Skrevet av Emne: Yngve til EM -90 kg i Strongman - 14-15. september  (Lest 9696 ganger)

Utlogget P@L

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 954
  • Honnør: 303
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 954

  • A winner never quit, a quitter never win!!!
Yngve til EM -90 kg i Strongman - 14-15. september
« : 07. september 2012, 01:06 »
Til neste helg (14-15 september) drar Yngve Raknerud (26, fra Tønsberg, bor for tiden i Oslo) til det første EM for -90kg noensinne!

http://www.facebook.com/pages/Europes-Strongest-Man-Under-90kg/264283720338679

Yngve er svært fersk som Strongman, og har allerede markert seg godt i konkurranser. På knappe 2 år har han bla. løftet 190 kg i Atlas Stein i Valhalla. I tillegg tok han en god 4. plass på NM -90 kg i 2011.

Her er en video fra oppkjøringen hans:
http://www.youtube.com/watch?v=WFmVOUkjKfw&feature=youtu.be


Yngve logger også her på TF:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=123315.60


Det er enormt mange sterke folk som skal delta i konkurransen fra rundt om i verden, og på Facebook-sida (øverste linken) er det intervju med flere av utøverne.

Her er noen eksempler på hvem som kommer (og perser), og det ser ut til at nivået er ok  Grin

Chris Jenkins from Wales:
Squat:372.5kg
Bench:240kg
Deadlift:355kg

Eduard Khanjyan from Finland
Squat: 260kg
Deadlift 300kg

Thomas White from Northern Ireland
330kg in the Axle Deadlift

Jeremy Vickers from Scotland
290 deadlift
260kg back squat x 4 reps


About ESM
The first Europe's Strongest Man Under 90kg Finals competition will be held in Letterkenny Town Park on the weekend of 14-15 September. Up to 14 national winners from across Europe will descend on Letterkenny in a bid to lift the title of Europe’s Strongest Man Under 90kg 2012.

The event is being jointly organised by former UK and World Strongman Dave Warner of Renegade Strongman in association with local fitness instructor, Nigel Drein of Motiv8 Fitness.


Øvelser:

FRIDAY 14th Sept - Clanree Hotel 7.30pm:
1 - Dead-lift - This is a simple test of maximum power, lifting two huge axle wheels on a bar, rising
and rising in weight until just one competitor is left. No suits or power shorts. (Belts and knee wraps
are permitted)
2 - Conan’s Circle - using a quad bike in the circle - farthest distance wins. (320kg)

SATURDAY 15th - Letterkenny Town Park:
3 - Carry & Drag - A giant duck walk 215kg is lifted and carried 15 meters and is placed in a steel
sledge. The sledge is then dragged back to the line. The fastest time or longest distance wins.
This is a head-to-head event
4 - Press Medley - Dumbell - 65kg - axle 110kg log 120 kg 100kg steel block fastest time wins.
5 - Beer Barrel Carry - 135kg filled beer barrel carried for a set distance. This is a head to head
event.
6 - Arm Over Arm - A rope pull event. We hope to pull a 4 X 4 & trailer or a motor home subject to
sponsor. This event takes place on grass over 20m distance.
7 - Squat - Each competitor lifts and squats with 210kg of steel train wheels. Highest number of
reps wins. No suits or power shorts. Belts and knee wraps are permitted.
8 - Stones of Strength - This is a head-to-head event where progressively heavier stones are lifted
onto a platform. A head-to-head finale event will take place whereby stones are lifted onto a 4ft x
10ft platform. Heaviest stone 160kg.


LYKKE TIL YNGVE!   Gull

Norges Sterkeste Mann (-105 kg) 2009

Norges 3. Sterkeste Mann (-105 kg) 2008
Norgesmester i Vektløfting som Ungdom og Junior

Medlem av Kristiansand Strongteam - og - TK Vektløfterklubb

Utlogget ruben12332

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Yngve til EM -90 kg i Strongman - 14-15. september
« #1 : 07. september 2012, 08:11 »
kult. lykke til :-)

Utlogget Bjorheim93

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 571
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 571

Sv: Yngve til EM -90 kg i Strongman - 14-15. september
« #2 : 07. september 2012, 09:18 »
spor
Gymmen Treningssenter, Nærbø

Knebøy:          220kg (29.10.14)
Benkpress:      145kg (06.11.14)
Markløft:         320kg (09.10.22)

Treningslogg:
www.minlogg.cow.no
Youtube konto:
http://www.youtube.com/user/bjorheim1993/videos

Utlogget HansJ

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 582
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 582

Sv: Yngve til EM -90 kg i Strongman - 14-15. september
« #3 : 07. september 2012, 09:51 »
Satser på at det kommer noen live updates her neste helg? Smiley Lykke til Yngve!
11.plass - Norges Sterkeste mann -90 2011
3.plass - NM Yoke 2012 -90
15.plass - Norges Sterkeste mann -90 2012
6.plass Norges Sterkeste mann - 80 2013

Mål for 2014: Pall plass -80 NSM


Medlem av Kristiansand Strongteam

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Sv: Yngve til EM -90 kg i Strongman - 14-15. september
« #4 : 07. september 2012, 10:02 »
Satser på at det kommer noen live updates her neste helg? Smiley Lykke til Yngve!

Har jeg tilgang til nett der borte, så kommer det forløpende Smiley
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget Bjorheim93

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 571
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 571

Sv: Yngve til EM -90 kg i Strongman - 14-15. september
« #5 : 16. september 2012, 12:46 »
"Blei dessverre 8.plass på Yngve. Fikk 2plass i kegcarry men det klaffet ikke på de andre øvelsene så da ble det slik. Vinneren tok bla. 11 reps på 210 i bøy og var den eneste som fullførte pressmedley og steinserien."

"Yngve fikk sisteplass i mark og 5te på conans"
Gymmen Treningssenter, Nærbø

Knebøy:          220kg (29.10.14)
Benkpress:      145kg (06.11.14)
Markløft:         320kg (09.10.22)

Treningslogg:
www.minlogg.cow.no
Youtube konto:
http://www.youtube.com/user/bjorheim1993/videos

Utlogget YngveR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 101
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 101

Sv: Yngve til EM -90 kg i Strongman - 14-15. september
« #6 : 16. september 2012, 13:05 »
Hallois folkens, godt å være hjemme igjen fra Europas sterkeste mann!

Greit støl i stort sett hele kroppen. Først vil jeg bare si at konkurransen var veldig bra satt opp og sikkelig utstyret var topp.  Dave og hans medsammensvorne hadde ordnet masse sponsorer, og vi brukte nesten hele fredagen på å kjøre rundt og bli tatt bilder av.

Første øvelsen var bilmark, stativet hadde en stang på tvers så det lingnet egentlig på vanlig mark, Ramma var litt smal så jeg fikk ikke den bredden jeg ønsket på sumomarken, men men. Startvekta var 220kg, og dette gikk veldig lett. Neste steg var 270kg, så dette viste seg å være litt i meste laget dessverre. Var kipt å gå ut som første mann, men viste jo at dette kom til å være en dårlig øvelse for meg. Alle de andre dro 270kg, 4 eller 5 dro 310, og en dro 320. !! Høyt nivå med andre ord!

Neste øvelse var conans. Her sa dem at det var 320 kg i armene, men jeg syntes det virka noe lettere, jeg gikk 1 runde og ca 5-6 meter så totalt ca 44 meter. I denne øvelsen var nivået mye lavere, han som dro 320 i bilmark gikk bare 3 /4 dels runde og jeg endte opp på 5 plass i øvelsen. Han som gikk lengst gikk i underkant av en halv runde lengre enn meg. Mange gikk bare få metere.

Etter dette var det bare å karbe opp til neste dag.

Neste dag begynte med duckwalk and drag. Underlaget var gress, og alle brukte fotballsko for å få grep. Duckwalken var 180kg og den skulle plasseres oppå en slede som veide 100kg med en tønne som veide et eller annet. Det skulle i allefall være rundt 300kg tilsammen. Duck walken gikk lekende lett, sprinta bort og tok igjen han jeg konkurerte. Dragen i midlertid var ekstremt tung, sleden sank ned i det noe våte gresset, og for i hele tatt å få den til å rikke seg måtte jeg kaste meg selv mot tauet, og da fløtta den seg ca 10cm. Så jeg kjempa ekstremt hart for å klare alle 5 meterene ( føltes ut som 30m) og kom i mål på rund 48sekunder.  Etter denne øvelsen var jeg så sliten, holdt på å spy, var helt svimmel. men klarte og holde det inne.

Neste øvelse var pressmedley , og her var det tydelig at mange slet fra den forrige øvelsen. Øvelsene var 65kg hantel, 110kg apollons, 125kg stokk, og 110kg jernblokk. Jeg klarte hantelen (65kg) uten problemer, men da jeg løftet apollonsen (110kg) så feilberegnet jeg hvor sliten jeg var fra den forrige øvelsen og bommet første støtet, andre støtet gikk på strake armer men da var jeg så svimmel og sliten at jeg klarte å miste den før jeg fikk ned signal. Da ble jeg ganske stressa og da blei det bare rot etter det. Trudde aldri jeg ikke skulle få opp noe så lett. Jeg var ikke den eneste som sleit etter forrige øvelse. En finsk vekløfter med personlig rekord på 170 i støt, bommet hantelen, enda han hadde tatt den 3 ganger før carry and drag. 4 andre bommet axelen og ingen andre en James Ward klarte stokken. James Ward var også den eneste som tok hele medellyen, og han var virkelig i en klasse for seg selv.

Neste øvelse etter dette var keg carry, Her hadde jeg fått hentet meg litt inn og alt klaffa. Plukket den opp, løp avsted, og sikret 2 plassen i øvelse med 28 sekunder på rundt 40 meter.James Ward slo meg med 2 eller 3 sekunder.

Så var det arm over arm. Her gikk det ikke så bra som jeg hadde håpet, siden jeg var nest sist ut hadde det blitt spor i gresset, husker ikke plasseringen min her.

210 i squat gikk heller ikke opp, sleit med knebinda, og satt bom fast i bunnen. Jeg hadde vel ikke de helt store forhåpningene etter som kroppen på denne tiden var helt gelé.

Så var det steinløft. Her gjorde jeg en megatabbe og tok på meg klisteret alfor tidlig. Det gjorde at jeg begynte å svette under klisteret og det datt bare av henda. På 140kg steinen var det såpeglatt, og det var så utrolig leit at jeg ikke hadde mer klister i nærheten!  Så etter et par forsøk måtte jeg bare bryte.  Steinserien var heller ikke så ille, bare opp til 160kg, (100kg, 120kg, 140kg, 160kg) noe jeg veit jeg egentlig klarer i søvne. Kun en klarte steinserien det var Shane.

Hadde jeg klart steinserien så hadde jeg kommet på 5 plass, hadde jeg slått shane i stein så hadde jeg muligens kommet på 4 plass. Begge plassene hadde gitt premie og pokal.

Utrolig surt, men greit med 8. plass under omstendighetene av total 11 stykker. Det var jo likt for alle og mange presterte dårligere enn på trening nettopp fordi det var så mange øvelser og øvelsene gikk veldig fort, ofte bare en 5 min mellom hver øvelse.

Ellers fikk jeg snakket med mange av folka og fikk mange nye venner. James Ward som stakk av med seieren, har drevet med strongman i 3,5 år og vant veldig mange av øvelsene. På Arm over arm så ga han seg etter å ha trekt bilen 6 meter fordi , som han sa selv, han gadd ikke å ligge der å dra, når neste øvelse var knebøy. Knebøy gikk bra for han 10 reps på 210kg.

Under konkurransen var folk veldig hyggelige, og vi gratulerte hverandre når ting gikk bra. Veldig hyggelig å konkurrere mot folk når det er en gjensidig respekt for hverandre. Konkurransen var også veldig gjevn, folk som kom høyt i noen øvelser kom sist i andre, og det var veldig spennede hele tiden.  Eneste som skilte seg fra dette mønsteret var James som dominierte stort sett det meste.


Da var det Norges sterkeste mann neste. Begynner å trene i morra!

Nr 8 Europas Sterkeste mann  -90kg 2012
Nr 1 NM Enkeltøvelser - stein - åpenklasse 2012
Nr 2 NM Enkeltøvelser  - Stokk løft -90kg 2012
Norges rekord i apollons i -90kg 2011
Nr 4 Norges sterkeste mann - 90kg 2011

Utlogget Bjorheim93

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 571
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 571

Gymmen Treningssenter, Nærbø

Knebøy:          220kg (29.10.14)
Benkpress:      145kg (06.11.14)
Markløft:         320kg (09.10.22)

Treningslogg:
www.minlogg.cow.no
Youtube konto:
http://www.youtube.com/user/bjorheim1993/videos

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!