Skrevet av Emne: hvorfor blir benkpress så hatet?  (Lest 12532 ganger)

Utlogget gass

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 9

  • If nothing goes right, go left.
hvorfor blir benkpress så hatet?
« : 22. august 2012, 01:19 »
''ligger ikke styrke i benkpress, bare teknikk''
''har ingenting å si hvor mye en tar i benken''
''er bare en tulleøvelse''


Dette og mye mer har jeg hørt folk har sakt om øvelsen benkpress. Konkurerer selv i benkpress og får høre mye negativt egentlig om at det har ingenting å si om styrken, men er det virkelig sant?
Begynner og bli rimelig lei av å høre så mye negativt om øvelsen, har i det siste året funnet ut at det var mangen muskelgrupper jeg kunne trene som støtteøvelser for å bli bedre, muskelgrupper jeg ikke visste fra før av at ble aktivert under løftet.

markløft, å løfte noe opp fra bakken er jo en veldi bra øvelse for å vise styrke, men benkpress må da kunne si noe om styrken i overkroppen om en tenker på kroppsvekt i tilleg på maksløft?Smiley
Jeg er helt enig i at benkpress ikke sier noe om hele kroppstyrken, men den må da kunne si noe om styrken i overkroppen?

Har bare prøvd markløft ett par ganger pga skeiv ryggrad, prioriterer heller mye ryggøvelser så det ikke blir feil kroppsholdning:)


håper på svar, må ha noe å argumentere for neste gang jeg får høre dritt:)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #1 : 22. august 2012, 01:30 »
Å snakke om benkpress og kroppsvekt er en fin måte å understreke at en er kortvokst på. Om det i tillegg dreier seg om en såkalt spesialbenker så har vi da altså ikke bare med en dverg å gjøre, men en dverg med tynne bein. Den verste typen. Grin

Men joda, benkpress sier utvilsomt noe om styrken i overkroppen. Sterke triceps, skuldre, bryst og lats gir bra benk - med andre ord store deler av muskulaturen i overkroppen.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #2 : 22. august 2012, 01:46 »
Jeg tror det er Serratus Anterior du mener og ikke lats, med mindre buen i ryggen er enorm, da kan du kanskje få inn litt lats.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #3 : 22. august 2012, 02:08 »
Jeg tror det er Serratus Anterior du mener og ikke lats, med mindre buen i ryggen er enorm, da kan du kanskje få inn litt lats.



Nei mener lats. Serratus anterior vil ikke ha noen betydning i benkpress ettersom rhomboidene, Serratus' antagonist, er spent og skulderbladene trekt bak.

Latsene trekker overarmen til siden av kroppen, både når den er foran kroppen som i roing, nedtrekk etc men også når den er bak kroppen som i dips, declinebenk og til en viss grad benkpress (mer med smalere grep).

Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #4 : 22. august 2012, 07:32 »
Øvelsen benkpress har blitt helt ødelagt av benkskjorten.
Det er totalt uinteressant å se hvor mye folk løfter med en tvangstrøye med strikkeffekt.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #5 : 22. august 2012, 08:50 »
Å snakke om benkpress og kroppsvekt er en fin måte å understreke at en er kortvokst på. Om det i tillegg dreier seg om en såkalt spesialbenker så har vi da altså ikke bare med en dverg å gjøre, men en dverg med tynne bein. Den verste typen. Grin

Men joda, benkpress sier utvilsomt noe om styrken i overkroppen. Sterke triceps, skuldre, bryst og lats gir bra benk - med andre ord store deler av muskulaturen i overkroppen.

".....men en dverg med tynne bein. Den verste typen." Grin Grin Grin


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #6 : 22. august 2012, 12:17 »
Nei mener lats. Serratus anterior vil ikke ha noen betydning i benkpress ettersom rhomboidene, Serratus' antagonist, er spent og skulderbladene trekt bak.

Latsene trekker overarmen til siden av kroppen, både når den er foran kroppen som i roing, nedtrekk etc men også når den er bak kroppen som i dips, declinebenk og til en viss grad benkpress (mer med smalere grep).

En av funksjonene til Serratus Anterior er å føre skulderbladene fra hverandre, dvs at skulderbladet føres framover mot utsiden av brystet samtidig som brystmuskelen kontraheres i benkpress. Den jobber derfor som en synergist sammen med bryst og skulder mens skulderleddet roteres. Ved å føre skulderbladene sammen i forkant av benkpress kommer Serratus Anterior i ustrakt posisjon men vil så jobbe naturlig som synergist under benkpress. Det finnes mange artikler på nettet som beskriver dette.
I helt flat benkpress får du neppe noen involvering av Latissimus Dorsi bortsett fra når albuen beveger seg fra en posisjon under brystet til en posisjon på linje med brystet. Etter det så føres overarmen vekk fra siden av kroppen. I benkpress med bue i ryggen så blir det litt annerledes, her vil vinkelen i overkroppen tilnærme bevegelsen til den naturlige kontraksjonsvinkelen til Latissimus Dorsi. Ved ekstrem bue så begynner bevegelsen å ligne litt på dips, og her føres overarmen inn mot kroppen i mye større grad, noe som aktiviserer Latissimus. Det er nok grunnen til at mange klarer å løfte større totalvekt i dips enn i raw benkpress, at den store lats-muskelen blir involvert i større grad.

http://www.criticalbench.com/pressing-power.htm

Sitat :

All bench-press movements target the pectoralis major, deltoids, triceps and serratus anterior
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #7 : 22. august 2012, 12:36 »
En av funksjonene til Serratus Anterior er å føre skulderbladene fra hverandre, dvs at skulderbladet føres framover mot utsiden av brystet samtidig som brystmuskelen kontraheres i benkpress. Den jobber derfor som en synergist sammen med bryst og skulder mens skulderleddet roteres. Ved å føre skulderbladene sammen i forkant av benkpress kommer Serratus Anterior i ustrekt posisjon men vil så jobbe naturlig som synergist under benkpress. Det finnes mange artikler på nettet som beskriver dette.
I helt flat benkpress får du neppe noen involvering av Latissimus Dorsi bortsett fra når albuen beveger seg fra en posisjon under brystet til en posisjon på linje med brystet. Etter det så føres overarmen vekk fra siden av kroppen. I benkpress med bue i ryggen så blir det litt annerledes, her vil vinkelen i overkroppen tilnærme bevegelsen til den naturlige kontraksjonsvinkelen til Latissimus Dorsi. Ved ekstrem bue så begynner bevegelsen å ligne litt på dips, og her føres overarmen inn mot kroppen i mye større grad, noe som aktiviserer Latissimus. Det er nok grunnen til at mange klarer å løfte større totalvekt i dips enn i raw benkpress, at den store lats-muskelen blir involvert i større grad.

http://www.criticalbench.com/pressing-power.htm

Sitat :

All bench-press movements target the pectoralis major, deltoids, triceps and serratus anterior

Du tar ganske enkelt feil bare. Hvem i huleste er det som trekker skulderbladene fra hverandre i benkpress da? De skal jo være trekt bak og låst i benken de. Det blir helt baklengs.. et problem med benkpress er faktisk at det svekker serratus anterior og skaper skulderproblemer på denne måten.

Og jo, lats betyr mer enn man skulle tro for bunnstyrken. Det er bare å prøve å kjøre seg helt ut på mange sett med nedtrekk og deretter prøve å benke tungt. Selvfølgelig vil flere ting spille inn her - om en har korte armer, er kjempetjukk og benker med albuene rett ut til sidene så blir det lite lats.. men det er ikke det som er normalt.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #8 : 22. august 2012, 12:42 »
Du tar ganske enkelt feil bare. Hvem i huleste er det som trekker skulderbladene fra hverandre i benkpress da? De skal jo være trekt bak og låst i benken de. Det blir helt baklengs.. et problem med benkpress er faktisk at det svekker serratus anterior og skaper skulderproblemer på denne måten.

Og jo, lats betyr mer enn man skulle tro for bunnstyrken. Det er bare å prøve å kjøre seg helt ut på mange sett med nedtrekk og deretter prøve å benke tungt. Selvfølgelig vil flere ting spille inn her - om en har korte armer, er kjempetjukk og benker med albuene rett ut til sidene så blir det lite lats.. men det er ikke det som er normalt.

Kan tenke meg at det er litt forskjellig hvor mye serratus involveres i benkpress, fra individ til individ. Når det gjelder nedtrekk og benkpress så er det vel heller sånn at man burde bli dårligere i nedtrekk av å trene benkpress tungt først, hvis lats involveres mye i benkpress. Og ikke omvendt. Derimot så involveres brystmusklene og serratus noe i nedtrekk og da kan du bli dårligere i benkpress av å slite deg ut på nedtrekk først.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #9 : 22. august 2012, 12:49 »
Kan tenke meg at det er litt forskjellig hvor mye serratus involveres i benkpress, fra individ til individ. Når det gjelder nedtrekk og benkpress så er det vel heller sånn at man burde bli dårligere i nedtrekk av å trene benkpress tungt først, hvis lats involveres mye i benkpress. Og ikke omvendt. Derimot så involveres brystmusklene og serratus noe i nedtrekk og da kan du bli dårligere i benkpress av å slite deg ut på nedtrekk først.

Det er ingen som hevder at benkpress er en god øvelse for lats. Men du avhenger definitivt av de.

Og nei, med mindre teknikken din er 100% takras så har serratus stadig vekk ingen verdens ting å si i flat benkpress. Har lite å si i nedtrekk heller. Jeg begynner å lure på hvor du har dette fra...

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #10 : 22. august 2012, 13:00 »
Jeg linket og siterte www.criticalbench.com i det andre innlegget mitt ?

http://www.criticalbench.com/pressing-power.htm

Sitat :

All bench-press movements target the pectoralis major, deltoids, triceps and serratus anterior

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #11 : 22. august 2012, 20:46 »
Fra www.criticalbench.com :

"The close-grip bench press has a powerful effect on the triceps. It’s not that the triceps works more on the movement but that the pectoralis major works less, so you feel the effort in your triceps. Keep in mind that when muscles are stretched, they are recruited more. The pectoralis major is recruited when you stretch it by raising your arm to the side (abduction) and letting your elbow drop down (horizontal extension) as if performing a regular-grip or wide-grip bench press. With the close-grip bench press, however, your elbows are closer to your sides so there’s less pec stretch, and the triceps and deltoids have to perform the work."

Så når man trekker skulderbladene sammen før benkpress så betyr det at Serratus Anterior strekkes og kommer i bedre posisjon til å jobbe som synergist.

Angående lats så kan det tenkes at enkelte spenner musklene i overkroppen (og resten av kroppen kanskje til og med) så mye under benkpress at det blir en statisk belastning, inkludert på lats.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #12 : 22. august 2012, 21:08 »
Følg med på skulderbladet så vil du se at det følger med på veien opp, og da jobber Serratus Anterior som synergist i bevegelsen :

http://www.youtube.com/watch?v=u99qWU_mVb4

Litt vanskelig å finne en video der det er tydelig, men der er det ganske tydelig. Riktig vinkel og tighte klær.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #13 : 22. august 2012, 21:26 »
Kilden din er bare ikke verdt noe som helst. De kan hevde så mange ganger de vil at serratus er en av de viktigste musklene i benkpress de bare vil men det vil aldri bli korrekt av den grunn. Og selv i hantelbenk-filmen din så er det jo tydelig at det forsatt er absolutt minimal bevegelse i skulderbladene og at skuldrene holdes i retraksjon gjennom hele løftet - slik de skal.


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: hvorfor blir benkpress så hatet?
« #14 : 23. august 2012, 01:20 »
Det er ikke snakk om flere desimeter nei, du har rett i det.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!