Skrevet av Emne: Øke vekter for hvert sett?  (Lest 11207 ganger)

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Øke vekter for hvert sett?
« #15 : 02. september 2012, 21:35 »

Men, Visfyr, selv om Dietmar unektelig funker, så har metoden for meg litt begrensninger met tanke på å få tak i informasjon, sålenge du ikke har tilgang på en god klubb.
Men jeg synes Rippetoe &Pendlay har noen gode prinsipper som funker for meg.

Det vi vel alle synes å være enige om er at reps over 5 suger.
Newbie, hør på oss alle sammen, vi lager gull her  Grin Grin Grin

Rippetoe og Pendlay funker sikkert, er man en drøy jævel med mye overskudd som trives på gymmet 4 timer i slengen så kan man jo kjøre på med Sheiko og Smolov og, som sagt, det finnes mange veier til Rom.

Over 5 reps i bøy og mark begynner å bli drøyt ja Grin

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Øke vekter for hvert sett?
« #16 : 02. september 2012, 22:12 »
Studier gjort ved Olympiatoppen, har også vist at trening med supramaksimale vekter (at du får hjelp på veien opp, slik at du kan løfte vekter over din egen maks - dette for å kunne senke den selv, og gjøre større skade på muskulaturen enn du ellers kunne) har gitt bedre økninger i styrke og størrelse enn trening med vanlige vekter.

Jeg har lenge likt innleggene du har skrevet, paramora. Jeg synes du gir gode råd. Men jeg er uenig i rådene du har gitt i det siste om å få kjøre på med failure og forced reps. Personlig liker jeg filosofien til Dan John om "train heavy, not hard". Det er viktig å kjenne på tunge vekter en gang i blant, men de bør ikke grindes på, annet enn på reelle maksløftforsøk.

Med tanke på å bruke supramaksimale vekter, så tror jeg det er bra i veldig små mengder. Men hvorfor ikke bare ta en eksentrisk repetisjon i benkpress? Det gjør jeg en gang i blant, og har hatt fine resultater med det tidligere.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Øke vekter for hvert sett?
« #17 : 02. september 2012, 23:20 »
Flere veier til Rom, ja... "Streite" sett med jevnlig økning kan ha sin plass, det, som mye annet.

Men økt vekt per sett, en sk. "halv pyramide", eller "ramping", som det gjerne kalles i dag, er og blir nå det som har produsert mest muskler siden Arnolds tid. Og ja, for byggere.

Feilen mange gjør er jo å gå balls to the wall hele veien opp, og ikke anse flere av settene før maks som "primers", mer eller mindre.

Blir det for lite volum el. er det jo bare å ta et solid dropp etterpå, for eksempel.

Og for ordens skyld: Et pyramidesett er å først gå opp, og deretter ned igjen. Derav "pyramide" ^ Smiley.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Hemen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 254

Sv: Øke vekter for hvert sett?
« #18 : 02. september 2012, 23:34 »
Panorama og Visfyr, dere har fått nok honnører av meg i denne tråden, og dere har fortjent dem. Ja du skjønner at jeg spør, ikke sant  Grin
Særlig fordi din treningsteori avviker litt fra min, selv om jeg synes den virker fornuftig nok Smiley

Men, Visfyr, selv om Dietmar unektelig funker, så har metoden for meg litt begrensninger met tanke på å få tak i informasjon, sålenge du ikke har tilgang på en god klubb.
Men jeg synes Rippetoe &Pendlay har noen gode prinsipper som funker for meg.

Det vi vel alle synes å være enige om er at reps over 5 suger.
Newbie, hør på oss alle sammen, vi lager gull her  Grin Grin Grin
Når det gjelder antall reps for å bygge muskler kommer det ann på øvelsene.

På bygge muskler programet X-Size. Som er laget av produktansvarlig for Personlig Trening i Elixia i Norge Thomas Fjeldberg. Så har man 4-6 reps på både Knebøy og Benkpress .

Mens man har toppsett på Markløft.

Hvor man har ellers har på flies på programmet 12-15 reps, brystpress 8-10 reps og 10-12 reps på sidehev osv.
Jeg tror det kommer ann på å vite hvilke reps som er best for å bygge muskler på den øvelsen.

Det som er til slutt er at du bygger bedre styrke på et godt styrkeprogram en et godt bygge program. Mens du bygge bedre muskler på et godt bygge program enn et godt styrke program selv om du bygge god muskler på et bra styrkeprogram og du bygge bra styrke på et bra bygge program.

MERK godt bygge program som f.eks X-Size. Ikke de du får av sugne treningsentre hvor du oftest trener bare en av baseøvelsene (benkpress) sånn som jeg fikk. Noe som er elendig i seg selv siden det er bevist at et minium i et trenigsprogram burde være de tre baseøvelsene.

Men det er en annen sak. Sorry, for at jeg ble offtopic.

Til trådstarter : Som en annen sa øk hvert treningsøkt hvis du skal trene muskler eller øk hver sett hvis du skal trene styrke.

Og et bra styrkeprogram i tilegg er Maevar selv om jeg ikke har testet dette så funker det vistnokk bra for styrkeløftere. (skriver det siden styrkeprogrammer også ble nevnet her)
Hemens fantastiske eventyr til å gaine muskler og styrke:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php/topic,127727.msg1870824/topicseen.html#new

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Øke vekter for hvert sett?
« #19 : 03. september 2012, 00:04 »
Som en annen sa øk hvert treningsøkt hvis du skal trene muskler eller øk hver sett hvis du skal trene styrke.


Beklager om jeg feiltolker deg her, men hva bygger du (no pun intended) akkurat dette på? Synes bare det er litt rart, siden du refererer til Arnold og Joe Weider i signaturen din, og begge ville nok hatt visse innvendinger...

Hvorfor ikke basere seg på det som byggere som har lyktes faktisk har gjort? Selvsagt tilpasset mht. volum ol. basert på bruk av "ergogene midler".

10 x 6-8 i tradisjonelle byggeprogram på noe slikt som benk, roing eller bøy har da sjelden betydd noe annet enn å bygge opp per sett i hvert fall siden 70-tallet? Én av grunnene til at så mange har blitt meget veltrente/meget spesifikt overtrente pinnedyr opp gjennom årene er nettopp at de har tolket dette som 10 "fullt ut" -sett.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

EmyR

  • Gjest
Sv: Øke vekter for hvert sett?
« #20 : 03. september 2012, 00:14 »
VisFyr - du kommer med virkelig kloke ord og jeg kjenner meg igjen. Har selv kommet til det stadiet der egenkomponerte program og progresjon ikke fungerer så veldig effektivt. Men som du sier, om man har tålmodigheten .. men helvetes jævla dietmar er jo pain (no pain no gain!!!11). Finnes det ingen andre, (mulighet for) utstyrsfrie, styrkeløftprogram som er greie? Altså med belastning i exelprogram og ikke noe 5x5 med konstant progresjon.

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Øke vekter for hvert sett?
« #21 : 03. september 2012, 00:28 »
VisFyr - du kommer med virkelig kloke ord og jeg kjenner meg igjen. Har selv kommet til det stadiet der egenkomponerte program og progresjon ikke fungerer så veldig effektivt. Men som du sier, om man har tålmodigheten .. men helvetes jævla dietmar er jo pain (no pain no gain!!!11). Finnes det ingen andre, (mulighet for) utstyrsfrie, styrkeløftprogram som er greie? Altså med belastning i exelprogram og ikke noe 5x5 med konstant progresjon.

Dietmar kan være psykisk tungt ja, ofte lange dager og mange sett.  Er vel ett par alternativ nevnt over her, Riptoe f.eks.  Vi har jo også Sheiko og Smolov, men disse er jo enda verre, en jeg trener med starta med Sheiko og han ble stående på gymmet 4 timer pr økt og det fikk Dietmar treninga mi til å se ganske light ut.

Styrke er vel som alt annet.  En som trener løping må gradvis øke mengden med løping jo bedre form han blir i, og på samme måte må volumet opp når man når ett vist styrkenivå.  Dietmar programmene kan vel virke litt tamme pga at de rett og slett får utøveren til å utføre en stor mengde arbeid pr økt.

For å være ærlig så vet jeg ikke om så alt for mange andre bra programmer for styrke som er radikalt forskjellige fra Dietmar.  Om man ser på Sheiko programmene så er de jo relativt like Dietmar programmene, bare mer ekstreme.  

Dietmar går jo bare ut på å fokusere på core øvelser, som trenes ofte, med høyt volum og mange sett.  Hvor man gradvis senker antallet repetisjoner mens vektene går oppover mot en maksdag, samtidig som nok hviletid er lagt inn mellom de tunge dagene slik at en rein utøver rekker å hente seg inn mellom slagene.  Tar tid og er tungt, ja, men er kanskje noe slikt som kreves for å oppnå styrke som er litt over snittet.


Utlogget IronMikeTyson

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2

  • Train Hard Or Go Home!
Sv: Øke vekter for hvert sett?
« #22 : 03. september 2012, 03:46 »
Jeg øker vekten pr sett. Dette fungerer veldig bra for meg.

I benk øker jeg med 5 kg pr sett, helt til jeg bare klarer rundt 3 reps. Starter da med 10 reps på første sett.
Vekt: 88

Maxløft:

Benkpress:  170
Markløft:     160
Knebøy:      130

Utlogget Hemen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 254

Sv: Øke vekter for hvert sett?
« #23 : 03. september 2012, 11:38 »

Beklager om jeg feiltolker deg her, men hva bygger du (no pun intended) akkurat dette på? Synes bare det er litt rart, siden du refererer til Arnold og Joe Weider i signaturen din, og begge ville nok hatt visse innvendinger...

Hvorfor ikke basere seg på det som byggere som har lyktes faktisk har gjort? Selvsagt tilpasset mht. volum ol. basert på bruk av "ergogene midler".

10 x 6-8 i tradisjonelle byggeprogram på noe slikt som benk, roing eller bøy har da sjelden betydd noe annet enn å bygge opp per sett i hvert fall siden 70-tallet? Én av grunnene til at så mange har blitt meget veltrente/meget spesifikt overtrente pinnedyr opp gjennom årene er nettopp at de har tolket dette som 10 "fullt ut" -sett.

Hva snakker du om den ene setningen eller hele posten. Isåfall i den ene setningen bare sa jeg synes er lurt som en annen person sa i denne tråden.

På signaturen er dette bare et sitat hvor Joe Weider sa i en internett side for et par år siden at Arnold har bedre gener enn de fleste for muskelbygging.
Hemens fantastiske eventyr til å gaine muskler og styrke:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php/topic,127727.msg1870824/topicseen.html#new

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!