Skrevet av Emne: hvorfor blir benkpress så hatet?  (Lest 12558 ganger)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #30 : 25. august 2012, 11:36 »
edit : (innlegget jeg svarte på ser ut til å ha forsvunnet)

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #31 : 25. august 2012, 12:27 »
Bare teknikk = de er uvitende , da er det bare å snakke om været.
Ingen ting å si hva du tar i benken = Si det til en bryter, bokser, (skråbenk for kulestøter) eller styrkeløfter vil de bare se rart på deg og lurt på om de er tilbakestående. Til og med en av våre største helter under Ol håndballegenten trenger push i overkroppene for å støte og kaste.
Tulleøvelse = Tja men det er vel ingen effekter begge kjønn setter større pris på en flott brystkasse, store skuldre og armer.

Jeg tror det meste handler om uvitenhet og delvis misunnelse. Du må huske på at mange tror du MÅ bruke dop for å benke 150kg. I mitt nærmiljø var 125 kg det som var det maksimale. Veldig få har den målbevisstheten, talentet, systematikken evne til å tiltrekke seg riktig folk for å hjelpe samt en meget god selvdisiplin.

Benkpress er en veldig god øvelse for å vise overkropp styrke, det er derfor den er med i styrkeløft for å finne den sterkeste overall. Benk trenes godt sammen med roing og chins for en komplett pakke.

Latsen må aktiveres statisk (blir dynamisk siden overarmen beveger seg i presset for å skape spenn men om man trener godt på det kan man klare å få en press effekt på stanga ved at den dras opp.

''ligger ikke styrke i benkpress, bare teknikk''
''har ingenting å si hvor mye en tar i benken''
''er bare en tulleøvelse''


Dette og mye mer har jeg hørt folk har sakt om øvelsen benkpress. Konkurerer selv i benkpress og får høre mye negativt egentlig om at det har ingenting å si om styrken, men er det virkelig sant?
Begynner og bli rimelig lei av å høre så mye negativt om øvelsen, har i det siste året funnet ut at det var mangen muskelgrupper jeg kunne trene som støtteøvelser for å bli bedre, muskelgrupper jeg ikke visste fra før av at ble aktivert under løftet.

markløft, å løfte noe opp fra bakken er jo en veldi bra øvelse for å vise styrke, men benkpress må da kunne si noe om styrken i overkroppen om en tenker på kroppsvekt i tilleg på maksløft?Smiley
Jeg er helt enig i at benkpress ikke sier noe om hele kroppstyrken, men den må da kunne si noe om styrken i overkroppen?

Har bare prøvd markløft ett par ganger pga skeiv ryggrad, prioriterer heller mye ryggøvelser så det ikke blir feil kroppsholdning:)


håper på svar, må ha noe å argumentere for neste gang jeg får høre dritt:)


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!