Skrevet av Emne: Svakere grep av mye grepstrening?  (Lest 5762 ganger)

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Svakere grep av mye grepstrening?
« : 23. august 2012, 21:50 »
Hei,

Noen andre som har erfart at dere blir svakere i klypa hvis dere trener mye tunge chins, kroc rows, markløft, captains of crush i en periode? Hvis jeg i stedet bruker reimer en del til chins, kroc rows og f.eks. halvmark, så føler jeg fortsatt at jeg har bra med styrke i grepet, selv om alt annet i treningen gjøres likt som når jeg ikke bruker reimer.

Jeg synes argumentet om at man "må jo trene grepet også" faller bort hvis det er slik at mye tunge grepskrevende øvelser faktisk bare gjør grepet svakere.

Utlogget TheThomas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 67

Sv: Svakere grep av mye grepstrening?
« #1 : 23. august 2012, 22:04 »
Jeg periodiserer bruken av straps pga problematikken du beskriver, grepet blir fort overtrent hvis jeg alltid kjører uten. I enkelte øvelser synes jeg også at jeg oppnår bedre kontakt med målmuskulaturen ved bruk av straps.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Svakere grep av mye grepstrening?
« #2 : 23. august 2012, 22:51 »
Hm... Høres veldig merkelig ut. Det er nok ikke mer komplisert enn at du må gi grepet mer hvile, i så fall. F. eks at du tar flere hviledager, eller at du bruker reimer på bare noen sett/øvelser, men ikke alt. Slik at du ikke belaster underarmene med så fryktelig mye mengde. Sistnevnte er nok det greieste/enkleste, siden du ellers må utsette mye god trening for resten av kroppen pga. et grep som trenger mer hvile.

Ellers skal det mye til å overtrene grepet, tror jeg. Vi bruker grepet i enormt mye arbeid gjennom dagen. Det er muskulatur som er vandt til å brukes i mye arbeid, både statisk og dynamisk. Men overtrening kan selvsagt skje med underarmsmuskulatur som med all annen muskulatur...

Blir du stiv i grepet etter å ha trent det da?

Tror en løsning, om du vil forbedre grepet, egentlig er å trene det mer. Men at du trener det mer spesifikt, ikke bare gjennom markløft, nedtrekk, roing osv. At du trener statisk holding av stang, plate pinch grippers, wrist rollers, statisk holding av en Hex-hantel, trener med klyper etc. Du må likevel gjerne bruke reimer på alle/noen av ryggøvelsene, siden du da trener det spesifikt - og reimer tillater gjerne mer belastning + tryggere teknikk + bedre muskelkontakt i ryggmuskulaturen.

Ellers kan jeg selv skrive under på at grepsstyrke ikke er noe som forsvinner på et blunk. Jeg bruker selv reimer en del i ryggtreningen min (og det har jeg gjort i et år nå), særlig til markløft, hantelroing og stangroing. Men viss jeg prøver å ta noen sett uten, som jeg gjorde senest i går, så merker jeg at den opptrente styrken fremdeles er der. Om noe, så er det lettere - men det er nok ikke fordi man har begynt med reimer (og dermed gitt det mer hvile), men heller at det har fått trening gjennom andre øvelser. Bare det å trene stangcurl kan forbedre grepet. Grepet involveres tross alt i mange øvelser. Og har du blitt generelt sterkere i kroppen, så vil gjerne grepet følge med i en viss grad. For noen - veldig mye. For andre - mindre.

Men vil du ha et stålgrep; bit tennene i sammen, løft opp en tung stang og hold den der til du mister den! Gjør det 1-2 ganger i uken og ta 2-3 sett per gang Da går det fort å trene det opp.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Svakere grep av mye grepstrening?
« #3 : 02. september 2012, 20:52 »
Det er veldig individuelt hvor mye grepet blir involvert i treningen. Jeg tror det har litt med individuell biomekanikk å gjøre.  Det er klart det er mulig å overtrene grepsmuskulaturen akkurat som det går an å overtrene alt annet. En del folk legger jo på 19 sett med curl oppå all den andre treningen og resultatet blir tilbakegang. For enkelte så blir det grepet som får kjørt seg på den måten. Tror ikke det er noe vits å trene enda mye mer grep for å bøte på problemet, med mindre man skal legge all annen trening til side en stund for å trene grep i mellomtiden. Hvis man isteden får grepsbelastningen ned til et overkommelig nivå så er det nok større sjanse for at grepet utvikler seg sammen med annen muskulatur og kanskje klarer å henge ordentlig med etterhvert.
En ting som kan være lurt er å passe på at underarmsmuskulaturen ikke er skjevt utviklet. Det kan føre til at den generelle utviklingen stagnerer. Jeg fant nylig ut at jeg har bruk for å trene wrist extension øvelser (funker bra med EZ-stang : http://www.youtube.com/watch?v=Ii9ZMI2BFJE ), der var jeg visst svak. Hammer curl er en annen variant og det finnes en del småmuskler som kanskje kan trenge en gjennomkjøring ellers også. Sjekk http://www.exrx.net/Lists/ExList/ForeArmWt.html
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Svakere grep av mye grepstrening?
« #4 : 11. oktober 2012, 21:45 »
de siste tre månedene har jeg ikke trent grepet mer enn én rep på hver hånd de siste to ukene med captains of crush 1,5. i dag testet jeg coc 2, og klarte en rep med høyre hånd to ganger. dette har jeg aldri greid før. de siste tre netter har jeg sovet godt. dette forsterker min hypotese (i hvert fall for min del).

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Svakere grep av mye grepstrening?
« #5 : 12. oktober 2012, 19:28 »
Jeg har faktisk blitt sterkere i grepet etter å ha trent med klyper noen måneder nå. Har trent det 2 ganger i uken, 3 sett hver gang, maks repetisjoner. Det merkes særlig i marken, hvor jeg alltid pleide å ta på reimene ved 140 kg før. Nå løfter jeg 150 kg x 8 reps uten reimer, og det hadde IKKE gått før. Løfter da med overhåndsgrep, som jeg alltid har gjort. Bruker aldri låsegrep, da jeg ikke synes det er komfortabelt. Bruker heller reimer om jeg ikke klarer å holde stangen.

Det er nødt til å være klypetreningen som har gjort det. Jeg har ikke endret noe annet i programmet hva angår underarmstrening. Det går også utover andre løft. Føler faktisk at jeg har mer power i benken nå, pga. at jeg har et bedre grep rundt stangen. Det er noe med det at man blir vandt til å "klype tak" når man trener med slike klyper.

Kjøpte mine på XXL for 79,-. En svært god investering. Det skal også sies at jeg av og til dropper å trene underarmene, fordi jeg merker at de av og til ikke føles helt "klare" når jeg trener de 2 ganger per uke. Så av og til blir det bare 1 gang per uke, andre ganger 2.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Svakere grep av mye grepstrening?
« #6 : 12. oktober 2012, 19:35 »
Hei,

Noen andre som har erfart at dere blir svakere i klypa hvis dere trener mye tunge chins, kroc rows, markløft, captains of crush i en periode? Hvis jeg i stedet bruker reimer en del til chins, kroc rows og f.eks. halvmark, så føler jeg fortsatt at jeg har bra med styrke i grepet, selv om alt annet i treningen gjøres likt som når jeg ikke bruker reimer.

Jeg synes argumentet om at man "må jo trene grepet også" faller bort hvis det er slik at mye tunge grepskrevende øvelser faktisk bare gjør grepet svakere.

Du må trene grepet for at det skal bli bedre, men dette dreier seg nok bare om at du nok har gjort for mye - evt har testet grepet ditt i en tilstand hvor du ikke er fullstendig restituert.

Gjelder å finne ut en passende mengde som fører til fremgang. Men du må forstå at om du knuser grepet ditt med fire forskjellige øvelser og mye volum på mandag, så kommer du ikke til å perse i overhåndsmark på onsdag igjen liksom. Grepstrening henger veldig i, og ytelsen i hendene vil falle betydelig de påfølgende dagene på grunn av det.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Svakere grep av mye grepstrening?
« #7 : 12. oktober 2012, 19:37 »
Jeg har faktisk blitt sterkere i grepet etter å ha trent med klyper noen måneder nå. Har trent det 2 ganger i uken, 3 sett hver gang, maks repetisjoner. Det merkes særlig i marken, hvor jeg alltid pleide å ta på reimene ved 140 kg før. Nå løfter jeg 150 kg x 8 reps uten reimer, det hadde IKKE gått før. Løfter da med overhåndsgrep, som jeg alltid har gjort. Bruker aldri låsegrep, da jeg ikke synes det er komfortabelt. Bruker heller reimer om jeg ikke klarer å holde stangen.

Det går også utover andre løft. Føler faktisk at jeg har mer power i benken nå, pga. at jeg har et bedre grep rundt stangen. Det er noe med det at man blir vandt til å "klype tak" når man trener med slike klyper.

Kjøpte mine på XXL for 79,-. En svært god investering.

Jeg har veldig vanskelig for å tro at disse puslegripperne fra XXL er det som har ført til fremgangen din i overhåndsmark. Du må jo kunne gjøre en million repetisjoner pr hånd på de klesklypene der?


Så ja, hvordan vet du at det ikke er faktisk trening av overhåndsmarkløft som har ført til fremgangen?

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Svakere grep av mye grepstrening?
« #8 : 12. oktober 2012, 19:47 »
Hehe, jeg er nok litt mer Ola Nordmann enn du, Evis. :p

XXL selger klyper som passer slike som meg, som ikke har noen enorme underarmer til å begynne med. For meg var det tungt nok til å forbedre grepet iallfall. Settene blir gjerne noe sånt som sett 1 x 80-100, sett 2 x 50-60, sett 3 x 40-50. Kjører man fulle repetisjoner helt inn, så har jeg vanskelig for å tro at de fleste klemmer så fryktelig mye mer enn dette til å begynne, om de ikke er vandt med det fra før.

Kjører man i tillegg statisk holding på slutten av hvert sett, eller siste sett, så blir det fryktelig tungt. Det blir jo utholdenhetstrening, og den typen trening hadde aldri fungert for å bli sterkere i kassa eller ryggen. Men akkurat for dette så funker det, av en eller annen grunn. Jeg kunne godt hatt noen tyngre klyper, men det fungerer greit. Om man vil, så kan man jo presse to klyper samtidig... : p (du får to klyper i pakken, for hver arm.. )

Det er flere styrker, forresten. Mine er "hard", men du har også "medium" og "soft". Men det er jo så klart ikke CoC-styrke på noen av de likevel.

Utlogget Biffmaister

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 734

  • Real men lift stones!
Sv: Svakere grep av mye grepstrening?
« #9 : 12. oktober 2012, 20:06 »
Jeg tror ikke grippers hjelper noe på statisk grep. Jeg trener kun grippers fordi de er med i grepskonkurranser.Statisk hold med stang,aksling eller farmers er det jeg føler har hjulpet.
Norgesmester i grep 2011
Norgesmester i grep 2012
3. Plass Ironmind Grip Classic
Norgesmester Rolling Thunder 2013
Norgesmester Farmers Walk 2013

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Svakere grep av mye grepstrening?
« #10 : 12. oktober 2012, 20:10 »
Hehe, jeg er nok litt mer Ola Nordmann enn du, Evis. :p

XXL selger klyper som passer slike som meg, som ikke har noen enorme underarmer til å begynne med. For meg var det tungt nok til å forbedre grepet iallfall. Settene blir gjerne noe sånt som sett 1 x 80-100, sett 2 x 50-60, sett 3 x 40-50. Kjører man fulle repetisjoner helt inn, så har jeg vanskelig for å tro at de fleste klemmer så fryktelig mye mer enn dette til å begynne, om de ikke er vandt med det fra før.

Kjører man i tillegg statisk holding på slutten av hvert sett, eller siste sett, så blir det fryktelig tungt. Det blir jo utholdenhetstrening, og den typen trening hadde aldri fungert for å bli sterkere i kassa eller ryggen. Men akkurat for dette så funker det, av en eller annen grunn. Jeg kunne godt hatt noen tyngre klyper, men det fungerer greit. Om man vil, så kan man jo presse to klyper samtidig... : p (du får to klyper i pakken, for hver arm.. )

Det er flere styrker, forresten. Mine er "hard", men du har også "medium" og "soft". Men det er jo så klart ikke CoC-styrke på noen av de likevel.

Nei men det er jo ikke så dårlig med åttere på 150 med overhånds. Da skulle man i hvertfall tro at disse gripperne var meningsløst lett. Men så lenge det fungerer for deg så er jo det bra.

Sånn i forhold til prinsippet om spesifisitet så tror jeg fortsatt det er vanskelig å slå statisk hold etc ala det Biffmesteren nevner - når det kommer til å forbedre nettopp overhåndsgrep evt. generelt markløftgrep.

Utlogget Vrimmel

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Svakere grep av mye grepstrening?
« #11 : 13. oktober 2012, 17:13 »
Jeg tror ikke grippers hjelper noe på statisk grep. Jeg trener kun grippers fordi de er med i grepskonkurranser.Statisk hold med stang,aksling eller farmers er det jeg føler har hjulpet.

For meg hjalp det vanvittig mye. Jeg slet med grepet tidligere og investerte i et sett med CoC. Og det tok ikke lang tid (3-4 uker) før grepet mitt var det sterkeste leddet i markløft. Nå har jeg aldri problemer med det lenger og klarer mer med dobbel overhånd enn jeg klarer å makse. Jeg klarer høyere vekter på dobbel overhånd enn flere jeg har møtt som klarer mer som maksløft, men ikke har trent grepet. Jeg trener ikke grep på noen annen måte enn CoC, med unntak av det jeg får med vanlig markløft og teoretisk sett litt ved andre lette stangøvelser.

Grippere stimulerer generell muskelvekst i grepsmuskulaturen, samtidig beveger hendene seg innenfor RoM-en til stanggrep. Det er umulig å ikke få noe igjen for det.

Det er også ingen som forhindrer deg å kjøre statisk hold med en gripper om du ønsker det.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!