ikke løp! Du må holde en puls mellom 120-150ca. Kanskje legge inn en spinning/sykkeltur på kvelden, men husk på pulsen. Har du høy puls så trener du jo hjertet/kondisen om du vil:)

Det vil tære på muskelmassen og løpe med høypuls.

Men er det tillat å løpe dersom du har god kondisjon, og faktisk ikke kommer opp i 120 i puls dersom du går fort?

Og det er på puls mellom 65-75 % av Vo2max at du best trener hjertet/kondisjonen og ikke på høyere puls. Dette fordi det er den minst belastende og den du kan holde på med lengst. Toppidrettsutøvere innen kondisjons idretter har bortimot 80 % av treningstimene sine innen denne sonen. Resten ligger innenfor de neste 4  intensitetssonene. Alt bedrer kondisjonen, men for mye høy puls kan være svært belastende for kroppen. Det er jeg med på.

Så...

30-45 min kardio på 65% av makspuls. Gjennomføres 3-5 ganger i uken.

Dette er godt tips dersom du ønsker å bedre kondisjonen din og absolutt en skånsom trening. En av de minst belastende måtene å trene kondisjon på, men ikke den mest fettforbrennende.

Utlogget letende

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: Program til å gå ned i Fettprosent?
« #6 : 18. august 2012, 09:12 »
På lav puls er det utholdenheten man trener og kroppens evne til forbrenne fett, skal man trene opp kondisjonen må man opp i høyere puls..Hvis de trener 20 timer og mere i uken så sier det seg selv att man må kjøre mye pent.

Utlogget tenret

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Sv: Program til å gå ned i Fettprosent?
« #7 : 18. august 2012, 12:50 »
På lav puls er det utholdenheten man trener og kroppens evne til forbrenne fett, skal man trene opp kondisjonen må man opp i høyere puls..Hvis de trener 20 timer og mere i uken så sier det seg selv att man må kjøre mye pent.

Nå må du gi deg her a!
Neida, men uansett. Slik jeg ser det vil man jo uten tvil forbrenne mer ved intervaller mot for trening på _lav_ puls. Se for deg at du går og subber på mølla i 20-30 minutter, og det mest intensive med økta er samtalen du har med kompisen din. Også sammenligner du det med at du kjører 12-15 minutter med harde intervaller, 30 sekunder pause, 30 sekunder "full spurt". Du må jo uten tvil forbrenne mer ved intervalløktene!

Er forøvrig enig i at det kan tære noe på muskelmassen om man kjører knallharde intervaller før frokost.

Utlogget Chukken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27


Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Program til å gå ned i Fettprosent?
« #9 : 18. august 2012, 17:01 »
Det viktigste er ikke om du springer fort eller går rolig. For fettforbrenning er det én ting som betyr mer enn noe annet: Avstanden.

Hva er best av 1 time middels tung kardio eller 30 min hard kardio? Det du forbrenner mest av! Hva forbrenner du mest av? Det du kommer lengst av. Kommer du lengre med 1 time middels tung kardio enn 30 min hard kardio, vil fettforbrenningseffekten være større her.

Argumentet om at fettforbrenningen er større i timene etter en intervalløkt, holder ikke. Forskning viser at det er en liten økning i hvilemetabolismen etter en slik økt, men den er MARGINAL. I praksis? Ikke merkbar, selv ikke over langtid.

Samtidig er det slik at en puls på rundt 60-70% av makspuls er bra for å forbrenne fett. Dette fordi kroppen bruker fett som primærkilde for energi på så lav intensitet. Jo høyere intensitet enn dette, jo større blir behovet for karbohydrat for å gi kroppen energi til å holde på. På ekstremt høy intensitet brukes karbohydrat som primærkilde - derfor er ikke høy intensitet nødvendigvis bedre. Hardere = ikke nødvendigvis bedre. Du kan trene deg i senk på 10 min om du vil, men det vil ikke gi en god fettforbrenningseffekt av den grunn...

Har du noen gang sett på Tour De France, og merket hvordan syklistene plutselig øker farten mot slutten? Når man trodde de var helt kjørt fra før? Dette er strategisk, og henger sammen med nettopp det jeg beskrev over - de har lagret karbohydrat til de skal spurte (spurt = øke intensiteten). Da bruker kroppen karbohydrat primært, mens den har brukt fett helt frem til dette punktet. Dette gjør at de kan tråkke hardt inn de siste kilometrene - og 'timer' de det rett, går det tomt omtrent akkurat i det de passerer målstreken.

Du har sikkert sett syklister som plutselig faller om også. Da har de ikke vært flinke nok til å fylle på med karbohydrater før/under løpet, og det er rett og slett tomt. Tomt er tomt. Da er det ingenting å ta av, og de går i bakken. De mangler energi til å fortsette, ganske enkelt. De prøver å øke farten såpass mye at kroppen nekter, fordi fett ikke fungerer som eneste energikilde på den intensiteten de prøver å oppnå.

Men nå beveger jeg meg litt utenfor tema. Det er bare greit å nevne, for å forklare litt om hvordan disse tingene fungerer. Når alt kommer til alt - det viktigste er hvor langt du kommer! Du forbrenner omtrent det samme på å gå 1 km som å løpe 1 km.

Om målet er kun fettforbrenning, er det egentlig ikke nødvendig å trene i det hele tatt. Du kan styre alt gjennom dietten, da dette handler kun om riktig kcalinntak sammen med et balansert forhold mellom karbohydrat, protein og fett. Det finnes flere kroppsbyggere som aldri trener kardio, selv før konkurranser. Men trening vil selvsagt gjøre det lettere. Iallfall for de med god matlyst.

Jeg kan forøvrig forandre rådet mitt noe fra forrige innlegg. Du kan godt øke lengden til 1 time om du vil. Til og med mer, om du vil. Det bunner ned til hva du orker og kan innhente deg fra. Men for at du skal ha merkbart utbytte av det, bør du gjerne ha minst 30 min. noen ganger i uken, det er iallfall en enkel regel å ha. Dette skal da selvsagt være et supplement til en ellers god diett for at man skal oppnå det man vil.

Et generelt råd for å sjekke at det du gjør fungerer: Sikt mot å maksimalt gå ned 0,5 kg i uken. Går du ned stort mer enn dette, mister du gjerne for mye muskelmasse i tillegg. En nedgang på under 0,5 kg er helt greit. 0,25 kg er f. eks absolutt bra nok. Går du ikke ned noe, må du spise mindre og/eller trene mer. Men husk at dette er et langtidsprosjekt, og noe du skal kunne komibnere med et normalt liv i tillegg. Ikke stress.

Test fremgangen underveis, ta justeringer der det trengs og vær tålmodig. Da lykkes du.

Utlogget Has left the building

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

  • Russians know the drill...
Sv: Program til å gå ned i Fettprosent?
« #10 : 19. august 2012, 08:48 »
Særdeles bra innlegg paramora, ryddig og saklig - honnør gitt Bow

Er enig med deg i mye her. Samtidig tenker jeg at det også er nyttig å variere på intensitetssonene dine. Dette for å få høyere energiforbruk under treningen. Og dermed forbrenne mere. Lavintensitets trening bedrer evnen til å forbrenne fett, men en variasjon vil totalt sett gi bedre fettforbrenning. Slik som en del av forskningen fra NTNU tyder på. Men denne variasjonen innebærer ikke intensitet på over 90 % av makspulsen - eller over anaerob terskel.

Et bra program for å oppnå dette er 4x4 intervalltrening. Denne vil gi deg litt av alt. Pulsen vil ligge mellom 60-85 % av maks og energiforbruket er bra, samt at du vil bedre arbeidskapasiteten. Her er en link til dette programmet:

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/effektiv-forbrenning-med-4-x-4-intervaller

Men som paramora sier avhenger alt av hvilke mål en har for treningen sin og at det enkleste er å ha fokus på kosten, da denne er avgjørende for om du går ned i fettprosent eller ei. Støtter denne delen:

Et generelt råd for å sjekke at det du gjør fungerer: Sikt mot å maksimalt gå ned 0,5 kg i uken. Går du ned stort mer enn dette, mister du gjerne for mye muskelmasse i tillegg. En nedgang på under 0,5 kg er helt greit. 0,25 kg er f. eks absolutt bra nok. Går du ikke ned noe, må du spise mindre og/eller trene mer. Men husk at dette er et langtidsprosjekt, og noe du skal kunne komibnere med et normalt liv i tillegg. Ikke stress.

Lykke til!!

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Program til å gå ned i Fettprosent?
« #11 : 19. august 2012, 21:51 »
Tusen takk, Detoxer! :-)

Svært enig i det du også sier. Honnør til deg også!:)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!