Skrevet av Emne: Trener mye uten å gå ned i vekt - trenger gode råd...  (Lest 1849 ganger)

Utlogget moskus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Hei!

Jeg er en mann på 27 år. Jeg er 190 cm høy og veier 113 kg.

For å starte med litt historikk: Jeg har alltid vært overvektig og var relativt lite i fysisk aktivitet i barndommen. På det meste hadde jeg en vekt på 135 kg tidlig i 20-årene. På grunn av et langvarig sykehusopphold grunnet en infeksjon fra utlandet var jeg så heldig å miste 20 kg på sykehusoppholdet. Da jeg var frisk var jeg ca. 120 kg. Denne vekten holdt jeg fra 2008 til 2010.

Våren 2010 ble jeg tipset om et kosthold bestående av 40% protein, 40% karbo og 20% fett. I noen måneder år jeg stort sett bare kjøtt med grønnsaker og diverse olje, meierismør eller avocado. Kombinert med trening fungerte det veldig bra, og jeg ble på det minste 110 kg. Til slutt var jeg så lei av denne dietten at jeg holdt på å kaste opp. Jeg har derfor gått over på "vanlig" kosthold, men har fortsatt med en del trening (forsøker 3-4 dager i uken). Siden 2010 har jeg da hatt en stabil vekt på 110-113 kg.

Jeg har i dag det jeg vil kalle gode treningsvaner, og en treningsuke ser omtrent sånn ut:

  • Mandag: jogging/romaskin/sykkel i 20 min, styrke (markløft/benk/armhevinger/knebøy/rygg/mage/nedtrekk etc.) i 40 min
  • Onsdag: Spinning intervall 55 min
  • Torsdag: Kettlebell 60 min
  • En av helgedagene: jogging/romaskin/sykkel i 20 min, styrke(markløft/benk/armhevinger/knebøy/rygg/mage/nedtrekk etc.) i 40 min

Jeg tar meg ganske hardt ut, og er definitivt rommets svetteste etter gruppetimene ons/tors. Styrkedagene er relativt varierte. Jeg har trent litt med PT og har fått mange gode tips til hvordan øktene kan legges opp, samt utføring av øvelser. Jeg og en kompis har tenkt å begynne å spille litt squash. Skal da prøve å komme opp i totalt 5 økter i uken.

Jeg er nok blitt en del sterkere, men har altså ikke gått ned én eneste kilo på to år... Jeg har tatt en sånn kroppstest som de har på treningssentrene. Jeg mener den viste at jeg har en idealvekt på 96 kg, der jeg ikke burde være mer enn 105 kg.

Målet mitt er i første omgang å komme ned i 99 kg, og jeg ønsker å gjøre det kjapt og brutalt  Jeg har naturligvis lest alt om at vektnedgang handler om å legge om livsstil osv. for å beholde en varig vekt. Men jeg føler jeg har erfart at problemet mitt ikke er å beholde og stabilisere vekten. Problemet er rett og slett å synke i vekt. Og her trenger jeg hjelp. Gjerne hvis noen har forslag til et superstrengt opplegg som kan kutte 10 kg på en måned eller to. Det gjorde jeg jo sist (og har beholdt vekten), men jeg orker ikke to nye måneder med kun kjøtt og grønnsaker (da må i hvert fall oppskriftene fornyes).

En annen ting jeg har lurt på: I barndommen hadde jeg diverse matallergier, men jeg har ikke vært spesielt plaget av dette i senere år. Bør jeg få sjekket ut dette? Kan matallergi være delaktig i at jeg ikke går ned? Jeg spør fordi jeg husker jeg raste i vekt i barndommen da de fant ut av dette... Men det kan også være forbundet med at jeg vokste en del på den tiden...

My pjatt her  Er det noen som kan gi meg noen råd?

Utlogget tenret

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Har et enkelt spørsmål; Hvordan spiser du nå om dagen? Mye lettere å kommentere kostholdet ditt om vi kan få se hva du vanligvis spiser iløpet av en dag. Smiley

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Vekttap handler 90% om kosthold og 10% om trening. Du spiser for mye.

Utlogget moskus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Jeg gjør nok det. En typisk ukedag denne uken:

Frokost: 3 skiver med rekesalat, syltetøy eller egg
Lunsj: Varmmåltid som serveres i kantinen
Middag: Gjerne take-away indisk eller thai
Kvelds: 3 skiver med rekesalat, syltetøy eller egg

I tillegg til dette har jeg en tendens til å småspise rimelig greit hvis det blir satt fram en skål med sjokolade og denslags. Koser meg nok litt for mye i helgene med god mat og drikke, og gjerne litt snacks til fredagsunderholdningen...

Jeg kunne egentlig tenke meg et skikkelig brutalt regime i to måneder som viser kjappe resultater og dermed gir motivasjon til å holde ut. Nedgang på et par kg i uken hadde gjort seg for motivasjonen. Utfordringen min har som sagt de siste årene vært å klare nedgangen - jeg har alltid klart å holde den nye vekten +/- et par kg.

Noen som har forslag til et enkelt og effektivt opplegg?

Utlogget tenret

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Jeg gjør nok det. En typisk ukedag denne uken:

Frokost: 3 skiver med rekesalat, syltetøy eller egg
Lunsj: Varmmåltid som serveres i kantinen
Middag: Gjerne take-away indisk eller thai
Kvelds: 3 skiver med rekesalat, syltetøy eller egg

I tillegg til dette har jeg en tendens til å småspise rimelig greit hvis det blir satt fram en skål med sjokolade og denslags. Koser meg nok litt for mye i helgene med god mat og drikke, og gjerne litt snacks til fredagsunderholdningen...

Jeg kunne egentlig tenke meg et skikkelig brutalt regime i to måneder som viser kjappe resultater og dermed gir motivasjon til å holde ut. Nedgang på et par kg i uken hadde gjort seg for motivasjonen. Utfordringen min har som sagt de siste årene vært å klare nedgangen - jeg har alltid klart å holde den nye vekten +/- et par kg.

Noen som har forslag til et enkelt og effektivt opplegg?

Her har du grunnen til at du ikke går ned. Takeaway, sjokolade, snacks osv. Skal du ned i vekt er det ren mat som gjelder. Magert kjøtt, fisk, grove kornprodukter, grønnsaker.. You name it.
Om du forøvrig ser etter en relativ "enkel" og effektiv måte, så kan jeg anbefale deg å prøve periodisk faste. Skal være mange som har hatt gode resultater med det. Husk at periodisk faste ikke er en diett som bare skal vare i 2-3 uker, for så å falle tilbake til gamle (u)vaner.
http://www.periodiskfaste.no

Anbefaler deg også å lese generelt om kosthold, slik at du får et innblikk i hvilke matvarer som er sunne, og hvilke som ikke er det.

Utlogget FitMom

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 037
  • Honnør: 157
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 037

Bruk av Diett.no er også ett tips, der kan du legge inn hva du spiser hver dag.. Planlegge dagene fremover, og du ser hvor mye kallorier det faktisk er i det man spiser..

Det finnes mange måter å gå ned i vekt på, men det viktigste er at du finner det som passer for deg Smiley hold deg i kallori underskudd og du vil gå ned.

Ang allergier er det jo alltids lurt og vite hvordan det ligger ann, ikke fordi at jeg tror dette stopper deg fra og gå ned i vekt Smiley Men trigging av allergier kan få alvorlige konsekvenser.. Og feks allergier som fører til "magebesvær" kan føre til at kroppen din ikke tar opp de viktige nærinstoffene du trenger Smiley

Lykke til Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!