Skrevet av Emne: Forbud mot sumomark?  (Lest 13126 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Forbud mot sumomark?
« : 08. september 2012, 12:53 »
Hva med å få slutt på sumomarken? Det er vel ikke markløft som det er tenkt i utgangspunktet. Noen (mer el. mindre gode) argumenter for å få slutt på sumomark:
- Markløft er vel tenkt som en øvelse der du løfter noe fra bakken til oppreist strak stilling.
- Med sumomark får du en veldig kort løftevei, spes for lave løftere de jo løfter nesten ikke.
- Er generelt i mot for mye regler, men litt må det være og her synes jeg det er på plass med litt regulering. De andre øvelsene er fulle av regler (plassering av stang på skuldrene, stopp i benk, grepsbredde i benk, ikke nedoverbevegelse, osv), så da kan vel mark reguleres også.
- Likner mye på knebøy. Det er vel ikke noe poeng i å ha to øvelser som ligner hverandre.
- Ser "stygt" ut. Kan kanskje le av det, men det estetiske er en stor del av idretten og derfor det er populært å se på. Sumomark er ikke spesielt estetisk etter min mening Smile

Et enkelt reguleringsgrep må vel være å sett en maks bredde mellom beina.

Utlogget Kjell...

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 145
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

Sv: Forbud mot sumomark?
« #1 : 08. september 2012, 12:57 »
Du får sende inn forslaget til tinget neste år Wink

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Forbud mot sumomark?
« #2 : 08. september 2012, 13:04 »
Du får sende inn forslaget til tinget neste år Wink
Så viktig er det ikke for meg Wink En liten debatt og meningsutveksling holder for meg. Hva mener du, Kjell?

Utlogget Kjell...

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 145
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

Sv: Forbud mot sumomark?
« #3 : 08. september 2012, 13:22 »
Nei, såklart ikke Wink  Samme for meg om det er sumo eller ikke.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Forbud mot sumomark?
« #4 : 08. september 2012, 13:27 »
Hva med å få slutt på sumomarken? Det er vel ikke markløft som det er tenkt i utgangspunktet. Noen (mer el. mindre gode) argumenter for å få slutt på sumomark:
- Markløft er vel tenkt som en øvelse der du løfter noe fra bakken til oppreist strak stilling.
- Med sumomark får du en veldig kort løftevei, spes for lave løftere de jo løfter nesten ikke.
- Er generelt i mot for mye regler, men litt må det være og her synes jeg det er på plass med litt regulering. De andre øvelsene er fulle av regler (plassering av stang på skuldrene, stopp i benk, grepsbredde i benk, ikke nedoverbevegelse, osv), så da kan vel mark reguleres også.
- Likner mye på knebøy. Det er vel ikke noe poeng i å ha to øvelser som ligner hverandre.
- Ser "stygt" ut. Kan kanskje le av det, men det estetiske er en stor del av idretten og derfor det er populært å se på. Sumomark er ikke spesielt estetisk etter min mening Smile

Et enkelt reguleringsgrep må vel være å sett en maks bredde mellom beina.

Ser at en del kvinnelige utøvere bruker ekstremt bredt grep i benkpress og sammen med drakt så blir det en veldig spesiell øvelse tilslutt. Grepsbredde burde være relativ til maksimal spennvidde på armene. Da får man en mer normal løftedistanse og en mer normal involvering av triceps.



Her er en video av Jennifer Thompson som løfter 136 kilo i raw benkpress på en kroppsvekt på under 60 kilo. Hun har ganske flat rygg, ikke spesielt bredt grep og derfor en normal løftedistanse. Dette er ekte benkpress og derfor en genuin prestasjon ut i fra den vekta hun løfter.

http://www.youtube.com/watch?v=M6tct4yzt8E
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Forbud mot sumomark?
« #5 : 08. september 2012, 13:34 »
Ser at en del kvinnelige utøvere bruker ekstremt bredt grep i benkpress og sammen med drakt så blir det en veldig spesiell øvelse tilslutt. Grepsbredde burde være relativ til maksimal spennvidde på armene. Da får man en mer normal løftedistanse og en mer normal involvering av triceps.



Her er en video av Jennifer Thompson som løfter 136 kilo i raw benkpress på en kroppsvekt på under 60 kilo. Hun har ganske flat rygg, ikke spesielt bredt grep og derfor en normal løftedistanse. Dette er ekte benkpress og derfor en genuin prestasjon ut i fra den vekta hun løfter.

http://www.youtube.com/watch?v=M6tct4yzt8E
Sykt sterk jente! Uten drakt også. Er det IPF?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Forbud mot sumomark?
« #7 : 08. september 2012, 13:59 »
Sammenlign med bilde her :

http://www.powerliftingwatch.com/node/1421

Ekstremt bredt grep og maks 20 cm løftedistanse.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Forbud mot sumomark?
« #8 : 08. september 2012, 14:05 »
Hva med å få slutt på sumomarken? Det er vel ikke markløft som det er tenkt i utgangspunktet. Noen (mer el. mindre gode) argumenter for å få slutt på sumomark:
- Markløft er vel tenkt som en øvelse der du løfter noe fra bakken til oppreist strak stilling.

Strengt tatt er du fortsatt i en nogenlunde strak oppreist stilling, eneste forskjellen er at bena er mer spredt. Meningen med markløft var vel strengt tatt å løfte en tung vekt fra bakken til bena er strake og ryggen strak. Det skjer like fullt i sumo som i konvensjonell.

- Med sumomark får du en veldig kort løftevei, spes for lave løftere de jo løfter nesten ikke.

Ser ikke at dette er et relevant argument, i alle løfter tilstreber man å få så kort løftevei som mulig. It's the name of the game. Skal man forby folk som har ekstremt korte armer fra å løfte benkpress også, fordi de heller nesten ikke løfter?

- Er generelt i mot for mye regler, men litt må det være og her synes jeg det er på plass med litt regulering. De andre øvelsene er fulle av regler (plassering av stang på skuldrene, stopp i benk, grepsbredde i benk, ikke nedoverbevegelse, osv), så da kan vel mark reguleres også.


Her motsier du deg selv. Du er imot for mye regler, men du advokerer å detaljstyre sporten enda mer fordi du personling ikke liker sumomark. Tåpelig. Nedoverbevegelse er også en tåpelig regel som lett kan fjernes spør du meg, videre er bredden i markløft regulert av selve stangen, du får ikke til å stå bredere enn skivenes plassering på stangen. Videre stilles det økende krav til styrke i hofte jo bredere man står, så det er ikke automatisk at kortere løftevei tilsvarer mer kg løftet, da hadde jo strengt tatt konvensjonell markløft vært ikke-eksisterende.


- Likner mye på knebøy. Det er vel ikke noe poeng i å ha to øvelser som ligner hverandre.

Nei, det ligner ikke på knebøy. Synes man det bør man stikke en tur på synsam.

- Ser "stygt" ut. Kan kanskje le av det, men det estetiske er en stor del av idretten og derfor det er populært å se på. Sumomark er ikke spesielt estetisk etter min mening Smile

Etter min mening er det estetisk pent å se på, ser ikke at estetikk skal ha så mye med en styrkeidrett å gjøre. En styrkeidrett skal ha et minimum av regler og være lett for å tilskueren å sette seg inn i. Mindre og mer enklere regler må til.

Et enkelt reguleringsgrep må vel være å sett en maks bredde mellom beina.

Et enkelt reguleringsgrep i dine øyne, en stor urettferdighet som favoriserer de som er sterke i quads og erector spinae, kontra hofter osv. Sporten trenger mindre regler, ikke mer. Er du så ekstremt opptatt av sumomark, dra på tinget og kjør debatt der.

Non Plus Ultra

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Forbud mot sumomark?
« #9 : 08. september 2012, 14:13 »
Strengt tatt er du fortsatt i en nogenlunde strak oppreist stilling, eneste forskjellen er at bena er mer spredt. Meningen med markløft var vel strengt tatt å løfte en tung vekt fra bakken til bena er strake og ryggen strak. Det skjer like fullt i sumo som i konvensjonell.

Ser ikke at dette er et relevant argument, i alle løfter tilstreber man å få så kort løftevei som mulig. It's the name of the game. Skal man forby folk som har ekstremt korte armer fra å løfte benkpress også, fordi de heller nesten ikke løfter?

Sumomark forkorter løftebanen fordi beina kommer ut til siden og vinkelen gjør at overkroppen kommer nærmere bakken. At folk er bygd forskjellig går det ikke an å gjøre så mye med, bortsett fra individualiserte regler for grepsvidde i benkpress.

Det går kanskje an å gjøre noe med det her også :



Her er det jo mer snakk om å være slangemenneske/contortionist enn å drive med benkpress.

Men da må det bli snakk om kontakt mellom rygg og benk eller maksimal distanse mellom rygg og benk.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Forbud mot sumomark?
« #10 : 08. september 2012, 14:16 »
Jeg vet hvorfor sumo forkorter løftebanen, det er derimot ikke gitt at du løfter mer i sumo enn konvensjonell. Da hadde ALLE løftet sumo, gjerne lest det jeg skriver.

Jeg ser heller ikke problemet med bildet ovenfor, det er en som har tilpasset seg reglene og gjør det som må til for å løfte mest mulig. Det har blitt prøvd å regulere dette med oppsenn i reglene, og etter min mening er de reglene totalt retarderte og vanskelig å følge opp. Det er ikke bare å lage regler, det må være regler som det er lette for dommere å følge opp uten å bruke målebånd og få et stevne til å vare i en uke.
Non Plus Ultra

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Forbud mot sumomark?
« #11 : 08. september 2012, 14:23 »
Jeg vet hvorfor sumo forkorter løftebanen, det er derimot ikke gitt at du løfter mer i sumo enn konvensjonell. Da hadde ALLE løftet sumo, gjerne lest det jeg skriver.

Jeg ser heller ikke problemet med bildet ovenfor, det er en som har tilpasset seg reglene og gjør det som må til for å løfte mest mulig. Det har blitt prøvd å regulere dette med oppsenn i reglene, og etter min mening er de reglene totalt retarderte og vanskelig å følge opp. Det er ikke bare å lage regler, det må være regler som det er lette for dommere å følge opp uten å bruke målebånd og få et stevne til å vare i en uke.
Sumomark forkorter løftebanen fordi beina kommer ut til siden og vinkelen gjør at overkroppen kommer nærmere bakken. At folk er bygd forskjellig går det ikke an å gjøre så mye med, bortsett fra individualiserte regler for grepsvidde i benkpress.

Det går kanskje an å gjøre noe med det her også :



Her er det jo mer snakk om å være slangemenneske/contortionist enn å drive med benkpress.

Men da må det bli snakk om kontakt mellom rygg og benk eller maksimal distanse mellom rygg og benk.

Sumomark forkorter løftebanen fordi beina kommer ut til siden og vinkelen gjør at overkroppen kommer nærmere bakken. At folk er bygd forskjellig går det ikke an å gjøre så mye med, bortsett fra individualiserte regler for grepsvidde i benkpress.

Det går kanskje an å gjøre noe med det her også :



Her er det jo mer snakk om å være slangemenneske/contortionist enn å drive med benkpress.

Men da må det bli snakk om kontakt mellom rygg og benk eller maksimal distanse mellom rygg og benk.


latterlig! Løftebanen blir vel så vidt 10 cm! Jeg blir ikke imponert av tungeløft som gjøres slik

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Forbud mot sumomark?
« #12 : 08. september 2012, 14:29 »
latterlig! Løftebanen blir vel så vidt 10 cm! Jeg blir ikke imponert av tungeløft som gjøres slik

Og her kommer Emiiil med verdens mest saklige argumenter igjen. Styrkeløft-verdenen gråter nok over å miste din anerkjennelse.

Ditt forslag vil da altså være å innføre et centimeterkrav i løftebanen, som dommerne måler med målebånd før hver løfter utfører løftet? Tidenes plan altså  woot
Non Plus Ultra

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Forbud mot sumomark?
« #13 : 08. september 2012, 14:33 »
Takk for tilbakemld., stort sett saklig og relevant. Skjønner at du ikke likte min mening, men jeg ønsker at du holder opp med spydighetene. Jeg skjønner ikke hvor du får ideen fra om at jeg er ektremt opptatt av sumomark, har aldri tenkt på det før i dag. Hadde jeg vært ekstremt opptatt av det hadde jeg nok tatt det opp på tinget. TF er vel et sted for meningsutveksling og debatt.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Forbud mot sumomark?
« #14 : 08. september 2012, 14:34 »
Takk for tilbakemld., stort sett saklig og relevant. Skjønner at du ikke likte min mening, men jeg ønsker at du holder opp med spydighetene. Jeg skjønner ikke hvor du får ideen fra om at jeg er ektremt opptatt av sumomark, har aldri tenkt på det før i dag. Hadde jeg vært ekstremt opptatt av det hadde jeg nok tatt det opp på tinget. TF er vel et sted for meningsutveksling og debatt.

Spydigheter kommer når man drar opp slike debatter, dette er tidenes mest piskede hest og argumentene for det er så ekstremt ute på vidda at de sitter og drikker kaffe med en same. Det finnes garantert en million tråder om dette, å søke før man oppretter en ny tråd er gull.
Tåler du ikke spydigheter anbefaler jeg å logge av internett.
Non Plus Ultra

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!